Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-01, 00:12
  #481
Medlem
bernters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Blir 2a på bollen här.

Jo, det gör - vi.

För att ta lilla landet lagom Sverige som ett litet lagom exempel i din lagom lilla stora tankessfär:

Viltstammen kan inte reglera sig själv, jägare a.k.a viltvårdare behövs för att upprätthålla vardera art på en så pass rimlig populationsnivå att dessa kan fortsätta att leva i symbios med varandra - etologi.

Det finns stora ekonomiska aktörer som medelst NVV (Naturvårdsverket) och Länsstyrelsen bepliktigar att det skall finnas ordentlig viltvård - för detta så behövs det jägare att utföra viltvården.

Vissa djurarter såsom vildsvin är en - enorm - pålastning för naturen i sig självt, för grödor, för andra djurarter och för samhället som helhet, då dessa egentligen inte hör hemma i dagens Sverige... det rymde några vildsvin i södra Sverige för något decennium sedan - nu har vildsvinsstammen förökat sig som gnagare (vilket de är, rent biologiskt sett) - vilket betyder att några få förrymda grisar nu har exploderat rent populationsmässigt.

Återigen tar jag vildsvinen som exempel:
De äter allt, i princip bokstavligt talat allt.
Detta kostar skogsindustri, jordbruksindustri & därmed i slutändan alla medborgare - (samhället helt enkelt) - väldigt väldigt mycket pengar - samt att andra arter som egentligen hör hemma i sin ekologiska nisch blir lidande (läs: utrotas).

Trots att vi är runt en halv miljon jägare i Sverige - så har vi problem med att få ned vildsvinsstammen till en ekologiskt & ekonomiskt rimlig nivå - just för att de förökar sig som gnagare.

Andra arter då? Ögonen rullar i skallen på dig?

Räv:
En frisk räv antas riva (läs: ha ihjäl) uppåt 9 av 10 rådjurskid (läs: rådjursungar) enligt studier.
9/10 = 90%.

Genom att hålla rävstammen på en enligt NVV rimlig nivå - så rivs inte lika många kid.

Schysst va?

Älg:
Då älgpopulationen var absurt stor under 70-talet så förekom det mycket fler viltolyckor med dödlig utgång - innan Stat/NVV/Länsstyrelsen & jägare, fick ner älgstammen på en rimlig nivå.

Nu är det mycket färre viltolyckor - jämnt överlag, men främst vad det gäller älg efter som dessa är stora fyrfotingar.

Låter helt ok va? Du är med mig än så länge? Bra.

Kanadagäss:
Jag - måste - hålla efter (läs: skjuta) x antal kanadagäss per år pga sanitära (o)angelägenheter.
Gör jag det inte, så kan inte alla stadsbor bada på kommunens badplats i närheten där jag bor.
(Ett år struntade jag i att hålla efter gässen, och badgästerna/folk badade bokstavligen talat i skit... helt ohållbart. Och jo man kan skratta åt det i efterhand men just DÅ så var det inte kul att vara "Svarte Petter" som inte gjort sin plikt )

Kortfattat:
Utan att ta upp just, precis, alla arter i den svenska faunan och dissekera denna diskussion in i molekyler - så säger jag att man nu för tiden har greppat det här med viltvård, populationsnivåer, ekologi, etologi, miljö, osv... på ett sunt förhållningssätt, med forskning och statistik som underlag snarare än känslor, vidskepelse och flum.

Som jägare finner jag iiiingen njutning i att ha ihjäl djur per definition, inte ö.h.t.
Jag gillar djur, tycker de är fina.

Därför så känner jag inga större samvetskval om jag knäpper en räv - för då vet jag att det till vintern finns x antal många fler ungrådjur att titta på, att fodra (läs: mata) och att ha på min mark... det är mysigt att ha rådjur som lallar omkring på gräsmattan utanför fönstret om morgnarna.

