Citat:
Ursprungligen postat av
bernter
Ha ha, vad svamlar du om troll, blev du stött av mina kommentarer om jägare och därför hänvisar till en wikipediasida som på intet sätt går emot vad jag säger. Sluta svamla du troll som hävdar att vildsvin är biologiska gnagare, din trovärdighet är noll! Vill inte gå mer utanför trådämnet så jag lämnade därhän att kommentera övrigt skräp i din långa harang, du är säkert en jätteduktig sk jägare.
Vadan detta pubertala, semi-psykotiska vredesutbrott?
Läste du ens Wiki-länken, eller blev du för rädd?
Citat:
Ursprungligen postat av
bernter
Nu faller det sig så att jag inte har någon jägarexamen och ämnar inte skaffa någon heller. Hade du varit någorlunda insatt i jakt, och hur den stora massan av jägare vill framhålla sig vad gäller kompetensnivå och seriositet hade du också förstått innebörden av "hobby". Min poäng var framförallt att påtala att anledningen till att vildsvinsstammen vuxit sig så stor är att jägare väljer bort den typen av jakt, det kan inte undgått dig heller. Postaren som jag svarade svamlade om att de förökade sig som gnagare, vilket är helt felaktigt, dessutom utelämnade han den största orsaken, dvs jägarnas fåfänga. Undra varför?

Det faller sig förstås att du inte - har - någon egentlig, verklighetsförankrad uppfattning om svenska jägare.. inte just för att du saknar jägarexamen, utan för att du liksom många andra, i förväg har målat fan på väggen och har svårt att se nyanser.
Den stora massan av jägare, särskilt de riktiga "bondläpparna" som jagar 24/7 när tillfället ges - är mycket företagsamma & kompetenta individer med många andra kunskaper än just jakt gällande naturen - och du skall vara glad att det är sådant folk som tar hand om våra skogar.
Personligen anser jag att från ~100st vildsvin (1987) till uppskattningsvis 150.000-300.000st vildsvin (2005) är en förökningstakt som kan jämföras med gnagare, ja.
Fåfänga har jag ingen aning om, du har inte förväxlat jägare med brats eller fått något om bakfoten när du skrev detta inatt?
Och näpp, ingen väljer bort vildsvinsjakt av bekvämlighetsskäl... tvärtom... det är ett nödvändigt ont, se det som en hobby under tvång, i och med att grisarna fördärvar allt som kommer i sin väg - och då måste man (som jägare) dra sitt strå till stacken.
Frågor på detta?
OnT:
Enligt Aftonbladet så har det över natten flödat in lite stålar till universitet i Oxford, från 3.1 Mkr till 4.3 Mkr.
Inte illa, på sätt och vis gjorde tandläkaren & Cecil tillsammans det som
egentligen borde gjorts från början.