Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Ja, men det stannar inte bara där, resonemanget kan utvidgas: Eftersom jag är påläst på och personligen varje dag ser effekten av migrationspolitiken och hur sjupartiet står enat passivt utan att ens erkänna problemen, blir jag tveksam till sjupartiets övriga politik av många skäl. Och då menar jag inte bara invandringens effekt på skola med mera. Även inom områden där jag har ringa kunskap, t.ex skola, försvarspolitik, bostadspolitik kan jag helt enkelt inte känna något förtroende för moderater och sossar, när jag ser hur omdömet så uppenbart brister vad gäller migrationspolitiken. I min okunskap om nämnda ämnen utgår jag helt enkelt ifrån att de brister i omdöme även där. Så eftersom SD ser migrationspolitikens vansinne, antar jag rätt och slätt att de förmodligen är bättre även i annan politik.
Kan bara instämma.
Dock tycker jag SDs agerande och "tydlighet" (för att använda ett hippt partibegrepp...) lämnar en hel del att önska på övriga områden.
SD äger redan invandringsfrågan. De har inte mycket att bevisa där utan kan bara bida sin tid. Deras trovärdighet stämmer både från att ha varit tidigt ute men också från de enorma mängder skit de fått öst över sig från etablissemanget och ändå framhärdat. Det skänker cred.
Vad jag kan irritera mig på med SDs agerande är att det finns så många andra öppna mål i det rådande godhetsparadigmet som man måste få iväg skott emot. Och då helst utan att göra det till en invandringsfråga. ÄVEN om det råkar vara det.
Alla vet redan varför det kastas granater i Malmö men granater kommer kastas oavsett om SDs migrationspolitik genomförs i sin helhet. Men där övriga politiker svamlar om att det är "oacceptabelt" och att långsiktigt socialt arbete måste till.
Det lämnar öppet mål för SD att kräva att detta är ett problem som måste lösas kortsiktigt. Det långsiktiga kan vi arbeta med när bilar inte flyger i luften varje natt. Förslag på åtgärder är ett temporärt hävande av Schengenavtalet (vilket är tillåtet och skulle ha andra positiva effekter) för att effektivt kunna hitta smugglade vapen, föreslå lagändringar av UK-typ där "loitering" och "antisocial behaviour" är förbjudet så att man kan plocka in ungdomar som hänger runt upploppen, tydliga sanktioner mot föräldrars bidrag mm.
Det finns en poäng i att INTE nämna invandring som en komponent om man är just SD.
I rådande klimat där svenska politiker bedyrar hur lite makt de har i snart sagt varenda fråga så är det ju en smal sak att framstå som ett parti som faktiskt VILL göra något. Snarare än övriga partier som verkar ha som börande idé att marknadsföra sin impotens!
I bosatdspolitiken kan man verka för att det ska finnas gränser för hur många som FÅR skriva sig på en adress relaterat till boytan exempelvis.
Prata om andra problem i samhället som ibland har en tydlig migrationskoppling och ibland ej. Men våga vara partiet som säger att vi faktiskt KAN göra något. Att det inte är ont att kräva rejäla motprestationer av de som uppbär bidrag, att vi redan har några världens högsta skatter och man svårligen kan ta ut mycket mer, att man faktiskt inte har självklar rätt till fullständig personlig integritet när man försörjs av staten - man får stå ut med tuffare kontroller mm.