2015-07-31, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Inget skott har hörts, inget blod setts, ingen har hört något – så en okvalificerad gissning skulle kunna vara två händer runt en hals.
Vårt väsende påstår att fyndplats inte är brottsplats, så min gissning är "blodigt" mord... MGM verkar agerat typ hustomte, skötte hen slakt för husbehov? Moderna bultpistolen avger tämligen dovt ljud
2015-07-31, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Karta finns i början i tråden, men fyndplatserna har inte samma benämning.

http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg

Det första man tänker att en gärningsman vill göra sig av med är väl mordvapnet. Men då är ju nästa fråga vad är mordvapnet?

Ja, det är en bra tanke. F1 kan mycket väl vara mordvapnet om ett sådant finns.
2015-07-31, 19:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Att de tystnat har en enkel förklaring.
Om de uttalar sig innan FUP är ute så kan de komma att förstöra för försvaret, antagligen är det fruns och broderns advokat som sagt åt dem att vara helt tysta!
Tror inte att mammans intervju i AB gjorde något bättre.
Försvaret tjänar på att närstående håller truten.
Jag tolkar familjens tystnad som att rätt gubbe sitter häktad. Alltså är det ju som du säger att MGM tjänar på att de andra två balterna inte golar ner honom totalt. Men eftersom att MGMs advokat inte var glad över frugan och lillbrorsans vittnesmål så har de ju redan sagt nånting som inte talar positivt för hennes klient iaf. Advokaten kallade ju de tom för "opålitiliga vittnen som ville rädda sitt eget skinn". Vilket hon iofs har rätt i. Speciellt lillbrorsan lär ju svettas lite iaf.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Det vet jag inte. Men jag VET att helikoptern var där när dom första poliserna kom till platsen.

Och hur vet du detta om jag får fråga?
Medlem
Citat:
Det måste varit din uppfattning, för det nämns inget om var kläderna som hittades fanns vid upphittandet.
Tycker inte det är någon större skillnad. Varför skulle NB gå och röra på LH? Om hans DNA finns på hennes kläder, som sitter på hennes kropp, det väcker väldigt många frågetecken.
Har han gått och tafsat på henne när hon jobbade?
Har han varit i direktkontakt med Lisa och hennes kläder efter döden eller under veckan hon saknades?

Men jag tror att större delen av hennes plagg hittades i baracken, medans Lisa hittades i en lada tätt intill, kanske naken, kanske med lite kläder, det kan jag bara sia om.

Det stod att det var kläder och övriga fynd som gjorts runt kinnekulle,alltså utomhus!
2015-07-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Han säkert en motsvarande telefon själv. Men ok, är den "tangentlåst" så skulle inte ens jag kunna stänga av en sån såvida jag inte tar till milt våld. Betänk att han är kroppsarbetare och med det en självklar styrka.

Dock, han hann kanske iväg till åkervägen innan han kom på problemet, han ville inte slå telefonen mot bildörren för att inte lämna spår på bilen och någon sten på marken fanns kanske inte utan bara mjukt gräs och fint grus, inget att använda som städ. Han är stressad, vill inte stanna och krångla så ut med den bara.

Telefonen stängdes av bara 7 min efter sms. Det som skedde måste gått fort.
2015-07-31, 19:34
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Och hur vet du detta om jag får fråga?

Han var kanske där och det är inget han kan bevisa här.

Synd att den skarpaste eftersöket i svensk historia med helikoptersök igång redan innan polisen är på plats slutar i moll.
2015-07-31, 19:36
Medlem
Citat:
Att de tystnat har en enkel förklaring.
Om de uttalar sig innan FUP är ute så kan de komma att förstöra för försvaret, antagligen är det fruns och broderns advokat som sagt åt dem att vara helt tysta!
Tror inte att mammans intervju i AB gjorde något bättre.
Försvaret tjänar på att närstående håller truten.

