2015-08-03, 18:57
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
En bekant som bor nära MGM sa att de alltid var punktliga till jobbet, man kunde ställa klockan efter dem typ. Men denna måndag 8 juni åkte de 15 min tidigare än vanligt till ladan vid caféet, men det behöver ju inte ha med handsken att göra.

Efter trafik förbi huset hela natten och vetskapen att något hänt utanför ladan förvånar de inte om de är nyfikna och vill dit lite tidigare.
2015-08-03, 18:57
Medlem
Kan pappan hittat den ena handsken på söndagskvällen och AJ hittat den andra på måndag morgon?
2015-08-03, 19:00
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om GM till fots dragit in LH mot mjölkrummet, så är troligtvis sträckan som användes, genom ladugårdsöppningen/spannmåls-delen.
LH kan då ha tappat handsken på väg genom ladan..
Men den borde hittats redan på Söndagen då?

Jag ser ärligt talat ingen möjlig chans att handsken ska ha blåst in, eller att det ens undersökts av en seriös polis.

Såvida handsken inte är tillverkad i godispapper, eller det blåste rejäl orkan, så lyfter inte ett sådan förhållandevis tungt föremål från marken, blåser över vägen, eller ur handen, prickar in i ladugårdsöppningen, vilken är att betrakta som ett nålsöga i sammanhanget, för att därefter landa så att den inte upptäcks av vad inledningsvis förmodas vara pappan+kollegor, samt sedan polis.
No way José...

Jag var lite öppen för frågan först, vilket jag alltid är innan jag bildat mig en egen uppfattning, men detta kändes klart orimligt redan i media-artiklar.
Jag vet ju att poliser meddelar detaljer till journalister, ibland helt utan sanningshalt.

Sen besökte jag platsen,, och jag kom på mig själv att stå och skaka på huvudet över tråd-diskussionen och mediauppgiften om att handsken ska ha blåst in i ladan, samt att detta scenariot undersökts av polisen.
Journalisten som tog upp den infon, hade nog skrivit ut detsamma - även om handsken så hade hittats i Vänern

Vidare finns ju möjligheten att handsken tappades av LH alldeles vid ladugårdsöppningen, och då närmar vi oss att blåst-möjligheten blir tydligare.
Men lik förbannat - En inblåst handske borde hittats. Den har ju förmodligen inte virvlat runt in absurdum inne i ladan, och landat på ett sådant vis att bara "morgonmötet" upptäcker den slumpmässigt.

Det känns rimligt, den tappades på väg mot mjölk-/slaktrummet och har legat där hela natten.
2015-08-03, 19:03
Medlem
MrFolds avatar
Det här måste vara den tråd i Flashbacks historia som innehåller flest upprepningar av saker! Värst är nog handsken. Hur många gånger har den varit uppe nu för diskussion? 50? 100? Med i allt väsentligt samma argument, för vi har väl inte fått veta något nytt om den egentligen på över 1,5 månad?

Nästan alla har väl insett vid det här laget att vi inte kan spekulera fram om handsken var planterad eller inte. Frågan är vad polisen tror/vet?

De kanske sitter och skrattar gott över donut-fikat när de pratar om hur vi sitter och gissar om saker som de antingen haft svaret på sen mitten av juni eller avfärdat som betydelselösa för fallet. Betänk t ex att det faktiskt kan vara så att handsken inte var Lisas alls!

Om det ändå är hennes handske så vet jag inte vad jag ska tro om planteringshypotesen. Kanske och kanske inte. En sak tror jag i varje fall: Var det plantering så är det knappast en av tidernas mest skarpsinniga kriminalgenier som kläckt idén.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, jag fattar inte vart all skit som skrivits här kommer ifrån.

Uppgifter om hans förflutna skumraskaffärer samt grinig har framkommit.
Mysfarrbrroorr eller Grumpy old man...?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Kan pappan hittat den ena handsken på söndagskvällen och AJ hittat den andra på måndag morgon?

Hmm. ja det skulle ju förklara en hel del. Om pappan hittat ena handsken i ladan på söndagskvällen sen plötsligt ligger den andra handsken där måndag morgon....
2015-08-03, 19:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
En bekant som bor nära MGM sa att de alltid var punktliga till jobbet, man kunde ställa klockan efter dem typ. Men denna måndag 8 juni åkte de 15 min tidigare än vanligt till ladan vid caféet, men det behöver ju inte ha med handsken att göra.

Alltid betyder att din källa måste ha observerat bröderna alla dagar de har åkt till jobbet för att veta att de aldrig körde tidigare någon dag, tror du själv att din källa har gjort så? Dessutom skulle de ha ett arbetsplaneringsmöte i ladan, vet du om det brukar ske inom den normala arbetstiden eller en liten stund innan jobbet börjar?

Hur vet din källa att bröderna åkte till ladan direkt hemifrån, följde hen efter?
2015-08-03, 19:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vi kommer nog tyvärr inte att bli överens om vad som är att diskutera argument kontra att diskutera person. Du får ha din uppfattning,men du har redan fått besked om att det inte anses som OT av moderator.

För min del är det i alla fall så här:

- Komma med argument som "du är dum, korkad, en idiot, jävla pokerfjant" etc är att gå till personangrepp.

