Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-08-02, 03:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Fast hur många läser 'nyhetsverket' eller Flashback-tråden där Vincent oftast tas upp? Hur många förstår att "Vincent" är Vinoff Olausson eller att han är aktuell i fallet? Folk kan ju träffat på Vincent, hört saker men inte koppla ihop saker och ting eftersom de inte vet "hästdödarens" identitet.

Vad har ett försäkringsbedrägeri med hästar att göra med ett förmodat styckmord på en prostituerad kvinna ?

Vad finns det att koppla samman här egentligen, motivera gärna exakt varför denna "Vincent" är så aktuell i detta fall och vad det är som gör just honom så otroligt intressant när det finns andra personer som är betydligt mer intressanta ?

Tråden dyker upp bland de översta träffarna när man googlar offrets namn, att försöka koppla samman "Vincent" med offrets död/styckning trots att det inte finns det minsta bevis för hans inblandning på nåt sätt överhuvudtaget måste väl betecknas som ett närmast desperat letande efter en alternativ gärningsman ?
Citera
2015-08-02, 03:55
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Kanske har det funnits en för stor rädsla att namnge torskarna till Catrine. Denna rädsla har märkts i tråden pga sabotage och anmälningar men kanske vore det läge att lägga ut namnen som en del försöker skydda.

Kan man tolka ditt senaste inlägg med att du faktiskt fäster tilltro till "dagboksvittnets" berättelse om Catrine i sällskap med två speciella kunder och att detta vittnes uppgifter bör kollas upp riktigt noggrant ännu en gång ?
Citera
2015-08-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Vad har ett försäkringsbedrägeri med hästar att göra med ett förmodat styckmord på en prostituerad kvinna ?

Vad finns det att koppla samman här egentligen, motivera gärna exakt varför denna "Vincent" är så aktuell i detta fall och vad det är som gör just honom så otroligt intressant när det finns andra personer som är betydligt mer intressanta ?

Tråden dyker upp bland de översta träffarna när man googlar offrets namn, att försöka koppla samman "Vincent" med offrets död/styckning trots att det inte finns det minsta bevis för hans inblandning på nåt sätt överhuvudtaget måste väl betecknas som ett närmast desperat letande efter en alternativ gärningsman ?

Med tanke på att allmänheten under hela perioden 1984-2013 inte känt till att Vinoff varit aktuell i fallet så minskar ju så klart chanserna att bevis, i form av vittnesmål eller tips dyker upp. Pseudonymen "Vincent" har ju nämnts från och till i uppsatser och debattinlägg från 1999 och framåt, men personer med info kunde kanske inte göra kopplingen eller ens tog del av debatten kring styckmordet.

Och vem har påstått att bedrägeriet i Stockholms hamn är kopplat till mordet på da Costa?? Det har mig veterligen ingen gjort.
Senast redigerad av echoesofglory 2015-08-02 kl. 10:22.
Citera
2015-08-02, 09:58
Medlem
Citat:
Kan man tolka ditt senaste inlägg med att du faktiskt fäster tilltro till "dagboksvittnets" berättelse om Catrine i sällskap med två speciella kunder och att detta vittnes uppgifter bör kollas upp riktigt noggrant ännu en gång ?
Nej. Vad jag menar är att så fort personer diskuteras som utnyttjade CdC så kommer någon in och postar en massa kommentarer för att läsare ska missa inlägget. Det har under några år pågått ett aktivt skyddande av män som utnyttjade CdC. Jag vet inte namnen på dem som du och andra genom åren skyddat men kanske vore det en bra grej att namnge dessa av de som har kunskapen.
Citera
2015-08-02, 12:51
Om man ska köpa en bok för att läsa in sig i detta fallet. Vilken ska man köpa då?
Är det "Döden är en man: styckmordet, myterna, efterspelet"?

Alma Berlin
Citera
2015-08-02, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaBerlinWalters
Om man ska köpa en bok för att läsa in sig i detta fallet. Vilken ska man köpa då?
Är det "Döden är en man: styckmordet, myterna, efterspelet"?

