2015-08-03, 18:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om GM till fots dragit in LH mot mjölkrummet, så är troligtvis sträckan som användes, genom ladugårdsöppningen/spannmåls-delen.
LH kan då ha tappat handsken på väg genom ladan..
Men den borde hittats redan på Söndagen då?
Jag ser ärligt talat ingen möjlig chans att handsken ska ha blåst in, eller att det ens undersökts av en seriös polis.

Såvida handsken inte är tillverkad i godispapper, eller det blåste rejäl orkan, så lyfter inte ett sådan förhållandevis tungt föremål från marken, blåser över vägen, eller ur handen, prickar in i ladugårdsöppningen, vilken är att betrakta som ett nålsöga i sammanhanget, för att därefter landa så att den inte upptäcks av vad inledningsvis förmodas vara pappan+kollegor, samt sedan polis.
No way José...

Jag var lite öppen för frågan först, vilket jag alltid är innan jag bildat mig en egen uppfattning, men detta kändes klart orimligt redan i media-artiklar.
Jag vet ju att poliser meddelar detaljer till journalister, ibland helt utan sanningshalt.

Sen besökte jag platsen,, och jag kom på mig själv att stå och skaka på huvudet över tråd-diskussionen och mediauppgiften om att handsken ska ha blåst in i ladan, samt att detta scenariot undersökts av polisen.
Journalisten som tog upp den infon, hade nog skrivit ut detsamma - även om handsken så hade hittats i Vänern

Vidare finns ju möjligheten att handsken tappades av LH alldeles vid ladugårdsöppningen, och då närmar vi oss att blåst-möjligheten blir tydligare.
Men lik förbannat - En inblåst handske borde hittats. Den har ju förmodligen inte virvlat runt in absurdum inne i ladan, och landat på ett sådant vis att bara "morgonmötet" upptäcker den slumpmässigt.

Har säkert föreslagits tidigare, dock osäker, men en helt vanlig katt kan ju ha släpat in handsken i ladan. Så teoribygget kring missad handske eller planterad dito är egentligen ganska skrattretande. Jag vet, jag är en del av det, dock kan jag vara självkritisk.
2015-08-03, 18:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Jag kan faktiskt se en anledning till att placera den där, om NB är GM.
Han inser att de kommer spärra av hans arbetsplats, vilket innebär att han får tid över till ....? ja, vad det nu var han inte hann med på söndag kvällen.
Kanske AJ redan sagt att en del av personalen ska söka igenom hans byggnader. Då kan jag tänka mig att han blir desperat och är villig att ta risker. Han vill inte bli kvar på taket i ladan mittemot cafet, medan de andra letar på platser som han är orolig för. Kanske han erbjuder sig själv att leta igenom Martorp?
Ja, den hypotesen bör infogas i ett möjligt tankesätt för NB. Handsken frikopplar bröderna från fortsatt arbete i ladan.

De f.n. starkaste hypoteserna blir då:

1. NB/gm har förbisett handsken.
2. NB har planterat handsken för att bli frikopplad från fortsatt arbete i ladan.
3. Gm eller en medhjälpare har planterat handsken för att polisen ska få upp ögonen för NB.
2015-08-03, 18:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det sägs att både NB och AJ hittade handsken, vem såg den först, vem plockade upp den först, har det benats ut ordentligt?
AJ benar i två intervjuer. I första plockar han upp den och lämnar den till polisen. I andra plockar en anställd upp den, ger den till LÅ som i sin tur ger den till AJ som går till polisen med den.
2015-08-03, 18:08
Medlem
Citat:
Det sägs att både NB och AJ hittade handsken, vem såg den först, vem plockade upp den först, har det benats ut ordentligt?

Det sägs väl att AJ gick fram med handsken till polisen, hur rimligt är det att han plockat upp den först, lagt ner den låtit de andra ta i den för att ta upp den igen och gå till polisen?
2015-08-03, 18:08
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Har säkert föreslagits tidigare, dock osäker, men en helt vanlig katt kan ju ha släpat in handsken i ladan. Så teoribygget kring missad handske eller planterad dito är egentligen ganska skrattretande. Jag vet, jag är en del av det, dock kan jag vara självkritisk.

