Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-31, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Troféjakt drar in mycket pengar till att bevara och skydda arterna som jagas. I många länder där man tillåter och delar ut licenser för jakt på exotiska djur så har faktisk tjuvjakten minskat. Eftersom djuren får ett värde och då vill den lokala befolkning behålla dessa levande eftersom de ger en inkomst och mat på bordet.

Det är oftast djur som har sjukdomar, är gamla eller farliga för djurens samt människors omgiving som jagas och dödas. Fullt friska djur jagas väldigt sällan.

Nå, skäl till varför det finns, fair enough - jag tänkte (utan att ha förtydligat det) ur jägarens perspektiv. Notera att jag inte för den sakens skull tänker basunera ut att det bör kriminaliseras eller att frånta någon rätten att göra det förutsatt att det sker under lagliga former. Jag kommer fortsatt dock inte förstå varför eller hur man är beredd att lägga dom pengarna och den möda för att fara iväg och skjuta djur på detta sätt.
Citera
2015-07-31, 13:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Ociviliserat!
Till minne av Cecil och alla andra djur som dödats för nöjes skull:

https://www.youtube.com/watch?v=Rb2Awn_dYTs
Citera
2015-07-31, 13:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Troféjakt drar in mycket pengar till att bevara och skydda arterna som jagas. I många länder där man tillåter och delar ut licenser för jakt på exotiska djur så har faktisk tjuvjakten minskat. Eftersom djuren får ett värde och då vill den lokala befolkning behålla dessa levande eftersom de ger en inkomst och mat på bordet.

Det är oftast djur som har sjukdomar, är gamla eller farliga för djurens samt människors omgiving som jagas och dödas. Fullt friska djur jagas väldigt sällan.

Det är aspekt som ofta glöms. Man får inte glömma att dessa rovdjur ofta betraktas som just vargen här som exempel. Inget vidare alltså generellt vilket medför en stor jag bland lokalbefolkningen. Om nu man genom sådan här jakt ser ett värde i djuren så medför det givet att man ser om dom bättre.

Var ett program om piloter (Bushpiloter) och där såg man ganska tydligt hur viktig denna del är för ekonomin. Det byggs och det anställs folk. Sedan måste det givet finnas en balans för den andra delen av turismen som bara vill se djuren i det vilda är ju även den viktig för ekonomin.
Citera
2015-07-31, 13:24
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majbrasan
Nå, skäl till varför det finns, fair enough - jag tänkte (utan att ha förtydligat det) ur jägarens perspektiv. Notera att jag inte för den sakens skull tänker basunera ut att det bör kriminaliseras eller att frånta någon rätten att göra det förutsatt att det sker under lagliga former. Jag kommer fortsatt dock inte förstå varför eller hur man är beredd att lägga dom pengarna och den möda för att fara iväg och skjuta djur på detta sätt.

Ja, det kan ju alltid diskuteras varför man väljer lägga sådana summor på att jaga ett lejon. Precis som varför folk lägger otroligt mycket pengar på bilar och andra intressen.

För att det är just ett intresse, något man vill göra en gång i livet och om man har ett brinnade intresse för jakt så är det nog inga konstigheter.
Citera
2015-07-31, 13:31
Medlem
Citat:
Ja, det kan ju alltid diskuteras varför man väljer lägga sådana summor på att jaga ett lejon. Precis som varför folk lägger otroligt mycket pengar på bilar och andra intressen.

För att det är just ett intresse, något man vill göra en gång i livet och om man har ett brinnade intresse för jakt så är det nog inga konstigheter.

Absolut. Jag delgav mer eller mindre min syn på det hela, bara.
Citera
2015-07-31, 13:38
Bannlyst
Citat:

Isåfall borde det finnas trofë jakt på människor också för jag har ett brinnande intresse för att skjuta jägare som dödar djur för skojs skull. Det skulle jag vilja göra en gång i livet
Citera
2015-07-31, 13:41
Medlem
Rebell4evers avatar
Säga vad man vill om gärningen, men ett smart karriärs drag var det inte.
Citera
2015-07-31, 13:43
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Isåfall borde det finnas trofë jakt på människor också för jag har ett brinnande intresse för att skjuta jägare som dödar djur för skojs skull. Det skulle jag vilja göra en gång i livet

Om inte troféjakt hade funnits så skulle antagligen dina små söta lejon varit utdöda för längesedan av tjuvjägare.

Så säger folk att jakt och jägare är sjuka i huvudet...

Citera
2015-07-31, 13:44
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale

Tja, du kan ju kontakta dina lokalpolitiker angående detta, det är ju ett fritt land med yttrandefrihet.
Huruvida du kommer att få - eller inte få - gehör, kan jag inte svara på... men det är tveksamt
Citera
2015-07-31, 13:47
Bannlyst
Citat:
Om inte troféjakt hade funnits så skulle antagligen dina små söta lejon varit utdöda för längesedan av tjuvjägare.

Så säger folk att jakt och jägare är sjuka i huvudet...

Om djuren hade fått leva fritt i sin naturliga miljö så hade världens fauna sett bättre ut . Däremot så skall man jaga djur för att få dom att bli rädda för människan. Men att skjuta utrotningshotade djur för dyra pengar det är bara sjuka människor som sysslar med sådant . Du är en av dessa .
Citera
2015-07-31, 13:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Här kan man läsa vad det kostar med olika jaktresor.
http://www.diana-hunting.com

Att förövrigt företaget har en lejon i sin logga är väl ingen tillfällighet. Har ju inget med detta fall att göra men antar att just lejonjakt är det mest eftersökta av allt och då utifrån mer oseriösa aktörer pga att det på sistone blivit mera skyddat från jakt.
Citera
2015-07-31, 13:58
Medlem
BallsMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Så är det. Detta med att bli upprörd över just en sådan här sak ger helt enkelt lite sinnesro nästa gång personen tar sig en tugga av sin nästa Big Mac. Det är liksom ok eftersom jag raljerat över hur det stackars lejonet Cecil blev dödat. Kossan A-19383CA som inte ens fått ett namn som jag tuggar på nu i min hamburgare behöver jag därmed inte bry mig om. De som är vegetarianer får å sin sida ut sin sak bättre att detta är vad vi talar om. Fastän då i jämförelse hade nog ett djur som detta Cecil ett betydligt bättre liv i det vilda än de otal nötkreatur, kycklingar och andra djur som födds upp och slaktas på industriell skala för att bli mat.

Yup... jag åt en bit av AC-29568526SE, drack hennes mjölk & efteråt drack jag en kopp kaffe gjort av kaffebönor plockat av ett barn med internnummer 15485 - på min stol som jag köpt på IKEA, som är paketerad av ett barn i Kina med internnummer 85655545.

Just nu - precis som alla andra här - sitter jag och tittar på en skärm, troligtvis tillverkad i Kina också av ett fattigt barn som blott är ett anställningsnummer.

Sådan är verkligheten.

Lejonet Cecil levde nog ett betydligt mer värdigt & fritt liv än de entiteter jag nämnt ovan.

Är helt övertygad om att pöbeln nog inte direkt reflekterar om - moralen bakom sina vardagliga sysslor & ägor - men pöbeln är väldigt snabb att resa sig upp och skrika för full hals, då internnummer/reporter xxxxxx har skrivit en hjärtekrossande artikel om... ett... djur som dog, på andra sidan planeten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in