2015-08-02, 15:20
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Arne Persson

Det förtydligade saken en smula
Citera
2015-08-02, 16:00
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Arne Persson

Det förtydligade saken en smula

Citera
2015-08-02, 16:18
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Ska jag inte pressa uppåt med skulderbladen i toppläget när jag kör hantlar alltså?
Jo, det kan man göra – men inte "så mycket det går" vilket är en bra cue när man kör med skivstång. Skulle man följa det rådet bokstavligen när man kör med hantlar skulle det i princip innebära att man pressar armarna mot öronen, något som är lite överdrivet. Däremot kan du pressa upp mot taket även när armbågen är utlåst, det vill säga en shrug på toppen.
Citera
2015-08-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
När i pressen?

Jag skulle inte ha skrivit "i samtliga pressar", jag kör stående press med hantlar fast där jag slutar ungefär vid öronen och inte låser ut i toppen, använder jag en full ROM så börjar axlarna att bråka med mig.

Citat:
Mlkehunt

Jo, det långa huvudet tränas även effektivt vid vanlig pushdown med fixerad axelled. Man måste inte använda sig av extensionsrörelsen.

Stort tack till både dig och Arne för hjälpen, jag är dock nyfiken, om man vill använda latsen så lite som möjligt i liggande tricepsextension är då varianten nedanför att föredra?
Normala "skullcruchers" där man bara går till pannan dödar mina armbågar.

https://www.youtube.com/watch?v=d_KZxkY_0cM
Citera
2015-08-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Om det är militärpress du tänker på så ska skulderbladen följa med upp i toppläget. Fortsätt pressa uppåt i toppläget som om det inte fanns något stopp, och håll gärna kvar stången där en liten stund (jobbar du med hantlar fungerar det inte riktigt på samma sätt).

Att gå hela vägen upp ökar väll chansen för inklämning markant? Nedanför är en artikel av Joe Defranco där det står

Citat:
Visualize stripping the skin off the shoulders so you can see the internal anatomy.
When you press overhead you're basically driving the head of the humorous into the acromion, causing impingements. Repetitive use of the overhead press can easily lead to tearing of the muscle and tendons involved.

https://www.t-nation.com/training/shoulder-shocker

Om han har rätt vet jag inte, men han är trots allt en av dom större coacherna i USA så jag antar att det stämmer.
Citera
2015-08-02, 22:19
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mlkehunt

Det går aldrig att koppla ur lats helt i liggande tricepsextension. Men minst aktivering blir det om trissan är nere, och du håller överarmarna i lod och undvika att pendla med överarmarna. Då måste du även ligga med huvudet nära viktstativet.
Sedan är det en variation att pendla om man har koll på när man gör det, och att det inte blir för kraftigt.
Citera
2015-08-02, 23:11
Medlem
Citat:
Mlkehunt

Det går aldrig att koppla ur lats helt i liggande tricepsextension. Men minst aktivering blir det om trissan är nere, och du håller överarmarna i lod och undvika att pendla med överarmarna. Då måste du även ligga med huvudet nära viktstativet.
Sedan är det en variation att pendla om man har koll på när man gör det, och att det inte blir för kraftigt.

Okej, men så som Scott Herman kör i filmen ovan bör väll inte träna latsen något nämnvärt?
Och är hans utförande bättre/sämre eller likadant för armbågarna mot det normala utförandet där man använder hela rörelsebanan?
Citera
2015-08-02, 23:25
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
Okej, men så som Scott Herman kör i filmen ovan bör väll inte träna latsen något nämnvärt?
Och är hans utförande bättre/sämre eller likadant för armbågarna mot det normala utförandet där man använder hela rörelsebanan?
Ingen tricepsextencions bör träna latsen nämnvärt..
Citera
2015-08-03, 00:12
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mlkehunt

Scott Hermans utförande är inte så bra. Det han säger stämmer dåligt med vad han gör eller vill få ut.
Han snackar om att skona armbågarna, vilket han definitivt inte gör.
Han håller för smalt, armbågarna vresar för mycket, och så inåtroterar han överarmarna för att kompensera det smala greppet. Dessutom en olagrad stång som skapar onödiga krafter i handlederna.

