Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-01, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Var bra skrivet av mythknackarn. För han har rätt i allt och faktum är att till slut är det vi människor som förintar oss själva.

Jag håller med mycket bra skrivet. Är inte lejon och elefanter fridlysta?
Citera
2015-08-01, 09:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Detta är helt sjukt.. ett lejon är alltså värt mer än 10.000 syrier (eller annan valfri folkgrupp som utrotas för stunden). Klart det är synd om det stackars odjuret men det måste väl för i helvete finnas lite gränser.
Odjuret, ett lejon är väl för he* inget odjur idiot
Citera
2015-08-01, 09:44
Medlem
soligts avatar
nu är illa omtyckt i afrika och staterna, samt fick Färöarna på truten för den årliga valslakten.. Mycket om döda djur som upprör just nu. Men att skicka mordhot till han i mängder är lågt.
Citera
2015-08-01, 09:47
Medlem
Citat:
För att det var Cecil Zimbabwes superlejon,alfahanne,idol . En ikon.

Så borde det ju inte vara. Alla lejon borde ju vara lika mycket värda. Och inte ett strängare straff för att det råkade vara just ikonen som dödades. Skulle Palmer inte få ett lika hårt straff om han dödade ett annat lejon, och det utanför en nationalpark?

Var det alltså förbjudet att jaga lejon just där, och så var det just det lejonet av alla som dödades? Avgörs straffet av det? Det kan åtminstone tolkas så.
Citera
2015-08-01, 09:50
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Ha ha, vad svamlar du om troll, blev du stött av mina kommentarer om jägare och därför hänvisar till en wikipediasida som på intet sätt går emot vad jag säger. Sluta svamla du troll som hävdar att vildsvin är biologiska gnagare, din trovärdighet är noll! Vill inte gå mer utanför trådämnet så jag lämnade därhän att kommentera övrigt skräp i din långa harang, du är säkert en jätteduktig sk jägare.

Vadan detta pubertala, semi-psykotiska vredesutbrott?

Läste du ens Wiki-länken, eller blev du för rädd?

Citat:
Nu faller det sig så att jag inte har någon jägarexamen och ämnar inte skaffa någon heller. Hade du varit någorlunda insatt i jakt, och hur den stora massan av jägare vill framhålla sig vad gäller kompetensnivå och seriositet hade du också förstått innebörden av "hobby". Min poäng var framförallt att påtala att anledningen till att vildsvinsstammen vuxit sig så stor är att jägare väljer bort den typen av jakt, det kan inte undgått dig heller. Postaren som jag svarade svamlade om att de förökade sig som gnagare, vilket är helt felaktigt, dessutom utelämnade han den största orsaken, dvs jägarnas fåfänga. Undra varför?

Det faller sig förstås att du inte - har - någon egentlig, verklighetsförankrad uppfattning om svenska jägare.. inte just för att du saknar jägarexamen, utan för att du liksom många andra, i förväg har målat fan på väggen och har svårt att se nyanser.

Den stora massan av jägare, särskilt de riktiga "bondläpparna" som jagar 24/7 när tillfället ges - är mycket företagsamma & kompetenta individer med många andra kunskaper än just jakt gällande naturen - och du skall vara glad att det är sådant folk som tar hand om våra skogar.

Personligen anser jag att från ~100st vildsvin (1987) till uppskattningsvis 150.000-300.000st vildsvin (2005) är en förökningstakt som kan jämföras med gnagare, ja.

Fåfänga har jag ingen aning om, du har inte förväxlat jägare med brats eller fått något om bakfoten när du skrev detta inatt?

Och näpp, ingen väljer bort vildsvinsjakt av bekvämlighetsskäl... tvärtom... det är ett nödvändigt ont, se det som en hobby under tvång, i och med att grisarna fördärvar allt som kommer i sin väg - och då måste man (som jägare) dra sitt strå till stacken.

Frågor på detta?

