Försöker igen.. Hittade lite olika svampar i en hästhage igår. Frågan är om ens några av dem är toppisar. Tycker inte riktigt dom överänsstämmer med bilderna jag ser när jag googlar... Någon vänlig själ som orkar titta och avgöra?
Försöker igen.. Hittade lite olika svampar i en hästhage igår. Frågan är om ens några av dem är toppisar. Tycker inte riktigt dom överänsstämmer med bilderna jag ser när jag googlar... Någon vänlig själ som orkar titta och avgöra?
Stockholm är helt dött på X-svamp.
Har letat för tredje året i rad mycket ambitiöst både ensam och med vänner som har tillgång till bil, SL kort, cyklar, internet (hitta.se-kartor mm), promenadavstånd till diverse idylliska habitat.
0 fångst.
Golfbanor, ko-hagar, får-hagar, häst-hagar, industri-gräsmattor, radhus-gräsmattor, villa-gräsmattor, ängar med olika habitat, åkrar, privata och öppna, ängar i slutna skogsområden, ängar i öppna landskap osv osv osv.
Kantareller, trattkantareller, Carl-Johan, Taggsvamp hittar jag ca 40L svamp på 2h med ett jämnt mellanrum på 2 veckor under Juli-oct/november månad beroende på år. Jag kan alltså skogarna i STHLM mycket bra och har inte ärvt någon kunskap eller några specialställen alls. Är en riktig skogsmulle som ser skillnad på bra/dåliga skogar för svamp.
Detta år har jag varit ute på nya+gamla områden regelbundet med 5 dagars mellanrum för att se om det kan erbjudas gratis-trippande i höst.
Jag är en mycket ambitiös person som tar reda på min egen fakta än att köpa ett färdigt åsiktspaket.
Spenderat lätt 50+ timmar av allt "forskande" om svampen på MM, FB, Google, bilder mm.
Spenderat lätt 50+ timmar av allt cyklande, resande med kommunaltrafik, resande med bil, till fots, traskande runt olika områden. Lagt upp en karta med olika 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 - punkter där jag startar på 1 och avslutar på 7. 0 svamp. Dessa ställen har även återbesökts med jämna mellanrum, som sagt.
Min slutsats är att för att hitta svampen i STHLM-området krävs kontakter alternativt en jävla tur.
Har haft kontakt med ett antal personer här på fb sedan -12 och STHLM verkar vara helt dött på svamp om man inte har ett specialställe.
Ger upp för i år, ni andra kan skatta er lyckliga.
Skriver detta så att andra kan relatera till min historia, det är inte lätt.
Jag tigger absolut inga ställen, letandet för mig är över nu tills HT 16.
Nästa år blir det en vecka i Dalarna under högsäsong där jag stannar 1v och plockar med mig 10.000 för att ha som lager under jan-augusti.
Men vad är det för svamp då? Har plockat i minst 10 år och dom såg klockrena ut för mig?..
Vad är det för svamp för på bild ser dom rätt ut.
(men det är ju alltid ett litet handikapp att se på foto irl tar jag aldrig fel.)
Bara undrar och vill lära mig, vad är felet?
Men vad är det för svamp då? Har plockat i minst 10 år och dom såg klockrena ut för mig?..
Vad är det för svamp för på bild ser dom rätt ut.
(men det är ju alltid ett litet handikapp att se på foto irl tar jag aldrig fel.)
Bara undrar och vill lära mig, vad är felet?
Vet inte tyvärr, jag kan endast identifiera 5 olika svampar och det är, Toppslätsskivling, Karl Johan, kantareller, röd flugsvamp och trattkantareller.
Personligen tycker jag att dom nederst till höger i bild är mest lika toppisar, dom exemplaren är så lika så att dom lätt kan feltolkas som toppisar, men framförallt så är stammarna för grova, men även färgen är avvikande.
(OBS, någon av dom kan dock faktiskt vara toppslätsskivling, men dom flesta är det absolut inte).
Senast redigerad av Ostfralla2000 2015-09-29 kl. 22:17.
Tusen kusar! Det var fel. De var väldigt lika men de hade inte den mörka ringen längst ned och de var mer ljusbeiga under än grå/lila. Stammen var för mörk också. Någon som vet om åkrar som bara är till för hö är något att leta på? Jag vet inte om de gödslas eller inte. Ska ge det en sista chans imorgon tänkte jag.
Allt som oftast en pellets det gödslas med, d.v.s. kemisk Kväve/Natrium/Fosfor (NPK) som täcker i synnerhet havrets behov och inga andras förutom allt för ofta ett överflöd av kväve/fosfor som sprids igenom grundvattnet. Ifall du har en ekologisk gård i krokarna så kan det finnas toppisar på den åkern, men det är fortfarande för högt gräs allt som oftast...
Som direkt svar på din fråga så är det i min mening inte tjänligt att leta på en sådan åker, för högt gräs och för karg mark...
edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Slint
Har gått nu i fårhagar,kohagar och hästhagar och hittar fan inte en endast knarksvamp. Inga proplem att hitta andra svampar, men knarksvampen verkar ju lika sällsynt som tryffel! Tröttsamt. Ni säger att de växer vid högt gräs, men då kan ju inte de hagar ni letar i vara några där djur betat i år? Sällan jag sett gräs längre än 20 cm i de hagar jag varit i där djur betat i sommar.
Du letar ... fel, vattenmängd i marken eller vad som helst kan orsaka avsaknad av din sökta svamp. Kan också vara så att de betande djuren ätit upp ett stort parti av svamparna, hänt förr...
Nej, det är inte toppisar. Kanske kanske så är någon av dom 5 första till höger om mittenskåran på 2:a raden, på den första bilden rätt. Men dom är ändå RÖDA eftersom dom saknar många karakteristiska drag en toppis ska ha.
Är det någon som känner till Årstafältet i Stockholm och vet om det skulle va ett bra ställe att hitta lite fina toppisar på? Det ser ju helt ok ut enligt mig men är inte så erfaren.
ev. golfbanan vid ruffarna?