Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Det beror ju på var fingeravtrycken hittas. Platser, ytor och föremål som den häktade normalt inte kommer i kontakt med genom sitt arbete kan säga något om ett händelseförlopp.
Om någon mördats på din arbetsplats så skulle polisen säkert kunna hitta dina fingeravtryck överallt på platsen, i praktiken betyder det inte mer än att polisen kan knyta dig till mordplatsen som är din arbetsplats...det finns då en naturlig förklaring till att dina avtryck finns där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
Om han har jobbat där i sex år har han nog varit överallt, men jag tror inte den boden används regelbundet och den står där den stör minst. Kanske tittade han in där för tre år sedan och aldrig mer. (Spekulationer)
Men låt oss säga att de använder den tre veckor varje år vid skogsröjning och att den stått oanvänd bara sedan tex. i januari. Hur förändras fingeravtryck på den tiden?
Nu är jag inte expert på fingeravtryck och det beror säkerligen på var avtrycken sitter men jag skulle tro att dom bevaras tillräckligt länge för att en advokat skulle kunna hävda att det finns en rimlig förklaring till att hans fingeravtryck skulle finnas på hans arbetsplats.
DNA på kläder och tillhörigheter blir svårare att förklara bort.