Tror att den häktade mannen är oskyldig och det grundar jag på
* Spår klart och tydligt utlagda så att det leder till honom
* Tiden, det är för kort tid helt enkelt om det stämmer att han var i affären 19,30
*Kroppens fyndplats också en tråd som utan tvekan leder till ett fåtal och däribland MGM
* Avsaknad på bevis på kroppen men ändå DNA på saker som placerades i terrängen
Ingen är så dum att man gömmer en kropp och sen tar saker från denna kropp och slänger ut lite här o där och ingen är så dum att man gömmer en kropp på sin arbetsplats när man kan lägga den i diket utanför Martorp och lägga misstankarna åt vilket håll som helst. Att häktad GM skulle vara skyldig är för bra för att vara sant helt enkelt
Jag tror att kaosbalten är precis så där korkad.Det är han som sitter häktad för detta mord.
Inte minst jag själv hade svårt att ta in det i början men nu tyder ju allt på att han är stockdum
Senast redigerad av Noningra 2015-07-31 kl. 10:25.
Det går väl att påpeka att sådant är standardförfarande i alla polisutredningar och -spaningar: Finns det någon vi borde intressera oss för omgående - eftersom vi har information som inte gemene man har i vår ASP? Det visar sig vanligen att de personerna har fullgott alibi, men då är poängen att man inte spiller mer tid på dem.
Tråden visar indirekt på vilka energier som förbrukas om man inte snabbt och resolut reder ut vilka det INTE kan vara, av de som av någon anledning är intressanta. För de i tråden som misstänkliggör till exempel pappan, familjen eller andra personer runt brottsoffret (som vi troligen inte ens känner till att de utretts) så kan man normalt sett vara lugna, polisen är inte dumma eller har tabun av den arten.
Jo, det är ju skillnaden att "privatspanare" som inte har tillgång till utredningen eller möjligheter att kontrollera saker inte kan stryka någon från listan. Man kan inte till 100% vara säker på att polisen alltid ordentligt kollat upp allt sådant, det finns ju sämre utredningar. Men i dagsläget kan man väl utgå från att de utretts. Om det i FUP skulle visa sig att man inte gjort sitt jobb så är det en annan sak. Då får man hoppas att advokaten gör sitt jobb.
Palmemordets privatspanare lider ju oerhört av detta. Det finns så många "spår" och möjliga motiv och konstigheter. Många av dessa kan förstås strykas då det finns naturliga förklaringar, alibin etc. Men då privatspanarna inte har tillgång till den informationen så ältas allt om och det finns för många lösa ändar så det blir svårt att fokusera på återstående "skumheter" som inte fått sin förklaring.
Jag minns att polisen några dagar in i sökandet gick ut i media gick ut med att man ämnade genomsöka fastigheter i området (minns inte var/källan dessvärre men jag tror det var muntligt, dvs i radio/eller TV).
Då det varit sparsamt med info från polisen i detta fall misstänker jag att de kanske hade ett syfte med att gå ut med detta. T ex att man hoppades att GM skulle bli stressad att flytta kroppen och därmed avslöja sig. Eventuellt fanns det några som man höll ögonen lite extra på.
Antag, om vi ska spekulera, att polisen dels bedömer att hon finns i närområdet, dels har man m h a Missing People gjort mycket sökningar i terrängen och man dessutom börjar luta åt att hon inte är vid liv. Om polisen trodde att hon var kidnappad och vid liv så kanske man inte skulle vilja riskera att stressa GM på det sättet.
Vi kan lägga ut gissningar i oändlighet.
Vi kan gissa att de hoppades GM skulle bli stressad och flytta kroppen.
Vi kan gissa att de inte sökte med hopp att hitta Lisa, utan enbart av hänsynstagande.
Vi kan gissa att de väntat 5 dygn för att s.a.s bröderna skulle leda dem till "källan".
Vi kan gissa att just dessa bröderna var välbevakade - att den sk. polisiära intuitionen var mycket mer grundlig än vad som framkommit:
I grunden ifrågasätter jag att vissa påståenden är lagda i tråden med bestämdhet - att det är ett faktum när det är rena gissningar som det inte finns minsta belägg för.
