2015-07-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är helt säkert att polisens insatsledning känner till om pappans militärkollegor varit med och hjälpt till. Att omfattning och namn på dessa i så fall offentliggörs och ifall ett ovanligt starkt initiativ (att komma med helikopter med spaningsutrustning) kommer att redovisas öppet tror jag dock inte. Har man kommit från Karlsborg och det handlar om (fd?) medlemmar (som ryktet och någon enstaka pressuppgift säger) om ett av de mer allmänt kompetenta och riktigt diskreta förbanden, så har de frågorna avhandlats bakom ordentligt stängda dörrar, både i Karlsborg och i polisens ledningscentral.

Men skulle en helikopter från försvaret varit med i sökandet finns det flygtimmar och bränsle i böckerna, så att tjuvlåna firmans helikopter är liksom inte möjligt. Enda sådana möjligheten skulle vara om det pågått en övning i direkt samband med händelsen, men även då finns det loggböcker och spår efter det hela.

Att vi får se dessa uppgifter i ett FUP är dock inte troligt.Men ingenting är omöjligt.

Om det nu är SOG som varit där och hjälpt
pappan så är jag ganska säker på att inte ens polisen har deras identitet.
2015-07-31, 17:45
Medlem
Grandiosos avatar
Vet inte om det här har varit länkat tidigare under dagen. Lägger hur som helst in det här:

Helena Trolläng om sökandet efter Lisa Holm

Helena Trolläng kommer från Trollhättan och är i grunden jurist. Hon har även jobbat som åklagare men idag jobbar hon som områdeschef inom polisen i Skaraborg. Med sina 40 år är hon enligt uppgift Sveriges yngsta polischef.

Hon var kommenderingschef under sökandet va Lisa Holm, ett fall som engagerade ett helt land.

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=62 22936
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-31 kl. 17:53.
2015-07-31, 17:47
Medlem
Detta fall fick ett snabbt o enkelt avslut, troligen åtal inlämnat redan i aug/sep... Gediget arbete utfört av både väsende/frivilliga
2015-07-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Avgörande fyndet fanns någonstans mellan Martort på MGMs bostad. Att man sökte igenom Martorp kom sig av att MGM kom därifrån och verkade försöka få bort MPS när MPS hittade det avgörande föremålet. Detta i kombination fick en polis att tänka ett steg längre (intuition) vilket ledde till sökning på Martorp efter att MGM med familj plockats in.

Det var min tolkning av det som hände i korthet

Funderat på om bröderna talat med MP vid detta tillfälle och sa någon kortare mening på svenska eller engelska, något språk kunde de antar jag kommunicera med. "Här behöver ni inte leta här finns ingen LH" eller att MGM säger att "Finns ingen kvinna i någon bod jag har nycklar".

Att han i hastighet och nervositet (eller språkmässigt fel) säger för mycket för att få MP ändra sitt sökområde och detta föranleder polisen agerande vidare.
2015-07-31, 17:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Jag tror inte dom har tjuvlånat någon helikopter. SOG har tillgång till egen helikopter och att dom använder den vid en övning eller ett sök är väl inget konstigt alls egentligen?

Jo, det är rätt konstigt. Att pappa krigaren ringer sina kollegor (och troligen vänner) för att få ett handtag då han blir orolig är någonting helt annat än att kalla in den den personal som kan vara gripbar i Karlsborg och beordra (eller få i present) en helikopter att börja lågflyga över trakten med värmesökare och spaningsutrustning.

Det är så bortom all rim och reson att jag väljer att helt enkelt tro att det här med helikoptern är en sk trådsanning. Att gamla kollegor man känt länge och kanske tjänstgjort med i olika sammanhang helt privat kommer till hjälp utan snack eller dröjsmål låter däremot mycket troligt.
2015-07-31, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
Men dem värkar vara skötsamma, därför tror jag att de har inte gjort det. Sammt att tiden räcker inte till för mord.

Respekterar det.Jag har en helt annan åsikt.
2015-07-31, 18:17
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag såg denna Juni 9, 2015 intervju med Lena Svedung för första gången nu i natt, och jag måste medge at jag tycker att LS framstår väldigt märklig i denna intervju.

https://skaraborgslanstidning.solidtango.com/video/oroliga-kollegar-samlades

Som jag ser och hör det så ger LS inget som helst intryck av sorg eller förtvivlan, säger inte ett enda ord om att hon önskar och hoppas att Lisa ska hittas, men pratar bla. om att det är "viktigt at vi träffas och har en målsättning med hur vi ska gå vidare" och slutar av med at prata om" att få sitta här i det fantastiska vädret och få prata med varandra"
Jag har sett alla andra intervjuer med LS men har inte tidigare fått denna obehagliga känslan av att höra hennes intervjuer som jag får när jag hör denna Juni 9, 2015 intervju.

