2015-07-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Karta finns i början i tråden, men fyndplatserna har inte samma benämning.

http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg

Det första man tänker att en gärningsman vill göra sig av med är väl mordvapnet. Men då är ju nästa fråga vad är mordvapnet?

Kan det varit en halsduk? Eller en hammare? Borde finnas avtryck på båda i så fall men en gärning som denna måste säkerligen MGM varit berusad och tänkte säkert inte klart. Kanske får tunnelseende och vill bara få bilen tom på tillhörigheter. BO var han säkert på väg att placera ut i ladan där djuren finns eller fanns och där han själv kunde ha överblick. Som jag läst mig till här i tråden hade MGM arbetspass där.
Sedan är offret flyttat och kan det funnits på kroppen vissa partiklar eller på kläderna där det framgick hon funnits i ladan för efter att BO hittats så blev ladan avspärrad ganska omgående om jag minns rätt.
2015-07-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Han säkert en motsvarande telefon själv. Men ok, är den "tangentlåst" så skulle inte ens jag kunna stänga av en sån såvida jag inte tar till milt våld. Betänk att han är kroppsarbetare och med det en självklar styrka.

Dock, han hann kanske iväg till åkervägen innan han kom på problemet, han ville inte slå telefonen mot bildörren för att inte lämna spår på bilen och någon sten på marken fanns kanske inte utan bara mjukt gräs och fint grus, inget att använda som städ. Han är stressad, vill inte stanna och krångla så ut med den bara.

Jag skulle inte utgå från att exempelvis en hantverkare från Litauen som jobbar i sverige för att spara ihop pengar nödvändigtvis har en smartphone (även om det förstås inte är osannolikt). Det flesta telefoner går mig veterligen att slå av även i låst läge men det kräver att man vet hur man gör. Det är för övrigt i mitt tycke INTE lätt att stänga av exempelvis en iPhone med milt våld. Visst, att krossa displayen är enkelt, men det betyder inte att telefonen är avslagen. Det krävs stora mängder våld innan även radion slutar fungera.
2015-07-31, 19:45
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja att den professionella kåren inte bryter samman är väl en sak, de har utbildning och har sett mycket otäckt. Men dom KÄNNER inte den drabbade, det gör skillnad. En sjuksköterska som har barn på sjukhus är inte längre professionell, hon är nu förälder.

Cafeägarinnan har i mitt tycke uttryckt sig klumpigt och glättigt, inte bara i intervjun utan också på FB.
Men vad spelar det egentligen för roll om hon har uttryckt sig klumpigt och glättigt? Är det ett brott att uttrycka sig så?

Hur i hela friden kan det vara relevant hur hon har uttryckt sig och huruvida hon har velat ha in pengar för att driva rörelsen vidare?
2015-07-31, 19:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Han har slängt ut något direkt efter han har svängt av stora vägen (som polisen inte vill säga vad det är). Om det är strypning, och han vill göra sig av med mordvapnet, så kan man gissa på:
  • rep
  • laddningssladden

Fast va det inte enbart delar till mobilen som hittades längs den smala gårdsvägen? Första fyndet minns jag som att det var ”mobilskalet” - och det skulle kunna stämma utifrån att han försökt plocka bort batteriet - vilket ju inte går så enkelt i en Iphone 4.
2015-07-31, 19:48
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Jag skulle inte utgå från att exempelvis en hantverkare från Litauen som jobbar i sverige för att spara ihop pengar nödvändigtvis har en smartphone (även om det förstås inte är osannolikt). Det flesta telefoner går mig veterligen att slå av även i låst läge men det kräver att man vet hur man gör. Det är för övrigt i mitt tycke INTE lätt att stänga av exempelvis en iPhone med milt våld. Visst, att krossa displayen är enkelt, men det betyder inte att telefonen är avslagen. Det krävs stora mängder våld innan även radion slutar fungera.

Vill inte pröva själv men är övertygad att jag skulle kunna böja en sådan på mitten i en handvändning om jag försökte trycka den hårt mot en bildörr tex, eller lägga den mot en sten och trampa till, och då slutar den nog att fungera.

Dessutom utgår jag ifrån att det fanns minst två smartphones i den familjen, överhuvudtaget svårt att hitta andra modeller idag. Troligen var han mer förtrogen med såna slags telefoner än vad jag är. Mitt nick är inte påkommet av en slump.
Senast redigerad av Pre 1914 2015-07-31 kl. 19:51.
2015-07-31, 19:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Ännu en bild på L*sa H*lm och pojkvännen. Ett öppen instagram-konto.

http://i58.tinypic.com/2m296d1.jpg

Det gör ont att titta på glada Lisa.
2015-07-31, 19:49
Medlem
Citat:
Jag har uppfattat det som så:
Flyktvägen går från cafet via grusvägen med fynden till brödernas bostad.
F1 är det första som slängs ut från förarplatsen (det polisen inte vill säga vad det är)
F2 är det andra som slängs ut från förarplatsen (mobilskalet)
F3 är det sista som han gör sig av med (krossad display), och här är han tvungen att stanna, för att ha sönder telefon.
Under natten knackar polis på, och han inser att displayen inte bör ligger nära vägen, därför återvänder han och slänger den längre ut på gärdet.

