2015-07-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Mitten av 70-talet. Sverige är en stormakt efter succen VM 74. Ralf & Roland etc. Vi kvalar in till VM 78 i Argentina i ett ganska lätt kval. En trelagsgrupp där vi vann före Norge och Österrike. (Ack, jämför situationen med dagens VM-kvallottning. Huuu!)

just österrike var väl i vår grupp i VM? gick två av tre lag vidare i kvalet?

edit: schweiz var det visst i kvalet
Senast redigerad av M.S 2015-07-27 kl. 19:15.
Citera
2015-07-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
just österrike var väl i vår grupp i VM? gick två av tre lag vidare i kvalet?

edit: schweiz var det visst i kvalet

Helt korrekt. Jag blandade bort alpländerna. Joddlare vilket fall som helst.

Hmmm, hade dom inte nån Krankl, Österrike? Kuhnhackl? Men det var väl hockey kanske.
Citera
2015-07-28, 16:45
Medlem
Någon som minns junior-VM 1991? Hittills enda gången Sverige har varit med i turneringen som numera heter U20-VM.

Förbundskapten Ulf Lyfors lag blev 11:e lag av 16 i junior-VM, som spelades i Portugal 1991. För Sverige blev det i gruppspelet förlust mot Mexiko (0-3), seger mot Elfenbenskusten (4-1), och förlust mot Brasilien (0-2).
- Lottningen var svår, inget europeiskt motstånd alls, men i tekniskt hänseende har vi faktiskt närmat oss Brasilien. Det här laget höll mycket hög standard i Europa och jag vill påstå att det hörde till de 10 bästa i VM, även om slutranking blev en elfteplats. Man ska komma ihåg att det är en prestation att överhuvudtaget komma så här långt, sade SvFF:s tränaransvarige Lars "Laban" Arnesson efter turneringen.
Mest uppmärksammad i det svenska laget under JVM blev Jonny Rödlund, som gjorde ett mål och spelade fram till två mot Elfenbenskusten. En lysande framtid spåddes även Magnus Hedman (född -73) som tog en straff mot Brasilien, och Niklas Gudmundsson som 1991 spelade i tre landslag: A, OS och JVM.

http://svenskfotboll.se/arkiv/tidigare/2006/10/tidigare-kval-till-junior-em/
Citera
2015-07-28, 17:40
Medlem
nomadics avatar
För att återvända till svenska klubblags äventyr ute i Europa genom åren så spelade ju faktiskt AIK kvartsfinal i Cupvinnarcupen mot Barcelona 1997. Efter en minut i första matchen på Camp Nou gjorde Pascal Simpson så här:

https://www.youtube.com/watch?v=7lbvzvS0lAo

Kuriosa för er yngre som inte minns Barcelona på den här tiden så är det Sergio Busquets pappa Carles Busquets som står i mål och blir fullkomligt manglad.

Barca vände dock och vann matchen med 3-1. AIK klarade sedan 1-1 i returen efter ett aningen snyggare mål från samme Simpson:

https://www.youtube.com/watch?v=xTec4FAMTxk
Senast redigerad av nomadic 2015-07-28 kl. 17:42.
Citera
2015-07-29, 19:17
Medlem
Sveriges största segrar, 12–0 i en träningsmatch mot Lettland inför 19 000 på Stockholms Stadion och samma resultat mot Sydkorea i OS 1948 på Selhurst Park. I Lettlands-matchen gjorde IFK Malmös Albin Hallbäck 6 mål. Gunnar Nordahl gjorde 4 mål mot Sydkorea.
Citera
2015-07-29, 19:23
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
För att återvända till svenska klubblags äventyr ute i Europa genom åren så spelade ju faktiskt AIK kvartsfinal i Cupvinnarcupen mot Barcelona 1997. Efter en minut i första matchen på Camp Nou gjorde Pascal Simpson så här:

https://www.youtube.com/watch?v=7lbvzvS0lAo

Kuriosa för er yngre som inte minns Barcelona på den här tiden så är det Sergio Busquets pappa Carles Busquets som står i mål och blir fullkomligt manglad.

Barca vände dock och vann matchen med 3-1. AIK klarade sedan 1-1 i returen efter ett aningen snyggare mål från samme Simpson:

https://www.youtube.com/watch?v=xTec4FAMTxk
ett fantastiskt fotbollsmål.
Citera
2015-07-30, 12:10
Medlem
Isnatts avatar
Nåt som känns avlägset nu och var lite lustigt är att Göteborg hade 5 lag i allsvenskan för bara 15 år sen
IFK Göteborg, Örgryte, Häcken, Gais och Västra Frölunda. Gais och Frölunda åkte ut.
Jag har följt allsvenskan i kanske 15-20 år och det känns som Gais är det lag som åkt mest jojo i hela seriesystemet.
Citera
2015-07-30, 16:24
Medlem
motvalls avatar
Skärp er, detta är ingen tramstråd.

