2015-07-31, 06:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag får hålla med dig!
Hon och AJ's intervjuver är väldigt märkliga.
Möjligen kan LS's förklaras med att hon är i något slags chocktillstånd, men knappast AJ's?
Men det falerar lite med tanke på att hon känner Lisas Mamma, samt att mamman även jobbat på caféet.
Även om hon skulle vara aningens okänslig kan man tycka att det hör saken till att beklaga sig och oroa sig över att Lisa är försvunnen, och framhålla familjens situation. Men det ju möjligt att journalisternas frågeställningar i stort rört de anställdas och Lenas känslor så att hon är inne i något slags flow gällande detta?

Det skulle samtidigt kunna vara tänkbart att hon vill hålla modet uppe för föräldrarnas skull, och inte visa sin oro över det uppenbara att något väldigt hemskt kan ha inträffat Lisa?
Det är inte omöjligt att jag skulle gjort något liknande, men i så fall varit hoppfull utåt trots mina tvivel, men absolut inte skönmålat situationen med snack om trevlig samvaro och det fina vädret.
Förmodligen skulle jag ändå framstått som en idiot efter 25 intervjuver.
Kan hon tagit något lugnande?

.. och jag faller in i jakandet. Hennes uttalanden (och text på hemsidan fb) är förunderliga. Väder och vind, glada utrop att avspärrningarna är borta, skrattar till och ler, hennes tjat om sitt goda samvete och den fantastiska sammanhållningen. Enda gången jag sett detta sorts pladder (upprepningar och fladdrigt) förekommer är i de absolut inledande timmarna vid chock men det förefaller vara längre tid som gått då intervjuer ges.
Nu ska det dras ett streck och hon pratar om ekonomiskt bortfall? Det är en sorts överdrift jag inte förstår mig på. Det enda jag får in som förklaring är att hon inte har alla chipsen i påsen och är smaklös/taktlös.
2015-07-31, 06:42
Medlem
Vill bara säga att jag håller med Sgt.Bland i att:Om min bror hade suttit HELT oskyldigt häktat i ett annat land hade inte jag åkt hem och bara hållt käften.Sen att det inte hade hjälpt är ju en annan femma...Men men...vi är alla olika.
2015-07-31, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Exakt vilken tid?
Det vet jag inte. Men jag VET att helikoptern var där när dom första poliserna kom till platsen.
2015-07-31, 07:13
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Vill bara säga att jag håller med Sgt.Bland i att:Om min bror hade suttit HELT oskyldigt häktat i ett annat land hade inte jag åkt hem och bara hållt käften.Sen att det inte hade hjälpt är ju en annan femma...Men men...vi är alla olika.

Att den misstänktes fru och hans bror åkte hem efter att blivit släppta är inte så konstigt.Måmga hade dömt dom på förhand och stämningen var delvis uppiskad och pressen skulle jagat dom.Att de inte säger nånting är ju för att de fått yppandeförbud.Skulle de börja prata om undersökningen så åker de förmodligen in igen.Ingen är fälld och dömd - bara misstänkt - så än finns ingen formell GM.
2015-07-31, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra

Han kan ha sina egna skäl till att inte klappra med näbben.
Så länge det inte finns DNA-bevis i form av sperma känns det
inte helt 100%.

Vi får se hur länge NB klarar att knipa käft.
2015-07-31, 07:32
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Det vet jag inte. Men jag VET att helikoptern var där när dom första poliserna kom till platsen.

Även om pappan var det han var inom det militära så är det konstigt handlande när han kommer fram till mopeden.Han måste ju i så fall ringt till sitt jobb:"Kan ni skicka en helikopter omgående till Blomberg,min dotter finns inte vid sin moped".Det verkar i så fall som han visste vad som hänt när LH inte fanns vid sin moppe,att han befarade en sån här utveckling förr eller senare med LH.Om det stämmer som det skrivits om tidigare att pappan varit hos dottern i cafét bara ett par timmar innan hon försvann så tycker jag att det verkar som han var orolig för henne.Men det skrivs så mycket i tråden så man vet inte vad som är fakta eller spekulationer.
2015-07-31, 07:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Har han handlat korkat eller panikartat eller båda i kombo, spelar mindre roll.
Rationalitet är ingenting man nödvändigtvis behöver förutsätta hos en MGM

Till detta kan ju läggas till att den (vår GM, vem det nu kan vara) som inledningsvis så kraftfullt bryter mot samhällets normer och tabun knappast eller nödvändigtvis därefter har handlat rationellt eller klokt, kanske inte ens begripligt för vanligt folk.

