2015-07-31, 22:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Tillhörigheter kan väl vara allt utom kroppen antar jag. Även moppen räknas väl som en tillhörighet. Och sen så håller ju polisen käften tills man har hållt alla förhör man ska med MGM så man inte bjuder på nånting. Innan sista häktningsförhandlingen så hade man ju inte hållt förhör med MGM på två veckor. Det kunde man ju lista ut på advokatens uttalanden. Man kanske inte har hållt något förhör med MGM denna veckan heller och då måste man ju knipa käft eller hur. När man sen har förberett sig ordentligt så kommer man att börja förhöra MGM igen och ju mer bisarra bortförklaringarna blir desto bättre för åklagarsidan.
Nja, NB får inte läsa dagstidningar och vad åklagaren säger.
2015-07-31, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Bubbla, det är du som lever i en bubbla, nu pratade du om den dömande makten och den är granskad, skall inte kunna finnas minsta jäv till någon som finns nämnd i utredningen.

Vem har granskat den dömande makten i detta ärende menar du?

Så de finns inga kopplingar eller t ex frimurare eller andra "hemliga" herrklubbar i detta ärende då, menar du?
2015-07-31, 22:25
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vi vet inte om dom hittat DNA från andra personer, för det ville Olsson inte svara på:

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.41...aringen-sparat

Hon (Olsson) vill inte kommentera om det finns dna-spår från ytterligare personer på Lisas tillhörigheter eller kläder.

Är det nu aktuella DNA-spåret helt avgörande i utredningen mot den misstänkte?
-Nej inte helt.
Jag skulle bli förvånad om dom inte hittade DNA från någon annan, men dessa är troligtvis avfärdade av olika anledningar...hade dom undersökt min dotters tillhörigheter när hon körde moppe så hade mitt DNA hittats överallt på kläder , moppe och hjälm.
Det jobbigaste för MGM och advokat blir att försöka förklara MGMs DNA...
2015-07-31, 22:26
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Så när åklagaren säger att det troligtvis blir åtal i augusti, så är det handsken i ladan hon bygger det på?

Olsson säger INTE det troligtvis blir åtal i augusti
Olsson säger att hon hoppas att det blir åtal i augusti

Samma gäller i övrigt för rättegång.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6220103

Även andra analyssvar väntas komma in under de kommande veckorna, och åklagaren säger till P4 Skaraborg att de nu hoppas kunna väcka åtal om fyra veckor, alltså den 25 augusti.

http://sla.se/skovde/2015/07/28/35-a...-for-mordet-pa

– Fortsätter utredningen att stärka misstankarna mot den som är frihetsberövad och inte ta någon ny riktning så hoppas jag att vi kan ha en rättegång i september, säger chefsåklagare Annette Olsson.

Varför yppandeförbud?
– Skälet till det är att vi är oerhört angelägna om att kunna hitta rätt gärningsman och kunna ställa den personen till ansvar. Innan vi är klara med utredningen kan vi inte veta var vi hamnar, då är det oerhört viktigt att det inte kommer ut något från utredningen så att den kan påverkas utifrån.
2015-07-31, 22:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du är fortfarande ständigt ute och far med delar av inlägg jag gjort?
Ja dom blev listade på Måndag.
Nej, listade betyder inte "span".
Jag skriver att det kan sedermera övergått i en mer aktiv bevakning, dock utan laga skäl att initiera en riktad insats. (Uppenbart)

Varken du eller jag vet med säkerhet/bekräftat att just bröderna var med också sökte i brunnar & magasin. (dock högst troligt)
Vad vi däremot vet är att detta var aktuellt på Måndag.
Senare under veckan (efter Tisdag) blev det Räddningstjänstens uppgift, iaf beträffande brunnar.