/Moderator
Citera
2015-07-31, 23:54
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Sverige-Bulgarien i EM 2004 känns relativt bortglömt. Kan bero på att vi mötte ett på den tiden mediokert Bulgarien. Men det man minns mest från den matchen var HEnke Larssons underbart vackra språngnick som senare utsågs till EM:s vackraste mål om jag minns rätt. Ber om ursäkt om det inte hör hemma i tråden, men detta ögonblick har vad jag vet inte nämnts alltför ofta senaste åren.

Denna match är givetvis inte bortglömd. Det som däremot är lite bortglömt från den är att matchen var betydligt jämnare än vad slutresultatet visade, iaf under första timmen. Första halvlek var ju egentligen helt jämn och stod och vägde där vi fick med oss ledningen från en omställning av Zlatan och Ljungberg. Minns att Martin Petrov hela tiden kändes livsfarlig på sin vänsterkant och hade några riktigt bra lägen för bulgarerna. Det som knäckte bulgarerna var Henkes två mål inom loppet av typ två minuter runt timmen spelad, efter det hade vi koll på läget matchen ut och kunde sätta både fyran och femman.
Citera
2015-08-01, 00:03
Medlem
nomadics avatar
Jag var på plats på Eyravallen här i Örebro och såg träningslandskampen Sverige-Litauen i augusti 1994, precis efter VM. Sverige vann denna match med 4-2 och Brolin gjorde ett av målen på straff. Jag var här nio år så mycket möjligt att jag minns detta helt åt helvete men jag har ett så starkt minne av att domaren blåste för denna straff på grund av att den litauiska målvakten höll bollen i händerna för länge.

Man ser ju verkligen aldrig en domare blåsa för att målvakten håller bollen för länge i händerna men om han skulle göra det så är det väl indirekt frispark som gäller och knappast straff?

Jag försökte googla på en matchrapport från denna träningslandskamp utan lycka. Någon som minns antingen denna match och straffsituation eller minns hur reglerna såg ut på 90-talet kring om målvakten höll bollen för länge i händerna?

Som sagt, kan vara så att jag minns denna situation helt fel också!
Citera
2015-08-01, 08:55
Medlem
mishimas avatar
Kom att tänka på när Veberöd slog ut IFK Göteborg i Svenska cupen. De har pratat om det i Offsides podd och de kan även ha skrivit om det så det är kanske inte så bortglömt för tillfället. Men det är en kul händelse.

De två klipp som finns på Youtube är kul tidsdokument. SVT:s med en saknad Roger Blomqvist och sedan TV Skåne/TV4 med en ung Patrick Ekwall.

https://www.youtube.com/watch?v=AXUAvxjDa_8
https://www.youtube.com/watch?v=v5GU5uiXdzA

4-3-målet med nicken i stolpen och sedan magen på Ravelli och in i mål är ju rätt kul.
Citera
2015-08-01, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Jag var på plats på Eyravallen här i Örebro och såg träningslandskampen Sverige-Litauen i augusti 1994, precis efter VM. Sverige vann denna match med 4-2 och Brolin gjorde ett av målen på straff. Jag var här nio år så mycket möjligt att jag minns detta helt åt helvete men jag har ett så starkt minne av att domaren blåste för denna straff på grund av att den litauiska målvakten höll bollen i händerna för länge.

Man ser ju verkligen aldrig en domare blåsa för att målvakten håller bollen för länge i händerna men om han skulle göra det så är det väl indirekt frispark som gäller och knappast straff?

Jag försökte googla på en matchrapport från denna träningslandskamp utan lycka. Någon som minns antingen denna match och straffsituation eller minns hur reglerna såg ut på 90-talet kring om målvakten höll bollen för länge i händerna?

Som sagt, kan vara så att jag minns denna situation helt fel också!
Hade matchen på videoband och har säkert sett den ett dussin gånger under min uppväxt när man var svältfödd på fotboll. Minns inte situationen i fråga, däremot har jag för mig att Brolin gjorde ett jäkla drömmål, nån sorts lobb från långlinjen. Det målet borde iaf finnas någon stans på youtube..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in