2015-07-31, 21:43
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Vad jag tror är ganska klart.Jag gjorde ett försök att sätta mig in i en alternativ teori.
Men då skulle domarna i tingsrätt och hovrätt som tagit del av utredningen också vara jägare på AJs marker, eller?
2015-07-31, 21:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
/.../ Men är det inte det rimligaste att han har plockat upp tillhörigheterna men släppt dem precis som han gjorde med handsken!
Om det är rimligt, eller inte, hänger ihop med vad som hände där på fältet när man stötte ihop med MPS den 12 juni. Det skulle ev. kunna förklara det DNA-bevis som finns (där NB:s DNA avsatts på någon av LH:s "tillhörigheter").

NB blev topsad så fort han plockat upp handsken i ladan, och han fick då också ögonen på sig – vilket i viss, inte oväsentlig, mån talar för att han inte planterat handsken.

Chefsåklagaren har upplyst oss (och försvaret) om att man arbetar med fallet med ”vidsynt blick”, att man inte vill ”låsa sig för ett händelseförlopp”, utan ”håller alla vägar öppna” (förutsätter att detta även gäller vägen till Martorp). – Även om detta främst var adresserat till försvaret så tror jag att man är betjänt av att titta på ett fall ur alla möjliga synvinklar. Om inte annat så brukar detta kunna ge besked om vilka hypoteser som är mest bärkraftiga.

Det finns teknisk bevisning, vittnesutsagor samt ett redovisat DNA-bevis mot NB. Detta bör således infogas i en alternativ gm-hypotes - och det blir svårt; mycket svårt.

Det försvaret säger betr. uppgifter som talar till NB:s fördel kan gälla t.ex. ett pizzabesök – men NB kan ha hunnit med mord också; inga problem. Det kan gälla kaffedrickandet 18.15, men även här finns tid att ta sig till kaféet.

Så vad kan NB ha gjort som erfordrat LH:s död, om det inte varit våldtäkt, eller att tysta ett farligt vittne? – Och har NB från början haft anledning att räkna med LH:s död?

En ny hypotes (förvisso tillhörande det långsökta slaget) skulle kunna se ut på följande skisserade sätt:

NB arbetar hårt och är intresserad av att tjäna så mycket pengar som möjligt. Han är inte den som är den och åtar sig mot skälig betalning även lite mer ljusskygga uppdrag.
Senast redigerad av letsdoit 2015-07-31 kl. 21:58.
2015-07-31, 21:45
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
När åklagaren sagt det? Det har jag missat. Har bara sett Lars Saida Johansson säga det.
Och han bygger sin utgångspunkt på handsken i ladan?
2015-07-31, 21:46
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vi vet inget om skälen till att mgm är häktad, om det finns vattentäta bevis mot denne eller inte. Cafeägarinnan är ännu inte häktad och vi vet heller inget om polisens nivå av misstankar mot henne. Vi vet egentligen ingenting av värde förutom att mgm är startk misstänkt och häktad.
I övrigt så försöker alla här att koka soppa på småspik.

Citat:
Dumheter.
Anledningen till att så många tror att mgm är skyldig är för att han är på sannolika skäl häktad. Och är han skyldig är knappast cafeägarinnan skyldig, med vad om han släpps på måndag efter att nya analyssvar kommit in, då svävar de flesta i tråden i det blå angående gärningsman.
Polisen anser sig ha goda bevis mot honom, vi har det inte. Vi kan inte gärna inskränka oss till att blint tro på polisen.

Citat:
Motivet. Han har ingen orsak att bete sig som ett monster, som en blixt från klar himmel.
Finns det tekniska bevis som visar från flera vinklar att det är honom tror jag det också, men inte utan vidare.

Citat:
Nej, det är hennes kafé men aj äger fastigheten.

Citat:
Jag vet inget, varför frågar du mig? Jag finns åtminstone 45 mil från kinnekulle.
Utifrån dessa inläggen uppfattade jag det som att du trodde att det var Caféägaren eller AJ som var skyldig, men jag kanske missuppfattade det.
Du tror inte på Litauern som GM, hur förklarar du hans DNA på LHs tillhörigheter?
När det gäller motiv har vi ingen aning om vad han kan tänkas ha för motiv... sexbrott, "röster i huvudet", sadistisk galning, psykopat?
Det svåra med psykopater är att det kan vara otroligt svårt att se tecken på sjukdom innan dom begår något vedervärdigt.
2015-07-31, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Men då skulle domarna i tingsrätt och hovrätt som tagit del av utredningen också vara jägare på AJs marker, eller?

