2015-08-01, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Jag fick idag veta av en väldigt insatt i ärendet att Lisa blev styckad därför det hela tar tid med analyser från rättsmedecin osv.

Ok, och varför känns det då som att det här fallet går väldigt snabbt?
Jämfört med fall där det varit styckning inblandad?
2015-08-01, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja givetsvis. Men jag tog betoning på en förklaring polisen gett.

Ok, men kom ihåg att MSO ansvarig är den som leder alltihopa, som sammanfattar all info för vidare insatser.
2015-08-01, 00:11
Medlem
Citat:
Jag fick idag veta av en väldigt insatt i ärendet att Lisa blev styckad därför det hela tar tid med analyser från rättsmedecin osv.

Tyvärr tillhör jag dem som hela tiden trott att detta kan vara en möjlighet. Med tanke på fyndplatsen och den sökoperation som drogs igång hade GM nog inte speciellt många alternativ. Hade kroppen lämnats åt sitt öde hade den förr eller senare påträffats.
2015-08-01, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ok, och varför känns det då som att det här fallet går väldigt snabbt?
Jämfört med fall där det varit styckning inblandad?

Fråga inte mig om det säger bara vad en sade som är insatt i ärendet . Sedan om det är sant det är ju upp till var och en att tro på.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu återgav jag #Hamilkars svar innan frågan var ställd. Men om du vill utmana #Hamilkar så gärna för mig. Vänta tills jag har hunnit poppa popcorn.

Ja, jag pallar inte med en diskussion över hela natten, men jag läser hellre vetenskapliga artiklar än litar på vem som helst på FB, i första hand
Klart det finns falluckor i Touch DNA, men hittar man spår över -1 så brukar det vara nog för att fälla någon. Tekniken blir bara bättre och bättre också.
Så mitt svar på om det går och räcker att få ut DNA från att någon endast rört ett föremål säger jag "Ja" (jo...)

Upprepning av länk, sorry:
http://www.forensicmag.com/articles/2013/04/touch-dna-crime-scene-crime-laboratory
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Och från andra insatta sägs att hon inte är styckad. Hur går det ihop?
2015-08-01, 00:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Tyvärr tillhör jag dem som hela tiden trott att detta kan vara en möjlighet. Med tanke på fyndplatsen och den sökoperation som drogs igång hade GM nog inte speciellt många alternativ. Hade kroppen lämnats åt sitt öde hade den förr eller senare påträffats.
Den påträffades...
2015-08-01, 00:15
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag har för mig att jag läste något om att man kollat i ladan innan handsken hittades, på söndagen, men tror knappast att det var ett utförligt sök. Skedde antagligen när mörkret fallit in också, och då letade man efter Lisa, inte tillhörigheter som en handske modell mindre.
Absolut inte läst att någon svurit på något, öht denna vecka.

Har för mig att en lokal postare skrev att pappan kunde svära på att handsken inte låg där på söndagen.
2015-08-01, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den påträffades...

Hur vet du det? Varför sade polisen att det inte gick att identifiera det som Lisa i första skeendet? Kanske för att de hittat henne i delar antagligen kan man ju anta då. Eller bara någon kroppsdel. Jag tror resten av kroppsdelarna låg i den där förvaringsboxen för sittdynor som hittades i den där baracken som nu är bortforslad. Det är min teori om det hela efter att fått höra lite från insatt folk.
Senast redigerad av ClaudiaCardinale 2015-08-01 kl. 00:18.
2015-08-01, 00:16
Medlem
Citat:
Fråga inte mig om det säger bara vad en sade som är insatt i ärendet . Sedan om det är sant det är ju upp till var och en att tro på.

Men du skyllde på att därför det tog så lång tid, detta verkar gå snabbt, 3 månader om åtal väcks i september måste vara svenskt rekord.
2015-08-01, 00:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Har helt och hållet för mig att kompisen jag hälsade på, som bor granne med en som jobbade ihop med bl.a MGM. Sa att de hade varit med och letat efter LH.

Har du möjlighet att dubbelkolla uppgiften - vore intressant att veta mer om deras delaktighet dvs vilka dagar, vart de sågs leta och vilka byggnader det rör sig om då media uppger "magasin".
Enligt AJ har de ju gjort allt de kunnat (vad nu det innebär):

" För att hjälpa till i arbete har hans personal varit involverad i sökningsarbetet.
– Vi har gjort allting vad vi kunnat för att hjälpa polisen i sitt arbete.
"
http://www.expressen.se/gt/efter-for...-fruktansvart/

Edit: Även AJ:s engagemang om möjligt eftersom han säger "vi".
2015-08-01, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Precis. Och nu sitter denna Litauiske medborgare häktad för att?

Kände den häktade ens till Lisa?
Kände den häktade till hennes rutiner (dom var ju ändrade just den dagen)?
Visste den häktade att ingen skulle hämta upp med bil (bilar passerade väl på vägen vid tidpunkten för försvinnandet) eller möta upp henne på arbetsplatsen för att samåka (någon kunde vara på väg tillbaka efter ett kort ärende, vad visste han om den första mopedisten)?
Visste den häktade att det inte fanns någon i närheten som skulle sakna henne inom kort tid och därmed snabbt komma till arbetsplatsen?
Visste den häktade ens att hon skulle åka moped hem (planen kunde ju ha ändrats under dagen)?
Visste den häktade att Lisa bodde längre bort och att det skulle ta tid innan nån kom dit? Familjen hade ju varit på plats under dagen. Visste den häktade det? Visste den häktade att familjen nu inte var i närheten?

Tidsperspektivet är kort, vägen är trafikerad, det var tidig kväll, ljust ute, en annan åkte kort tid före från samma parkeringsplats etc.

Den häktade kan inte språket, har ingen information om dagens rutiner (åkte inte en av dom anställda iväg kort tid före stängning pga ärende??), har väl inte kunskap om vilka som jobbar där osv.

Vilket skulle motivet vara?

Är det inte mer sannolikt att gärningsmannen/männen kände till Lisa och rutinerna för dagen och att gärningsmannen/männen var bekant för Lisa med tanke på omständigheterna och kunskap om brott/statistik?

Är det inte mer sannolikt att försvinnandet inte skett vid mopeden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in