Lägg märke till hennes röst läge/pitch, det stemmer, enligt mig, inte als med den fasansfulla situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alla dina tolkningar bygger bara på en enda sak: Du lider av svårartad bias till förmån för en oskuldshypotes. Du tror själv att du har en överlägsen förmåga att analysera människor som du gett uttryck för i tråden och bestämde dig tidigt för att litauern inte var någon bra GM-kandidat. Alltså gör du EXAKT SAMMA sak som i Vatchareeya-tråden: Viftar bort alla indicier mot den som de professionella utredarna och rättsväsendet misstänker och sitter och inbillar dig att vardagliga omständigheter och uttalanden från andra personer är "misstänkta".

Jag ger ärligt talat INTE ETT SKIT för din påstådda förmåga att analysera folk. Jag ser ingenting misstänkt alls i den här intervjun. Människor reagerar olika när jobbiga saker händer - det är ett mycket välkänt faktum inom den del av psykologin som sysslar med kriser och katastrofer. Det är sorgligt att en som påstår sig vara sjuksköterska inte verkar känna till detta enkla faktum.

Jag kan berätta för dig vad jag ser: Jag ser en människa - egen företagare - som ger intryck av att i vanliga fall vara en väldigt effektiv och lite "ruschig" person. En sån där som älskar att tänka positivt och som det är viktigt för att alltid framstå som glad, stark och positiv. Förmodligen inte någon jättekänslig person av den typen som får tårar i ögonen så fort nån av hennes bekanta på Facebook delar något "fint" litet tänkespråk. Nu känner hon ansvaret att vara stark och någorlunda positiv inför sin personal och någonstans kan hon nog inte heller låta bli att oroa sig för hur det här ska påverka caféets affärer. Hon är lite splittrad pga det under intervjun och hon låter lite väl käck ibland. Det är vad jag ser.

Jag påstår inte att jag har några övernaturliga förmågor att bedöma folk och det är inte säkert att jag har fångat henne på pricken. Men jag har studier inom området med mig i bakfickan, jag har varit vuxen i runt ett kvarts sekel, jag har i yrket och andra områden mött allt från missbrukare till höga chefer. Jag har familj. Man måste ärligt talat vara i ganska stor avsaknad av livserfarenhet alternativt helt fnoskig för att tro att den här intervjun tyder på något "misstänkt" hos kvinnan.
Håller med MrFold här. Det finns inte ETT "normalt" sätt att reagera i en krissituation. Men jag tror inte ens att hennes reaktion är särskilt ovanlig. Dels tar det ofta en viss tid innan man känslomässigt tar till sig vad som hänt. Man kan hålla huvudet kallt och bli effektiv i en krissituation och sedan när det akuta är över kan känslorna komma ikapp när anspänningen släpper.

Jo, jag tolkar det också att hon känner ansvar i sin roll som chef och som företagare. Hon är ju också i föräldraålder i förhållande till personalen. Jag tror också att hon anstränger sig att vara saklig och svara ordentligt på frågorna. Inte alla vill gråta i TV. Att vara väldigt saklig kan också vara ett sätt att klara av det hela. Och det är väl tur att inte alla sätter sig och gråter eller blir paralyserade. Hur skulle ambulans, akutsjukvård, polis, läkare utan gränser osv kunna fungera om det inte fanns folk som kan hålla sig samman och fungera i en krissituation.

Dessutom är kroppen inte hittad vid tiden för denna intervju - man söker fortfarande med hopp om att hitta henne vid liv. Cafeägaren som är arbetsgivare till Lisa och hennes unga kollegor och även känner och har kontakt med föräldrarna samt träffar en massa professionella och frivilliga sökare vill antagligen bidra till att hålla modet uppe. Det uppnår hon inte genom att sätta sig ner och gråta som att det redan vore kört.
2015-07-31, 18:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
De får böter om dem snackar med pressen.

Det är underordnat i sammanhanget.. Betänk att MGM är häktad för ett brott som inkluderar livstid på straffskalan. Anser man sig då vara utsatt för en konspiration, för att de Litauer, så tar man givetvis hjälp av alla till buds stående medel, inklusive inhemsk massmedia, UD, inhemsk advokat. Inget av detta ser vi – och även MGM,s mor har tystnat.
2015-07-31, 18:21
Medlem
Grandiosos avatar
Sannolikt lär vi här liksom i så många andra mordfall få se oss i månen efter något
erkännande. Då ska jag dra fram en några år gammal debattartikel som jag använt mig
av tidigare och förhoppningsvis får den ligga kvar för jag tycker den lyfter fram en hel del
som är tänkvärt. Den är skriven av Thomas Ahlstrand, vice chefsåklagare vid
Internationella åklagarkammaren, Göteborg.

"För mycket rättssäkerhet skapar rättsotrygghet - vi behöver en tillnyktring i brottmålsprocessen"

Citat:
Vi har ärendet om killarna som stötte en flaska i underlivet på en flicka där åklagarna inte kunde visa att de inte hade förstått att hon inte var med på det.

