2015-07-31, 15:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och, om du anser att din bror är oskyldig, vad hade du gjort som varit meningsfullt, och som AB inte har gjort? Gråtit i media eller egen förundersökning är meningslöst.
Om du tycker att det är meningslöst att försvara sin oskyldigt anklagade brorsa så får ju den åsikten stå för dig men det är inget som jag håller med om. Precis som att morsan försökte försvara sina söner tills hon fick munkavle av lillbrorsan. Sen dess har man inte hört ett smack från henne.

Edit: Vi kan kalla de tysta familjen hädanefter så vet alla vilka som avses.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-07-31 kl. 15:55.
2015-07-31, 15:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om du tycker att det är meningslöst att försvara sin oskyldigt anklagade brorsa så får ju den åsikten stå för dig men det är inget som jag håller med om. Precis som att morsan försökte försvara sina söner tills hon fick munkavle av lillbrorsan. Sen dess har man inte hört ett smack från henne.

Edit: Vi kan kalla de tysta familjen hädanefter så vet alla vilka som avses.
Återigen, vad skulle han ha gjort, som du anser meningsfullt?
2015-07-31, 16:01
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nu så tror jag inte att hon försökte att "dra fördel av det"....men och andra sidan, vad är det för fel med att "dra fördel av det"?

Inget fel med att få ta igen vad hon förlorat under perioden hon fick hålla stängt.

Det var en väldigt kort period dom hade stängt.. När det handlar om ett mord på en av deras anställda.
Sen skriver dom såhär, Cafet är öppet igen! Beskedet kom inatt att vi får öppna verksamheten.
All avspärrning runt cafets område har tagits bort! Välkomna!

Det är för jävla dåligt skrivet. Ungefär som ja då är allting löst och bortglömt, nu går vi vidare som vanligt.
Dom kunde hålla stängt ett tag till. Och deras andra fina text på fb att det nu är en minnesplats för LH. Där alla var välkomna att sörja, måste dom skriva dit "och ta en fika" mitt i allt. Allting blir moment 22, och jag förstår alla negativa kommentarer dom har fått.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jag tror inte platsen där det avgörande fyndet hittades redan hade genomsökts.
Det var väl först på fredagen man spärrade av Martorp, och i dessa krokar hittades väl det avgörande fyndet av MP som ledde till att Balterna togs in till förhör och senare anhölls?
Så har jag förstått det iaf

Det tror inte jag heller, att genombrottsfyndet var i redan avsökt område. Fynd i redan avsökt område gjordes på fredagsmorgonen, och efter det fyndet stod det i media att polisen sagt att dom var säkra på att hon fanns kvar i området - uttalandet som polisen sen dementerade.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
De bevis som skall finnas mot gästarbetaren är DNA på sak föremål däribland kläder som legat utslängda här och där. Något DNA från den misstänkte på Lisas kläder hon haft på sig skall inte finnas.
Nu är det ingen som vet vem som orsakat den här snitslingen av ca 10 föremål från stället där mopeden fanns till Martorp, där kroppen hittades i en lokal.
Jag kan inte se att någon annan gjort den här snitslingen än gärningsmännen, motivet kunde vara att man har velat provocera polisen och visa att det är gärningsmännen som har full kontroll på situationen, och även visat var de kan söka kroppen.
Att någon kan tro att de här DNA på sak föremålen skulle räcka för en fällande morddom är inte realistiskt. Utan hoppet är fler testresultat som kommer in, vad de nu kan visa.
Det som kan sätta fart på analysen är när obduktionsprotokollet kommer, som kan anses som mycket viktigt.

Läs det fetade:

Du slår ta me fan världsrekord i bristande logik och motsäger dig själv upprepat.
2015-07-31, 16:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Återigen, vad skulle han ha gjort, som du anser meningsfullt?
Återigen, jag har svarat på det innan. Men som jag sa så behöver du inte hålla med om det. Jag hade gjort på mitt sätt och så hade du gjort på ditt. Tysta familjen vet vi ju vad de gör iaf.
2015-07-31, 16:03
Medlem
gnaget7980s avatar
Vadå även om en mobil är urladdad kan man ringa 112?
2015-07-31, 16:10
Medlem
[quote=Pisseman|54190026]Avgörande fyndet fanns någonstans mellan Martort på MGMs bostad. Att man sökte igenom Martorp kom sig av att MGM kom därifrån och verkade försöka få bort MPS när MPS hittade det avgörande föremålet. Detta i kombination fick en polis att tänka ett steg längre (intuition) vilket ledde till sökning på Martorp efter att MGM med familj plockats in.