Ja den omständigheten skulle kanske behöva synas i sömmarna. Få företeelser förenar så som fotboll och jakt.
2015-07-31, 21:47
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Men varför diskuterar du då i princip bara de som talar emot (enligt din uppfattning)?

Jag kan hålla med om att det inte är en rimlig tolkning att säga att du påstår att NB är oskyldig. Men jag tror du får finna dig i att när du ger dessa svar (eller snarare låter bli att svara) så får vi andra utgå från vad du faktiskt har sagt. Och den enda rimliga tolkningen av det jag kan se är att du ser det som mer sannolikt att det är en annan person som begått dådet än att det är NB som har gjort det. Du har ju rakt upp och ner sagt att det är din teori. Alltså anser du att rättsväsendet har gjort fel, eftersom häktning på sannolika skäl inte får förekomma om det inte är mer sannolikt att personen är skyldig än att han inte är det. Så länge du inte säger annat tänker jag utgå från att det är vad du tycker.

Om det är något som är oklart angående min uppfattning i målet så är det bara att fråga - jag ser inget problem med att vara öppen med vad man själv tror och på vilka punkter man är osäker.
Jag RP:ade det här inlägget för att jag ansåg att min person inte var trådens ämne. Men, eftersom det står kvar väljer jag att svara.

Varför intresserar du dig mer för min person än trådens ämne? Jag är fullkomligt ointressant i sammanhanget, jag har aldrig varit i närheten av Blomberg. Jag diskuterar olika alternativ till åklagarens version, och jag framför flera teorier om olika GM, men det behöver inte betyda att jag tror på dessa teorier. Vad jag tror saknar fortfarande betydelse.

Innan vi har sett bevisningen kan vem som helst ha bragt Lisa om livet. Så, vänligen, håll dig till trådens ämne och håll min person utanför.
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tackar så mycket för länken. Ojoj, ett livstecken från tysta familjen. Ja jag hoppas verkligen att lillbrorsan mår riktigt jäkla dåligt efter vad han gjort. Även om han inte får något juridiskt straff så kan han gott få lite moraliskt straff för att ha spelat oskyldiga leken iaf. Och åklagaren upprepar att det finns dna-spår från MGM:

"– Vi har fått svar från NFC (Nationellt forensiskt centrum reds. anm.) att det finns DNA från den häktade personen på hennes tillhörigheter. Närmare precisering än så kommer jag inte att göra, säger chefsåklagare Annette Olsson."

Ja då återstår bara att bryta ner alla bortförklaringar som MGM naturligtvis kommer med. Och sen så har det ju fortfarande inte sagts ett smack om kroppen så det återstår ju att se hur mycket mer bevis som finns att hämta där.
Intressant avsnitt du citerade. Åklagaren säger inte att det fanns DNA på kläderna, vilket vi har sett i andra media. Är det fel i andra media?
2015-07-31, 21:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja inte skulle det vara bra för "Cafe På Klostret" om det skulle visa sig att AJ eller hans son var indblandede i Lisa's död.

Och av det skälet fabricerar utredarna en alternativ gärningsman, eller hur tänker du?
2015-07-31, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om det är rimligt, eller inte, hänger ihop med vad som hände där på fältet när man stötte ihop med MPS den 12 juni. Det skulle ev. kunna förklara det DNA-bevis som finns (där NB:s DNA avsatts på någon av LH:s "tillhörigheter").

NB blev topsad så fort han plockat upp handsken i ladan, och han fick då också ögonen på sig – vilket i viss, inte oväsentlig, mån talar för att han inte planterat handsken.

Chefsåklagaren har upplyst oss (och försvaret) om att man arbetar med fallet med ”vidsynt blick”, att man inte vill ”låsa sig för ett händelseförlopp”, utan ”håller alla vägar öppna” (förutsätter att detta även gäller vägen till Martorp). – Även om detta främst var adresserat till försvaret så tror jag att man är betjänt av att titta på ett fall ur alla möjliga synvinklar. Om inte annat så brukar detta kunna ge besked om vilka hypoteser som är mest bärkraftiga.