Vi har ärendet från i fjol höstas där en åtalad gick fri för mord trots att hans DNA och fingeravtryck fanns på kläder och saker som använts vid mordet, krutstänk fanns på kläder han använt, trots att han bevisligen var på plats, trots att han forskat efter vapen och hur man kunde komma undan ansvar för mord, och trots att han först teg och sedan ljög om vad han gjorde den dagen, och först när han insåg bevisläget kom med berättelsen om den okände tredje.
Citat:
Nej, det är värre än så. Det handlar om att den fria bevisvärderingens princip har luckrats upp med ett antal hjälpregler som, strikt tillämpade, omöjliggör fällande domar om den tilltalade inte erkänner.

Dessa hjälpregler har långsamt smugits på oss med de godaste föresatser, men när de kombineras får förödande konsekvenser.

Den första hjälpregeln, att domstolen inte aktivt ska söka sanningen, blir problematisk i sin förkortade version, där sanningen blir irrelevant och domslutet kan bli hur orimligt som helst. Då får vi en situation där många försvarsadvokater redan befinner sig mentalt, och som vinner insteg i domstolarna; synen på brottmålsprocessen som ett spel, en lek, en kamp man kan vinna eller förlora, och där det viktiga inte är en riktig utgång utan att processförarna varit skickliga.
Citat:
En sådan utveckling skapar rättsotrygghet; de som utsatts för brott kan vara säkra på att samhället inte kommer att stödja dem att få rätt.

Och om rättssamhället havererar och inte förmår döma andra än dem som erkänner, finns risken för att rättsordningens legitimitet urholkas och att de drabbade skaffar sig upprättelse på annat sätt.

Innan vi hamnar i en situation där åklagarna inte längre åtalar annat än erkända brott är det dags att tänka om.

Vi behöver en tillnyktring, en återgång till sunt förnuft i brottmålsprocessen. Det måste vara möjligt att döma en tilltalad som nekar.

http://www.dagensjuridik.se/2013/10/mycket-rattssakerhet-skapar
2015-07-31, 18:23
Medlem
valleros avatar
Jag har skrivit det förut, men jag minns tydligt en intervjuad polis som bestämt uttryckte att de arbetade efter att Lisa fanns i närområdet. Detta bör har varit på onsdagen (kanske t.om. på tisdagen). Jag minns det för att jag reagerade starkt på polisens inställning. Då fanns det ingenting utåt sett som uteslöt att någon utomstående dumpat tillhörigheterna från Lisa från en bil och dragit långt därifrån.

Undrar om inte handsken var det avgörande i detta. Lisas pappa + militärkompisar (eventuellt även polis) hade redan genomsökt ladan på söndagkvällen, och alla kunde svära på att handsken inte låg där då.
Sedan råkar MGM(!) hitta handsken på måndagen, tar i den och överlämnar den till AJ.
Där och då tror jag polisen riktade allt mot MGM.
Ursäktar om detta varit uppe i tråden förut, men om jag vore polis så skulle jag gjort precis likadant.

Sedan tror jag även andra objekt hittats på redan genomsökta platser, och att polisen som sagt haft saker och ting ganska klart för sig från början.
2015-07-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är underordnat i sammanhanget.. Betänk att MGM är häktad för ett brott som inkluderar livstid på straffskalan. Anser man sig då vara utsatt för en konspiration, för att de Litauer, så tar man givetvis hjälp av alla till buds stående medel, inklusive inhemsk massmedia, UD, inhemsk advokat. Inget av detta ser vi – och även MGM,s mor har tystnat.

Att de tystnat har en enkel förklaring.
Om de uttalar sig innan FUP är ute så kan de komma att förstöra för försvaret, antagligen är det fruns och broderns advokat som sagt åt dem att vara helt tysta!
Tror inte att mammans intervju i AB gjorde något bättre.
Försvaret tjänar på att närstående håller truten.
2015-07-31, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eftersom F1, F2 osv inte anges via karta eller i skrift vad det gäller för fynd - så kan jag tyvärr inte avgöra utlägget alls, Men har du en översättning ska jag kommentera.

Jag har uppfattat det som så:
Flyktvägen går från cafet via grusvägen med fynden till brödernas bostad.
F1 är det första som slängs ut från förarplatsen (det polisen inte vill säga vad det är)
F2 är det andra som slängs ut från förarplatsen (mobilskalet)
F3 är det sista som han gör sig av med (krossad display), och här är han tvungen att stanna, för att ha sönder telefon.
Under natten knackar polis på, och han inser att displayen inte bör ligger nära vägen, därför återvänder han och slänger den längre ut på gärdet.

Det jag är nyfiken på är vad det första fyndet är. Vad är det första han vill bli av med efter han svängt in på grusvägen?
De 2 sista är lätta att förstå. Telefonen går att spåra, vill han snabbt bli av med. Han tar av skalet först, men han kommer inte åt batteriet, därför krossar han den.
Men vad är det första fyndet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in