Citat:

Ursprungligen postat av 
Chev.Chelios

Ja det är ett ganska bra sätt, att du sen ska larva dig är upp till dig. Du vet ju exakt vad jag menar.
Om du ser en film fyra gånger i din ägo så är det kanske 50kr per gång, tycker du det är dyrt?
Eh nej, det handlar inte bara om konkurrens, snarare massproduktion och lägre materialpriser.
Du kan inte göra olika filmer på löpande band, kopior av en film ja, men inte olika. 
Förstår du skillnaden? 
Det har inget med konkurrens att göra, sponsra dom lagliga alternativen istället så att dom kan fixa fler licenser.

Det här får bli mitt sista inlägg.
Jag inser nu att du är dum på riktigt.
Du säger : "det handlar inte bara om konkurrens, snarare massproduktion och lägre materialpriser"

massproduktionen och de lägre materialpriserna har alltså uppstått inte på grund av konkurrens
utan företagen har sänkt sina priser på materialet och investerat i dyra maskiner för att göra männskligheten en tjänst?
Inser du inte själv att ju mera du argumenterar ju mera bevis 
bidrar du med för att konkurrens fungerar?
Visa mig på ett enda filmbolag som frivilligt skulle gå med på att sänka priserna?
Visa mig ett enda företag?
Om inte företaget är konkurrensutsatt, hur skall vi då kunna bedömma vad varan skall kosta?
Det pris vi får betala blir naturligtvis de högsta möjliga .
Dom resonerar helt enkelt så här: Om vi sänker vårt pris 10% kommer vi då att öka omsättningen och därigenom vår vinst? Om svaret blir nej ligger priset kvar.
Ett konkurrensutsatt företag måste istället säga: hur lågt måste vi lägga oss för att inte förlora marknadsandelar mot konkurrenten?
Trots nerladdning och stöld. Filmbolagen tjänar bra med pengar. Det missunnar jag dom inte.
Men som sagt, en vara får inte sitt rätta pris förän den konkurrensutsatts. 
Det handar inte om vad 
du tycker det skall kosta eller vad det är värt.
Om du tycker att ett bröd skall kosta 100:- för att du gillar bröd- helt ok, men det betyder inte nödvändigtvis att det är rätt pris.
Ingen av oss kan bedöma vad en film behöver kosta.
Låt oss säga at alla som tittat på The Hobbit gratis istället betalat 15:
Jag vet inte, så klart, men nog kan vi vara överens om att det kunnat sänka priset rejält.
Jag kan inte se något annat sätt än fortsatt nerladdning i kombination med att vi egentligen inte vill vara tjuvar.
Ett Spotify för film 300:- i månaden och jag skulle inte stjäla en kilobyte.
Om tillräckligt många väljer att ladda ner så kommer bolagen så småningom att säga:
Hur skall vi hitta ett sätt att få med nerladdarna? Hur många vill egentligen göra rätt för sig?
Vad skall priset bli? Ju längre tid dom tar på sig med detta beslut ju svårare kommer det att bli,  det  börjar med en knappnål... Många motvilliga nerladdare = lönt för företagen att hitta andra betalningsformer och lägre priser.
Så som sagt nerladdning är det enda som kan få dom att sänka priserna