Det var min tolkning av det som hände i korthet[/QUOTE

Så har oxå uppfattas hur det gick till,
2015-07-31, 16:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnaget7980
Vadå även om en mobil är urladdad kan man ringa 112?
Även om ditt konto är tomt så kan du ringa 112. Det kostar alltså ingenting.
2015-07-31, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
[spoiler]
Så pass förvirrade och utan spaningsuppdrag tror ju inte jag att de var. Det fanns nog mycket inre spaning som pågick som vi inte har någon aning om. Polisen sade ju på torsdagen att de såg en röd tråd. Jag tror att de hade ett rätt bra koll på litauerna alt medan de jobbade vidare med sökandet.

Jag delger det som framkommer i media. Att det sen givetvis fanns inre spaning har jag redan skrivit.
De ser en röd tråd i fynden - Det är självklart att det finns en röd tråd om fynden ligger i samma väderstreck och nästan alla återfinns i anslutning till grusvägen - vilket är anledningen till fredagens fortsatta ledningssök enligt Fredman.
Det är fritt upp till var och en att tro att de hade koll på bröderna - det återkommer dock inte via media och är en ren gissning. Därav diskussionen ursprung.
2015-07-31, 16:15
Medlem
Grandiosos avatar
Det här med att man tycker sig sakna vissa reaktioner hos intervjuat folk därborta vid
caféet, som visad förtvivlan eller vad det nu kan vara man undrar över som inte kommer
till uttryck vid inspelningssituationen: journalistiskt material redigeras, mycket kommer
aldrig med, och bland det som kan ha valts bort i slutändan kan finnas ögonblick där
tårarna rinner på nån, där självbehärskningen sviker och man inte förmår hålla sig samman
och göra ett "presentabelt" intryck. Sånt bör man beakta.

Denne ägare av Blombergs Café som nu är på tapeten igen kan just ha haft nån stund
vid intervjun där det just varit så här. Och det visas aldrig sedan.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-31 kl. 16:23.
2015-07-31, 16:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Återigen, jag har svarat på det innan. Men som jag sa så behöver du inte hålla med om det. Jag hade gjort på mitt sätt och så hade du gjort på ditt. Tysta familjen vet vi ju vad de gör iaf.
Ja, svarat har du.
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Hade jag vetat att min brorsa suttit oskyldigt häktad för mord så hade jag varit med i varenda media som finns. Tv, tidningar, radio etc. Varenda dag tills han blev frisläppt. Och sen på andra hållet så hade jag gladeligen släpat honom i öronen till snuten och anmält honom om jag visste att han var skyldig. Vittnat och gjort precis allt jag kunde för att han skulle få så hårt straff som möjligt. Det här brottet kan jag helt enkelt inte acceptera.
Det vågar jag lova dig, du kunde ha gråtit och bedyrat i varenda media som finns att brorsan är oskyldig, det hade inte hjälpt ett dugg. Rättegången sker inte i media. AB fick säkert rådet av sin advokat att åka hem, det finns inget han kan göra.
Bara prat hade såklart inte hjälpt utan man hade ju fått backa upp med sin egen förundersökning. Men det finns ju tre alternativ för både lillbrorsan och frugan:

1. Vet att MGM är skyldig
2. Vet att MGM är oskyldig
3. Vet inte vilket

Det mesta i tråden är ju fortfarande bara spekulationer så det står ju fritt att spekulera om hur insyltade frugan och brorsan är. Själv skulle jag definitivt tippa 1 på lillborsan iaf. Frugan har jag tidigare trott inte visste ett smack men sen började det ryktas om att hon har varit med bröderna ute på strövtåg så då börjar man ju undra lite. Men jag lutar nog ändå åt 3 på frugan.
Jaha, och hur gör man en egen förundersökning? Frågar vittnen, skickar spår på analys hos NFC? Det finns inte någonting AB kan göra. Ingen har, såvitt jag vet, lyckats med en egen förundersökning medan polisens förundersökning pågår och är sekretessad. AB gjorde sannolikt vad advokaten rådde honom att göra.
Ja det tror jag också han gjorde. Han verkar ju ha golat ner MGM fullständigt och sen drog han hem, håller käft och hoppas på att han inte blir åtalad. Hade jag varit åklagare så hade jag gjort precis allt i min makt för att åtala honom för nånting. Förmodligen klarar han sig undan men man kan ju hoppas iaf.
Först skulle du gråta i media, sedan kom du på att det inte var någon idé. Sedan skulle du starta en egen förundersökning, men på min fråga om hur hade du inget svar. Så du vet inte hur du skulle ha försvarat brorsan. Lika bra att åka hem till Litauen, där det går att få försörjning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in