Det finns teknisk bevisning, vittnesutsagor samt ett redovisat DNA-bevis mot NB. Detta bör således infogas i en alternativ gm-hypotes - och det blir svårt; mycket svårt.

Det försvaret säger betr. uppgifter som talar till NB:s fördel kan gälla t.ex. ett pizzabesök – men NB kan ha hunnit med mord också; inga problem. Det kan gälla kaffedrickandet 18.15, men även här finns tid att ta sig till kaféet.

Så vad kan NB ha gjort som erfordrat LH:s död, om det inte varit våldtäkt, eller att tysta ett farligt vittne? – Och har NB från början haft anledning att räkna med LH:s död?

En ny hypotes (förvisso tillhörande det långsökta slaget) skulle kunna se ut på följande skisserade sätt:

NB arbetar hårt och är intresserad av att tjäna så mycket pengar som möjligt. Han är inte den som är den och åtar sig mot skälig betalning även lite mer ljusskygga uppdrag.

Vad är det för vittnesutsagor du refererar till? Är det fortfarande bara de svajiga utsagorna från en eller flera MP:s om någon upplevd "aggressivitet"?
2015-07-31, 21:51
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja den omständigheten skulle kanske behöva synas i sömmarna. Få företeelser förenar så som fotboll och jakt.
Du håller nog på och formulerar "Jägarkonspirationen".
2015-07-31, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag delger det som framkommer i media. Att det sen givetvis fanns inre spaning har jag redan skrivit.
De ser en röd tråd i fynden - Det är självklart att det finns en röd tråd om fynden ligger i samma väderstreck och nästan alla återfinns i anslutning till grusvägen - vilket är anledningen till fredagens fortsatta ledningssök enligt Fredman.
Det är fritt upp till var och en att tro att de hade koll på bröderna - det återkommer dock inte via media och är en ren gissning. Därav diskussionen ursprung.

Gissning eller inte gissning, för mig är det i.a.f. ingen gissning utan med stor sannolikhet precis vad polisen hade, koll på dessa gästarbetare. De bodde i området, jobbade kloss med cafe't, kunde området som hand i handske. De passade väl in som ett objekt att hålla koll på, sen när fyndet MPS gjorde så var det ingen tvekan, de hämtades omgående och bojades. Det var ingen slump att det gick så fort, det var bara frågan om när de skulle gripas.

Tramset i tråden om att de sökte en katt är bara svammel, vem fan söker en katt när det i samma område försvunnit en ung människa och området myllrar av polis, militär och MPS.

Deras promenader i rabatten kan nog snarare hänföras till att man ville förvissa sig var och hur söken gick till dag för dag då FP var i farozonen att upptäckas.
2015-07-31, 21:54
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Gissning eller inte gissning, för mig är det i.a.f. ingen gissning utan med stor sannolikhet precis vad polisen hade, koll på dessa gästarbetare. De bodde i området, jobbade kloss med cafe't, kunde området som hand i handske. De passade väl in som ett objekt att hålla koll på, sen när fyndet MPS gjorde så var det ingen tvekan, de hämtades omgående och bojades. Det var ingen slump att det gick så fort, det var bara frågan om när de skulle gripas.

Tramset i tråden om att de sökte en katt är bara svammel, vem fan söker en katt när det i samma område försvunnit en ung människa och området myllrar av polis, militär och MPS.

Deras promenader i rabatten kan nog snarare hänföras till att man ville förvissa sig var och hur söken gick till dag för dag då FP var i farozonen att upptäckas.
Den som saknar en katt. Det kan ha varit allt folk som skrämde den, så den inte vågade sig fram när de kallade.
2015-07-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Om vi då ser det så här:
Person A har alibi och inget DNA på LHs ägodelar. Person B har inget alibi men DNA på LHs ägodelar. Vilken av dem tycker du man ska koncentrera sig på som möjlig gärningsman?

Om AJ säger till en av sina anställda att plocka upp en handske tror du då att den anställde inte lyder AJ?

Varför bortser du från maktförhållandet mellan AJ och hans anställda?
Vem har fördelar i rättsprocessen pga social status och samhällsställning? Varför bortser du från denna kunskap?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in