Fick på huvudet av någon i ett pm tidigare i somras när jag påstod att katter inte flyttar saker på det viset. Men jag gör det igen och påstår att en ung katt kanske kan leka med saker så att flyttar sig ett par meter, men att de inte regelrätt transporterar dem tiotals meter.
2015-08-03, 18:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
AJ benar i två intervjuer. I första plockar han upp den och lämnar den till polisen. I andra plockar en anställd upp den, ger den till LÅ som i sin tur ger den till AJ som går till polisen med den.

Om det inte är slarv ifrån medias sida så är det ju intressant att AJ ändrar sig, och just i den ordningen. Först plockar han själv upp den, men säger sedan att en anställd plockar upp den, varför denna ändring?
2015-08-03, 18:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Om det inte är slarv ifrån medias sida så är det ju intressant att AJ ändrar sig, och just i den ordningen. Först plockar han själv upp den, men säger sedan att en anställd plockar upp den, varför denna ändring?

Vad säger brödernas mamma?
2015-08-03, 18:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det blir inte mer sant bara för att du upprepar dig otaliga gånger. Nej, handsken måste inte alls ha legat fritt för att hunden ska kunna bli medveten om den, struntprat. Har du någon gång funderat på hur till exempel en narkotikahund kan hitta knark placerat i bränsletanken på ett fordon?

Hunden måste inte ha nosen ett par centimeter ifrån handsken för att markera den. Har du någon gång funderat på hur det kan komma sig att en kadaverhund utbildad i vattensök markerar ett lik som ligger i vattnet kanske tjugo meter under ytan och något hundratal meter ifrån platsen där hunden markerar?

Skärp dig nu och sprid inte trådsanningar.
Att hitta människor är mycket lättare för en hund än att hitta småsaker. Levande människor kan hunden lukta på rätt så långt håll vid rätt vindriktning. Nedgrävda lik kan hundar lukta på flera meters djup när de är färska. Småsaker som en handske måste hunden däremot vara mycket nära för att hitta. Har ingen egen erfarenhet av narkotikasök men tror det är rätt så lätt för hunden att lukta. Om vi pratar några få gram så behöver den nog vara inom ett par centimeter, vet folk som har haft narkotika i innerfickan som hunden missat fastän att den var i närheten, men om vi pratar större mängder så går det säkert på längre håll. Typ ett ton i en container eller liknande. Vindriktning spelar stor roll också när man är utomhus. Men i det här fallet med ladan så var det ju inomhus och då måste hunden vara inom ett par centimeter från handsken för att markera den. När hunden hittar handsken så gör den en markering, tex skäller eller lägger sig ner. Att hunden skulle kunna markera en gömd handske är rent önsketänkande enligt min åsikt. Max 50 cm kan jag sträcka mig till isf, tex att handsken låg under några plank.
2015-08-03, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Jag har inte hängt med i alla turer men jag uppfattade det som om det var Fuxborg som kom med teorin från början.

Ja, det var Fuxborg som sa det om jag minns rätt. Men det var inte det jag skrev, vem som sa teorin eller inte.
2015-08-03, 18:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det är inte slarv från media, det är filmade intervjuer.
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Antar att det var i princip fullt dagsljus fram till tiotiden iaf. Pappan var väl bara in där snabbt för att se om hon var där men kan inte ha gjort en total analys av vad som fanns i hela huset. Hon var iaf inte synlig där så han drog vidare.
Ja det är sant att solen knappt gick ned på hela dygnet men ladan ser jäkligt mörk ut. Och att där är fullt med bråte, maskiner, uppgrävda hål etc.
Medlem
Kan Polisen lagt handsken i ladan för att se om det blir någon reaktion? Eller blir det för mycket "Morden i Midsomer" över det hela.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in