Jakt är ett mångsidigt begrepp... en mångsidig levnadsstil.
Å ena sidan har man hand om ett skötselområde, exempelvis sin mark, för att fodra rådjur som är fina varelser (enligt mig) - å andra sidan så händer det någon gång emellanåt att jag får korn på, kanske ett av rådjuren som jag matat under åratal, och att det rådjuret hamnar på min macka.

Å ena sidan så - måste - jag hålla efter (läs: skjuta av) en viss kvot vildsvin per år - för att inte hela mitt skötselområde skall "fuckas upp".. som kidsen säger... för mig själv eller de andra djurarterna som bor där.

Vill jag jaga vildsvin, är det kul att ha det tvånget över sig? Inte alls, usch... har bättre saker att lägga den tiden på - MEN - jag måste.

Födan då?
Många av mina vänner, som inte har en egen - med svenska mått - fattig familj om 5 personer som jag själv, behöver inte jaga för att få i sig kött.

Min familj äter kött, det går åt en hel del och det kostar saaatan i affären jämfört med vad jag per tu man hand kan frambringa - dessutom smakar det mycket bättre, och känns mer etiskt korrekt att äta kvarlevor av ett djur som sprungit fritt från dag 1 tills det small från min bössa.
(Ni som vet hur köttindustrin ser ut, "köpe-kött", ni skulle förstå).

Vi hade inte kunnat äta kött om jag inte hade möjlighet att jaga - så är det, no joke.

Några kilo köpe-kött är uppätet på nolltid i min familj, och plånboken blir platt väldigt fort.

Det är jag det, en av cirka 500.000 jägare här i Sverige...

Vad gäller pappskallen till tandläkare som sköt ihjäl lejonet:
Inte jordens undergång direkt, men helt onödigt - och jag betvivlar att om man lägger ut $55.000 för att få spika upp ett lejonskinn på väggen - så är man inte bekymrad över huruvida familjen får ordentligt med mat på bordet.

Men som jag skrivit, det här med troféjakt och vanlig jakt är två helt olika saker...

/b

Nja, vildsvinen förökar sig inte som gnagare. De får en eller 2 kullar om året. En del av dessa stukar såklart under, och då speciellt under kalla vintrar. Att populationen vuxit kraftigt beror på att jägare inte uppskattar jakten. Många av "våra" jägare är inte sk viltvårdare utan ser det mer som en hobby och väljer det de finner nöje i. Hade fler jägare slutat hyckla och börja göra lite nytta hade vildsvinen inte varit något problem, vilket de tyvärr är.
Citera
2015-08-01, 00:24
  #482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Den som har den låga synen på människovärdet och typ lägger det under djuren och drar ner människan till djurens nivå är en farlig individ. Väldigt misantropiska tankegångar och nazistisk ättestupe retorik.

Du borde spärras in på slutenvård. Jag kan inte fatta att dom stängde ner beckis och alla dessa mentalsjukhus. Det vimlar av psykfall ute i samhället nuförtiden.

Lägg ner Unicef propaganda smörjan tack, till skillnad ifrån dig så värderar jag inte alla människor automatiskt högre än ett djur bara för att det är en människa vi pratar om.
Det föds 350 000 varje dag, vi är för många redan idag eftersom det är omöjligt att få den globala levnadsstandard som vi alla eftersträvar efter för att kunna få, det behövs ca 2 jordklot till.
Du är hjärntvättad av media i att ha dessa värderingar, öppna ögonen och se hur det ser ut i världen så bör du inse att det är inte så synd om överbefolkade människor i Afrika eller Asien som svälter och lever i fattigdom eftersom de vägrar att ta något eget ansvar i överhuvudtaget.
__________________
Senast redigerad av Jamienoble 2015-08-01 kl. 00:29.
Citera
2015-08-01, 00:25
  #483
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Nja, vildsvinen förökar sig inte som gnagare. De får en eller 2 kullar om året. En del av dessa stukar såklart under, och då speciellt under kalla vintrar. Att populationen vuxit kraftigt beror på att jägare inte uppskattar jakten. Många av "våra" jägare är inte sk viltvårdare utan ser det mer som en hobby och väljer det de finner nöje i. Hade fler jägare slutat hyckla och börja göra lite nytta hade vildsvinen inte varit något problem, vilket de tyvärr är.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin_i_Sverige

