2015-08-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Det långa huvudet aktiveras statiskt/dynamiskt (fixera överarmen/extendera armbågen vid vanliga överarmsfixersde pushdown. Vi aktiv extension med fixerad arm i slutfasen blir det dynamisk/statisk/dynamisk (extendera överarmen/fixera dito efter slutextensionen/extensionen i armbågsleden...

Om jag uppfattade det där rätt så tränas det långa huvudet dynamiskt även i pushdowns vid sidan av kroppen, som i klippet nedan?

https://youtu.be/BD2_iApcSjk
Citera
2015-08-01, 21:29
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
Om jag uppfattade det där rätt så tränas det långa huvudet dynamiskt även i pushdowns vid sidan av kroppen, som i klippet nedan?

https://youtu.be/BD2_iApcSjk
Den långa huvudet tränas som sagt dynamiskt över armbågsleden och statiskt när den fixerar axelleden. Förutom det långa tricepshuvudet så extenderar och fixerar även bl.a synergisterna M. teres major och M. latissimus dorsi.
Senast redigerad av Arne Persson 2015-08-01 kl. 21:41.
Citera
2015-08-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Den långa huvudet tränas som sagt dynamiskt över armbågsleden och statiskt när den fixerar axelleden. Förutom det långa tricepshuvudet så extenderar och fixerar även bl.a synergisterna M. teres major och M. latissimus dorsi.

Ah okej, tack!
En till fråga när jag ändå har dig på tråden, när man utför någon form av axelpress, ska skulderbladen då vara måttligt tillbakadragna och hållna nedåt?
Citera
2015-08-02, 00:13
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ah okej, tack!
En till fråga när jag ändå har dig på tråden, när man utför någon form av axelpress, ska skulderbladen då vara måttligt tillbakadragna och hållna nedåt?
När i pressen?
Citera
2015-08-02, 05:42
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mlkehunt

Jo, det långa huvudet tränas även effektivt vid vanlig pushdown med fixerad axelled. Man måste inte använda sig av extensionsrörelsen.

Vad gäller axelpress så bör axelpartiet hållas ner, förutom den skulderbladsrörelsen som måste ske för att du ska kunna göra en press ovanför huvudet. Du bör undvika att överdrivet aktivt lyfta axelpartiet uppåt.
Citera
2015-08-02, 07:58
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Mlkehunt

Jo, det långa huvudet tränas även effektivt vid vanlig pushdown med fixerad axelled. Man måste inte använda sig av extensionsrörelsen.

Vad gäller axelpress så bör axelpartiet hållas ner, förutom den skulderbladsrörelsen som måste ske för att du ska kunna göra en press ovanför huvudet. Du bör undvika att överdrivet aktivt lyfta axelpartiet uppåt.
Vilket tyngre vikter både naturligt och effektivt förhindrar...
Citera
2015-08-02, 09:47
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Arne Persson

Vilket förhindrar vad, och när?
Citera
2015-08-02, 10:29
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Arne Persson

Vilket förhindrar vad, och när?
Det du skrev här ovan...
Citera
2015-08-02, 10:35
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Arne Persson

Du får förklara vad som inte skulle stämma med det jag skrev, oavsett vikt.
Citera
2015-08-02, 11:37
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Arne Persson

Du får förklara vad som inte skulle stämma med det jag skrev, oavsett vikt.
Att den tyngre vikten så klart motverkar onödig elevering mm av skulderbladen. Jag skrev väl inte att det inte stämde det du sa, bara kompletterade.
Citera
2015-08-02, 12:54
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ah okej, tack!
Om det är militärpress du tänker på så ska skulderbladen följa med upp i toppläget. Fortsätt pressa uppåt i toppläget som om det inte fanns något stopp, och håll gärna kvar stången där en liten stund (jobbar du med hantlar fungerar det inte riktigt på samma sätt).

Det är synd att utesluta den här sista rörelsen, vilket många gör. Det är många småmuskler i baksida av axlar som mår mycket bra av att statiskt balansera en tung vikt över huvudet, bland annat rotor cuff. För egen del tränar jag inte rotor cuff separat utan förlitar mig enbart på pressar över huvudet.

Vad gäller triceps så är jag #teamArne där. Komplett tricepsträning inkluderar axelflexion då ett av huvudena fäster bak på skulderbladet.
Citera
2015-08-02, 13:12
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Om det är militärpress du tänker på så ska skulderbladen följa med upp i toppläget. Fortsätt pressa uppåt i toppläget som om det inte fanns något stopp, och håll gärna kvar stången där en liten stund (jobbar du med hantlar fungerar det inte riktigt på samma sätt).
Ska jag inte pressa uppåt med skulderbladen i toppläget när jag kör hantlar alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in