Citat:
Ursprungligen postat av
delikatahen
Hon är klar med sina studier. Jag betalar hennes uppehälle.
I och med att hon saknar personnummer och giltigt UT-kort så är det svårt att övertyga arbetsgivare om att dom inte riskerar böter om dom anställer henne. Nu har hon fått tag på en provanställning med villkoret att hon ska kunna uppvisa arbetstillstånd innan det påbörjas (september). Jag är pessimistisk till detta.
Jag har pratat med en person på landstinget kring det här med vård. Deras syn på det här är att medans hon väntar på UT och inte har personnummer är hon att betrakta som en turist. Eftersom hon inte är turist så kan hon inte teckna privat sjukförsäkring som turist och detsamma för sjukförsäkring för gässtuderande.
Hänger inte med på det som jag fetade i sista stycket

Är hon turist eller inte enligt sjukvården? Och har hon UT?
Vilket land är din flickvän ifrån?
Verkar konstigt det där med sjukvården. De som är här "illegalt"/papperslös får ju sjukvård så då borde de som ansöker på laglig väg också få sjukvård utan att betala multum. Men det kanske är något fel i systemet som politiker inte vet om? Eller kan det vara så att hon ska skicka sjukhusräkningen till sitt hemland och få ersättning därifrån om hon är medborgare i ett annat land?
Gällande arbetstillstånd väntar ni på det från migrationsverket?
PS. det verkar finnas något som heter
besöksförsäkring, vet inte om hon kan teckna en sådan och det verkade halvdyrt. 100 spänn första dagen och sen 18 kr per dag. Vet inte hur många dagar ni har kvar innan ni får svar... Förstår att det måste vara ganska jobbig sits med allt.