2015-08-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad skulle syftet vara, vad tänkte sig gärningspersonen att uppnå genom att plantera en handske i ladan när han i övrigt har dumpat prylar lite halvtaskigt men dock dolt i terrängen, dessutom undanskaffat kroppen och gömt den.

Den häktade placerar alltså ett enda av Lisas föremål på den plats där han vistas så gott som dagligen, NB har i princip pekat ut sig själv som möjlig gärningsperson.

Varför inte låta rubbet ligga i ladan, mobiltillbehör, hjälm, ett par handskar med mera, varför just en enda handske?

Om NB hittade handsken i sin bil den där måndagsmorgonen så skulle han med lätthet kunna dölja den för sin bror tills arbetsdagen är slut för att därefter destruera den eller gräva ner den någonstans, eller varför inte kasta den på en åker i närheten.

Om NB har placerat handsken i ladan och dessutom är gärningsmannen så lär han vara unik såtillvida att han gömmer i princip allt som kan koppla honom till Lisa men bemödar sig med att lägga ut ett spår så att polisen får upp ögonen på honom. Kan man ens tro på att NB är så korkad?

Riktigt så korkad kan jag verkligen inte tänka mig att han planterat handsken.
2015-08-03, 17:21
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Efter att själv besökt platsen, sett avståndet och betraktat hur dessa två byggnader (café+lada), då inkl ladugårdsöppningen, förhåller sig till varandra, kan jag bara säg så här.

Den polis som i verkligheten, föreslår att handsken blåst in i ladan, lär fått bjuda sina kollegor på fika den dagen..

Den som på fullaste allvar tror att detta i verkligheten är någonting som arbetats efter - att handsken blåst in i ladan... kan gå och sätta på en stor balja kaffe

På svenska - Nej, handsken har inte blåst in i ladan. Det är bara precis vad som är lämpligt att säga till kvällspressen.

OK, du har ju varit där – då förstår jag.
2015-08-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Efter att själv besökt platsen, sett avståndet och betraktat hur dessa två byggnader (café+lada), då inkl ladugårdsöppningen, förhåller sig till varandra, kan jag bara säg så här.

Den polis som i verkligheten, föreslår att handsken blåst in i ladan, lär fått bjuda sina kollegor på fika den dagen..

Den som på fullaste allvar tror att detta i verkligheten är någonting som arbetats efter - att handsken blåst in i ladan... kan gå och sätta på en stor balja kaffe

På svenska - Nej, handsken har inte blåst in i ladan. Det är bara precis vad som är lämpligt att säga till kvällspressen.

Tack för dett riktiga påstående! Är man på platsen förstår man att det är orimligt.
2015-08-03, 17:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Omöjligt enligt alla som påstår att pappan inte kan ha missat handsken, det är det här jag vill komma åt. Det finns antingen eller, vad är rimligast?

Jag köper din förklaring och med det faller hypotesen för min del om att pappan inte kan ha missat handsken, jag ser helt enkelt din förklaring som rimligast.

Ingenting talar för att NB, om han är gärningsmannen, skulle ha någon rimlig anledning att plantera en handske i ladan som pekar ut honom själv, däremot finns det omständigheter som talar för att handsken inte är planterad, nämligen att övriga tillhörigheter som kan kopplas till Lisa såvitt känt är har undanskaffats för att inte hittas.
Allt talar för att gm inte har sett handsken, alt. sett att en handske saknats men inte hittat den (han kunde ju inte gärna ägna någon längre tid åt saken). - Om man antar att gm visste att en handske måste finnas kvar i området där han haft sitt fordon uppställt, då är det troligt att NB skulle ha anlänt tidigt till ladan för att leta efter den. - Och hur troligt är det då att han inte skulle ha hittat den - men plötsligt under måndagsmötet har den mitt framför ögonen? - Det bör därför antas att 1) NB inte alls tänkt på att en handske saknats, 2) NB trott att handsken legat kvar i LH:s ficka, eller med andra ord inte alls bekymrat sig om någon handske.
Senast redigerad av letsdoit 2015-08-03 kl. 17:44. Anledning: Måndagshandsken frikopplad från åkrar och ängar.
2015-08-03, 17:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Den här filmen visar snarare hur gärna vi vill bli lurade än hundars sökförmåga.
Fredrik Steen vänder och vrider på hashpåsen och fingrar på den mer en minut (filmtid) och flyttar sedan doftspåren med sina fingrar till en plastpåse och en plåtburk som han stänger genom att noga trycka runt på hela locket och ta i burken på alla dess sidor.

