2015-08-03, 09:57
Medlem
Theforeigners avatar
Önskar bara att påminna os all om:

"Att alla åtalade är oskyldiga till motsatsen är bevisad
och att det är en mycket grundläggande princip i det svenska rättsväsende"

OCH...kom ihåg att MGM inte ens är åtalad ändnu !!!
2015-08-03, 09:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Jag tycker mig läst det mesta som stått i media men jag har uppenbarligen missat något..
Vad har jag missat som pressen låter oss förstå att man tvekar på det motivet?

– Vi får efter hand en allt klarare bild av det som hänt, men motivet är svårt att ange, säger Annette Olsson."
http://www.skaraborgslanstidning.se/article/dna-pekar-mot-misstankt/

" – På något sätt har detta dna avsatts där och man kan fundera på hur, säger Anette Olsson.
Hon vill inte kommentera om det finns dna-spår från ytterligare personer på Lisas tillhörigheter eller kläder. Den senaste tidens utredning har gjort att man har viss kunskap om händelseförloppet som gäller mordet.
– Ja, vi har fått en klarare bild efter hand, säger hon men vill inte kommentera något misstänkt motiv för mordet.
Är det nu aktuella DNA-spåret helt avgörande i utredningen mot den misstänkte?
-Nej inte helt.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4174810-dna-fran-35-aringen-sparat
2015-08-03, 10:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om domstolen inte anser att bevisen kommer upp till rätt misstankegrad släpps den misstänkte omedelbart. Det innebär att åklagaren måste komma med en ny häktningsframställan, öppna sin påse vid en ny häktningsförhandling och generat besvara frågan från häktningsdomaren: "Varför sa du inte detta förra gången?".

Advokaten får muntlig redovisning om befintlig teknisk bevisning. Inget undanhållande, men inga detaljer mer än nödvändigt - säkert svårtolkat och det är med flit.

"– Det fanns i alla fall med vid förra häktningsförhandlingen så det är inte så intressant, särskilt inte när det är muntliga uppgifter och man inte har det på papper och inte vet omständigheterna kring det och så vidare, säger hon."
http://www.expressen.se/gt/advokatens-kritik-mot-bevisen-i-lisa-fallet/
2015-08-03, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, man undrar ju om inte den yngre brodern och frun till den nu MT så sakteligen har börjat inse att brorsan ändock är skyldig till mordet på Lisa. Normalt är väl att till en början förneka den fakta som framkommer ju längre utredningen fortskrider - man vill helt enkelt inte tro på det värsta.

Det måste vara en otrolig chock för omgivningen och familjen när en vän uppdagas bli en mördare och utfläkt i medierna som en kvinnomördare - en av de värsta och lägsta kategorierna på mördare bland de sina.
Förmodligen och förhoppningsvis har polletten ramlat ned och bilden klarnat över broderns beteenden direkt efter mordet. Jag menar att en viss mental påverkan bör ha noterats på den frihetsberövade av familjemedlemmarna i Blomberg.
När den värsta chocken lagt sig kommer många frågor att få ett svar - ett svar som vissa aldrig kommer att acceptera eller ens förstå. (Gäller även en majoritet av alla alternativteoretiker i tråden)
Antagligen kommer inte svaret ur den MT mun, utan från den FUL som leder utredningen. För MGM kommer nog aldrig att erkänna vad han gjort, han vill inte skämma ut sig inför hela världen, vem vill det? Den här typen av brott ligger som sagt långt ned i mordhierarkin och ger därtill ett högsta betyg i feghet och vilken karl vill erkänna sin feghet inför hela världen?

Ingen vill erkänna sin feghet som du säger. I fallet CS så erkände TA när hans feghet konfronterades mot att sonen misstänktes och förhördes. Först då erkände han gradvis, men aldrig den ynkedom som förelåg gärningen.

Vi kan hoppas på att lillebror plockas in igen med ny bevisning mot sig som sätter press på NB och eller lillebror så att något slags erkännande kommer fram. Omfattande teknisk bevisning som är svår att bortförklara och pressen från att brorsan sitter häktad som misstänkt för mordet kan möjligtvis få munlädret att lossna. Om NB har något slags samvete då...?
2015-08-03, 10:38
Bannlyst
Citat:
Jovisst, sådan jämförelse kan man göra. Men det är inte vad du skrev här.

