Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-08-03, 21:46
Medlem
Och (FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor dög inte?
Citera
2015-08-03, 21:48
Medlem
Dexters avatar
Testade att uppgradera min win7 till win10 idag. Produktnyckeln fungerar dock inte. Köpte datorn för 3,5 år sedan från Dustin, en stationär Dell och produktnyckeln finns på en etikett på datorn.

Hur i hela världen kan den inte fungera? Har inte bytt någon hårdvara vad jag kan minnas. Någon som har tips?
Citera
2015-08-03, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Och (FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor dög inte?

Jo det skulle funka. Men där skriver alla sina frågor och då kan det vara så att min fråga kommer bort i mängden och är man inte inne kanske man har fått massa svar i tråden men inte vet jag då vilket som tillhör min fråga.
Citera
2015-08-03, 22:38
Medlem
ljudet är väldigt kasst när man spelar upp musik via stereon? typ mediaspelare å även från Youtube, på 8.1 funka de kanon nån som vet varför? e för övrigt kass på datorer....
Citera
2015-08-03, 22:45
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Starta Windows Update och kolla historiken. Ser du ett antal misslyckade försök att uppdater till Windows 10 så är det bara att ge upp.

Du kan i och för sig prova detta om du får den errorkoden:
http://forums.mydigitallife.info/threads/63258-Solution-How-to-fix-error-code-80240020

Som du ser där så fullföljde jag aldrig den metoden men det skulle jag tydligen ha kunnat gjort.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/windows-update-installation-failure-80240020/d695e827-9774-4e10-8972-df8d51a7bb51?auth=1

Istället använde jag Microsoft Media Tool:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-tool-install

Det hämtar Windows 10 och du kan välja att spara det på DVD eller USB-minne (minst 4 GB).
Sen startar du programmet Setup.exe så startar installationen.

I ett läge skall man ta ur mediat, starta om datorn och installationen fortsätter utan den. Det finns tyvärr ingen "Starta om" knapp i installationsprogrammet så man får hålla in datorns startknapp och starta om.

Hade samma felkod, följde instruktionerna och nu fungerar det. Tack så hemskt mycket!

Tur det, för hade ingen lust att leta upp ett USB-minne.
Citera
2015-08-04, 00:43
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Hade samma felkod, följde instruktionerna och nu fungerar det. Tack så hemskt mycket!

Tur det, för hade ingen lust att leta upp ett USB-minne.

Tack för återmatningen.
Citera
2015-08-04, 00:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spearoflonginus
ljudet är väldigt kasst när man spelar upp musik via stereon? typ mediaspelare å även från Youtube, på 8.1 funka de kanon nån som vet varför? e för övrigt kass på datorer....

Installera Driver Booster så letar den upp drivrutiner åt dig.
Realtec HD Audio fick jag i alla fall uppdatera.
Citera
2015-08-04, 00:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Testade att uppgradera min win7 till win10 idag. Produktnyckeln fungerar dock inte. Köpte datorn för 3,5 år sedan från Dustin, en stationär Dell och produktnyckeln finns på en etikett på datorn.

Hur i hela världen kan den inte fungera? Har inte bytt någon hårdvara vad jag kan minnas. Någon som har tips?

Du behöver ingen nyckel. Du bara väljer "Hoppa över" när du kommer dit. Nyckeln finns ju redan för Win7.

Edit.
Nyckeln på skylten är inte den nyckel som Dell använder när de förinstallerar Windows. De installerar med sin OEM-nyckel. Nyckeln på skylten är Microsofts nyckel som du kan använda vid ren installation av Windows efter t.ex en hårdvaruuppgradering. Du aktiverar den sedan efter 30 dagar via en telefonsvarare hos MS.
Så är det i alla fall på mina HP/Compaq datorer.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-08-04 kl. 00:56.
Citera
2015-08-04, 01:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Har windowssymbolen nere i högra hörnet, men klickar jag på den så kommer en ruta som säger "Den här datorn kan tyvärr inte köra windows 10".

Men det kan den. Datorn är i sig snabb och rapp och jag provade tian 2 ggr under våren. Nu hänvisar den till att "NVidia GeForce 6200 LE skärmtillverkaren har inte gjort skärmen kompatibel med windows 10", men jag har nu bytt grafikkortet till ett nyare men samma budskap som tidigare hänger kvar.

Hur kan jag få datorn att uppdatera sin utvärdering av min dator, kanske inte går sedan heller men nu känns det som att den går på gammal information.
Citera
2015-08-04, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Windows av dom senaste utgåvorna trivs i stora lagringsutrymme. Har du nu en HDD på 1TB så kör te.x på 200-250 GB som filsystemdisk.

Utrymmet är som sagt valfritt, men som sagt, Windows 7/8/8.1/10 är stora operativsystem. Räknar sedan in alla uppdateringar och patchar + program och kanske spel på HDD.

Tack, bra! Hade tänkt mig just 250 GB!

Fan, har fortfarande inte fått Windows 10 i Windows Update. Någon annan som tvingats vänta så här länge, eller har det skett något fel?
Citera
2015-08-04, 06:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fomalhaut
Fan, har fortfarande inte fått Windows 10 i Windows Update. Någon annan som tvingats vänta så här länge, eller har det skett något fel?

Läs inledningen på denna länk -> http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq?ocid=win10_auxapp_AnswerDesk_win10faq#ui-id-31

Din uppgraderingsmeddedelande kommar inom några dagar eller veckor.
Citera
2015-08-04, 07:53
Medlem
svulles avatar
Är man otålig så kan man ju helt enkelt installera Windows 10 manuellt genom ett litet verktyg:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/media-creation-tool-install

-

Detta leder mig vidare till en annan fundering. Jag har en gammal dator som jag kört förhandsversioner på lite sporadiskt, men likväl med en legitim Windows 7-licens. Jag tänkte nu uppgradera den till den officiella releasen. Jag får dock inte uppdateringen via Windows Update, och ovan nämnda verktyg för manuell installation fungerar inte heller. Det kraschar under tiden då "Windows 10 Media" skapas.

Den aktuella datorn kör Build 10162. Tankar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in