2015-08-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
I.o.m. att deras pågående jobb var att lägga tak på ladan, som efter handsken hittades blev avspärrad, så är det en rimlig slutsats. AJ hade ju förvisso kunnat sätta dem på ett annat jobb direkt, men i det allmänna kaoset så var det inte direkt otänkbart att de istället fick ledigt.

Håller med om resonemanget. Dessutom är det ju inte avgörande för hypotesen om de sedan fick ledigt el inte ( det kunde ju givetvis inte NB vara helt säker på om han nu planterade handsken där i detta syfte), han kan ju helt enkelt ha gjort det utifrån den förhoppningen.
2015-08-03, 19:45
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Porslinslandet har den klart bästa hypotesen ang. handsken: NB placerade den där för att slippa arbeta. Då fick han tiden som han så desperat behövde för att röja undan andra bevis och hantera kroppen. Bara det att NB själv först "hittar" handsken, tar upp den och besudlar den med sitt DNA, och sen lägger tillbaka den och tillkallar AJ är nog. Att han tagit i handsken gör naturligtvis att DNA spår blir irrelevanta. Samtidigt spärras arbetsplatsen och NB blir entledigad.
Slugt och beräknande. NB sov nog inte natten mellan den 7 och 8/6, för hans hjärna gick på högvarv.

Det du påstår i ditt inlägg är ju inte sant, du ändrar ju på hur AJ brättade om fyndet av handsken, för så här sade han:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

Den som gjorde fyndet var Arne Jönsson som äger Blombergs säteri.

- Helt plötsligt ser vi en del av klädseln som låg på golvet mitt emot. Då tog jag omedelbart upp den och gick till polisen med den om den skulle tillhöra henne. Och det visade det sig att det gjorde den, säger Jönsson.

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

1:26 inne i video nr 3 säger godsägare Arn* Jönsson:
"Jo det var så att på måndag morgon så diskuterade vi dom vanliga arbetarna som skulle göras under dagen och då låg där helt plötsligt den handsken nere på marken mitt inne i ladan och då sa vi den där handsken verkar vara liten modell. Då tog först en av dom anställda upp den, så to såsåto så tog tog min sammarbetspartner L*** Å**** också upp den och sedan tog jag den och sa att den här måste vi bära till polisen och så tog jag den i fingret och sakta bar den bort polisen som dem tog hand om den..
2015-08-03, 19:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller med om resonemanget. Dessutom är det ju inte avgörande för hypotesen om de sedan fick ledigt el inte ( det kunde ju givetvis inte NB vara helt säker på om han nu planterade handsken där i detta syfte), han kan ju helt enkelt ha gjort det utifrån den förhoppningen.

Om man vill vara säker på att få ledigt är det väl mycket enklare att fingera en skada och sjukskriva sig. Ett slag med hammaren på tummen eller be frun intyga en magsjuka, varför detta jox med att plantera en handske?
2015-08-03, 19:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med tanke på att Blomberg verkar vara ett näste för tjuvar och andra kriminella så är det väl inte osannolikt att det även finns en katt där som flyttar på människors ägodelar. Bevisligen så finns det vissa katter som flyttar på andras pinaler, även handskar.

