2015-07-31, 19:12
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det här med att man tycker sig sakna vissa reaktioner hos intervjuat folk därborta vid
caféet, som visad förtvivlan eller vad det nu kan vara man undrar över som inte kommer
till uttryck vid inspelningssituationen: journalistiskt material redigeras, mycket kommer
aldrig med, och bland det som kan ha valts bort i slutändan kan finnas ögonblick där
tårarna rinner på nån, där självbehärskningen sviker och man inte förmår hålla sig samman
och göra ett "presentabelt" intryck. Sånt bör man beakta.

Denne ägare av Blombergs Café som nu är på tapeten igen kan just ha haft nån stund
vid intervjun där det just varit så här. Och det visas aldrig sedan.

Tårar har väl motsatt effekt på media. Det drar dom sig inte för att visa. Tvärtom!
2015-07-31, 19:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
De här omhäktningarna säger ingenting de sker därför de vill vinna tid och väntar på resultat som är motivet.
Exempel Mats Alm omhäktades 8-10 gånger och när det blev rättegång fanns det ingenting, han blev frikänd för mord, dråp och vållande till annans död.
Att överklaga omhäktningen kan nog ses som meningslöst, därför orsaken är att de väntar på resultat, exempelvis obduktionsprotokollet som är mycket viktigt.
Sluta nu upp med att ljuga din Blådåre!
Mördaren Mats Alm dömdes endast för brott mot griftefriden på grund av att man inte fann någon dödsorsak på offret. Lägg ner nu Fagro!
2015-07-31, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vad menar du med att telefonen går att spåra? Är den avstängd så är den väl "död"? Även om mördaren är fumlig av stress och inte lyckas stänga av den på rätt sätt är det bara att slå till den hårt för att döda den för gott.
Känns som en underlig prioritering att dumpa en trasig telefon och behålla ett lik.

Så länge telefonen är påslagen går den att spåra. Jag tror att Lisa hade en modern smartphone och att GM kanske inte var helt bekant med den typen av telefoner. De är inte helt enkla att slå av (speciellt om man inte kan språket 100%) i och med att de inte har en enkel på/av knapp. Att han tagit av det skyddande skalet i hopp om att komma åt batteriet visar också att han är ovan med telefonmodellen.

Att han behållit liket kan ju till exempel bero på att det kan spåras till honom via DNA eller annan teknisk bevisning, så prioriteringen känns inte alltför märklig i mitt tycke.
2015-07-31, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Ja, för ju kortare tid hon varit död desto lättare är det att pricka in rätt tidpunkt för döden.

Funderade på, om kroppen var illa tilltygad borde det inte vara blodspår då? Eller har han misshandlat kroppen efteråt?
Senast redigerad av porslinslandet 2015-07-31 kl. 19:19.
2015-07-31, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, tredubblats från 300m (ursprung) ger 900m, och den uppgiften får vi nog utgå från att den stämmer.

Hur fokuset låg innan Måndags-fynden som militär och polis gör (mobilfodral+display) vågar jag mig inte på att försöka läsa ut, men det finns dom som tycker att det kanske var snabbt jobbat att göra dessa fynd, med start redan Måndag förmiddag?

Jag är nyfiken på hur spaningsledningens reflektioner såg ut på Måndagskvällen iaf

Beträffande hur Fredman uttrycker sig och avbryter sig själv, så är det lite lustigt ja.
Antingen är han på väg och försäga sig lite, vilket leder till.....
Eller också är det hans naturliga sätt att redogöra i frågan reportern ställer om "det heta" sökområdet.

Jag undrar också vad han menar faktiskt?

Snabbt eller inte?....dubbelkolla först vilken dag mobilfodral+display hittades, spaningsledningens reflektioner på tisdagskvällen? Blinda kan dom då Inte ha varit.

Min spontana tanke var hur handsken hittades och vad som "fanns ganska nära" längs den väg mobilfodral och display hittades? Men svårt att tyda Fredmans lustiga svängande i sitt uttal.
2015-07-31, 19:20
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Karta finns i början i tråden, men fyndplatserna har inte samma benämning.

http://i.imgur.com/2r7W4Cv.jpg

Det första man tänker att en gärningsman vill göra sig av med är väl mordvapnet. Men då är ju nästa fråga vad är mordvapnet?

Inget skott har hörts, inget blod setts, ingen har hört något – så en okvalificerad gissning skulle kunna vara två händer runt en hals.
2015-07-31, 19:23
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att de åka hem är inte konstigt alls. Att dom förblir tysta är däremot högst anmärkningsvärt, förutsatt att de inklusive MGM anser sig vara oskyldiga. ”Ingen” som anser sig eller anhörig vara utsatt för rättsövergrepp i ett ”främmande” land agerar så.

