2015-08-03, 13:51
Medlem
Hittade dessa:

http://imgur.com/a/FHAhi

De var fortfarande väldigt små, men får jag bekräftat för mig att dessa är toppisar kan jag ju alltid plocka på mig när de vuxit lite.
Citera
2015-08-03, 14:25
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Hittade dessa:

De var fortfarande väldigt små, men får jag bekräftat för mig att dessa är toppisar kan jag ju alltid plocka på mig när de vuxit lite.

Inga toppisar.
Citera
2015-08-03, 16:04
Medlem
Där jag bor i Jämtland så ligger temperaturen på runt 14 - 18 grader under dagen, kan det finnas någon chans till att det har börjat växa några här än? Hörde på jobbet att det är risk för frost under natten, så tänkte att det borde vara på g.

Jag är en gröngöling jag vet, första gången som jag planerar att ge mig på detta.
Citera
2015-08-03, 22:34
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daskringlemann
Där jag bor i Jämtland så ligger temperaturen på runt 14 - 18 grader under dagen, kan det finnas någon chans till att det har börjat växa några här än? Hörde på jobbet att det är risk för frost under natten, så tänkte att det borde vara på g.

Jag är en gröngöling jag vet, första gången som jag planerar att ge mig på detta.

Självklart! Toppisar gillar kallt dom är inga varma svampar. Det ska helst vara 15-20 grader ute och mycket fukt i luften och det ska varit i några dagar då är risken stor att du hittar..
Citera
2015-08-03, 23:14
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Hittade dessa:

Absolut inte toppisar.
Citera
2015-08-04, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Inga toppisar.

Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Absolut inte toppisar.

I see. Första gången jag plockar själv så jag kommer säkert komma tillbaka till tråden. Tackar så länge!
Citera
2015-08-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bönan
Självklart! Toppisar gillar kallt dom är inga varma svampar. Det ska helst vara 15-20 grader ute och mycket fukt i luften och det ska varit i några dagar då är risken stor att du hittar..

Snarare under 15 grader om något...
Citera
2015-08-04, 14:50
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
I see. Första gången jag plockar själv så jag kommer säkert komma tillbaka till tråden. Tackar så länge!

När du väl identifierat din första kommer du inte missta dig nått mer.
Citera
2015-08-05, 17:46
Medlem
MauseRRs avatar
Vaknade kl 5 imorse och blev sugen på svamp, gick ut o letade men tror det är för tidigt ännu, eller så var det för högt gräs, eller så letade jag för dåligt. Någon som hittat i mälardalen, västerås-örebro ännu?
Citera
2015-08-06, 12:44
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauseRR
Vaknade kl 5 imorse och blev sugen på svamp, gick ut o letade men tror det är för tidigt ännu, eller så var det för högt gräs, eller så letade jag för dåligt. Någon som hittat i mälardalen, västerås-örebro ännu?

På grund av den regniga sommaren lär svampsäsongen bli en riktig höjdare i år. Dock är det fortfarande för tidigt än så länge. Kvällarna behöver bli svalare innan svamparna börjar trivas. Tidigast i slutet av månaden skulle jag tippa. Det beror också på var du bor i landet. Längs Mälardalen brukar väl svampsäsongen ligga runt september/oktober.
Citera
2015-08-06, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MauseRR

Ingen svamp i Orebro vad jag har hittat.
Citera
2015-08-06, 20:49
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
När du väl identifierat din första kommer du inte missta dig nått mer.
Jo sant! Men det är ändå kvällsgraderna som får svampen att växa jag tog bara på dagen 15-20 det Kryllar av dom vid 20 graders värme och blå himmel & sol också då man ser dom bättre.
Men det är en katalysator vid 15grader fast egentligen är minus graden som är starten för jakt som september är en bra månad för mellan Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in