Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Min poäng är fortfarande att det är betydligt fler som ser invandringen (som generell term) som ett problem än det är som anser att SD är svaret på det problemet. Då jag påpekar detta hittar jag förklaringen i att SD uppfattas som mindre trovärdiga i sin allmänna politiska framtoning.
Då invänder några; "Bergakungen förstår inte att invandring inte är bra för oss", på mer eller mindre underhållande sätt (det är länge sedan Oyto körde" Bergafamiljen i Lyxfällan" första gången), andra (som du) framhåller hur folk inte begriper, inte bryr sig, inte vågar etc etc. Det är smällar man får ta, helt enkelt.
Det finns trovärdiga undersökningar som visar att i storleksordningen 60 % av tillfrågad befolkning anser att invandringen är problematisk, rimligtvis i varierande grad, men "problematisk" och alltför stor.
Eftersom jag vill debattera på ett rimligt sätt skriver jag alltså inte att av de som ser invandring som ett problem tycker 2/3-delar att SD är idioter som man inte kan ta på allvar i övriga frågor. Men uttryckt i enkla termer skulle man kunna dra den slutsatsen.
Givetvis kommer en långvarig och envis ovilja hos de övriga partierna att adressera det här problemet att göra SD större (relativt) men värre konsekvenser är troligen att det kommer att skapa passivitet hos stora delar av valmanskåren, som varken ser en lösning på ett viktigt problem eller det enda partiet med en linje i detta som ett alternativ.
Visst kan det vara som du skriver, men jag tror väljarna faktiskt inte vet var SD står i övriga frågor. Jag tror att väljarna generellt känner till lite om huvudspåret i varje parti, men när man kommer till fråga 4, 5 .... och 10 så har man inte en aning. Naturligtvis är det så med SD också, fast ännu värre. Man vet att de är enda parti som vill minska invandringen och därefter vet man inte så mycket. Det beror ju mycket på att SD aldrig får tala om sin övriga politik. I intervjuer är det alltid järnrör, spelskandal, ursprung ur nazism, vad någon tjomme på 4 plats i Byhåla kommun sagt för 15 år sedan, men att få ge väljarna besked var de står i försvarsfrågan, skolfrågan, sjukvårdsfrågan etc får det inte. Dessutom, så när de intervjuas och det gäller de flesta politiker så har de 10 sekunder TV-tid att få fram sitt budskap. Då gäller det att vara kort och koncis och nå ut med essensen, om man har något. I SDs fall är det "minska invandringen". I alla andra partiers fall är det "mer resurser till invandrarna" eller "effektivisera vården/skolan/försvaret" eller ännu oftare kanske "vi får utreda".
Precis som bengtjerry skrive så kan man ju använda ditt resonemang på de andra partierna också. Sannolikt tycker närmare 100% att miljön är viktig, men 94% tycker MP är idioter. Sannolikt tycker 100% avrundat uppåt att lägre skatter vore bra för en själv men 75% tycke M är idioter. Du förstår ju själv hur det låter...
Jag tror att de 5 punkterna i mitt förra inlägg förklarar varför SD inte varit större. Det intressanta är ju vad som sker över tid. Inför 2014 sa man att SDs utveckling att fördubbla sig i varje val sedan man startade partiet är osannolikt. Nu har man nästan fördubblat sig på 10 månader och är en hårsmån från att vara största parti. Du får lägga örat på rälsen och lyssna efter om tåget är på väg till SD eller på väg bort från SD.
Uppriktigt sagt så vet jag inte hur bra SD kommer vara i regeringsställning. Det återstår att se. Sverige idag är en båt på öppet hav som tar in vatten och som är nära att förlisa. Man måste täta hålen i botten och ösa annars spelar det ingen roll vad man ska laga till middag i morgon eller vilken kurs man ska ha i eftermiddag. Täta hålen och ösa, NU. Sedan får vi se om SD också kan laga mat och navigera, eller snabbt lära sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
bengtjerry
Jag tycker nog att det ligger lite i vad Bergakungen säger.
Själv skulle jag ex. kunna svara att miljön är viktig i någon undersökning varpå Mp skulle börja gnugga händerna. Men att jag skulle lägga min röst på dem, det finns inte på kartan. Större samling idioter lär vara svårt att finna.
Säkerligen finns det de som tänker likadant om invandring och SD.
Så är det säkert, men inga tvåtredjedelar.
Citat:
Ursprungligen postat av
fernebo
Det skulle kunna vara så, men jag tror att den tydligaste effekten av samsynen i invandringsfrågan och oförmågan till att vilja ta volymdebatten är att förtroendet och stödet för SD växer samtidigt som det minskar för övriga partier. Och det påverkar inte bara synen på SD:s invandringspolitik eller synen på de övriga partiernas invandringspolitik. Jag är helt övertygad om att förtroendet för moderaternas och sossarnas jobbpolitik eller skolpolitik sjunker som en sten just därför att alla vet att invandringspolitiken är nyckeln även till dessa problemområden. Den andra sidan av detta är naturligtvis att förtroendet för SD växer som helhet.
För tio år sen så hade inte en kass invandringspolitik kunnat sänka M, men idag så gör den det. Folk är förbannade och förtroendet för politiken som helhet påverkas i negativ riktning. Och när man tappar förtroendet fullständigt för ett visst partis politik så börjar helt plötsligt SD ses som ett rätt realistiskt alternativ.
Vänstern, liberaler och media har under åratal tvingat fram den här samsynen och nu börjar förvisso åsiktskorridoren att spricka, men nu är det för sent. Det enda man har lyckats med genom att hålla på så här är att öka förtroendet för Åkesson, för SD och numera är SD ett av tre stora partier i opinionen. Förtroendeskadan för övriga partier och för media lär man inte kunna reparera i första taget och därför så lär SD fortsätta att växa och det finns absolut ingenting som kan stoppa dem från att bli största parti 2018. Kanske bildar de regering redan då eller också fördröjs det genom en S+M-regering, men det är bara en tidsfråga innan SD styr Sverige. Jag tillhör ju verkligen inte dem som vill leva i ett sverigedemokratiskt Sverige eller som tror att allt blir bra med Åkesson som statsminister, men den skadeglädje jag skulle känna gör att det ändå vore värt det. Det skulle kanske också leda till nåt gott i slutändan. Ibland måste man rasera ett sjukt system och börja om från början. SD är kanske inte lösningen, men de kan mycket väl vara nyckeln till lösningen.
Bra inlägg. Om man tittar på SD ser man hur långt tid det tar att bygga ett förtroende. Det är ingenting mot hur långt tid det kommer vara för 7K att
återfå väljarnas förtroende. Förtroende är ju helt avgörande inom politiken. Varför skulle man rösta på någon i kommande val som man vet ljuger?