2015-07-31, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Ett fantastiskt bra sätt att resonera.
Varför inte föreslå att läsa boken extra långsamt då blir det ju ännu billigare.
Varför bara läsa 3 gånger?
8?, och det är nästan gratis. På 20 talet hade en arbetare råd att köpa 1 kostym om året.
Idag behöver man inte jobba länge för samma kostym. Varför har den blivit billigare?
En cykel kostade en förmögenhet
Med ditt sätt att resonera är det användningen och nyttan som styr priset.
Har arbetaren från 20 talet mindre användning av en cykel? Om inte bör ju cykeln idag vara lika svåråtkomlig. Prisena har gått ner. Vi har fått det allt bättre. Skälet till detta är konkurrens, inte att vi fått hyggligare företag.Finns det något sätt att konkurrensutsätta bokförlagen/filmbolagen?
Det finns en film som heter "den otvillige fundamentalisten"
När kommer "den motvillige nerladdaren"?

Ja det är ett ganska bra sätt, att du sen ska larva dig är upp till dig. Du vet ju exakt vad jag menar.
Om du ser en film fyra gånger i din ägo så är det kanske 50kr per gång, tycker du det är dyrt?

Eh nej, det handlar inte bara om konkurrens, snarare massproduktion och lägre materialpriser.
Du kan inte göra olika filmer på löpande band, kopior av en film ja, men inte olika.
Förstår du skillnaden?
Det har inget med konkurrens att göra, sponsra dom lagliga alternativen istället så att dom kan fixa fler licenser.
Citera
2015-07-31, 13:29
Medlem
Yoshi.crews avatar
Han får väl skylla sig själv, han visste väl ändå att det var olagligt. Hade inte vart så kul om jag hade lagt upp något och någon annan hade laddat ner det och tjänat pengar på det.
Swefilmer var en jätte bra sida dock, bara synd att de inte kunde gjort det på ett lagligt sätt.
Citera
2015-07-31, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Ja det är ett ganska bra sätt, att du sen ska larva dig är upp till dig. Du vet ju exakt vad jag menar.
Om du ser en film fyra gånger i din ägo så är det kanske 50kr per gång, tycker du det är dyrt?
Eh nej, det handlar inte bara om konkurrens, snarare massproduktion och lägre materialpriser.
Du kan inte göra olika filmer på löpande band, kopior av en film ja, men inte olika.
Förstår du skillnaden?
Det har inget med konkurrens att göra, sponsra dom lagliga alternativen istället så att dom kan fixa fler licenser.
Det här får bli mitt sista inlägg.
Jag inser nu att du är dum på riktigt.
Du säger : "det handlar inte bara om konkurrens, snarare massproduktion och lägre materialpriser"
massproduktionen och de lägre materialpriserna har alltså uppstått inte på grund av konkurrens
utan företagen har sänkt sina priser på materialet och investerat i dyra maskiner för att göra männskligheten en tjänst?
Inser du inte själv att ju mera du argumenterar ju mera bevis
bidrar du med för att konkurrens fungerar?
Visa mig på ett enda filmbolag som frivilligt skulle gå med på att sänka priserna?
Visa mig ett enda företag?
Om inte företaget är konkurrensutsatt, hur skall vi då kunna bedömma vad varan skall kosta?
Det pris vi får betala blir naturligtvis de högsta möjliga .
Dom resonerar helt enkelt så här: Om vi sänker vårt pris 10% kommer vi då att öka omsättningen och därigenom vår vinst? Om svaret blir nej ligger priset kvar.
Ett konkurrensutsatt företag måste istället säga: hur lågt måste vi lägga oss för att inte förlora marknadsandelar mot konkurrenten?
Trots nerladdning och stöld. Filmbolagen tjänar bra med pengar. Det missunnar jag dom inte.
Men som sagt, en vara får inte sitt rätta pris förän den konkurrensutsatts.
Det handar inte om vad du tycker det skall kosta eller vad det är värt.
Om du tycker att ett bröd skall kosta 100:- för att du gillar bröd- helt ok, men det betyder inte nödvändigtvis att det är rätt pris.
Ingen av oss kan bedöma vad en film behöver kosta.
Låt oss säga at alla som tittat på The Hobbit gratis istället betalat 15:
Jag vet inte, så klart, men nog kan vi vara överens om att det kunnat sänka priset rejält.
Jag kan inte se något annat sätt än fortsatt nerladdning i kombination med att vi egentligen inte vill vara tjuvar.
Ett Spotify för film 300:- i månaden och jag skulle inte stjäla en kilobyte.
Om tillräckligt många väljer att ladda ner så kommer bolagen så småningom att säga:
Hur skall vi hitta ett sätt att få med nerladdarna? Hur många vill egentligen göra rätt för sig?
Vad skall priset bli? Ju längre tid dom tar på sig med detta beslut ju svårare kommer det att bli, det börjar med en knappnål... Många motvilliga nerladdare = lönt för företagen att hitta andra betalningsformer och lägre priser.
Så som sagt nerladdning är det enda som kan få dom att sänka priserna
Senast redigerad av ullebull 2015-07-31 kl. 13:51.
Citera
2015-07-31, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
De "vinner" när de slutar göra intressanta smala filmer och satsar allt krut på Avengers och Fast and furious 38. Men det kanske primärt är dessa filmer som intresserar dig?