Men vänta nu...Det är ett ganska stort antal användare här som anser att Sveriges rättsväsen begår ett kapitalt misstag som häktat NB och ens misstänker övriga familjemedlemmar.
Du menar, på fullt allvar, att dessa personer skulle behöva råd av,av Svea rike utsedda advokater så de inte förstör försvaret??!! Försvaret av vad??
2015-07-31, 19:40
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Om det finns bevisning från bilen skulle inte misstanke graden höjas då rejält?

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
NB sitter häktad på sannolika skäl, det blir inte bättre
än så i nuläget.

Det beror ju på vilken utgångspunkt man har.
Visst skulle den det, säger jag.
Eftersom NB är häktad på sannolika skäl, av 9 domare i kör, är han i mina ögon skäligen misstänkt, utifrån det lilla jag vet om fallet.
Om spår i bilen vet jag inget. Men får jag veta att det finns, skulle misstankegraden mot MGM öka väsentligt hos mig.
2015-07-31, 19:41
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tolkar familjens tystnad som att rätt gubbe sitter häktad. Alltså är det ju som du säger att MGM tjänar på att de andra två balterna inte golar ner honom totalt. Men eftersom att MGMs advokat inte var glad över frugan och lillbrorsans vittnesmål så har de ju redan sagt nånting som inte talar positivt för hennes klient iaf. Advokaten kallade ju de tom för "opålitiliga vittnen som ville rädda sitt eget skinn". Vilket hon iofs har rätt i. Speciellt lillbrorsan lär ju svettas lite iaf.
Det finns ingen anledning att tolka deras "tystnad" i någondera riktning. Ska man förvänta att två Litauiska gästarbetare skulle driva något slags mediakampanj? Nej nej, det är inte alls default som du försöker påskina.

Att de åkte hem till Litauen är också helt normalt, i en ganska onormal situation.
2015-07-31, 19:42
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Håller med MrFold här. Det finns inte ETT "normalt" sätt att reagera i en krissituation. Men jag tror inte ens att hennes reaktion är särskilt ovanlig. Dels tar det ofta en viss tid innan man känslomässigt tar till sig vad som hänt. Man kan hålla huvudet kallt och bli effektiv i en krissituation och sedan när det akuta är över kan känslorna komma ikapp när anspänningen släpper.

Jo, jag tolkar det också att hon känner ansvar i sin roll som chef och som företagare. Hon är ju också i föräldraålder i förhållande till personalen. Jag tror också att hon anstränger sig att vara saklig och svara ordentligt på frågorna. Inte alla vill gråta i TV. Att vara väldigt saklig kan också vara ett sätt att klara av det hela. Och det är väl tur att inte alla sätter sig och gråter eller blir paralyserade. Hur skulle ambulans, akutsjukvård, polis, läkare utan gränser osv kunna fungera om det inte fanns folk som kan hålla sig samman och fungera i en krissituation.

Dessutom är kroppen inte hittad vid tiden för denna intervju - man söker fortfarande med hopp om att hitta henne vid liv. Cafeägaren som är arbetsgivare till Lisa och hennes unga kollegor och även känner och har kontakt med föräldrarna samt träffar en massa professionella och frivilliga sökare vill antagligen bidra till att hålla modet uppe. Det uppnår hon inte genom att sätta sig ner och gråta som att det redan vore kört.

Ja att den professionella kåren inte bryter samman är väl en sak, de har utbildning och har sett mycket otäckt. Men dom KÄNNER inte den drabbade, det gör skillnad. En sjuksköterska som har barn på sjukhus är inte längre professionell, hon är nu förälder.

Cafeägarinnan har i mitt tycke uttryckt sig klumpigt och glättigt, inte bara i intervjun utan också på FB.
2015-07-31, 19:44
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Men vänta nu...Det är ett ganska stort antal användare här som anser att Sveriges rättsväsen begår ett kapitalt misstag som häktat NB och ens misstänker övriga familjemedlemmar.
Du menar, på fullt allvar, att dessa personer skulle behöva råd av,av Svea rike utsedda advokater så de inte förstör försvaret??!! Försvaret av vad??

Bröderna och frugan förstås!? Alla är de misstänkta och troligen har advokaterna sagt åt dem att ligga lågt tills vidare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in