Steen flyttade alltså, och troligen avsiktligt, doftspår till plåtburkens utsida men trots detta hittar hunden ingenting förrän hundföraren anvisar hunden att hoppa upp (4:49) på bänken där burken står.
Hunden hittar alltså bara när den är några decimeter från burken och först då med hjälp. Det går knappast att förvänta att sökhundarna i Blomberg skulle ha lyckats bättre med handsken i ladan.
Ja jag har ju sagt otaliga gånger att handsken måste ha legat fritt för att hunden skulle kunna hitta den. Hunden måste alltså ha nosen inom ett par centimeter från handsken för att markera den. Hunden söker som en dammsugare ungefär där nosen är munstycket. Men det verkar ju inte ens vara klarlagt om en poilshund sökte genom ladan innan det ökända morronmötet. Och sen så har vi ju då allt bråte i ladan också som försvårar att hitta handsken. Mycket beror ju på hur öppet handsken låg. För hunden spelar det mindre roll men människor behöver ljus för att kunna hitta saker och jag vet inte ens om det finns elljus i ladan. Pappan kan ju haft ficklampa men det är ju inte lika bra som ett starkt elljus precis.
2015-08-03, 17:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Är det verkligen orimligt både att den blåst in och att den kan ha legat på samma plats hela natten? Har pappan och poliser sagt att de letat exakt där handsken hittades?
Finns många skrymslen och vrår i en gammal lagård som dessutom håller på att byggas om så jag tror mest att den legat kvar där hela natten.
2015-08-03, 17:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Pappan letade ju i ladan. Det gjorde ju inte MGM. Dessutom var MGM under stark tidspress. Men jag tror istället att MGM planterat handsken i ladan och det var ju en snilleblixt som nästan funkade hela vägen. Utan handsken i ladan så hade snuten säkert sökt igenom Martorp långt tidigare än man nu gjorde. MGM fick nu istället fem dygn på sig att förstöra bevis. Nu räckte inte ens den tiden till som tur var.

Det är vad du tror, men om du resonerar i termer av sannolikhet, logik och rimlighet? Du tror att NB lyckades skapa sig ett försprång genom att plantera handsken, dock drar du en slutsats grundad på tro, du vet inte, kanske därför som din slutsats i mina ögon framstår som ren och skär fantasi utan verklighetsanknytning?

Jag tycker att det borde finnas ett logiskt skäl till att plantera handsken, något som NB på förhand visste skulle fungera, för att planteringshypotesen ska kunna vara gångbar. Det finns inga belägg för att en plantering automatiskt ger ett försprång, så hur kunde NB komma på den tanken, jag finner det osannolikt.

