2015-08-01, 16:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag RP:ade det här inlägget för att jag ansåg att min person inte var trådens ämne. Men, eftersom det står kvar väljer jag att svara.

Varför intresserar du dig mer för min person än trådens ämne? Jag är fullkomligt ointressant i sammanhanget, jag har aldrig varit i närheten av Blomberg. Jag diskuterar olika alternativ till åklagarens version, och jag framför flera teorier om olika GM, men det behöver inte betyda att jag tror på dessa teorier. Vad jag tror saknar fortfarande betydelse.

Innan vi har sett bevisningen kan vem som helst ha bragt Lisa om livet. Så, vänligen, håll dig till trådens ämne och håll min person utanför

Det är inte din person jag diskuterar, utan dina argument och vad som ev döljer sig bakom den objektivitet du själv hävdar. Självklart bedömdes inte detta som OT, hur skulle vi annars i tråden t ex kunna invända mot postare som inte är konsekventa i sina argument eller seglar under falsk flagg i försök att påverka andra?

Men det är dumt att tjata. Jag (och andra läsare) kan alltså i nuläget bara notera att du inte vill kommentera, förtydliga eller förklara hur de uttalanden du har gjort om att du inte kan se varför GM skulle flytta kroppen mellan två arbetsplatser och att GM borde vara någon som hade intresse att få bort kroppen från ett ställe som kunde förknippas med honom låter sig förenas med någon slags objektiv ståndpunkt i i tråden. Hävdar du att din hypotes är den mest sannolika så kan jag inte se någon annan logisk konsekvens än att du anser häktningsbeslutet vara felaktigt (åtminstone på de fakta du känner till, inklusive DNA från den misstänkte). Det är definitivt något mycket mer långtgående än att "diskutera olika alternativ till åklagarens version". Men det är naturligtvis du själv som bestämmer om du vill köra med öppna kort eller inte.
Senast redigerad av MrFold 2015-08-01 kl. 16:51.
2015-08-01, 16:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Ok, men Var har du läst att brödernas mamma sa att det var mitt i ladan hon hittades??

Följde du livesändningen - det blev ordentlig fart på det hela när de gick in i byggbaracken tyckte jag.
En kompis granne som jobbade med MGM, sa att BO hittades bland massa bråte, kompisen tyckte han sa i nån soffa, men ClaudiaCardinale hade hört att hon hittades i en box för sittdynor(?) Vilket får mig att tro att han som jobbade med MGM sa att hon hittades i en box med dynor till en soffa.

Om BO låg i boden, och var inlindad i plast och rengjord med något starkt, skulle hundarna ändå kunnat spåra henne, om de nu letat där?

Det går inte att svara ja eller nej på den frågan. Svaret beror på en mängd faktorer, bland annat hur tätt emballaget är, om det finns likdoft på utsidan av emballaget m.m.
2015-08-01, 16:30
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Ok, men Var har du läst att brödernas mamma sa att det var mitt i ladan hon hittades??
Jag skrev sannolikt, så det handlade alltså om min egen bedömning. Fast andra har gjort andra bedömningar, som du märker.
Citat:
Följde du livesändningen - det blev ordentlig fart på det hela när de gick in i byggbaracken tyckte jag.
Jag måste erkänna att jag inte gjorde det, vilket jag naturligtvis ångrar i efterhand.
Citat:
En kompis granne som jobbade med MGM, sa att BO hittades bland massa bråte, kompisen tyckte han sa i nån soffa, men ClaudiaCardinale hade hört att hon hittades i en box för sittdynor(?) Vilket får mig att tro att han som jobbade med MGM sa att hon hittades i en box med dynor till en soffa.
Även "skåp" har nämnts. Jag tippar på att hon låg i någon sorts låda under en massa gödsel i ladan.

Citat:
Om BO låg i boden, och var inlindad i plast och rengjord med något starkt, skulle hundarna ändå kunnat spåra henne, om de nu letat där?
Jag vet tyvärr inte hur lätt det är att dölja lukter för spårhundar. Vi behöver få hit hundexperter!
2015-08-01, 16:37
Medlem
De kan hitta lik på sjöbotten...Borde inte vara något problem tycker jag.Men jag vet inte säkert.
2015-08-01, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag skrev sannolikt, så det handlade alltså om min egen bedömning. Fast andra har gjort andra bedömningar, som du märker.

Jag måste erkänna att jag inte gjorde det, vilket jag naturligtvis ångrar i efterhand.

Även "skåp" har nämnts. Jag tippar på att hon låg i någon sorts låda under en massa gödsel i ladan.

Jag vet tyvärr inte hur lätt det är att dölja lukter för spårhundar. Vi behöver få hit hundexperter!

