2015-08-03, 17:43
Medlem
Fuxborg säger att man tror att handsken blåst in i ladan. Hur kan Fuxborg veta att inte handsken legat i ladan hela tiden?. Jo, Fuxborg vet att handsken inte låg i ladan tidigare. Frågan är varför NB lagt den i ladan. Och varför lade han inte båda handskarna när han ändå höll på. Eller låg den andra handsken kvar i plastpåsen?
2015-08-03, 17:45
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Fuxborg säger att man tror att handsken blåst in i ladan. Hur kan Fuxborg veta att inte handsken legat i ladan hela tiden?. Jo, Fuxborg vet att handsken inte låg i ladan tidigare. Frågan är varför NB lagt den i ladan. Och varför lade han inte båda handskarna när han ändå höll på. Eller låg den andra handsken kvar i plastpåsen?
Om nu någon lagt den i ladan så vet ingen utanför polisen om det är nb eller någon annan.
2015-08-03, 17:47
Medlem
Citat:

Nja, Fuxborg eller om det var Fredman har sagt innan det att "då kan man fråga sig hur den har kommit in där i ladan på en plats där man bygger en spannmålstork". Senare kom teori av polis att den kan ha blåst in dit.
Senast redigerad av helsan 2015-08-03 kl. 17:50.
2015-08-03, 17:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, glöm det; tänkte närmast på sammanstötningen med MPS (som inte har med måndagshandsken att göra).

MPS hittade kanske en fredagshandske, möjligtvis den som trion letade efter och ertappades med några fingrar i handsken? Givetvis tänker även den mest lågbegåvade polisen intuitivt att trion måste ha med försvinnandet att göra, att stoppa fingrarna i försvunna personers handskar sticker ut.

Hur som helst, en handske är bevisligen hittad, frågan kvarstår, hur kom den till fyndplatsen? Det finns olika hypoteser, och jag lutar åt att pappan missade handsken.
2015-08-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Omöjligt enligt alla som påstår att pappan inte kan ha missat handsken, det är det här jag vill komma åt. Det finns antingen eller, vad är rimligast?

Jag köper din förklaring och med det faller hypotesen för min del om att pappan inte kan ha missat handsken, jag ser helt enkelt din förklaring som rimligast.

Ingenting talar för att NB, om han är gärningsmannen, skulle ha någon rimlig anledning att plantera en handske i ladan som pekar ut honom själv, däremot finns det omständigheter som talar för att handsken inte är planterad, nämligen att övriga tillhörigheter som kan kopplas till Lisa såvitt känt är har undanskaffats för att inte hittas.

Jag kan faktiskt se en anledning till att placera den där, om NB är GM.
Han inser att de kommer spärra av hans arbetsplats, vilket innebär att han får tid över till ....? ja, vad det nu var han inte hann med på söndag kvällen.
Kanske AJ redan sagt att en del av personalen ska söka igenom hans byggnader. Då kan jag tänka mig att han blir desperat och är villig att ta risker. Han vill inte bli kvar på taket i ladan mittemot cafet, medan de andra letar på platser som han är orolig för. Kanske han erbjuder sig själv att leta igenom Martorp?
2015-08-03, 17:52
Moderator
OYs avatar
Citat:

Om det låter osannolikt att NB skulle ha lagt handsken i ladan och med det i princip ropa på polisen, här finns jag, om han är skyldig till mordet så är det förmodligen inte heller sant, kan då finnas en annan förklaring. Någon annan har lagt handsken i ladan.
2015-08-03, 17:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Han inser att de kommer spärra av hans arbetsplats, vilket innebär att han får tid över till ....? ja, vad det nu var han inte hann med på söndag kvällen.
Kanske AJ redan sagt att en del av personalen ska söka igenom hans byggnader. Då kan jag tänka mig att han blir desperat och är villig att ta risker. Han vill inte bli kvar på taket i ladan mittemot cafet, medan de andra letar på platser som han är orolig för. Kanske han erbjuder sig själv att leta igenom Martorp?

Intressant, faktiskt.

Om han letade på Martorp så kan det ju förklara varför han var där när MPS såg honom den där fredagen.
2015-08-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Nja, Fuxborg eller om det var Fredman har sagt innan det att "då kan man fråga sig hur den har kommit in där i ladan på en plats där man bygger en spannmålstork". Senare kom teori av polis att den kan ha blåst in dit.

