2015-08-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finns inga jobb på vischan... Jobben är i Sthlm

Då har du helt enkelt för låg kompetens. De som flyttat till storstäderna från hålan jag bor i mycket riktigt de som inte kunde få några jobb, kan säga som så här.. det fanns en anledning till att de inte fick några jobb

Man kan även skapa egna jobb om man vill
2015-08-04, 13:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
För trettione gången så är alternativet att amortera hårt, kan man inte det så har man förköpt sig ett boende man egentligen inte har råd med.

Så man ska vara skuldfri för att "ha råd"? Och göra arvingarna stormrika, medan man själv tvingas leva fattig som en kyrkråtta?! Nej tack!

Att amortera av ett helt bostadslån är inte realistiskt för en normal person i Sthlm. Men det är inte samma sak som att inte ha råd....
2015-08-04, 13:46
Medlem
Citat:
Så man ska vara skuldfri för att "ha råd"? Och göra arvingarna stormrika, medan man själv tvingas leva fattig som en kyrkråtta?! Nej tack!

Att amortera av ett helt bostadslån är inte realistiskt för en normal person i Sthlm. Men det är inte samma sak som att inte ha råd....

Hur kan man leva fattig som en kyrkråtta för att man är skuldfri?

Mina arvingar kommer förhoppningsvis ärva mycket av mig, men jag lever inte fattigt för det.. förstår inte varför folk tror så?

Om jag tex hade 20k netto förr och levde gott på det och sedan får 30k netto och sparar 10k, lever jag fattigare då?
2015-08-04, 13:47
Avslutad
Citat:
Då har du helt enkelt för låg kompetens. De som flyttat till storstäderna från hålan jag bor i mycket riktigt de som inte kunde få några jobb, kan säga som så här.. det fanns en anledning till att de inte fick några jobb

Man kan även skapa egna jobb om man vill
Ja, du är tillhör väl dem som inte kunde få jobb i närheten. Eller långpendlar du till utlandet bara på kul?

De flesta familjer vill ha vardag tillsammans, aktiva barn med aktiviteter, skola o kompisar kräver närvarande föräldrar. Långpendling står inte högt på önskelistan. Men bor man i Bonnhåla får man ta vad som bjuds. Mindre attraktivt, lägre priser.
2015-08-04, 14:08
Medlem
Citat:
För trettione gången så är alternativet att amortera hårt, kan man inte det så har man förköpt sig ett boende man egentligen inte har råd med.
Du pratar mycket om att man inte har råd, men du kvantifierar aldrig vad den faktiska konsekvensen blir om man enligt dig "förköper sig". Vi kan ta ett exempel på en fiktiv person som jag förstått det som att du klassar som en loser:

En familj bor i en storstad i ett bekvämt köpt boende i ett bra område. Under arbetsför ålder amorterar de måttligt (nån tusenlapp i månaden) på bolånen samtidigt som de unnar sig utlandsresor, god mat, aktiviteter till barnen, hyfsat ny bil och buffertsparande. Fram emot pensionen är bostadslånet cirka 40 procent av marknadsvärdet (från amorteringar och måttlig prisuppgång) och de väljer då att helt sluta amortera och kan på så sätt fortsätta leva bekvämt. När de dör lämnar de efter sig ett miljonarv till sina barn som de enkelt realiserar genom att sälja bostaden och betala av det relativt lilla lån som finns kvar på bostaden.

Förklara nu för mig på ett pedagogiskt sätt hur familjen i exemplet ovan var förlorare som förköpte sig och vad i deras liv som hade blivit bättre om de prioriterat att amortera stenhårt för att se till att bli skuldfria innan pensionen.
2015-08-04, 14:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja så vad är alternativet då? Känner du någon som lånar ut, eller gör du det själv?

Nybyggen har inte marknadshyror. Om det vore marknadshyror så skulle det inte vara kö, men det är kö även till nybyggen.
Har man inga argument börjar man tramsa, poängen är att folk sluta ska sluta knarka billiga krediter på så vis bromsas kreditexpansionen till gagn för alla.