Nej, dom vet/anar vad som har hänt. Åtminstone brodern tror jag.
2015-07-31, 19:24
Medlem
JH1960s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Även om pappan var det han var inom det militära så är det konstigt handlande när han kommer fram till mopeden.Han måste ju i så fall ringt till sitt jobb:"Kan ni skicka en helikopter omgående till Blomberg,min dotter finns inte vid sin moped".Det verkar i så fall som han visste vad som hänt när LH inte fanns vid sin moppe,att han befarade en sån här utveckling förr eller senare med LH.Om det stämmer som det skrivits om tidigare att pappan varit hos dottern i cafét bara ett par timmar innan hon försvann så tycker jag att det verkar som han var orolig för henne.Men det skrivs så mycket i tråden så man vet inte vad som är fakta eller spekulationer.
Jag tycker du skriver bra inlägg. Däremot, att få en militärhelikopter på studs verkar inte helt troligt, ursäkta att jag säger som så. Att ringa jobbarkompisar som ställer upp och letar är däremot väldigt sannolikt om man hittar dotterns moped orörd och inga telefonsamtal går fram, vem skulle inte bli orolig då?
2015-07-31, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tackar för det intressanta du fick fram där!

Råkade på denna gamla artikel på nattens googlevandringar:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20978608.ab

Visaginas: https://www.youtube.com/watch?v=GIlO3nYggi0
Ah ok tack för matchningen
Vilken vikt tycker du man ska lägga på uppgiften om vart hon bor Irktusk, angara osv enligt hennes facebook konto, kan det i så fall må vara ett tidigare giftermål som resulterat i replikationen som syntes på några av bilderna och ett kortare äktenskap i Irktusk eller varför skriver hon så annars måntro.

Här ser du hemvisten i Litauen Krekenava lite bättre med Google maps än Youtube. Uppgiften bekräftas dessutom av uppgifter från tidningar i Litauen vilka dock inte skriver ut orten.

http://urbotainskrankthet.spotlife.se/2015/07/30/tejp-i-stallet-for-att-limma-socialt-rum-i-forminskning/ sista bilden i inlägget

Googling efter bild på "Bilevičių" visar också upp just det huset, samt en artikel om det hela. Fortfarande något osäker på vilken av de röda husen som är deras, men någon kanske kan se klara än mig på den punkten.
2015-07-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Inget skott har hörts, inget blod setts, ingen har hört något – så en okvalificerad gissning skulle kunna vara två händer runt en hals.

Han har slängt ut något direkt efter han har svängt av stora vägen (som polisen inte vill säga vad det är). Om det är strypning, och han vill göra sig av med mordvapnet, så kan man gissa på:
  • rep
  • laddningssladden
2015-07-31, 19:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Så länge telefonen är påslagen går den att spåra. Jag tror att Lisa hade en modern smartphone och att GM kanske inte var helt bekant med den typen av telefoner. De är inte helt enkla att slå av (speciellt om man inte kan språket 100%) i och med att de inte har en enkel på/av knapp. Att han tagit av det skyddande skalet i hopp om att komma åt batteriet visar också att han är ovan med telefonmodellen.

Att han behållit liket kan ju till exempel bero på att det kan spåras till honom via DNA eller annan teknisk bevisning, så prioriteringen känns inte alltför märklig i mitt tycke.

Han säkert en motsvarande telefon själv. Men ok, är den "tangentlåst" så skulle inte ens jag kunna stänga av en sån såvida jag inte tar till milt våld. Betänk att han är kroppsarbetare och med det en självklar styrka.

Dock, han hann kanske iväg till åkervägen innan han kom på problemet, han ville inte slå telefonen mot bildörren för att inte lämna spår på bilen och någon sten på marken fanns kanske inte utan bara mjukt gräs och fint grus, inget att använda som städ. Han är stressad, vill inte stanna och krångla så ut med den bara.
2015-07-31, 19:29
Medlem
TigerKids avatar
Angående cafeägaren som vissa fått för sig att dreva emot.

Jag kan tänka mig att sökare och oroliga på orten faktiskt uppskattade en mötesplats. Dessutom, detta är ett småföretag som antagligen inte har stora reserver. Ska hon stänga resten av sommaren och skicka hem personalen utan lön?

Eller tänker ni att hon borde betala löner, hyra och varor som redan är beställda utan att ha en intäkt? Hur stora marginaler tror ni att en enmansföretagare har?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in