2015-08-01, 17:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Motiv handlar om mord och uppsåt.

Är du full eller mentalt efterbliven?

Vänligen utveckla det fetade.

Motiv kan handla om mycket, men i den här kontexten så kan motivet förklara anledningen eller syftet med mordet.
2015-08-01, 17:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det är inte alltid det går att fastställa om mordoffret har blivit våldtagen även om mycket tyder på det. I det senaste fallet jag kan komma på som liknar detta, EK-fallet, så gick det inte att fastställa att offret hade blivit våldtagen. I domen stod det således bara våldtäktsförsök. Så man antog helt enkelt att motivet var våldtäkt då GM inte kunde komma med någon bättre förklaring.

Om man kunde fastställa våldtäktsförsök måste ju det sexuella motivet ha varit uppenbart här. Dvs "lätt att ange".
2015-08-01, 17:37
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Finns det nåt som kan kallas verkstad i den lilla gården lite nordväst om boden?
Därifrån till fyndplatsen kan det nog vara ca 100 meter?

Det är väl Hovsgärde. Där har också varit avspärrat enligt lokal postare!
2015-08-01, 17:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Alldeles riktigt. Vilket innebär att sexuellt motiv helt kan uteslutas i detta fall!

Kanske kan ett sexualsadistiskt motiv till mordet uteslutas, det utesluter inte för den sakens skull att offret har utsatts för ett sexuellt övergrepp, eller försök till ett sådant, innan mordet begicks.

Hur som haver, jag tror att mordmotivet är att dölja ett brott.
2015-08-01, 17:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hrm!
Drygt 20 min åt skogen.
Var i presskonferensen säger de att litauerna setts vid Martorp?
Fredman, den manlige polisen, säger att de blev kallade till en fyndplats av MPS. Han säger inte att den fyndplatsen är Martorp, men om man lyssnar på fortsättningen framgår det. Där iakttogs några personer i närheten. Polisen jagade ikapp och säkrade dem. Därefter beslutades om hämtning till förhör och polisen återvände till fyndplatsen. Där fattades beslut om husrannsakan, och efter några timmar hittades Lisa. Det var alltså vid Martorp första fyndet gjordes och litauerna sågs i närheten.
2015-08-01, 17:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Han får väl träffa sin advokat antar jag och det vet ju alla hur glada de är att följa regler. Förresten, är det någon som vet om man får träffa sin advokat när man vill när man sitter med restriktioner som MGM gör?
Nej, jag vet inte, berätta. Gäller det alla advokater?

Åklagaren har säkert berättat var DNA påträffades vid häktningsförhandlingen, och där sitter MGM och advokaten med. Så han kan inte komma med rövarhistorier om DNA:t med ledning av det han har hört av advokaten i enrum.
2015-08-01, 17:53
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Fredman, den manlige polisen, säger att de blev kallade till en fyndplats av MPS. Han säger inte att den fyndplatsen är Martorp, men om man lyssnar på fortsättningen framgår det. Där iakttogs några personer i närheten. Polisen jagade ikapp och säkrade dem. Därefter beslutades om hämtning till förhör och polisen återvände till fyndplatsen. Där fattades beslut om husrannsakan, och efter några timmar hittades Lisa. Det var alltså vid Martorp första fyndet gjordes och litauerna sågs i närheten.

Nej, det är mycket mer oklart än så.
Den fetade fyndplatsen är inte den där Lisa hittades utan MP:s fyndplats, oklart var. Fredman säger sedan att litauerna sågs 500 m därifrån.
2015-08-01, 17:53
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det beror ju på var fingeravtrycken hittas. Platser, ytor och föremål som den häktade normalt inte kommer i kontakt med genom sitt arbete kan säga något om ett händelseförlopp.
Om någon mördats på din arbetsplats så skulle polisen säkert kunna hitta dina fingeravtryck överallt på platsen, i praktiken betyder det inte mer än att polisen kan knyta dig till mordplatsen som är din arbetsplats...det finns då en naturlig förklaring till att dina avtryck finns där.

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Om han har jobbat där i sex år har han nog varit överallt, men jag tror inte den boden används regelbundet och den står där den stör minst. Kanske tittade han in där för tre år sedan och aldrig mer. (Spekulationer)

Men låt oss säga att de använder den tre veckor varje år vid skogsröjning och att den stått oanvänd bara sedan tex. i januari. Hur förändras fingeravtryck på den tiden?
Nu är jag inte expert på fingeravtryck och det beror säkerligen på var avtrycken sitter men jag skulle tro att dom bevaras tillräckligt länge för att en advokat skulle kunna hävda att det finns en rimlig förklaring till att hans fingeravtryck skulle finnas på hans arbetsplats.
DNA på kläder och tillhörigheter blir svårare att förklara bort.
2015-08-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Det var ett bra sammandrag du gjorde om vad Fredman får fram i presskonferensen. Fredman redogör med tydlighet.
2015-08-01, 17:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, det är mycket mer oklart än så.
Den fetade fyndplatsen är inte den där Lisa hittades utan MP:s fyndplats, oklart var. Fredman säger sedan att litauerna sågs 500 m därifrån.
Ja, men poliserna återvände till fyndplatsen och där hittades Lisa. Alltså Martorp.
2015-08-01, 18:01
Medlem
Bastanizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Kan nog vara så, för ladan mitt emot fiket var ju där de började söka direkt på söndagskvällen,

Om hon låg kvar i ladan måste det varit i något låst utrymme , men jag tror fadern mm var så företagsamma så inga låsta utrymmen släpptes

Vidare har jag läst här att ingen hanske låg i ladan på söndagkvällen enl fadern för något sådant hade de aldrig missat om den nu inte låg gömd under någon låda eller liknande.

Jag pratar inte om ladan mitt emot cafét utan ladan i Martorp.
Hon kan ha blivit våldtagen i ladan utanför cafe Blomberg och sen bortförd till Martorp.
2015-08-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastaniz
Jag pratar inte om ladan mitt emot cafét utan ladan i Martorp.
Hon kan ha blivit våldtagen i ladan utanför cafe Blomberg och sen bortförd till Martorp.

Vi vet inte om hon våldtagen. Åklagaren vet inte när och var hon dog. Men hon mördades inte i byggnaden där hon hittades. Att hon först skulle ha blivit våldtagen i ladan utanför cafét och sedan bortförd till Martorp är inte sannolikt. Jag tror att hon mördades i en bil eller i ett hus dit hon självmant gått för att festa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in