Alma Berlin
Ja antingen den eller den första boken han skrev. Den kan nog vara svår att få tag i men finns kanske på bibliotek.
Citera
2015-08-02, 13:08
Citat:
Ja antingen den eller den första boken han skrev. Den kan nog vara svår att få tag i men finns kanske på bibliotek.

Tack!
Vad heter den då?

Alma Berlin
Citera
2015-08-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaBerlinWalters
Tack!
Vad heter den då?

Alma Berlin
Döden är en man. Historien om obducenten och allmänläkaren. Förläggaren Tomas Fischer skriver i efterordet. "Jag har läst den här boken tre gånger och varje omläsning har gjort mig mer övertygad om att det är nödvändigt att ge ut den. Hur kunde en häxprocess bli verklighet i vår generation och i vårt land?"
Citera
2015-08-02, 13:20
Citat:
Döden är en man. Historien om obducenten och allmänläkaren. Förläggaren Tomas Fischer skriver i efterordet. "Jag har läst den här boken tre gånger och varje omläsning har gjort mig mer övertygad om att det är nödvändigt att ge ut den. Hur kunde en häxprocess bli verklighet i vår generation och i vårt land?"

Tack!
Boken, eller böckerna (2 delar) finns att köpa hos bl.a. CDON. Så nu har jag beställt alla tre.

Tack än en gång!

Alma Berlin
Citera
2015-08-02, 13:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej. Vad jag menar är att så fort personer diskuteras som utnyttjade CdC så kommer någon in och postar en massa kommentarer för att läsare ska missa inlägget. Det har under några år pågått ett aktivt skyddande av män som utnyttjade CdC. Jag vet inte namnen på dem som du och andra genom åren skyddat men kanske vore det en bra grej att namnge dessa av de som har kunskapen.

Men vänta lite nu, du kan inte utnämna dig själv till någon sorts "godhetsapostel" som absolut vill tvinga fram sanningen så som den ser ut i din inskränkta värld, normalt sett så har ni mediemordskramare inte brytt er ett skvatt om offret ifråga så det skramlar rätt så ihåligt att just du låtsas vara fylld av empati helt plötsligt.

Varför inte ta "dagboksvittnets" berättelse på allvar, hon kände helt uppenbart offret och det verkar finnas två kunder i detta vittnes dagböcker som är intressanta när vi debatterar möjlig inblandning i offrets hädanfärd/styckning.

Vincent, obducenten och arkitekten fanns med på de 13 bilder som förevisades de prostituerade tjejerna hösten -84 men det fanns även andra läkare med förutom obducenten, vilka var dessa herrar ?

Du och andra i tråden kan vara högst behjälpliga när vi försöker identifiera dessa män....
Citera
2015-08-02, 13:39
Medlem
Citat:
Men vänta lite nu, du kan inte utnämna dig själv till någon sorts "godhetsapostel" som absolut vill tvinga fram sanningen så som den ser ut i din inskränkta värld, normalt sett så har ni mediemordskramare inte brytt er ett skvatt om offret ifråga så det skramlar rätt så ihåligt att just du låtsas vara fylld av empati helt plötsligt.

Varför inte ta "dagboksvittnets" berättelse på allvar, hon kände helt uppenbart offret och det verkar finnas två kunder i detta vittnes dagböcker som är intressanta när vi debatterar möjlig inblandning i offrets hädanfärd/styckning.

Vincent, obducenten och arkitekten fanns med på de 13 bilder som förevisades de prostituerade tjejerna hösten -84 men det fanns även andra läkare med förutom obducenten, vilka var dessa herrar ?

Du och andra i tråden kan vara högst behjälpliga när vi försöker identifiera dessa män....
Tack för uppskattande ord. Jag försöker vara god och jag tror många känner stor sympati med CdC släktingar. Nu vet jag inte om de läser den här tråden men de måste bli förkrossade av att läsa om alla galningar som CdC kände och som de inte fick reda på av Hanna Olsson.
Citera
2015-08-02, 14:09
Har Allgén någon kontakt med sin dotter idag?
Är det någon som vet vem hon och mamman är?

Edit: Kanske inte. Hittade ett "öppet brev".

Alma Berlin
Senast redigerad av AlmaBerlinWalters 2015-08-02 kl. 14:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in