Läs och begrunda dina hyss pojk... återkom sedan när du fått ordning på siffrorna.
Citera
2015-08-01, 00:27
  #484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Antar att många människor vill bevara lejon så länge de själva aldrig någonsin behöver möta djuret ifråga. Detta är ju hur mycket dubbelmoral som det går att finna. Så de i Afrika ska tvingas leva sida vid sida med lejon ett djur som kan och bevisat dödar människor hur lätt som helst bara för människor i I-världen som aldrig någonsin kommer uppleva ett möte med lejon tycker det?

Hur är det med noshörningar och andra djur som är utrotningshotade som inte utgör någon fara alls?
Du försöker liksom ständigt att hitta argument för att rättfärdiga utrotandet av djur, men faktum är ju att det största problemet på jorden är att det finns för många människor.
Citera
2015-08-01, 00:27
  #485
Avstängd
Det här visar bara hur kontrollerade folket är av den sionistiska ockupationsmakten och hur korkade alla är. Ett lejon har dödats. Wow! Människor dör höger och vänster och ingen bryr sig. Men när Zions medier rapporterar om denna idiotiska historia, så går det rakt in goyims hjärna. Dummast av alla är svennen bland andra korkade västerlänningar, som har ett sjukt förhållande till djur som psykopater brukar ha, dvs dyrkande av djur, men hat av människor.

Människan är förlorad. Det visar denna historia. Aftonbladet och and ZOG-medier har greppet över er alla.
Citera
2015-08-01, 00:31
  #486
Medlem
Mythknaeckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo vi kan vara frälsare, vi kan vara ett virus. Svårt att veta. Men att vi tillåtits hållit på i hundratusentals år tyder på att naturen gillar oss. Det är liksom vårt val vilka som ska leva och vilka som ska dö.

Fast den moderna människan, Homo Sapiens, har bara funnits i ca 120 000 år. Så det är i stort sett inte ens mätbart med tanke på hur länge jorden existerat, och djurarter före oss. Dinosaurier fanns i miljarder år och de första däggdjuren i miljoner år. Så att säga att naturen gillar oss tror jag är väldigt godtyckligt. Men ändå har vi lyckats förstöra så mycket av tillgångarna allt liv behöver.
Citera
2015-08-01, 00:37
  #487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostarskjortan
Det här visar bara hur kontrollerade folket är av den sionistiska ockupationsmakten och hur korkade alla är. Ett lejon har dödats. Wow! Människor dör höger och vänster och ingen bryr sig. Men när Zions medier rapporterar om denna idiotiska historia, så går det rakt in goyims hjärna. Dummast av alla är svennen bland andra korkade västerlänningar, som har ett sjukt förhållande till djur som psykopater brukar ha, dvs dyrkande av djur, men hat av människor.

Människan är förlorad. Det visar denna historia. Aftonbladet och and ZOG-medier har greppet över er alla.

Snarare tvärtom, kanske äntligen så inser folk att det finns viktigare saker än överbefolkade människor som drunknar i Medelhavet, svälter eller liknande. De är ju trots allt ingenting annat än parasiter som endast gör planeten en sämre plats att leva på för allt och alla.
Vad menar du med att västerlänningar hatar människor? Utan oss så skulle ju majoriteten av Afrikas befolkning att svälta, IQ befriade människor som inte klarar av någonting.
Citera
2015-08-01, 00:47
  #488
Medlem
BallsMans avatar
Cecil dödades - Nu strömmar miljonerna in.