Hur man agerar efter brottets fullbordan kanske bara är begripligt för en enda person. Däremot kan säkert många ge egna exempel på (mer triviala, förhoppningsvis) dåraktigheter som gjorts, som man bara kan förklara med att det verkade vara en bra ide just då.
2015-07-31, 08:03
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Även om pappan var det han var inom det militära så är det konstigt handlande när han kommer fram till mopeden.Han måste ju i så fall ringt till sitt jobb:"Kan ni skicka en helikopter omgående till Blomberg,min dotter finns inte vid sin moped".Det verkar i så fall som han visste vad som hänt när LH inte fanns vid sin moppe,att han befarade en sån här utveckling förr eller senare med LH.Om det stämmer som det skrivits om tidigare att pappan varit hos dottern i cafét bara ett par timmar innan hon försvann så tycker jag att det verkar som han var orolig för henne.Men det skrivs så mycket i tråden så man vet inte vad som är fakta eller spekulationer.

(min markering)
Ja, om det stämmer så tycker jag hans reaktioner tyder på att han hade ett hot mot sig och familjen.
Därför tog försvinnandet på allvar till 100%.
Vi vet ju faktiskt inte vad hans arbetsuppgifter var.
Men helikopter före polis låter misstänkt. Även om flyg är ett snabbt sätt. Det borde ju varit polisen som begärt den förstärkningen.
Om det inte är en trådsanning så är det mycket märkligt.
I så fall borde hon inte ens fått köra sin moped den dagen, men hon var kanske envis nog att vilja och göra det.

Om det finns den misstanken bör dom nog söka GM på annat håll.
2015-07-31, 08:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
[/b]

Det är just det som är frågan. Nu har vi gått hela varvet runt.

Det är helt säkert att polisens insatsledning känner till om pappans militärkollegor varit med och hjälpt till. Att omfattning och namn på dessa i så fall offentliggörs och ifall ett ovanligt starkt initiativ (att komma med helikopter med spaningsutrustning) kommer att redovisas öppet tror jag dock inte. Har man kommit från Karlsborg och det handlar om (fd?) medlemmar (som ryktet och någon enstaka pressuppgift säger) om ett av de mer allmänt kompetenta och riktigt diskreta förbanden, så har de frågorna avhandlats bakom ordentligt stängda dörrar, både i Karlsborg och i polisens ledningscentral.

Men skulle en helikopter från försvaret varit med i sökandet finns det flygtimmar och bränsle i böckerna, så att tjuvlåna firmans helikopter är liksom inte möjligt. Enda sådana möjligheten skulle vara om det pågått en övning i direkt samband med händelsen, men även då finns det loggböcker och spår efter det hela.

Att vi får se dessa uppgifter i ett FUP är dock inte troligt.Men ingenting är omöjligt.
2015-07-31, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag såg denna Juni 9, 2015 intervju med Lena Svedung för första gången nu i natt, och jag måste medge at jag tycker att LS framstår väldigt märklig i denna intervju.

https://skaraborgslanstidning.solidtango.com/video/oroliga-kollegar-samlades

Som jag ser och hör det så ger LS inget som helst intryck av sorg eller förtvivlan, säger inte ett enda ord om att hon önskar och hoppas att Lisa ska hittas, men pratar bla. om att det är "viktigt at vi träffas och har en målsättning med hur vi ska gå vidare" och slutar av med at prata om" att få sitta här i det fantastiska vädret och få prata med varandra"
Jag har sett alla andra intervjuer med LS men har inte tidigare fått denna obehagliga känslan av att höra hennes intervjuer som jag får när jag hör denna Juni 9, 2015 intervju.

Lägg märke till hennes röst läge/pitch, det stemmer, enligt mig, inte als med den fasansfulla situationen.

Hon är en härdad och rätt härjad kvinna, helt klart. Tror inte hon har haft det så lätt i livet och därför blivit lite likgiltig och avtrubbad.

Jag ser inga tecken på vetskap om mordet, inte heller tecken på lögn, eller att hon undanhåller nåt.

Vi visste ju inte den 9 juni vad som hade hänt LH. Hon kunde lika gärna ha rymt hemifrån. Ser ingen mening med att LS skulle ta ut sorgen i förskott. Jag ser i alla fall inget misstänkt i intervjun.
2015-07-31, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
För att någon skall kunna dömas för mord, måste det finnas bevis att personen begått brottet.
Vad är det för bevis som du anser finns mot gästarbetaren, som gör honom skyldig till mordet på Lisa ?
Du har själv med säkerhet skrivit att MGM är helt oskyldig och att häktningen är ett skämt. Vad har du för bevis om MGMs oskuld och för att kunna påstå att häktningen är ett skämt?
Dessutom har du påstått att mordet var utfört av proffs tillhörande en organisation och var noga planlagt och att det krävdes finansiering. Bevis för det påståendet, tack! Magkänsla räcker inte eftersom du är helt säker på din sak.
2015-07-31, 08:48
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Du har själv med säkerhet skrivit att MGM är helt oskyldig och att häktningen är ett skämt. Vad har du för bevis om MGMs oskuld och för att kunna påstå att häktningen är ett skämt?
Dessutom har du påstått att mordet var utfört av proffs tillhörande en organisation och var noga planlagt och att det krävdes finansiering. Bevis för det påståendet, tack! Magkänsla räcker inte eftersom du är helt säker på din sak.
Diskussioner om organisationer, proffs, utländska ligor och dylikt tas i den alternativa tråden i Konspirationer.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in