OnT:

Enligt Aftonbladet så har det över natten flödat in lite stålar till universitet i Oxford, från 3.1 Mkr till 4.3 Mkr.

Inte illa, på sätt och vis gjorde tandläkaren & Cecil tillsammans det som egentligen borde gjorts från början.
Citera
2015-08-01, 10:04
Medlem
BallsMans avatar
Citat:

Jo men nu är ju skadan redan skedd, Cecil är död och tandläkar-idioten är efterlyst.

Det positiva i sammanhanget är att nu blir det - ännu bättre - för lejonpopulationen i sin helhet i Zimbabwe då det flödar in miljoner kronor i kvadrat allt eftersom denna 'tragedi' når ut till en och vardera person här i västvärlden - till den forskningsavdelning på Oxford University som har hand om just dessa lejon.
(Japp, Oxford i England, för du trodde väl inte att Robert Mugabe personligen är någon slags eldsjäl vad det gäller viltstammarna i sin diktatur?)
Citera
2015-08-01, 10:08
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Du tror väl inte på allvar att huvudintäkterna för att skydda lejon kommer ifrån jägare?

Nej, men jag är övertygad om att en stor del av pengarna kommer från jägare.

Jägare är per definition definitivt inte djurhatare, tvärtom.

I Sverige finns det runt 1 jägare per 20 invånare, kan tänka mig att den siffran är högre i större donatorländer såsom USA och Australien.
Citera
2015-08-01, 10:22
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Förutom att han inte var särskilt känd i resten av landet, mer en lokalkändis i nationalparken bara. Vanliga zimbabwier bryr sig föga verkar det som.
Citera
2015-08-01, 10:32
Medlem
Citat:
Nu faller det sig så att jag inte har någon jägarexamen och ämnar inte skaffa någon heller. Hade du varit någorlunda insatt i jakt, och hur den stora massan av jägare vill framhålla sig vad gäller kompetensnivå och seriositet hade du också förstått innebörden av "hobby". Min poäng var framförallt att påtala att anledningen till att vildsvinsstammen vuxit sig så stor är att jägare väljer bort den typen av jakt, det kan inte undgått dig heller. Postaren som jag svarade svamlade om att de förökade sig som gnagare, vilket är helt felaktigt, dessutom utelämnade han den största orsaken, dvs jägarnas fåfänga. Undra varför?

Åh jösses... Går inte mer off topic i den här tråden, men fortsätt svamla på du.
Citera
2015-08-01, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Vi hade inte kunnat äta kött om jag inte hade möjlighet att jaga - så är det, no joke.

Några kilo köpe-kött är uppätet på nolltid i min familj, och plånboken blir platt väldigt fort.

Jag var med dig tills det spårade ur här. Menar du på allvar att din familj inte hade kunnat äta kött om det inte var för din jakt? Så klart inte rådjurssadel varje dag, men kanske köttfärs från Netto som andra familjer gör. Nu vet jag inte vilken jaktutrustning du har, men bland mina bekanta så är jakten knappast något man går plus på. Bara vapnen är värda en förmögenhet, sen finns det väldigt ofta ett stort nörderi med kläder, nightvision, minst 2 hagelgevär osv osv. Då har vi inte ens räknat in tiden, det ska byggas jakttorn, läggas ut mat till vildsvinen, ta hand om djuret.

Att jaga känns nästan som ett heltidsjobb, men det är klart, om det sen också är det och man inte har någon annan inkomst så kan det bli tufft.
Citera
2015-08-01, 10:42
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:

Men sluta. Folk i Zimbabwe rycker på axlarna.
Citera
2015-08-01, 11:08
Medlem
Undrar varför det inte arrangeras safaris som går ut på att skjuta tjuvjägare?

Funderar man lite kring ordet "respekt" så smäller det nog en hel del högre att ha reducerat tjuvjägarstammen än att skryta om att ha fällt ett lejon...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in