Jag laddar ner all min film och står för det. Vissa filmer hade jag lätt kunnat betala en slant för att se. Hade lätt haft netflix om det senaste fanns där. Men likt MP3 innan spotify ligger tekniken lite efter. Vem fan laddar ner en mp3 idag lixom, man kör spotify.

Hela tanken med att det är någon form av rättighet att ladda ner film i en kamp mot de "onda" filmbolagen är helt absurd. Mycket 90-talister och småungar i den här tråden märker jag.

Haha jävla nolla, du erkänner ju själv att du inte betalar en krona för att se filmer. Om du åtminstone hade betalat för dig hade jag kunnat ta dig seriöst men nu är fallet att du är varken en bättre eller hederligare människa än alla dessa hemska 90-talister och småungar du kritiserar. Sen antar du att jag endast kollar på blockbusters från Hollywood för att fördumma mig oj oj vad originellt.

Förresten "lixom" fjortisvarning
Citera
2015-07-31, 14:00
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CzeLious
Kasst med mer fängelsetid åt fildelare än mördare och våldtäktsmän.
Maxstraffet för fildelning är två år. Minimistraffet för mord är tio år. Kan du förklara hur du menar?
Citera
2015-07-31, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Det här får bli mitt sista inlägg.
Jag inser nu att du är dum på riktigt.
Du säger : "det handlar inte bara om konkurrens, snarare massproduktion och lägre materialpriser"
massproduktionen och de lägre materialpriserna har alltså uppstått inte på grund av konkurrens
utan företagen har sänkt sina priser på materialet och investerat i dyra maskiner för att göra männskligheten en tjänst?
Inser du inte själv att ju mera du argumenterar ju mera bevis
bidrar du med för att konkurrens fungerar?
Visa mig på ett enda filmbolag som frivilligt skulle gå med på att sänka priserna?
Visa mig ett enda företag?
Om inte företaget är konkurrensutsatt, hur skall vi då kunna bedömma vad varan skall kosta?
Det pris vi får betala blir naturligtvis de högsta möjliga .
Dom resonerar helt enkelt så här: Om vi sänker vårt pris 10% kommer vi då att öka omsättningen och därigenom vår vinst? Om svaret blir nej ligger priset kvar.
Ett konkurrensutsatt företag måste istället säga: hur lågt måste vi lägga oss för att inte förlora marknadsandelar mot konkurrenten?
Trots nerladdning och stöld. Filmbolagen tjänar bra med pengar. Det missunnar jag dom inte.
Men som sagt, en vara får inte sitt rätta pris förän den konkurrensutsatts.
Det handar inte om vad du tycker det skall kosta eller vad det är värt.
Om du tycker att ett bröd skall kosta 100:- för att du gillar bröd- helt ok, men det betyder inte nödvändigtvis att det är rätt pris.
Ingen av oss kan bedöma vad en film behöver kosta.
Låt oss säga at alla som tittat på The Hobbit gratis istället betalat 15:
Jag vet inte, så klart, men nog kan vi vara överens om att det kunnat sänka priset rejält.
Jag kan inte se något annat sätt än fortsatt nerladdning i kombination med att vi egentligen inte vill vara tjuvar.
Ett Spotify för film 300:- i månaden och jag skulle inte stjäla en kilobyte.
Om tillräckligt många väljer att ladda ner så kommer bolagen så småningom att säga:
Hur skall vi hitta ett sätt att få med nerladdarna? Hur många vill egentligen göra rätt för sig?
Vad skall priset bli? Ju längre tid dom tar på sig med detta beslut ju svårare kommer det att bli, det börjar med en knappnål... Många motvilliga nerladdare = lönt för företagen att hitta andra betalningsformer och lägre priser.
Så som sagt nerladdning är det enda som kan få dom att sänka priserna

Nej det handlar inte bara om det. Mest handlar det om UTVECKLING, att det blir effektivare mm, inte bara om konkurrens.det har inget att göra med resten du skriver.