Det jag är nyfiken på är vad det första fyndet är. Vad är det första han vill bli av med efter han svängt in på grusvägen?
De 2 sista är lätta att förstå. Telefonen går att spåra, vill han snabbt bli av med. Han tar av skalet först, men han kommer inte åt batteriet, därför krossar han den.
Men vad är det första fyndet?

Var har du fått det fetstilta ifrån? "Bokstavskombinations-skribenten"?
2015-07-31, 19:51
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Glöm, arbeta och gå vidare moral. Och folk ska sitta och sörja runt cafet, samtidigt som det ramlar in lite extra klirr i kassan. Man blir nästan lite förbannad faktiskt. "Familjen vill detta" efter samtal med cafe ägaren kanske.
Jag tror inte att det trillar in fler pengar i kassan. Stället kommer att kursa, finns ingen vettig människa som går runt och letar efter dödspår som en del gör. Ett bra cafe kommer att lida av sorgen. Jag skulle iaf inte gå i närheten, men hyenor som letar efter döda kroppar som kan ses med styckade kroppsdelar i myrsyra eller gödselgropar kanske vill det ? Några har frågat efter foton på ev styckad kropp, hur vettigt är det? Det kommer aldrig att hända oavsett vilket. Låt polisen göra sitt jobb.
2015-07-31, 19:55
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JH1960
Jag tror inte att det trillar in fler pengar i kassan. Stället kommer att kursa, finns ingen vettig människa som går runt och letar efter dödspår som en del gör. Ett bra cafe kommer att lida av sorgen. Jag skulle iaf inte gå i närheten, men hyenor som letar efter döda kroppar som kan ses med styckade kroppsdelar i myrsyra eller gödselgropar kanske vill det ? Några har frågat efter foton på ev styckad kropp, hur vettigt är det? Det kommer aldrig att hända oavsett vilket. Låt polisen göra sitt jobb.

Säker på att många som inte skulle gjort det annars tagit vägen förbi blombergs cafe i sommar, om de också struttar in där och fikar låter jag vara osagt.
2015-07-31, 19:56
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja att den professionella kåren inte bryter samman är väl en sak, de har utbildning och har sett mycket otäckt. Men dom KÄNNER inte den drabbade, det gör skillnad. En sjuksköterska som har barn på sjukhus är inte längre professionell, hon är nu förälder.

Cafeägarinnan har i mitt tycke uttryckt sig klumpigt och glättigt, inte bara i intervjun utan också på FB.
Ni får väl skriva en manual med manus för hur man ska uttrycka sig och agera för att inte vara "skum", "kall" eller "misstänkt".
Hon intervjuas i sin yrkesroll och hon har faktiskt en professionell roll att fylla - kan du inte läsa mitt inlägg lite mer ordentligt? Hon är arbetsgivare till Lisa - inte mamma eller moster.

Jag kan tänka mig att både poliser, präster och cafeägaren bryter ihop och kanske gråter en skvätt vid arbetspassets slut, eller hemma på natten. Men finns det krav på att man ska gråta i TV? Vad fan har hänt med det här landet? Är det facebookskadad generation som förväntar sig att känslor måste läggas på display offentligt?

Och vem fan är du/ni att döma om hur hon borde reagera? Nej, du vet inte hur du själv skulle reagera i hennes situation. Och även om du mot förmodan skulle vetat hur du själv skulle reagerat så vet du ändå inte hur en annan människa fungerar.

Att på Sveriges största internetforum dreva mot enskild person på detta sätt är både enfaldigt och elakt. Har man noll koll så är det bättre att fälla än att fria, typ?

Man kan också undra vad ni far efter? Är det hon som mördat LH för att främja sin business? Eller är det bara någon allmän känsla av att när något hemskt har hänt måste man ha någon att klandra? Att jaga... När någon hugger får flocken blodsmak och följer efter. Det är ju lite tråkigt och stiltje för närvarande. Då får man skapa lite action.
2015-07-31, 19:57
Medlem
Citat:
Bröderna och frugan förstås!? Alla är de misstänkta och troligen har advokaterna sagt åt dem att ligga lågt tills vidare.

Aha! Men enligt flera här så är ju NB helt felaktigt häktad.
Men frugan och den yngre brodern är alltså fortfarande misstänkta?
2015-07-31, 19:59
Medlem
Citat:
Vill inte pröva själv men är övertygad att jag skulle kunna böja en sådan på mitten i en handvändning om jag försökte trycka den hårt mot en bildörr tex, eller lägga den mot en sten och trampa till, och då slutar den nog att fungera.

Dessutom utgår jag ifrån att det fanns minst två smartphones i den familjen, överhuvudtaget svårt att hitta andra modeller idag. Troligen var han mer förtrogen med såna slags telefoner än vad jag är. Mitt nick är inte påkommet av en slump.

Vet vi vilken telefon BO respektive MGM hade? Jag kan exempelvis garantera att du inte kan böja en iPhone 4 eller 4s mot en bildörr i och med att chassit är gjort av 3mm smitt, rostfritt stål. En iPhone 6 å andra sidan är betydligt lättare att böja då chassit är gjort i aluminium och modellen är längre och tunnare.

I vilket fall så börjar du resonera i den typ av banor som GM förmodligen gjorde, dvs stanna bilen och använda rejält våld i form av stenar och liknande för att slå av telefonen. Därmed är jag inte helt säker vad vi argumenterar om längre?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in