Flashback bygger pepparkakshus!
2015-08-01, 01:08
Medlem
Kotties avatar
Detta är helt sjukt.. ett lejon är alltså värt mer än 10.000 syrier (eller annan valfri folkgrupp som utrotas för stunden). Klart det är synd om det stackars odjuret men det måste väl för i helvete finnas lite gränser.
Citera
2015-08-01, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Detta är helt sjukt.. ett lejon är alltså värt mer än 10.000 syrier (eller annan valfri folkgrupp som utrotas för stunden). Klart det är synd om det stackars odjuret men det måste väl för i helvete finnas lite gränser.

Ja att folk utrotas i Syrien är väl knappast lejonens fel
Citera
2015-08-01, 01:13
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Fast den moderna människan, Homo Sapiens, har bara funnits i ca 120 000 år. Så det är i stort sett inte ens mätbart med tanke på hur länge jorden existerat, och djurarter före oss. Dinosaurier fanns i miljarder år och de första däggdjuren i miljoner år. Så att säga att naturen gillar oss tror jag är väldigt godtyckligt. Men ändå har vi lyckats förstöra så mycket av tillgångarna allt liv behöver.
Dinosaurier fanns i ca 135 miljoner år [1]. Och 120 000 år är väldig approximativt, men oavsett har vi funnits ganska kort tid (dock har vi givetvis föregångare, vi kom ju inte från blotta intet).

Dock sant att vi varit väldigt dominant som art. Om det var andra arter som gjorde listor över invasiva sådana skulle nog människan vara nummer ett ända sedan vi tog dom första stegen ut ur Afrika.
Citera
2015-08-01, 01:14
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin_i_Sverige

Läs och begrunda dina hyss pojk... återkom sedan när du fått ordning på siffrorna.
Ha ha, vad svamlar du om troll, blev du stött av mina kommentarer om jägare och därför hänvisar till en wikipediasida som på intet sätt går emot vad jag säger. Sluta svamla du troll som hävdar att vildsvin är biologiska gnagare, din trovärdighet är noll! Vill inte gå mer utanför trådämnet så jag lämnade därhän att kommentera övrigt skräp i din långa harang, du är säkert en jätteduktig sk jägare.
Citera
2015-08-01, 01:21
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Ja att folk utrotas i Syrien är väl knappast lejonens fel
Du läste mig rätt fel där...
Citera
2015-08-01, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Nja, de flesta är medvetna om att vi redan lever på en äcklig planet. Skulle det vara löp om det varje dag skulle folk hamna i depression. Därför pumpar tidningarna på med saker som visserligen är avskyvärda men lätta att ta in. Att skriva om AIDS, svält och båtflyktingar är komplexa saker och inte lika lätt att rasa över.

Har jag påstått att kossor och grisar är utrotningshotade? Nej, jag konstaterar bara att folk är hycklare som delvis bidrar till att djur dödas hela tiden men gråter över något jävla lejon. Man bryr sig bara om gulliga och häftiga djur. Jag tog ju upp järven och vargen också. Järvstammen är sårbar i Sverige, inte blir det världsnyheter när nån same kör över en järv med skotern. Vargen är också sårbar, ändå finns ett massivt stöd för att utrota den i Sverige. Jag försvarar inte gubbjäveln, jag menar bara att det finns värre människor att skicka lynchmobben på.

Jo men så är det ju med allting, varför var det en sån jävla hysteri kring Breivik massakern när oändligt många fler dog på andra sidan jordklotet samma dag? Vem brydde sig om de?
Det är media som har kontroll över allt, de väljer vad folk ska engagera sig i och ha för värderingar.
Men att ifrågasätta varför media rapporterar kring ett lejons död istället för sådant som jag tidigare nämnde är väldigt idiotisk, eller varför människor reagerar så kraftigt.
Var glad att djur får uppmärksamhet så att människor äntligen kanske börjar att förstå att det finns viktigare saker att bry sig om än överbefolkade människor som skaffar barn som de inte kan försörja.