Det går att få tag i nybyggda dyra hyresrätter tämligen snabbt så det håller jag absolut inte med om.
2015-08-04, 14:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Du pratar mycket om att man inte har råd, men du kvantifierar aldrig vad den faktiska konsekvensen blir om man enligt dig "förköper sig". Vi kan ta ett exempel på en fiktiv person som jag förstått det som att du klassar som en loser:

En familj bor i en storstad i ett bekvämt köpt boende i ett bra område. Under arbetsför ålder amorterar de måttligt (nån tusenlapp i månaden) på bolånen samtidigt som de unnar sig utlandsresor, god mat, aktiviteter till barnen, hyfsat ny bil och buffertsparande. Fram emot pensionen är bostadslånet cirka 40 procent av marknadsvärdet (från amorteringar och måttlig prisuppgång) och de väljer då att helt sluta amortera och kan på så sätt fortsätta leva bekvämt. När de dör lämnar de efter sig ett miljonarv till sina barn som de enkelt realiserar genom att sälja bostaden och betala av det relativt lilla lån som finns kvar på bostaden.

Förklara nu för mig på ett pedagogiskt sätt hur familjen i exemplet ovan var förlorare som förköpte sig och vad i deras liv som hade blivit bättre om de prioriterat att amortera stenhårt för att se till att bli skuldfria innan pensionen.
Om räntan stiger rejält och de som pensionärer får en rejäl inkomstänkning? Vad gör de då?
Leva för sina miljonlån?
2015-08-04, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja, du är tillhör väl dem som inte kunde få jobb i närheten. Eller långpendlar du till utlandet bara på kul?

De flesta familjer vill ha vardag tillsammans, aktiva barn med aktiviteter, skola o kompisar kräver närvarande föräldrar. Långpendling står inte högt på önskelistan. Men bor man i Bonnhåla får man ta vad som bjuds. Mindre attraktivt, lägre priser.

Kan nog få jobb där jag bor på ca 3 minuter

Anledningen att jag jobbar som jag gör är för att jag gillar ledigheten, jag jobbar 20 veckor om året och är fri i 32 veckor och har ändå en helt ok lön för detta.

Och Bonnhålan jag bor i har precis allt.. men till skillnad från dig så kan jag bo vart jag vill i världen eftersom jag har det jobbet jag har. Har kolleger som bor i Brasilien, Thailand, en bor i Florida osv.. Så eftersom jag kan bo vart jag vill i världen och då valt att bo där jag bor måste väl betyda att jag vill bo här eller?

Att sedan jobba 7 till 4 och ha 2 sketna dagars helg och ynka 5 veckors semester per år har jag redan provat och vill ALDRIG tillbaka till det skitlivet igen.. det enda jag ångrar i mitt liv är jag inte började jobba som jag gör långt tidigare i mitt liv.

Man ser nu på facebook folk som grämer sig för att semestern snart är slut hahaha jag har 4 veckors semester efter varje 2 veckorspass på jobbet

Nej fortsätt ni i ekorrhjulet, jobba som dårar för att betala era miljonlån, jobba tills 67 om ni inte går in i väggen före förstås
2015-08-04, 14:26
Medlem
Citat:

Verkligen sund ide, det där med att ta lån som ingen och allra minst en själv
räknar med skall kunna komma att slutbetalas. Kedjebrev brukar det väl
kallas ...
2015-08-04, 14:27
Medlem
Citat:
Nybyggen har inte marknadshyror. Om det vore marknadshyror så skulle det inte vara kö, men det är kö även till nybyggen.

Hur var det nu med kvarteret Grimman på Södermalm med årshyror på över
3.000kr/m2 ?
2015-08-04, 14:29
Medlem
Citat:
Känner själv ingen som lever sådär. Och det finns ju begränsningar i hur mycket man får låna också. Att vissa väljer att leva för sina pengar ser jag inte som något fel i sig.

Det är upp till var och en att avgöra.

De som har valt att vara fattiga får skylla sig själva ...
2015-08-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat

Varför skall jag förklara något överhuvudtaget för dig?

Men amorterar man "nån tusenlapp i månaden" så vet i fan om man inte har förköpt sig men alla gör ju som de vill och vill man göda banken så gör det (helst Handelsbanken då eftersom jag har aktier i dem ).

Men jag är en udda person, jag vill ha noll i skuld, ha en bra knippe pengar i sparande, vill leva gott, och vill ha massa fritid. Detta har jag strävat efter och har funnit vägar för att så fort som möjligt göra det till verklighet, har ca 7 år kvar tills skuldfri så då är man i hamn

Men vet att de allra flesta hellre spenderar mer pengar och då väljer att göda sina banker ännu mer men alla gör ju som de vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in