2015-08-03, 19:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför skulle de få ledigt, de hade i det läget inget med försvinnandet att göra. Och om inget jobb kunde utföras på ladan så fanns det kanske andra arbetsgivare eller sysslor på andra ställen på säteriet som kunde utföras, jag förstår inte varför du bygger en hypotes på ren och skär gissning?

Såvitt jag känner till så jobbade bröderna med takläggning, det görs på taket och företrädesvis utvändigt, skulle det jobbet störa polisens arbete invändigt i byggnaden menar du? Var taket också avspärrat?

Om jag inte minns fel så har det florerat en uppgift om att de andra som jobbade i ladan vägrade att arbeta på grund av det inträffade, inte att de var avstängda på grund av att ladan var intressant i utredningen.
Man får inte gå innanför polisens avspärrning, och man gör det om man klättrar upp på taket.
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och det kunde inte handsken planterad i ladan? Genom att sjukskriva sig försäkrade han sig om att inte få andra arbetsuppgifter.
Och samtidigt verka väldigt misstänkt om han samtidigt rör sig omkring, vilket vad var han ville.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hypoteser gällande måndagshandsken:
1. NB/gm har förbisett handsken.
2. NB har planterat handsken för att bli frikopplad från fortsatt arbete i ladan.
3. Gm eller en medhjälpare har planterat handsken för att polisen ska få upp ögonen för NB.
4. En katt har från handskens nedslagsplats flyttat omkring handsken så att den till slut hamnat i ladans öppning, mitt emot kaféets norrgavel.
5. Polisen har i spaningssyfte själva planterat handsken.
6. LH har fotograferat en igelkott som bott i ladan och då tappat sin ena handske.
7. LH har medvetet tappat sin handske för att efterlämna spår, innan gm tvingat in henne i sin bil.
8. LH har tappat sin handske när gm förde henne från kaféet, genom ladans öppning och fram till sin bil.
9. Handsken har tappats vid norra parkeringen där gm tvingat in LH i sin bil, för att sedan blåsa in i ladan.

.....och sedan har vi hört från SR att handsken hittades redan på söndag kväll. Men det går ju inte ihop med AJ:s berättelse.

Kanske var det två handskar trots allt? Men båda borde ha hittats på söndag om den nu låg så öppet!
2015-08-03, 20:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Han var i alla fall inte såpass skrämd att han inte vågade röra sig kring och på Martorp en viss fredag när det vimlade av poliser och allsköns sökare, dessutom nära Lisas tillhörighet samt kroppen. NB var modig, jag kan inte dra någon annan slutsats.

Det är ju tänkbart också att en ökande desperation gav honom mod (ett "mod" som kanske fick honom att fatta ett felaktigt beslut, att hålla sig passiv hade kanske i vart fall varit mindre dåligt för honom)

Kanske trodde han också att det skulle vara möjligt att avvisa sökpatrullen från platsen. Vad jag förstår pratar han knappt nån svenska trots flera år här och är sannolikt dåligt insatt pga det hur vårt samhälle fungerar. Om det nu verkligen var vad som hände, det vet vi väl inte heller?
2015-08-03, 20:01
Medlem
valleros avatar
Citat:
Då är det bättre att placera ett föremål på arbetsplatsen som direkt gör att polisen intresserar sig för ladan och bröderna menar du?
Nej, inte bröderna men ladan. Läser du inte inlägg du svarar på?
2015-08-03, 20:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
MPS fynd gjordes innan bröderna plockades in. MPS fynd kallade polisen till Martorp, där fick den syn på bröderna, jagade ikapp och beslutade om hämtning.
Jag tror det är fråga om två fynd här varav det senare gjorde att LH hittades.
2015-08-03, 20:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag tror det är fråga om två fynd här varav det senare gjorde att LH hittades.
Martorp spärrades av när polisen återvänt efter att ha säkrat litauerna. Då kom ingen MPS-are in.
2015-08-03, 20:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
.....och sedan har vi hört från SR att handsken hittades redan på söndag kväll. Men det går ju inte ihop med AJ:s berättelse.

Kanske var det två handskar trots allt? Men båda borde ha hittats på söndag om den nu låg så öppet!
Nej, jag är övertygad om att reportern förväxlat dagarna. - Ser att den här livechatten ägde rum den 15 juni.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Visst, en avspärrad möjlig brottsplats är inget viktigt för polisen. Att någon lägger tak och det regnar in massor av damm och sågspån, spelar ingen som helst roll...

Hade det gjort det då, regnat in damm och sågspån? Har du varit i ladan och sett hur det ser ut, har du ens lagt tak någon gång? Jag tror att du har en vanföreställning om hur det går till när man byter tak, vilken film ligger till grund för din förutfattade mening? Libanons förstörelse eller Fuskbyggarna III?

Självklart spelar det roll att inget förstör eventuella bevis eller förhindrar polisen att göra sitt jobb, men med tanke på att ladan har varit avspärrad i omgångar så kan jag inte se att NB var garanterad arbetsfrihet hela den aktuella veckan. När avspärrningen togs bort första gången så var det fritt fram att jobba igen, folk har till och med härjat runt i ladan vad jag har förstått.
Medlem
Citat:
Och det kunde inte handsken planterad i ladan? Genom att sjukskriva sig försäkrade han sig om att inte få andra arbetsuppgifter.

Han kanske ville ha andra arbetsuppgifter?
Tänk efter nu. Vilken arbetsuppgift är det som passade honom som handen i handsken?
2015-08-03, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det skulle vara väldigt märkligt. Kroppens skick har inget med motiv att göra. En kropp kan vara helt söndertrasad, men ett motiv kan vara hur tydligt som helst; hämnd, svartsjuka, vanföreställningar, ekonomiskt, för att dölja ett annat brott exempelvis. Likaså om kroppen hade varit någorlunda orörd.

Det är nog så att den misstänkte inte är speciellt talför, och det till synes är så att offret och gärningsman är helt okända för varandra. Detta i kombination med att MGM inte har någon historik av andra våldsbrott eller psykisk ohälsa. Då kan det vara svårt för en åklagare att finna ett motiv.

Inte alls otänkbart.Jag kom med min tolkning bara.I och med att de inte kände varandra så är det redan där svårt med motivbilden.
2015-08-03, 20:07
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Om man vill vara säker på att få ledigt är det väl mycket enklare att fingera en skada och sjukskriva sig. Ett slag med hammaren på tummen eller be frun intyga en magsjuka, varför detta jox med att plantera en handske?

Jaa, det skulle ju inte heller kunna väcka misstankar??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in