Du har angivit SPAN på bröderna gång efter annan. Det är ursprunget till diskussionen, dvs ATT du anser polisen haft koll på dem - att polisiär intuition betyder långt mer.
Jag bryr mig inte ett skvatt om räddningstjänst iom att det inte är relevant för diskussionen då jag citerar AJ:s personal. Jävlar vilket svammel du har uppvisat men främst:
Extremt låg debattnivå flera ggr då argumenten tryter. Det trodde jag inte om dig:

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vad kommer härnäst? Ska du börja reagera på stavfel?
Gå nu och torka dig bakom öronen och återkom när du kan lägga fram din egna anledning till varför du tror att spaningsledningen haft noll koll.
2015-07-31, 22:27
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nej det är ju yppandeförbud. Men med tanke på att det tycks villkoras av åklagare/polis allt som oftast är jag ganska övertygad om att det hade kommit fram i så fall.

Vad händer förresten om åklagare eller polis bryter mot yppandeförbudet? Vem skulle utreda det i så fall? Troligen ingen så i praktiken gäller bara yppandeförbudet försvarsadvokaten och vittnen (+tidigare gripna mgms).
Ja, det blir ju tyvärr så i en svår utredning. Tids nog får försvaret tillgång till hela utredningen plus skälig tid att gå igenom denna. - Eftersom pressen skriver så mycket så kan det tyvärr bli en viss slagsida. - Åklagaren är dock bunden av sin objektivitetsplikt.
2015-07-31, 22:27
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
På vad sätt skulle det påverka caféet?

Om du inte själv kan räkna ut det så kommer du ändå inte förstå min mening om den saken.
2015-07-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Vem har granskat den dömande makten i detta ärende menar du?

Så de finns inga kopplingar eller t ex frimurare eller andra "hemliga" herrklubbar i detta ärende då, menar du?

Men är det hemligstämplad information vilka som jagat på ägorna? Eller vem som känner caféägarinnan. Vilka sitter i rätten? Tror du inte de får redogöra för kännedom och kunskap om samtiliga personer involverade i det här fallet?
2015-07-31, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om du inte själv kan räkna ut det så kommer du ändå inte förstå min mening om den saken.

Hade jag gjort, men nu frågade jag om du förstod vad du själv sa?
2015-07-31, 22:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja att den professionella kåren inte bryter samman är väl en sak, de har utbildning och har sett mycket otäckt. Men dom KÄNNER inte den drabbade, det gör skillnad. En sjuksköterska som har barn på sjukhus är inte längre professionell, hon är nu förälder.
Cafeägarinnan har i mitt tycke uttryckt sig klumpigt och glättigt, inte bara i intervjun utan också på FB.

Jag håller med och jag har mångårig erfarenhet av att möta personer i kris, chock, oväntade dödsfall.
Läs: ..de mest jävliga situationer du kan tänka dig.
2015-07-31, 22:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Är det vad de behöver så får vi hoppas de finner vad de behöver för att avgöra eller utesluta deras begångna brott, men även om de blir frikända så kommer de aldrig våga tillbaka till Sverige, eftersom de redan är dömda utav en lynchmob som det verkar.
Ja, det är alltför tydligt, och om de är oskyldiga kan var och en tänka sig in i situationen, även om jag inte tror att gemene man till fullo kan förstå vad det innebär att tvingas schavottera på internet, i pressen, osv. Det blir fråga om ett hårt straff redan innan en rättegång har inletts.
2015-07-31, 22:32
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
"Naturlig förklaring"? Vad grundar du det på?
Är det "naturligt" att plocka upp en handske under omständigheterna med en försvunnen flicka och när polis dessutom fanns på plats?

Dessutom tre gånger av tre olika personer?
Att dom tar upp handsken är klantigt, eller smart om den tappats där och dom misstänker att deras DNA finns på handsken...men att det nu kan hittas DNA tillhörande MGM på handsken kan ju enkelt förklaras med att han tog i den när han plockade upp den.
Så den handsken har förmodligen noll i bevisvärde...hänger du med?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in