- Komma med argument som "Dina argument är dumma därför att xxxxx" är inte att diskutera personen, utan kvaliteten i hens argument

- Samma sak gäller påståenden som "Ur ditt argument x följer logiskt y, vilket innebär att du i praktiken säger att..." Om sådant inte skulle tillåtas med hänvisning till att det är att "diskutera person" så innebär det frikort för personer som framför ologiska och osammanhängande påståenden, eller påstår att deras argument är förenliga med vissa saker som de inte alls är förenliga med.
Trots det du skriver kan du inte avhålla dig från personangrepp.
Citat:
Jag behöver f ö ingen undervisning om det svenska rättsväsendet av någon halvtokig dansk sjuksköterska som tror hon kan ställa fjärrdiagnoser på folk genom att läsa en artikel i kvällspressen. Detsamma gäller nog de flesta andra som är så tråkiga att de tror mer på en häktad vars DNA finns på den mördades tillhörigheter som skyldig än en cafeägare där enda "beviset" är att ett antal amatörpsykologer inkl du tycker att hon ser och låter konstig ut i en intervju på några minuter i TV.
Citat:
Så: Med hänvisning till den sista satsen så hävdar jag fortfarande att det är en rimlig tolkning av din teori om varför kroppen flyttades att du - åtminstone på föreliggande information - tagit ställning mot den misstänkte litauern som trolig gärningsman. Om du tycker det så följer det logiskt att åklagaren inte borde hålla NB häktad. För då är det inte mer sannolikt att han begått mordet än att han inte gjort det. Den logiska räddningsplanka jag kan se för dig är att din åsikt bygger på oss föreliggande information - visste du vad åklagaren har skulle du kanske ändra uppfattning.
Nej, jag har inte tagit ställning mot NB som gärningsman. Jag kan tro på honom som GM till 99 % och ändå diskutera alternativ. Så när du påstår det lägger du ord i min mun och diskuterar min person, vilket du fortsätter med här:
Citat:
Jag håller med om att du inte sagt att du har en objektiv ståndpunkt i tråden. Men jag tror de flesta skulle hålla med om att du bygger din persona i tråden på att framstå som saklig, faktaorienterad och neutral. För att på det viset skaffa dig ett anseende som precis det och få hög trovärdighet. Det är absolut inget fel i det. Men: (Och detta är synnerligen OnT för tråden) det gör det än mer rimligt för andra postare att ifrågasätta och invända mot saker du hävdar och uppfattningar från dig som kan tyda på att du är betydligt mer inriktad på en oskuldshypotes än en dito skuldhypotes. Det är ingen särbehandling - du och andra är givetvis lika välkomna att angripa t ex mig om ni tycker er finna bevis för att jag är betydligt mer fastlåst vid att litauern är ensam skyldig mördare och ska dömas för det än vad jag ger sken av.
Självklart får postare ifrågasätta mina argument, men håll min person utanför.
Citat:
Du av alla har väl den minsta rätten av alla att sitta och peka finger åt andra. Litauern är åtminstone misstänkt för mordet PÅ SANNOLIKA SKÄL. Det är lite annorlunda jämfört med de personer som inte anklagats för något och som med all säkerhet är oskyldiga PÅ RIKTIGT men som du sitter och hänger ut i både den här och andra trådar när du fantiserat ihop något nytt scenario du tycker verkar troligt (Enda krav: Får inte överensstämma med åklagarens)
#Theforeigner har aldrig pekat ut någon som gärningsman, bara visat på andra som kan vara skyldiga. Men flera som tror på åklagarens version pekar ut NB som gärningsman, med ord som "övertygad" etc. Det är ett brott mot den princip #Theforeigner framförde:
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Önskar bara att påminna os all om:

"Att alla åtalade är oskyldiga till motsatsen är bevisad
och att det är en mycket grundläggande princip i det svenska rättsväsende"

OCH...kom ihåg att MGM inte ens är åtalad ändnu !!!
Man kan misstänka, men det krävs mycket mer att döma, och det är en domstols sak att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Förbryllande när de lämnar olika versioner.

- Helt plötsligt ser vi en del av klädseln som låg på golvet mitt emot. Då tog jag omedelbart upp den och gick till polisen med den om den skulle tillhöra henne. Och det visade det sig att det gjorde den, säger Jönsson.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. Hans svenske chef gjorde det också, säger brödernas mamma till Expressen.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971703.ab
Här är de tre versionerna av hur handsken hittades samlade, först AJ:s båda versioner i bandade intervjuer, och sedan NB och AB:s mammas version, översatt och återgivet av en journalist:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/mark%C3%A4garen-ber%C3%A4ttar-var-med-och-hittade-handsken-3185133
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-08-03, 19:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han behöver inte ha sett handsken om han befann sig i området under söndagen; han kan ha förbisett den. - I så fall är hans beteende förklarligt; han är den första som tar upp den.

.. Eller AJ. Han kan ju inte bestämma sig om vem som tog i den först verkar det som?
2015-08-03, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Hmm. ja det skulle ju förklara en hel del. Om pappan hittat ena handsken i ladan på söndagskvällen sen plötsligt ligger den andra handsken där måndag morgon....

Det förklarar egentligen bara uppgifterna från SR att en handske hittades redan på söndagskvällen.
2015-08-03, 19:12
Medlem
valleros avatar
Porslinslandet har den klart bästa hypotesen ang. handsken: NB placerade den där för att slippa arbeta. Då fick han tiden som han så desperat behövde för att röja undan andra bevis och hantera kroppen. Bara det att NB själv först "hittar" handsken, tar upp den och besudlar den med sitt DNA, och sen lägger tillbaka den och tillkallar AJ är nog. Att han tagit i handsken gör naturligtvis att DNA spår blir irrelevanta. Samtidigt spärras arbetsplatsen och NB blir entledigad.
Slugt och beräknande. NB sov nog inte natten mellan den 7 och 8/6, för hans hjärna gick på högvarv.
2015-08-03, 19:12
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Efter trafik förbi huset hela natten och vetskapen att något hänt utanför ladan förvånar de inte om de är nyfikna och vill dit lite tidigare.

Ähh! Polisen hade redan varit där på natten och förhört sig om försvunnen flicka, och dessutom hade han nog inte glömt vad han sannolikt gjorde på kvällen..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in