Jag har inte hängt med i alla turer men jag uppfattade det som om det var Fuxborg som kom med teorin från början.
2015-08-03, 17:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
/.../ Hur som helst, en handske är bevisligen hittad, frågan kvarstår, hur kom den till fyndplatsen? Det finns olika hypoteser, och jag lutar åt att pappan missade handsken.
En annan hypotes som inte kan förbises är att gm (eller någon gm närstående) planterat handsken för att polisen skulle sätta fast NB; en hypotes som måste finnas med eftersom vi ännu inte har hela bilden framkallad. - Bl.a. låter det mystiskt att inte brödernas fordon verkar ha tillfört något.
2015-08-03, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet

Det var en bra tanke. Men om han nu placerat den där i syfte att få sin arbetsplats avspärrad, vore det väl inte så smart att vara den som hittade handsken? Visste han inte om att det skulle vara arbetsmöte där nästkommande dag?
2015-08-03, 18:00
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om man tänker sig att gm dragit in LH i det gamla mjölkrummet; hur ser du då på möjligheten att handsken kan ha blåst in i öppningen? - Det är iofs en rel. lång bit den då bör ha blåst, men efter vad jag förstår dock i vindriktningen (men sedan har den "svängt"...).

Om GM till fots dragit in LH mot mjölkrummet, så är troligtvis sträckan som användes, genom ladugårdsöppningen/spannmåls-delen.
LH kan då ha tappat handsken på väg genom ladan..
Men den borde hittats redan på Söndagen då?
Jag ser ärligt talat ingen möjlig chans att handsken ska ha blåst in, eller att det ens undersökts av en seriös polis.

Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Just det bjud på två koppar,
Visst blåste det som fan,men blåsa runt på fikets baksida över vägen, kanske ja...men sannolikt?

Då skulle handsken legat i ladan när söndagssöket utfördes och det gjorde den INTE.

Då blir nästa teori om den inte blåst över vägen innan pappan kom så skulle någon hittat handsken vid
moppen eller vid vägen In i ladan

Såvida handsken inte är tillverkad i godispapper, eller det blåste rejäl orkan, så lyfter inte ett sådan förhållandevis tungt föremål från marken, blåser över vägen, eller ur handen, prickar in i ladugårdsöppningen, vilken är att betrakta som ett nålsöga i sammanhanget, för att därefter landa så att den inte upptäcks av vad inledningsvis förmodas vara pappan+kollegor, samt sedan polis.
No way José...

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Då får jag nog sätta på en stor balja kaffe, men det ska jag göra ändå. Men tror du på fullaste allvar att polisen sagt detta för att dom trott att handsken blåst från mopedplatsen och vidare in i ladan, eller ens från caféet? Nu i efterhand så kan jag tro annat om hypotesen att den blåst in, varför polisen sa som dom gjorde. Men knappast att polisen har menat att den blåst så långt.

Jag var lite öppen för frågan först, vilket jag alltid är innan jag bildat mig en egen uppfattning, men detta kändes klart orimligt redan i media-artiklar.
Jag vet ju att poliser meddelar detaljer till journalister, ibland helt utan sanningshalt.

Sen besökte jag platsen,, och jag kom på mig själv att stå och skaka på huvudet över tråd-diskussionen och mediauppgiften om att handsken ska ha blåst in i ladan, samt att detta scenariot undersökts av polisen.
Journalisten som tog upp den infon, hade nog skrivit ut detsamma - även om handsken så hade hittats i Vänern

Vidare finns ju möjligheten att handsken tappades av LH alldeles vid ladugårdsöppningen, och då närmar vi oss att blåst-möjligheten blir tydligare.
Men lik förbannat - En inblåst handske borde hittats. Den har ju förmodligen inte virvlat runt in absurdum inne i ladan, och landat på ett sådant vis att bara "morgonmötet" upptäcker den slumpmässigt.
2015-08-03, 18:01
Moderator
OYs avatar
Det sägs att både NB och AJ hittade handsken, vem såg den först, vem plockade upp den först, har det benats ut ordentligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in