Jo, är precis vad jag skrev. Genom analyser av jord, växtrester m.m på kroppen, kan man veta att den flyttats om samma material ej finns på fyndplats. Att spåra fynd på kroppen till plats kan innebära t.ex jämförelser med rester på MGM:s kläder, skor, bilar. Och, tillsammans med eventuella vittnesuppgifter kan man vara en bra bit på vägen mot att hitta plats för mordet.
2015-08-03, 10:57
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Och varför skulle han ha det? Dessutom menade jag att mordet var blodigt, jag utgick inte från att kroppen var styckad.

Men, ärligt talat, lägga ut byggplast, mörda eller stycka Lisa, vänta tills blodet torkat så man inte spiller på golvet, ta bort byggplasten och sticka därifrån tycker jag låter mycket omständligt och tidsödande.

Att mordet skett i mjölk-/slaktrummet vid caféet är väl ganska rimligt, men om nu LH var styckad så tror jag inte det gjorts där.
Precis, jag håller med du. Han bör att tänkt att få bort kroppen fort som fan efter han bragt henne om livet, eftersom han antagligen begriper att det börjar sökas efter henne när hon inte dyker upp hemma.
2015-08-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Då tänker jag att det låter som att handsken var väldigt färggrann och att om media gått ut med den detaljen, så hade den sammanlagda reaktionen blivit att då borde den ju i sånt fall ha synts redan på söndagskvällen....
Att det är anledningen till att den bara benämnts som just handske?

Det var en lånad handske
2015-08-03, 11:07
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om hunden letar saker så markerar den för det och inte spår. Men det verkar inte ens vara fastlagt om polisen sökte med hund i ladan innan det ökända morronmötet. Men hade handsken legat fritt så vill jag nog påstå att hunden hade hittat den. Men ladan är stor och det fanns mycket bråte i den så det försvårar ju en del. Här är en liten film som visar en polishund som söker efter narkotika men principen är ju liknande för saklet. Den här hunden verkar vara extremt bra och kan det mesta men det ger iaf ett hum om hur bra hundar är.

https://youtu.be/7zpILX1KWv0

Den här filmen visar snarare hur gärna vi vill bli lurade än hundars sökförmåga.
Fredrik Steen vänder och vrider på hashpåsen och fingrar på den mer en minut (filmtid) och flyttar sedan doftspåren med sina fingrar till en plastpåse och en plåtburk som han stänger genom att noga trycka runt på hela locket och ta i burken på alla dess sidor.

Steen flyttade alltså, och troligen avsiktligt, doftspår till plåtburkens utsida men trots detta hittar hunden ingenting förrän hundföraren anvisar hunden att hoppa upp (4:49) på bänken där burken står.
Hunden hittar alltså bara när den är några decimeter från burken och först då med hjälp. Det går knappast att förvänta att sökhundarna i Blomberg skulle ha lyckats bättre med handsken i ladan.
2015-08-03, 11:12
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Det var en lånad handske

Intressant info om det är sant.
Men...hur kommer det sig då att Lisa's föräldrar identifierade handsken som tillhörande Lisa?
2015-08-03, 11:18
Medlem
Jag hoppas innerligt att något spår finns för att få fast den som gjorde detta mot främst Lisa och hennes familj. Men en hel nation är berörd.
Måtte det bli en upprättelse.
2015-08-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Intressant info om det är sant.
Men...hur kommer det sig då att Lisa's föräldrar identifierade handsken som tillhörande Lisa?

Handskarna tillhörde någon i familjen
2015-08-03, 11:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Men hur många gånger söktes ladan igenom på Söndagkväll och av hur många? Hur stort var sökpådraget, i människor räknat under natten mot måndag?

Nu letade man inte efter en handske som dessutom inge visste att den saknades. Det var Lisa som person som det letades efter. Då ser söket lite annorlunda ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in