Hon är en härdad och rätt härjad kvinna, helt klart. Tror inte hon har haft det så lätt i livet och därför blivit lite likgiltig och avtrubbad.
Jag ser inga tecken på vetskap om mordet, inte heller tecken på lögn, eller att hon undanhåller nåt.
Vi visste ju inte den 9 juni vad som hade hänt LH. Hon kunde lika gärna ha rymt hemifrån. Ser ingen mening med att LS skulle ta ut sorgen i förskott. Jag ser i alla fall inget misstänkt i intervjun.
Hon säger att polisen ringde upp henne senare då hon åter kommit hem från cafét och att hon då förstod allvaret i det hela. Ingenting indikerar på att varken hon eller polisen trodde på en rymning vid den tidpunkt du uppger:
Det var tolkat som allvar från 7 juni.
Men ska militär TJÄNSTGÖRA i ett sådant här ärende? Det borde utredas om det var ett riktigt agerande. Och när de kallades in.
Det har tidigare sagts att pappan ringde militärkompisar eller ngt liknande. Om de var i tjänst vad tyder det på? Att militär "höftar" lite?
Ja just det...om man som militär ringer sina kamrater som också jobbar inom militären:
-"Hej, min dotter är borta kan du hjälpa mig söka?"
-"Nja, du är ju min vän men jag är ju också militär så det går nog inte. Du får ringa någon annan som inte är militär. Du vet han nopomil tycker att det är så knäppt om vi hjälper varandra."
Jag känner en del militärer och de umgås faktiskt privat också. Det verkar inte vara som att jobba på golvet i industrin där man bara jobbar ihop och sedan går hem till sig.
Även om de är i tjänst, är det så himla farligt om de hjälper till ändå?
Så dj_vla mycket resurser som det här landet slösar bort åt olika håll är väl det piss i havet, speciellt som det nu visade sig vara värsta senariot som besannades.
Senast redigerad av DIde 2015-07-31 kl. 10:56.
Då är frågan osökt: Hur i all världen skulle någon med sina sunda vätskor i behåll kunna
vara övertygad om vederbörandes oskuld mot bakgrund av det vi känner till?
Det förutsätter väl att man förhåller sig bortvänd inför det faktiska läget med
tillkännagiven DNA-bevisning och annat?
Tvivla är en sak, men kunna vara helt övertygad, nej, det blir liktydigt med att man
avhänder sig sitt förnuft och hänger sig åt rena rama önsketänkande.
Hårda fakta borde bita tag om en och vägleda en i fortsättningen.
Men vänder man nonchalant ryggen åt dem så kan man förstås inbilla sig vilka hisnande
saker som helst. Och få syn på grevar och baroner samt ynglingar...
Man kan vända på frågan, hur skulle någon med sina sunda vätskor i behåll kunna vara övertygad om vederbörandes skuld mot bakgrund av det vi känner till? Ena lagledaren kommenterar vilt om DNA och vittnesmål, medan den andra lagledaren, trots munkavel, lyckas ifrågasätta bevisningen, men kan inte gå in detaljerat på vad det är.
Det har hänt förr att personer blivit släppta efter månader i häkte, senast igår. http://www.sydsvenskan.se/malmo/misstankt-mobilia-skytt-slappt-ur-haktet/ Vi har inte sett något åtal ännu, och det har hänt att personer blivit frikända, även efter månader i häkte. Att mot den bakgrunden vara övertygad om NB:s skuld är en övertro på åklagaren.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och om så vore fallet att det finns det, en kille i ungefär Lisas ålder: ska han då pekas ut
som troligare GM bara för att den där statistiken visar på att det oftast är manspersoner
i ungefärlig ålder med offren som är förövarna? När det handlar om unga flickor som
mördats?
Då gäller det att hitta bevis mot en sån först hoppas jag innan några anklagelser börjar
hagla här. Statistik i all ära, bevis är bättre som påpekats förut.
Man kan inte tvinga på verkligheten sånt som aldrig hänt hur man än anstränger sig.