Det är inte folk som bara bryr sig om gulliga djur, det är media som väljer att bara rapportera om just de djuren. Hur ska vanligt folk annars få reda på hur andra djur har det om de inte är insatta?
Det finns hur många liknande fall som helst som världen skulle reagera minst lika kraftigt på om de kände till det, även när det gäller djur som kanske inte är lika söta.
Men media vill inte att folk ska bry sig om djur så pass mycket, överbefolkade parasiter går före.
Som tur är så är vissa av oss inte hjärntvättade av media..
Senast redigerad av Jamienoble 2015-08-01 kl. 01:28.
Citera
2015-08-01, 01:31
Bannlyst
Gustaf II Adolf kallades på sin tid för Lejonet från Norden. Kanske därför många svenskar bryr sig om detta lite extra?

http://i.imgur.com/B7lDlYW.png
Citera
2015-08-01, 01:37
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoraight
OfT

Jaha och varför skulle det inte vara mer än en hobby? Tror du särskilt många får betalt för sin jakt?

Har själv satt upp en åtel för vildsvin(antar att du inte har en aning om hur lång tid det tar eller hur mycket det kostar) och sedan suttit och vakat otaliga timmar. Om du nu bryr dig så mycket om vildsvinsbeståndet så undrar jag varför du inte gör något åt det? Det är inte så att någon annan får betalt för det.
Nu faller det sig så att jag inte har någon jägarexamen och ämnar inte skaffa någon heller. Hade du varit någorlunda insatt i jakt, och hur den stora massan av jägare vill framhålla sig vad gäller kompetensnivå och seriositet hade du också förstått innebörden av "hobby". Min poäng var framförallt att påtala att anledningen till att vildsvinsstammen vuxit sig så stor är att jägare väljer bort den typen av jakt, det kan inte undgått dig heller. Postaren som jag svarade svamlade om att de förökade sig som gnagare, vilket är helt felaktigt, dessutom utelämnade han den största orsaken, dvs jägarnas fåfänga. Undra varför?
Citera
2015-08-01, 01:40
Medlem
sxephils avatar
Fattar inte grejen med detta jävla lejon. Big deal liksom. Lejon skjuts hela tiden, andra djur och människor likaså.

Varför denna enorma mediala uppmärksamhet världen över?
Citera
2015-08-01, 01:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Fattar inte grejen med detta jävla lejon. Big deal liksom. Lejon skjuts hela tiden, andra djur och människor likaså.

För att det var Cecil Zimbabwes superlejon,alfahanne,idol . En ikon.
Citera
2015-08-01, 02:17
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil

Om du tänker lite längre så är det bara i västvärlden/länder skapade av européer som uppmärksammar detta, i Asien och MENA bryr man sig föga om andra arter eller om enskilda djur, utan man bryr sig bara om ens egna så att säga.

Man har en helt annan moral i västvärlden, empati för enskilda djur och andra arter, vilket inte återfinns någon annanstans.
Citera
2015-08-01, 05:30
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Dinosaurier fanns i ca 135 miljoner år [1]. Och 120 000 år är väldig approximativt, men oavsett har vi funnits ganska kort tid (dock har vi givetvis föregångare, vi kom ju inte från blotta intet).

Dock sant att vi varit väldigt dominant som art. Om det var andra arter som gjorde listor över invasiva sådana skulle nog människan vara nummer ett ända sedan vi tog dom första stegen ut ur Afrika.

Ja naturligtvis har du rätt i att dinosaurierna inte funnits i miljarder år, jorden var länge obeboelig innan det blev atmosfär, lavan stelnat och haven bildats. Fel av mig. Just Homo Sapiens, våran egen art, är inte äldre än ca 120 000år. T.ex. Homo Erectus och Homo Habilis är visserligen släktingar till oss, men skillnaden mellan dessa och oss är så stora att man inte kan säga att vi är särskilt nära släkt. Hursomhelst så har vi på väldigt kort tid fullständigt tagit över jordklotet, ofta med mycket negativa effekter för allt levande och miljön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in