Det jag vet är att hunden kan gå förbi på några meters avstånd om vinden ligger åt fel håll.
2015-08-01, 16:39
Moderator
OYs avatar
Mamman berättar att någon i Sverige som känner bröderna såg dem dricka kaffe utanför sitt hus vid 18:15 den där söndagen. Kan det vara AJ vittnesuppgift som ligger till grund för det här?

Lisas kollegor uppger att de lämnade Caféet vid 18:15.

Om uppgifterna stämmer tycker jag att det är förbryllande att den misstänkte skulle kunna ha med mordet att göra.

Ingenting sägs om att den ena broderns fru också sågs dricka kaffe vid 18:15 utanför brödernas hus, vad gjorde hon vid tillfället?
2015-08-01, 16:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om en person med hel hud berör någonting med händerna, hur skulle man få en DNA-profil på personen? Såvitt jag förstår så finns DNA i blod saliv, hår, spermier osv. Man lämnar väl inte sina hudceller på varje föremål eller person som rör vid, med händerna?
Det blir väl som med fingeravtryck ungefär. En blandning av hudavlagring, svett och fett. Tar du i tex ett vapen så behöver det ju kanske inte bli ett komplett fingeravtryck men det krävs mycket mindre för att få fram en användbar dna-profil.

"Touch DNA analysis only requires seven or eight cells from the outermost layer of human skin."

https://en.wikipedia.org/wiki/Touch_DNA
https://en.wikipedia.org/wiki/Low_copy_number
2015-08-01, 16:41
Medlem
Bastanizs avatar
Min teori är att LH mördades samma dag som hon försvann och hon blev även våldtagen.
Sen flyttades hon till ladan i Martorp och legat där sen dag 1.
Just för att hon har varit död länge så kan det vara svårt med att framställa DNA...
2015-08-01, 16:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
De kan hitta lik på sjöbotten...Borde inte vara något problem tycker jag.Men jag vet inte säkert.

Om emballaget är helt tätt och inte släpper ut doftmolekyler från lik så kan hunden i princip inte heller känna likdoften. Dock så är det svårt att hantera ett lik, till exempel vid emballering, utan att få doft på sig själv och hjälpmedel som därefter avsätts på emballagets utsida så att säga. Så länge likdoftmolekyler kan avsöndras till omgivningen så har hunden en chans att hitta dem.

Vad gäller lik i vatten så går det inte att jämföra med det här fallet, helt andra fysiska förutsättningar.
2015-08-01, 16:47
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men är det alltså deras mamma som påstår att polisen ifrågasatte vad de gjorde nära någon verkstad?
Påminner mig om en sån där lek där typ tio barn ska viskande berätta för nästa barn vad de har hört från föregående barn för att se hur förvanskad berättelsen blir.
Så advokaten kanske berättat till tolken som berättar till mamman som berättar på bruten engelska till någon i sverige och som i sin tur berättar för någon jounalist?

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Detta intresse för mammans uttalanden är en av trådens märkligaste. Jag menar: Oavsett hur mycket man än vill tro på alternativa teorier och litauernas oskuld så måste man väl inse att en mamma till en misstänkt mördare som sitter i ett annat land och inte kan ett ord svenska inte är något sanningsvittne precis. Tror nån att hon skulle säga "Ja mina söner stod utanför dörren till boden där den döda flickans kropp var och spärrade vägen för MPS" ens om det var vad hon verkligen fått höra? Vilket jag inte tror. Jag tror som du, eller att det är smådetaljer som yngste sonen och svärdottern givit henne vid hemkomsten. Hon lär ha haft en korseld av frågor och oavsett den yngre broderns faktiska inblandning är det rimligt att anta att han har ett intresse av att få det hela att framstå som så "oskyldigt" som möjligt när han berättar för sin mamma. För nog har han berättat en del, yppandeförbud eller ej.
2015-08-01, 16:53
Medlem
"Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer"

jag satt och väntade på när invandrar/offer mentaliteten skulle träda i kraft.

nu är denna våldtäktsman givetvis ett offer och oskyldigt dömd enbart på att han är invandrare, mm säkert.

så jävla trött på sådana som han.

"För tio år sedan när den äldre brodern arbetade för en budfirma så försvann en tv under en transport. Han anklagades och fick betala en mindre summa böter.
– Jag antar att det är det polisen menar"

ja, han var säkert oskyldig med...
Senast redigerad av quezen 2015-08-01 kl. 16:55.
2015-08-01, 16:54
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag tror som du, eller att det är smådetaljer som yngste sonen och svärdottern givit henne vid hemkomsten.
Nej, intervjun med föräldrarna publicerades redan den 15 juni, strax efter häktandet alltså.
Mamman är ju ingen som kan ge alibi, men hon kan ju ändå ha fått uppgifter som är intressanta. Och hon har ju gett en beskrivning som inte gynnar sönerna angående närvaron i "verkstaden".
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-01 kl. 16:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in