Men du tycker ju att du har rätt, och fortsätter att ge dummare och dummare argument, så jag håller med om att vi inte behöver diskutera detta mer med varandra.

Man ska inte behöva foga sig efter kriminella (ja ni som laddar ner mm är faktiskt det) så jag tror att så länge ni inte stöttar betaltjänsterna som finns så blir det ingen bättring och bolagen kommer jaga er med blåslampa, hoppas också att dom får tag på så många som möjligt!

Låt mig fråga, är du lika arg och kränkt på din lokala icahandlare? Han tjänar ju sjuka summor, varför sponsra honom?

Sista saken bara, fattar du att om ni går med på betaltjänsterna så har dom bolagen råd med fler licenser,alltså får ni mer filmer. Förstår du detta eller hur tänker du?
Citera
2015-07-31, 14:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Nej resultat blir detsamma, företaget förlorar pengar. Dessutom var argumentet att företaget tjänar så mycket pengar. Då borde det även gälla Apple.
Här förutsätter du att jag hade köpt filmen om jag inte hade möjlighet att få tag på den gratis. Är det så självklart att jag hade gjort det?
Citera
2015-07-31, 14:55
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Kan ni höja nivån tack!
Den moraliska aspekten av att fildela kan ni gärna ta i Argumentationstråden för och emot illegal fildelning [Sammanfogad] och här kan vi väl hålla oss till att diskutera det aktuella fallet.

/Mod

Citera
2015-07-31, 15:44
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Än en gång du lägger på massvis med andra brott och jämställer dessa med piratkopiering. I de här fallen är det bedrägligt beteende, olaga intrång m.m.
Bara för att ett brott har en annan rubricering är det inte omöjligt att jämföra. Jämförelsen med stöld faller, just eftersom det är en vital skillnad på att kopiera och att stjäla.

Att tjuvåka på bussar är dock en betydligt bättre jämförelse. I stort sett påverkar det ingenting. Bussen går som vanligt oavsett om någon tjuvåker med den.
Citera
2015-07-31, 16:08
Medlem
ExceptionallyGoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Bara för att ett brott har en annan rubricering är det inte omöjligt att jämföra. Jämförelsen med stöld faller, just eftersom det är en vital skillnad på att kopiera och att stjäla.

Att tjuvåka på bussar är dock en betydligt bättre jämförelse. I stort sett påverkar det ingenting. Bussen går som vanligt oavsett om någon tjuvåker med den.

Om alla skulle tjuvåka skulle bussarna gå som vanligt då?
Varje gång någon plankar eller streamar film olagligt så går man miste om potentiella inkomster som hade kunnat göra tjänsten bättre för de betalande kunderna.
Citera
2015-07-31, 16:51
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Det jag sade var att fildelning är jämförbart med att tjuvåka på bussar, men ej stöld. Inget annat.

Det funkar ju om 2-3 av 10 tjuvåker bussen. Det påverkar inte busschaufförens lön.
Problemet för busschauffören men framförallt dom som äger bussarna och betalar underhåll, skatt, bensin, löner osv är om 8 av 10 tjuvåker. Då förlorar busschauffören sitt arbete för ägarna av bussarna har inte råd att ha kvar så många bussar. De skulle antagligen göra färre och kortare rundor vilket skulle göra många lidande i andra led.

Vad fildelare inte tänker på är hur många i leden bakom filmbolaget det skadar. Färre filmer leder till färre animatörer, färre animatörer leder till mindre komplexa renderings datorer, färre komplexa datorer leder till färre tekniker, färre tekniker leder till färre sålda special verktyg osv osv.
Ja jag laddar också ner. Men hela logiken är snedknullad
Citera
2015-07-31, 17:28
Medlem
Pimilos avatar
Vilken streamingsida tror ni att det kommer bli nu som folk kommer att börja kolla på istället med swesub?

Dreamfilmhd.org? Det enda som saknas med den sidan är att den inte har så värst mycket folk som har orken till att översätta de flesta filmer och serier. Det kanske bli ändring på det nu?

Har redan sätt några kommentarer på serier och filmer där folk har skrivet "hur kan jag översätta?" osv.
Senast redigerad av Pimilo 2015-07-31 kl. 17:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in