Men gärningspersonen fick ett försprång säger kanske vän av ordning. Visst, men vi vet inte om det beror på en plantering av handsken eller något annat, dessutom så vet vi inte heller om NB fick ett försprång eller hamnade under polisens lupp i ett initialt skede. Det finns information som talar för att bröderna var intressanta för polisen i ett tidigt skede, bland annat uppgiften som säger att de topsades.
2015-08-03, 17:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Pappan letade ju i ladan. Det gjorde ju inte MGM. Dessutom var MGM under stark tidspress. Men jag tror istället att MGM planterat handsken i ladan och det var ju en snilleblixt som nästan funkade hela vägen. Utan handsken i ladan så hade snuten säkert sökt igenom Martorp långt tidigare än man nu gjorde. MGM fick nu istället fem dygn på sig att förstöra bevis. Nu räckte inte ens den tiden till som tur var.
Även pappan var under stark tidspress. - Var också ett tag inne på förhalningen av Martorp, men å andra sidan fick NB via handsken polisens ögon på sig och tvingades att lämna DNA-prov. - Om jag varit gm hade jag inte tyckt att detta uppvägt den - i sig högst diskutabla - fördröjning av sökandet som eventuellt skulle komma att bli följden. NB hade här att välja på 1) att polisen började spana på honom, 2) att han fortfarande sågs som en person vilken som helst med åtföljande manöverutrymme.
2015-08-03, 17:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Allt talar för att gm inte har sett handsken, alt. sett att en handske saknats men inte hittat den (han kunde ju inte gärna ägna någon längre tid åt saken). - Om man antar att gm visste att en handske måste finnas kvar i området där han haft sitt fordon uppställt, då är det troligt att NB skulle ha anlänt tidigt till ladan för att leta efter den. - Och hur troligt är det då att han inte skulle ha hittat den - men plötsligt under måndagsmötet har den mitt framför ögonen? - Det bör därför antas att 1) NB inte alls tänkt på att en handske saknats, 2) NB trott att han kastat bort den när han satt och slängde ut en massa mobildelar, mobilfodral mm (vilket skulle kunna förklara ev. letande på åkrar och ängar), 3) NB trott att handsken legat kvar i LH:s ficka, eller med andra ord inte alls bekymrat sig om någon handske.

Knappast, handsken hittades måndag morgon, bröderna har inte synt leta efter något på åkrar och ängar innan handsken hittades i ladan, någon sådan uppgift har jag inte sett skymten av, har du?
2015-08-03, 17:33
Medlem
Pre 1914s avatar
Antar att det var i princip fullt dagsljus fram till tiotiden iaf. Pappan var väl bara in där snabbt för att se om hon var där men kan inte ha gjort en total analys av vad som fanns i hela huset. Hon var iaf inte synlig där så han drog vidare.
2015-08-03, 17:39
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Knappast, handsken hittades måndag morgon, bröderna har inte synt leta efter något på åkrar och ängar innan handsken hittades i ladan, någon sådan uppgift har jag inte sett skymten av, har du?
Nej, glöm det; tänkte närmast på sammanstötningen med MPS (som inte har med måndagshandsken att göra).
2015-08-03, 17:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja jag har ju sagt otaliga gånger att handsken måste ha legat fritt för att hunden skulle kunna hitta den. Hunden måste alltså ha nosen inom ett par centimeter från handsken för att markera den. Hunden söker som en dammsugare ungefär där nosen är munstycket. Men det verkar ju inte ens vara klarlagt om en poilshund sökte genom ladan innan det ökända morronmötet. Och sen så har vi ju då allt bråte i ladan också som försvårar att hitta handsken. Mycket beror ju på hur öppet handsken låg. För hunden spelar det mindre roll men människor behöver ljus för att kunna hitta saker och jag vet inte ens om det finns elljus i ladan. Pappan kan ju haft ficklampa men det är ju inte lika bra som ett starkt elljus precis.

Det blir inte mer sant bara för att du upprepar dig otaliga gånger. Nej, handsken måste inte alls ha legat fritt för att hunden ska kunna bli medveten om den, struntprat. Har du någon gång funderat på hur till exempel en narkotikahund kan hitta knark placerat i bränsletanken på ett fordon?

Hunden måste inte ha nosen ett par centimeter ifrån handsken för att markera den. Har du någon gång funderat på hur det kan komma sig att en kadaverhund utbildad i vattensök markerar ett lik som ligger i vattnet kanske tjugo meter under ytan och något hundratal meter ifrån platsen där hunden markerar?

Skärp dig nu och sprid inte trådsanningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in