Hårda fakta: En 35-åring sitter häktad misstänkt för mord och man planerar redan
en rättegång fram i september. Det kanske säger lite om styrkan på det man alla redan har...
DNA och lite annat smått och gott...
Det finns inget som hindrar att en alternativ GM pekas ut. Om någon gör det är en annan femma. Jag svarade på det här inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hur kan du ha missat stjärnskotten XeniaOnatopp och Fagro.
Men ingen ide att du bläddrar tillbaka nu, du har inte missat något. Inte sett några bra teorier om vem annars, som skulle kunna ligga bakom det heller. Satsar mina 5 cent på att dom går motströms bara för få lite uppmärksamhet.
Jag undrar vilken tråd #henkess läste, det kan inte vara denna, då det har framförts flera teorier om alternativa GM.
Om mgm har dödat Lisa, kan det knappast bero på ett misslyckat våldtäktsförsök. Han har bott sex år i Sverige. Har inte figurerat i någon polisutredning, ang. sexualbrott. Ingen av kvällsdrakarna har lyckats vaska fram någon, som blivit antastad av honom.
... den andra lagledaren, trots munkavel, lyckas ifrågasätta bevisningen, men kan inte gå in detaljerat på vad det är...
Nu har ju just den saken prövats av tingsrätten, som kommit fram till att åklagarens uppfattning (att man nog har en mycket trolig GM) har vunnit över ombudets uppfattning, att bevisningen har luckor och hennes klient då borde släppas på fri fot.
Mer allmänna ifrågasättanden av bevisen (ur perspektivet den misstänkte skall ha bästa möjliga försvar) ingår i ombudets roll i det här spelet - hon skulle inte sköta sitt arbete om hon inte påtalar alla tänkbara sådana omständigheter. Men i nuläget beaktades de inte, och de bedömdes inte heller (av ombudet och hennes klient) som värda att överklaga. Ett stollebeslut av tingsrätten hade givetvis överklagats, tror du inte det?
Nu är fullgoda häktningsskäl inte detsamma som bortom rimligt tvivel i en slutlig rättegång. men inte så långt därifrån.
Det finns massvis med folk som fantiserar om att döda människor. Om MGM haft sådana tankar kan han haft en färdig plan redo länge och väl. Låter dumt kanske men med tanke på allt annat som skrivs i tråden så. Plast i eventuell bil, ingen DNA, sedan snabbt iväg till pizzerian för ev alibi. Säger inte att det är så, jag menar bara att det finns folk som sätter sina fantasier i arbete. Bara hopas att sanningen kommer fram en dag så fort som möjligt.
* Tiden, det är för kort tid helt enkelt om det stämmer att han var i affären 19,30
*Kroppens fyndplats också en tråd som utan tvekan leder till ett fåtal och däribland MGM
Ingen är så dum att man gömmer en kropp och sen tar saker från denna kropp och slänger ut lite här o där och ingen är så dum att man gömmer en kropp på sin arbetsplats när man kan lägga den i diket utanför Martorp och lägga misstankarna åt vilket håll som helst. Att häktad GM skulle vara skyldig är för bra för att vara sant helt enkelt
Den enkla tolkningen om spår "leder till honom" är faktiskt att det är han; i alla fall kan man inte säga att spår som "leder till" talar emot. Dessutom var det väl ändå hundratals meter hemifrån fynden gjordes? Vi vet väl inte riktigt heller hur pass dolda fynden var (inslängda små delar på åkrarna eller väl exponerade på vägen?). Kanske har MPS och polisen gjort ett bra jobb?
En timme räcker långt för att döda någon. Efterarbetet vet vi inget om. Vet vi ens om det är sanning, att MGM befann sig i en affär kl 1930?
Kroppens fyndplats har diskuterats fram och tillbaka. En del tror att det var en mellanlagringsplats, men pga den snabba uppmärksamhet fallet fick det inte fanns några reella möjligheter, eller GM vågade inte, föra vidare kroppen. Vi vet ej heller i vilket skick eller hur dold kroppen var. Tvärtom så måste ju en förmodat trygg plats vara ett potentiellt ställen en GM forslar kroppen, lika sannolikt som att vederbörande inte gör det. En kropp har ju viss volym och massa, den måste därför - levande eller död - förflyttas utan att någon utomstående får syn på det; därför kan en bekant lokal vara ett rationellt val för åtminstone temporär förvaring, i synnerhet om andra brott ska begås innan mordet (t ex våldtäkt, skändning) eller bearbetningen av kroppen (t ex tvätta bort fynd som kan leda till bevisning, styckning).