Att köra övningen mot hjässan istället för mot pannan är dock korrekt, och att pressa stången "bort" från huvudet är också helt ok. Det bibehåller belastningen lite längre tid för triceps, men ökar även latsarbetet en smula.
Kör man liggande i kabel kan man justera övningen ytterligare.
Citera
2015-08-03, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Ingen tricepsextencions bör träna latsen nämnvärt..

Liggande tricepsextension med full rörelsebana blir ju typ en pullover, vilket tränar latsen rätt bra.

Citat:
Mlkehunt

Scott Hermans utförande är inte så bra. Det han säger stämmer dåligt med vad han gör eller vill få ut.
Han snackar om att skona armbågarna, vilket han definitivt inte gör.
Han håller för smalt, armbågarna vresar för mycket, och så inåtroterar han överarmarna för att kompensera det smala greppet. Dessutom en olagrad stång som skapar onödiga krafter i handlederna.

Att köra övningen mot hjässan istället för mot pannan är dock korrekt, och att pressa stången "bort" från huvudet är också helt ok. Det bibehåller belastningen lite längre tid för triceps, men ökar även latsarbetet en smula.
Kör man liggande i kabel kan man justera övningen ytterligare.

Ok, har du någon film/gif på den "optimala" liggande tricepsextensionen enligt dig? Alltså med så lite lats som möjligt och skonsammast för handleder/armbågar?
Citera
2015-08-03, 01:42
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dunless
Att gå hela vägen upp ökar väll chansen för inklämning markant? Nedanför är en artikel av Joe Defranco där det står

Om han har rätt vet jag inte, men han är trots allt en av dom större coacherna i USA så jag antar att det stämmer.
Militärpress är en väldigt missförstod övning som har rykte om sig att vara en axeldödare. Jag vet inte riktigt varför Demarco tycker den är farlig, han anför inget annat än anekdotisk bevisning som argument [EDIT] Nu missade jag faktiskt att läsa det som du citerade. Men ändå, se nedan. [/EDIT]

Tvärtom vad många tror så är det fysiskt omöjligt att orsaka en förklämningsskada i axeln i toppläget. Förklaring av Rippetoe nedan, och det är bara att testa själv:
Citat:
Shoulder Impingement Is Misunderstood: Shoulder impingement occurs when the rotator cuff tendons get "pinched" between the head of the humerus and the AC joint, formed by the end of the collarbone and the bony knobs at the end of the shoulder blade. Impingement means an entrapment of soft tissue between two bones in the area of a joint. You can safely experience this entrapment feeling for yourself: sit or stand up straight and raise your arms from your sides to a position parallel to the floor, with the palms of your hands facing the floor and your elbows bent at 90 degrees. Now, raise them just a little more. The pressure you feel in your shoulders is the impingement of your cuff tendons against the AC.

Now, rotate your hands up so your palms face forward, elbows still at 90 degrees, and raise your hands up over your head. Then shrug your shoulders up at the top, like you're trying to reach the ceiling with your hands and shoulders. Pressure's gone, right? This is the lockout position of the press, and notice that at no time in this process did your shoulders feel impinged. This because the shrugging of the shoulders at the top pulls the AC knobs away from the head of the humerus, so that impingement is anatomically impossible in the correct press lockout position. The press simply cannot impinge your shoulders.

In fact, shoulder impingement injuries are common only in athletes that use their arms overhead without a shrug. Swimmers, volleyball players, and the racquet sports report most of the shoulder impingement injuries. They'd be far better off if they trained the press as a part of their sports preparation.
Senast redigerad av Killer-queen 2015-08-03 kl. 01:48.
Citera
2015-08-03, 01:51
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Mlkehunt

Nej, har inget klipp då det finns flera korrekta utföranden.

Samma grundregler gäller dock alla utföranden. Hålla omkring axelbrett med armbågarna i samma linje. Inte inåtrotera överarmarna och peka armbågarna i samma riktning som underarmarnas rörelse och belastningsriktning. Undvika stark pendling av överarmarna.

Sedan har varje utförande i sig ett gäng hållhakar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in