2015-08-03, 16:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsHamilton
Det förklarar rykten om att polisen haft koll på gänget redan från måndagen..

Det förklarar snarare polisens initiala teori - att handsken blåst dit.
2015-08-03, 16:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det förklarar snarare polisens initiala teori - att handsken blåst dit.

Efter att själv besökt platsen, sett avståndet och betraktat hur dessa två byggnader (café+lada), då inkl ladugårdsöppningen, förhåller sig till varandra, kan jag bara säg så här.

Den polis som i verkligheten, föreslår att handsken blåst in i ladan, lär fått bjuda sina kollegor på fika den dagen..

Den som på fullaste allvar tror att detta i verkligheten är någonting som arbetats efter - att handsken blåst in i ladan... kan gå och sätta på en stor balja kaffe

På svenska - Nej, handsken har inte blåst in i ladan. Det är bara precis vad som är lämpligt att säga till kvällspressen.
2015-08-03, 16:51
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
En förklaring kunde vara det, att någon med motorcykeln/ moped bjöd en åktur till LH på baksätet och först tappade LH mobilen och sedan hände det en olycka och LH föll och skadade sig osv

Eftersom åklagaren har svårt att finna ett motiv till mordet, så kan det faktiskt vara så att hennes död var en olycka. Är det så att de misstänkta håller käften om detta och att Lisas skador är svårbedömda, så kan det förklara att brottsrubriceringen ändock är som den är. Ett annat scenario är att det är en kombination av olycka och mord.
2015-08-03, 16:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Hjälmen hade nog inte hittats innan artikeln heller. Om jag refererar till Fredmans ord under presskonferensen så är fynden som gjorts "relativt små föremål" - om det innefattar även fynd på fredagskvällen innan Lisa hittas vet jag inte.
Det lutar nog åt det, även om man har att räkna med en viss tidsförskjutning när den ena handen ska ha bekräftat av den andra handen vad som är lämpligt att delge press och allmänhet. - I en annan intervju pratar MF om antalet fynd och understryker att varje fynd som gjorts inte tillhört LH. Han säger att man kan räkna med "fler än fem fynd" = 6-7, och då skulle man kunna anta att dessa 6-7 fynd är: 4 st olika mobildelar varav en krossad display och 1 mobilskal, 1 mobilfodral, 1 mopedhandske, ev. ett kvitto (ladan). Det innebär att det fortfarande inte är visat att gm utefter den lilla smala grusvägen slängt ifrån sig något annat än en förstörd mobil eftersom han av lätt insedda skäl inte ville bli spårad under sin fortsatta färd.

Det innebär vidare att vi inte har en aning om vad gm haft för sig mellan kaféet och Martorp (om inte dödsorsak och de närmare omständigheterna kring LH:s kvarlevor har kunnat belysa detta). Gm kan ha företagit sig mycket under tiden sön 7 kl. 18.30 - åtminstone fram till, säg onsdag 10 på kvällen. LH kan ha transporterats till Martorp under onsdagsnatten. Då höll man fortfarande på att rota runt utefter grusvägen och hade börjat söka av gamla sommarstugor, ödetorp mm + kolla upp vad alla vittnen trott sig ha sett och hört. Huruvida man nu har lyckats hitta mordplatsen är osäkert. Det kanske inte finns någon regelrätt sådan, dvs LH kan ha dödats i gm:s fordon på vägen till Martorp den 7 juni, eller senare på okänd plats; allt är avhängigt vad man via fyndplatsen kunnat komma fram till.

Utredningen bör kunna ge svar på följande frågor:
1. Hur fick NB information om att LH den aktuella söndagseftermiddagen ensam skulle åka hem på sin moped?
2. Hade NB något ärende till ladan under em 7 juni, och i så fall: vilket resp. varför?
3. AJ har sagt att han fått vetskap om försvinnandet efter en halvtimme, således kring 19.00. – Vem delgav honom information så pass tidigt, eller föreligger bara en missuppfattning och han menar en halvtimme efter att LS öppnat kaféet? - Förutom att LS låste upp själva kaféet, var det några andra låsta byggnader som söktes igenom, t.ex. mjölkrummet (om det nu var låst)?
3. Vem anlände först till arbetsmötet måndag morgon den 8 juni?
4. Varför ville AB/NB hålla MPS på behörigt avstånd från sin bostad (om så varit fallet)?
5. Vilka arbeten utförde AB/NB på Martorps gård resp. vilka jobb hade de tidigare utfört där?
6. Vilka fordon hade AB/NB tillgång till? – Vilka andra hade tillgång till samma fordon?
7. Varför genomsöktes inte sopcontainern förrän efter fyra dagar? - Och varför spärrades inte området mitt emot kaféet av direkt efter att polis anlänt till platsen?
2015-08-03, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Eftersom åklagaren har svårt att finna ett motiv till mordet, så kan det faktiskt vara så att hennes död var en olycka. Är det så att de misstänkta håller käften om detta och att Lisas skador är svårbedömda, så kan det förklara att brottsrubriceringen ändock är som den är. Ett annat scenario är att det är en kombination av olycka och mord.

Jag tror hon refererar till skicket på Lisas kropp och då som en fungerande människa,har svårt att finna ett motiv.
2015-08-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Efter att själv besökt platsen, sett avståndet och betraktat hur dessa två byggnader (café+lada), då inkl ladugårdsöppningen, förhåller sig till varandra, kan jag bara säg så här.