Slutligen förutsätter du att en GM agerar perfekt, genomtänkt och med lugn. Oavsett intelligens, planering och lokalkännedom, brottsvana osv, så finns det fallgropar, oförutsedda inträffanden osv. Verkligheten är inte perfekt på något vis.
Ibland är verkligheten sådan att den kan vara mycket enkel. Därmed inte sagt att MGM med 100% säkerhet är skyldig. Om det finns MGMs DNA på kroppen vet vi inte här i tråden. Hur har MGMs DNA hamnat på saker som hittats? I så fall måste den alternative GM haft en otrolig tur.
Jag såg denna Juni 9, 2015 intervju med Lena Svedung för första gången nu i natt, och jag måste medge at jag tycker att LS framstår väldigt märklig i denna intervju.
Som jag ser och hör det så ger LS inget som helst intryck av sorg eller förtvivlan, säger inte ett enda ord om att hon önskar och hoppas att Lisa ska hittas, men pratar bla. om att det är "viktigt at vi träffas och har en målsättning med hur vi ska gå vidare" och slutar av med at prata om" att få sitta här i det fantastiska vädret och få prata med varandra"
Jag har sett alla andra intervjuer med LS men har inte tidigare fått denna obehagliga känslan av att höra hennes intervjuer som jag får när jag hör denna Juni 9, 2015 intervju.
Lägg märke till hennes röst läge/pitch, det stemmer, enligt mig, inte als med den fasansfulla situationen.
Alla dina tolkningar bygger bara på en enda sak: Du lider av svårartad bias till förmån för en oskuldshypotes. Du tror själv att du har en överlägsen förmåga att analysera människor som du gett uttryck för i tråden och bestämde dig tidigt för att litauern inte var någon bra GM-kandidat. Alltså gör du EXAKT SAMMA sak som i Vatchareeya-tråden: Viftar bort alla indicier mot den som de professionella utredarna och rättsväsendet misstänker och sitter och inbillar dig att vardagliga omständigheter och uttalanden från andra personer är "misstänkta".
Jag ger ärligt talat INTE ETT SKIT för din påstådda förmåga att analysera folk. Jag ser ingenting misstänkt alls i den här intervjun. Människor reagerar olika när jobbiga saker händer - det är ett mycket välkänt faktum inom den del av psykologin som sysslar med kriser och katastrofer. Det är sorgligt att en som påstår sig vara sjuksköterska inte verkar känna till detta enkla faktum.
Jag kan berätta för dig vad jag ser: Jag ser en människa - egen företagare - som ger intryck av att i vanliga fall vara en väldigt effektiv och lite "ruschig" person. En sån där som älskar att tänka positivt och som det är viktigt för att alltid framstå som glad, stark och positiv. Förmodligen inte någon jättekänslig person av den typen som får tårar i ögonen så fort nån av hennes bekanta på Facebook delar något "fint" litet tänkespråk. Nu känner hon ansvaret att vara stark och någorlunda positiv inför sin personal och någonstans kan hon nog inte heller låta bli att oroa sig för hur det här ska påverka caféets affärer. Hon är lite splittrad pga det under intervjun och hon låter lite väl käck ibland. Det är vad jag ser.
Jag påstår inte att jag har några övernaturliga förmågor att bedöma folk och det är inte säkert att jag har fångat henne på pricken. Men jag har studier inom området med mig i bakfickan, jag har varit vuxen i runt ett kvarts sekel, jag har i yrket och andra områden mött allt från missbrukare till höga chefer. Jag har familj. Man måste ärligt talat vara i ganska stor avsaknad av livserfarenhet alternativt helt fnoskig för att tro att den här intervjun tyder på något "misstänkt" hos kvinnan.