– Det är överväldigande. Hittills har mer än 230 000 pund (cirka 3,1 miljoner kronor) samlats in. Det är tillräckligt för att finansiera forskningen i minst 18 månader. Och pengarna fortsätter att komma. Vi är oerhört tacksamma, säger en talesperson till The Independent.


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21195269.ab

----------------------------------------------------------

Sensmoral:

Om man vill ha ett bättre liv för lejon i Zimbabwe, åk och skjut lejon i Zimbabwe.

Här kan ni donera mera!:

https://heroix.everydayhero.co.uk/ev...he-lion/donate


Kör så det ryker, och god natt på er!
Citera
2015-08-01, 00:54
  #489
Medlem
dontblamecains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mythknaeckarn
Fast den moderna människan, Homo Sapiens, har bara funnits i ca 120 000 år. Så det är i stort sett inte ens mätbart med tanke på hur länge jorden existerat, och djurarter före oss. Dinosaurier fanns i miljarder år och de första däggdjuren i miljoner år. Så att säga att naturen gillar oss tror jag är väldigt godtyckligt. Men ändå har vi lyckats förstöra så mycket av tillgångarna allt liv behöver.

Just det!

Den ena planeten till den andra:
- Fan! Jag har fått homo sapiens.
Den andra svarar:
Lugn, det går över.
Citera
2015-08-01, 00:59
  #490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
[b]

Sensmoral:

Om man vill ha ett bättre liv för lejon i Zimbabwe, åk och skjut lejon i Zimbabwe.


Du tror väl inte på allvar att huvudintäkterna för att skydda lejon kommer ifrån jägare?
Citera
2015-08-01, 01:04
  #491
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Tycker det är mer lämpligt att ha världsnyheter om folk som svälter när de skaffar barn som de inte kan försörja? Eller några hundratals som drunknar i Medelhavet när det föds över 350 000 människor varje dag? Sist jag kollade så var varken kossor eller grisar utrotningshotade, men du kanske vet bättre?

Nja, de flesta är medvetna om att vi redan lever på en äcklig planet. Skulle det vara löp om det varje dag skulle folk hamna i depression. Därför pumpar tidningarna på med saker som visserligen är avskyvärda men lätta att ta in. Att skriva om AIDS, svält och båtflyktingar är komplexa saker och inte lika lätt att rasa över.

Har jag påstått att kossor och grisar är utrotningshotade? Nej, jag konstaterar bara att folk är hycklare som delvis bidrar till att djur dödas hela tiden men gråter över något jävla lejon. Man bryr sig bara om gulliga och häftiga djur. Jag tog ju upp järven och vargen också. Järvstammen är sårbar i Sverige, inte blir det världsnyheter när nån same kör över en järv med skotern. Vargen är också sårbar, ändå finns ett massivt stöd för att utrota den i Sverige. Jag försvarar inte gubbjäveln, jag menar bara att det finns värre människor att skicka lynchmobben på.
Citera
2015-08-01, 01:06
  #492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Nja, vildsvinen förökar sig inte som gnagare. De får en eller 2 kullar om året. En del av dessa stukar såklart under, och då speciellt under kalla vintrar. Att populationen vuxit kraftigt beror på att jägare inte uppskattar jakten. Många av "våra" jägare är inte sk viltvårdare utan ser det mer som en hobby och väljer det de finner nöje i. Hade fler jägare slutat hyckla och börja göra lite nytta hade vildsvinen inte varit något problem, vilket de tyvärr är.
OfT

Jaha och varför skulle det inte vara mer än en hobby? Tror du särskilt många får betalt för sin jakt?

Har själv satt upp en åtel för vildsvin(antar att du inte har en aning om hur lång tid det tar eller hur mycket det kostar) och sedan suttit och vakat otaliga timmar. Om du nu bryr dig så mycket om vildsvinsbeståndet så undrar jag varför du inte gör något åt det? Det är inte så att någon annan får betalt för det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback