2015-08-01, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och de som vet något om katter vet att visserligen överlever de, men ofta vill de gärna komma in på nätterna till värmen och maten. Så det är fullt möjligt att de var ute och letade efter katten som inte hade kommit in ännu. Om det fanns en vovve bland MPS-folket fanns det dubbel anledning att leta rätt på katten.

Jag ropar alltid in min katt på kvällen...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Och varför kom yppandeförbudet till efter ett tag? Varför var det inte från början i så fall?

Yppandeförbudet kom i stort sett direkt efter att kroppen hittades.

Dagen efter att Lisa hittades (13/6):
Citat:
Advokat Thomas Ört företräder en av de misstänkta männen. Han vill inte ge några kommentarer utan säger att han är belagd med yppandeförbud.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ja, jag pallar inte med en diskussion över hela natten, men jag läser hellre vetenskapliga artiklar än litar på vem som helst på FB, i första hand
Klart det finns falluckor i Touch DNA, men hittar man spår över -1 så brukar det vara nog för att fälla någon. Tekniken blir bara bättre och bättre också.
Så mitt svar på om det går och räcker att få ut DNA från att någon endast rört ett föremål säger jag "Ja" (jo...)

Upprepning av länk, sorry:
http://www.forensicmag.com/articles/2013/04/touch-dna-crime-scene-crime-laboratory
Ja det där Touch-dna verkar ju vara det som gäller numera. När hörde man senast talas om att någon åkte fast genom fingeravtryck? Det krävs ju så pass mycket mindre för dna ändå. Minsta lilla hårstrå eller hudavlagring/hudfett räcker ju för att åka dit. Handskar hjälper ju inte heller för de kan man ju ha tagit i på "fel" sätt. Inte lätt att vara buse idag inte.
2015-08-01, 00:41
Medlem
Citat:
Yppandeförbudet kom i stort sett direkt efter att kroppen hittades.

Naturligt eftersom det finns faktorer som kan påverkas utav kännedom om pågående utredning.
2015-08-01, 00:43
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om titlar, det spelar mindre roll, sätt du på popcornmaskinen, alltid smarrigt med majsfluff!

Huvudsaken är att Touch DNA är ett fulltroget bevis om det är starkt nog.
En annan artikel, som tyvärr kostar är ju.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1872497312000063

Abstracten du länkade till här handlar om metoder för typning av vilken vävnad touchDNA kom från. Enligt forskarna kan det vara viktigt att veta om DNA kommer från hudceller eller ex saliv för att avgöra hur brottet har gått till. Det kan man inte än men artikelförfattarna försöker med olika metoder.
2015-08-01, 00:46
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Ja varför ville han det? Det är intressant, var det viktigt för honom?
Och varför ville hans "samarbetspartner" LÅ ta i handsken?
Och vad gjorde LÅ ens där dagen efter en 17-årig flickas försvinnande?

Vad är detta för "samarbete" som AJ och LÅ har? Som dessutom var viktigt just den måndagen?
Vad gjorde AJ och LÅ på söndagen?

Dom hade ett sedan tidigare planerat arbetsmöte läste jag nånstans. Om vad framgick inte.
2015-08-01, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Säckar var det väl ändå inte. Som sagt, flera "källor" säger motsatsen, ingen ide att spekulera i förrän vi vet.

Jag skulle inte tro att man bär ut likdelar i plastsäckarna utan dom läggs nog i en liksäck varje del för sig om det nu är så det gått till vilket vi inte vet något om
2015-08-01, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Abstracten du länkade till här handlar om metoder för typning av vilken vävnad touchDNA kom från. Enligt forskarna kan det vara viktigt att veta om DNA kommer från hudceller eller ex saliv för att avgöra hur brottet har gått till. Det kan man inte än men artikelförfattarna försöker med olika metoder.

Sant, men trots det så bevisar den artikeln att det räcker att röra ett föremål för att få ut fullgod DNA för en fällande dom. Lite dit jag ville komma
Som sagt innan, tekniken förbättras hela tiden, vilket artikeln/studien bevisar.

Så att säga att det inte räcker som bevis känns ju lite väl naivt, tycker jag.
2015-08-01, 00:48
Medlem
Citat:
Dom hade ett sedan tidigare planerat arbetsmöte läste jag nånstans. Om vad framgick inte.

Och det skulle hållas mitt i smeten där aktiviteterna efter söket var som intensivast den dagen
2015-08-01, 00:49
Medlem
Citat:

Ursäkta mig, men tydligen får man visst inte vare hederlig och ha arbete i dessa trådar, så du måste hitta något lurt i att de hade ett arbetsmöte.
2015-08-01, 00:50
Medlem
Citat:

Ja, de arbetade ju i/på ladan, så inte helt ofattbart att de har ett arbetsmöte när chefen kommer, kan man tycka.
2015-08-01, 00:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, de arbetade ju i/på ladan, så inte helt ofattbart att de har ett arbetsmöte när chefen kommer, kan man tycka.
Vad jobbade LÅ med i ladan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in