https://www.youtube.com/watch?v=2qSLvkskXFA

Därmed bör frågan vara utredd, Letsdoit, lägg till katt som flyttar handskar som nummer fyra på listan över hypoteser om hur handsken hamnade i ladan.
Hypoteser gällande måndagshandsken:
1. NB/gm har förbisett handsken.
2. NB har planterat handsken för att bli frikopplad från fortsatt arbete i ladan.
3. Gm eller en medhjälpare har planterat handsken för att polisen ska få upp ögonen för NB.
4. En katt har från handskens nedslagsplats flyttat omkring handsken så att den till slut hamnat i ladans öppning, mitt emot kaféets norrgavel.
5. Polisen har i spaningssyfte själva planterat handsken.
6. LH har fotograferat en igelkott som bott i ladan och då tappat sin ena handske.
7. LH har medvetet tappat sin handske för att efterlämna spår, innan gm tvingat in henne i sin bil.
8. LH har tappat sin handske när gm förde henne från kaféet, genom ladans öppning och fram till sin bil.
9. Handsken har tappats vid norra parkeringen där gm tvingat in LH i sin bil, för att sedan blåsa in i ladan.
2015-08-03, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Att han fattar så mycket när han inte kan språket. Det vore rätt korkad av honom att plantera en handske som pekar ut honom.
2015-08-03, 19:48
Medlem
afvongreves avatar
Jag frågade för en timme sedan varför det är intressant vilken dag handsken hittades. Fick inget svar. Så kort fråga:
1. handsken hittades på söndagen - är MGM skyldig? varför?
2. handsken hittades på måndagen - är MGM skyldig? varför?
2015-08-03, 19:51
Medlem
valleros avatar
Citat:
Om man vill vara säker på att få ledigt är det väl mycket enklare att fingera en skada och sjukskriva sig. Ett slag med hammaren på tummen eller be frun intyga en magsjuka, varför detta jox med att plantera en handske?
Därför att sjukskriva sig kunde väcka misstanke kanske?
2015-08-03, 19:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Och det kunde inte handsken planterad i ladan? Genom att sjukskriva sig försäkrade han sig om att inte få andra arbetsuppgifter.
2015-08-03, 19:57
Moderator
OYs avatar
Citat:

Då är det bättre att placera ett föremål på arbetsplatsen som direkt gör att polisen intresserar sig för ladan och bröderna menar du?

Varför skulle en sjukskrivning väcka misstanke, bröderna var väl inte under luppen måndag morgon men blev det antagligen när handsken hittades nära deras arbetsplats, jag sa ju det, en hammare på tummen och AJ kunde se att det var äkta, inget märkligt, sånt händer.

Dock, i någon mån kan jag tänka mig att NB har placerat handsken i ladan för att rikta fokus mot de som jobbade med grävning i ladan, bröderna jobbade ju faktiskt utomhus ladan.
2015-08-03, 19:57
Medlem
valleros avatar
Citat:
Varför skulle de få ledigt, de hade i det läget inget med försvinnandet att göra. Och om inget jobb kunde utföras på ladan så fanns det kanske andra arbetsgivare eller sysslor på andra ställen på säteriet som kunde utföras, jag förstår inte varför du bygger en hypotes på ren och skär gissning?

Såvitt jag känner till så jobbade bröderna med takläggning, det görs på taket och företrädesvis utvändigt, skulle det jobbet störa polisens arbete invändigt i byggnaden menar du? Var taket också avspärrat?

Om jag inte minns fel så har det florerat en uppgift om att de andra som jobbade i ladan vägrade att arbeta på grund av det inträffade, inte att de var avstängda på grund av att ladan var intressant i utredningen.
Visst, en avspärrad möjlig brottsplats är inget viktigt för polisen. Att någon lägger tak och det regnar in massor av damm och sågspån, spelar ingen som helst roll...
2015-08-03, 19:58
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Jag tror hon refererar till skicket på Lisas kropp och då som en fungerande människa,har svårt att finna ett motiv.

Det skulle vara väldigt märkligt. Kroppens skick har inget med motiv att göra. En kropp kan vara helt söndertrasad, men ett motiv kan vara hur tydligt som helst; hämnd, svartsjuka, vanföreställningar, ekonomiskt, för att dölja ett annat brott exempelvis. Likaså om kroppen hade varit någorlunda orörd.

Det är nog så att den misstänkte inte är speciellt talför, och det till synes är så att offret och gärningsman är helt okända för varandra. Detta i kombination med att MGM inte har någon historik av andra våldsbrott eller psykisk ohälsa. Då kan det vara svårt för en åklagare att finna ett motiv.
2015-08-03, 19:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Att han fattar så mycket när han inte kan språket. Det vore rätt korkad av honom att plantera en handske som pekar ut honom.

Agree. Han verkar var väl insatt i brottsutredningar och hur de fungerar i Sverige - smart som attan - för att sen bli helt kocko och strössla fynd kring sin bostad. Sen uppe vid Martorptrakten innan MP avbryter för kvällen och bråkar med dem.. Skum personlighet det där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in