Den polis som i verkligheten, föreslår att handsken blåst in i ladan, lär fått bjuda sina kollegor på fika den dagen..

Den som på fullaste allvar tror att detta i verkligheten är någonting som arbetats efter - att handsken blåst in i ladan... kan gå och sätta på en stor balja kaffe

På svenska - Nej, handsken har inte blåst in i ladan. Det är bara precis vad som är lämpligt att säga till kvällspressen.

Då får jag nog sätta på en stor balja kaffe, men det ska jag göra ändå. Men tror du på fullaste allvar att polisen sagt detta för att dom trott att handsken blåst från mopedplatsen och vidare in i ladan, eller ens från caféet? Nu i efterhand så kan jag tro annat om hypotesen att den blåst in, varför polisen sa som dom gjorde. Men knappast att polisen har menat att den blåst så långt.
2015-08-03, 17:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta är också vad jag tror. Avsiktligt utplanterade av GM.

Vad skulle syftet vara, vad tänkte sig gärningspersonen att uppnå genom att plantera en handske i ladan när han i övrigt har dumpat prylar lite halvtaskigt men dock dolt i terrängen, dessutom undanskaffat kroppen och gömt den.

Den häktade placerar alltså ett enda av Lisas föremål på den plats där han vistas så gott som dagligen, NB har i princip pekat ut sig själv som möjlig gärningsperson.

Varför inte låta rubbet ligga i ladan, mobiltillbehör, hjälm, ett par handskar med mera, varför just en enda handske?

Om NB hittade handsken i sin bil den där måndagsmorgonen så skulle han med lätthet kunna dölja den för sin bror tills arbetsdagen är slut för att därefter destruera den eller gräva ner den någonstans, eller varför inte kasta den på en åker i närheten.

Om NB har placerat handsken i ladan och dessutom är gärningsmannen så lär han vara unik såtillvida att han gömmer i princip allt som kan koppla honom till Lisa men bemödar sig med att lägga ut ett spår så att polisen får upp ögonen på honom. Kan man ens tro på att NB är så korkad?
2015-08-03, 17:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
/.../ Om NB har placerat handsken i ladan och dessutom är gärningsmannen så lär han vara unik såtillvida att han gömmer i princip allt som kan koppla honom till Lisa men bemödar sig med att lägga ut ett spår så att polisen får upp ögonen på honom. Kan man ens tro på att NB är så korkad?
Han behöver inte ha sett handsken om han befann sig i området under söndagen; han kan ha förbisett den. - I så fall är hans beteende förklarligt; han är den första som tar upp den.
2015-08-03, 17:07
Medlem
Citat:

Just det bjud på två koppar,
Visst blåste det som fan,men blåsa runt på fikets baksida över vägen, kanske ja...men sannolikt?

Då skulle handsken legat i ladan när söndagssöket utfördes och det gjorde den INTE.

Då blir nästa teori om den inte blåst över vägen innan pappan kom så skulle någon hittat handsken vid
moppen eller vid vägen In i ladan
2015-08-03, 17:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ På svenska - Nej, handsken har inte blåst in i ladan. Det är bara precis vad som är lämpligt att säga till kvällspressen.
Om man tänker sig att gm dragit in LH i det gamla mjölkrummet; hur ser du då på möjligheten att handsken kan ha blåst in i öppningen? - Det är iofs en rel. lång bit den då bör ha blåst, men efter vad jag förstår dock i vindriktningen (men sedan har den "svängt"...).
2015-08-03, 17:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han behöver inte ha sett handsken om han befann sig i området under söndagen; han kan ha förbisett den. - I så fall är hans beteende förklarligt; han är den första som tar upp den.

Omöjligt enligt alla som påstår att pappan inte kan ha missat handsken, det är det här jag vill komma åt. Det finns antingen eller, vad är rimligast?

Jag köper din förklaring och med det faller hypotesen för min del om att pappan inte kan ha missat handsken, jag ser helt enkelt din förklaring som rimligast.

Ingenting talar för att NB, om han är gärningsmannen, skulle ha någon rimlig anledning att plantera en handske i ladan som pekar ut honom själv, däremot finns det omständigheter som talar för att handsken inte är planterad, nämligen att övriga tillhörigheter som kan kopplas till Lisa såvitt känt är har undanskaffats för att inte hittas.
2015-08-03, 17:18
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Omöjligt enligt alla som påstår att pappan inte kan ha missat handsken, det är det här jag vill komma åt. Det finns antingen eller, vad är rimligast?

Jag köper din förklaring och med det faller hypotesen för min del om att pappan inte kan ha missat handsken, jag ser helt enkelt din förklaring som rimligast.

Ingenting talar för att NB, om han är gärningsmannen, skulle ha någon rimlig anledning att plantera en handske i ladan som pekar ut honom själv, däremot finns det omständigheter som talar för att handsken inte är planterad, nämligen att övriga tillhörigheter som kan kopplas till Lisa såvitt känt är har undanskaffats för att inte hittas.
Pappan letade ju i ladan. Det gjorde ju inte MGM. Dessutom var MGM under stark tidspress. Men jag tror istället att MGM planterat handsken i ladan och det var ju en snilleblixt som nästan funkade hela vägen. Utan handsken i ladan så hade snuten säkert sökt igenom Martorp långt tidigare än man nu gjorde. MGM fick nu istället fem dygn på sig att förstöra bevis. Nu räckte inte ens den tiden till som tur var.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in