2015-07-31, 01:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men, va fan, varför ska folk pådyvla mig åsikter som jag aldrig har uttryckt? Lägg av med det. Jag har aldrig sagt att fel man sitter häktad.

För övrigt har jag framfört en teori om en alternativ GM, även om jag inte har något namn.En man, bekant med Lisa och i hennes ålder. #Gusselby har sagt att det jobbar 2-4 man i ladan. Är det förutom de två bröderna? Finns det någon ung man bland dem?

Nej du säger det inte rent ut, men du framför uppfattningar i tråden som inte är kompatibla med att NB som är häktad är den skyldige:

Citat:
Jag hävdar ju att han inte ville ha en mellanlagringsplats, och jag hävdar att han skulle inte ha flyttat kroppen från en arbetsplats till en annan. Då vore flytten onödig.

Fråga: Om du fortfarande anser detta så kan du väl inte samtidigt tycka att litauern är skyldig om du inte har hittat någon ny förklaring till varför han flyttade kroppen till Martorp sen du skrev detta inlägg?

Citat:
Jag anser det troligt att ladan, inklusive slakt/mjölkrummet, är mordplats, och att GM flyttade kroppen för att dölja att det är en mordplats och genom sitt arbete kan kopplas till platsen. Nu har vi fått veta att det är ett flertal, utöver de fyra vi visste förut arbetade där som har det som arbetsplats och kan knytas dit.

Citat:
Därför att syftet med flytten var att ta bort kroppen från en plats som kan knytas till GM, och inte flytta den till en plats som kan knytas till GM och samtidigt se till att den hittas och skyddas mot djur. Det är min teori med både flytten och fyndplatsen. Har jag inte gjort det klart, eller måste jag upprepa det en gång till?

Fråga: Vilken annan tolkning av detta är möjlig annat än att du anser att trolig GM är någon som arbetade i/hade anknytning till ladan, men inte till Martorp?

Citat:
Varför svär du?

GM tyckte om offret och tänkte på de anhöriga. Måste jag upprepa det också, eller är det klart nu?
(... utelämnad text...)
.

Fråga: Hur går detta ihop med litauern som GM? Det finns ju inte en enda indikation på eller rimligt skäl till att de skulle ha känt varandra. Eller menar du (inte ironiskt menat) att han kan tyckt om henne efter att ha tittat på henne i smyg?

Citat:
Ja, ladan är lågoddsare som mordplats, och Martorp var sannolikt avsedd som slutlig dumpningsplats. Lika sannolikt var syftet med att flytta kroppen att dölja mordplatsen, som kan kopplas till GM.

Fråga: Inte heller detta är väl kompatibelt med att rätt man sannolikt (eller ens troligen/möjligen) är häktad eftersom du klart och tydligt säger att Martorp skulle vara slutlig förvaringsplats. Eller ser du något scenario där denne NB tänkt sig att lämna kroppen på Martorp för att hittas där eller för att förbli där för all framtid?

Jag tycker det är lite "Har man sagt A får man säga B". Du framför ganska starka hypoteser för saker men är inte beredd att stå för vad som förefaller vara de logiska konsekvenserna av dem. Själv tror jag på tydlighet i alla tankeled och förstår inte riktigt poängen med förbehåll som "Vad jag tror spelar ingen roll".
2015-07-31, 01:42
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det vågar jag lova dig, du kunde ha gråtit och bedyrat i varenda media som finns att brorsan är oskyldig, det hade inte hjälpt ett dugg. Rättegången sker inte i media. AB fick säkert rådet av sin advokat att åka hem, det finns inget han kan göra.
Bara prat hade såklart inte hjälpt utan man hade ju fått backa upp med sin egen förundersökning. Men det finns ju tre alternativ för både lillbrorsan och frugan:

1. Vet att MGM är skyldig
2. Vet att MGM är oskyldig
3. Vet inte vilket

Det mesta i tråden är ju fortfarande bara spekulationer så det står ju fritt att spekulera om hur insyltade frugan och brorsan är. Själv skulle jag definitivt tippa 1 på lillborsan iaf. Frugan har jag tidigare trott inte visste ett smack men sen började det ryktas om att hon har varit med bröderna ute på strövtåg så då börjar man ju undra lite. Men jag lutar nog ändå åt 3 på frugan.
2015-07-31, 01:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej du säger det inte rent ut, men du framför uppfattningar i tråden som inte är kompatibla med att NB som är häktad är den skyldige:

Fråga: Om du fortfarande anser detta så kan du väl inte samtidigt tycka att litauern är skyldig om du inte har hittat någon ny förklaring till varför han flyttade kroppen till Martorp sen du skrev detta inlägg?

Fråga: Vilken annan tolkning av detta är möjlig annat än att du anser att trolig GM är någon som arbetade i/hade anknytning till ladan, men inte till Martorp?

Fråga: Hur går detta ihop med litauern som GM? Det finns ju inte en enda indikation på eller rimligt skäl till att de skulle ha känt varandra. Eller menar du (inte ironiskt menat) att han kan tyckt om henne efter att ha tittat på henne i smyg?

Fråga: Inte heller detta är väl kompatibelt med att rätt man sannolikt (eller ens troligen/möjligen) är häktad eftersom du klart och tydligt säger att Martorp skulle vara slutlig förvaringsplats. Eller ser du något scenario där denne NB tänkt sig att lämna kroppen på Martorp för att hittas där eller för att förbli där för all framtid?

Jag tycker det är lite "Har man sagt A får man säga B". Du framför ganska starka hypoteser för saker men är inte beredd att stå för vad som förefaller vara de logiska konsekvenserna av dem. Själv tror jag på tydlighet i alla tankeled och förstår inte riktigt poängen med förbehåll som "Vad jag tror spelar ingen roll".
Jag diskuterar alternativ till åklagarens teori, men samtidigt är NB på sannolika skäl misstänkt, vilket jag naturligtvis är medveten om.
2015-07-31, 01:48
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Detta va väl inom radien av 600m, alltså år båda håll? Och rätta mig gärna om jag har fel, men var det inte efter fyndet på tisdagen som gjordes i södergående riktning som man fortsatte söka mer söderut?

(vet inte hur man får till ett citat med ursprungspostaren - rotesau)

Då så, ursäkta jag missade detta inlägg från dig.
Hittade precis tillbaka till denna (långa) Fredman-intervjun:

http://www.expressen.se/gt/kusliga-fyndet-i-jakten-pa-lisa-holm/

Reportern ställer fråga ang "det heta" sökområdet söder om caféet vid ca 0:35

"Vi kan konstatera utifrån dom fynden vi berättat för media om, och som är konstaterade tillhöra flickan, dom har ju ändå hittats i det sökområde som vi tidigt spärrade av, och hittats på ett sådant sätt att vi känner extra *??????*"
(Fredman bryter sig själv i meningen och påbörjar en ny mening)

Fredman uppger att sökområdet "tredubblats" efter fynden i söder, och efterhand med släppta avspärrningar runt dom yttre fyndplatserna.
I övrigt har Fredman lite av ett svar på vad som undras? Jag tolkar dig rätt i frågan iaf.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-31 kl. 02:05.
2015-07-31, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Bara prat hade såklart inte hjälpt utan man hade ju fått backa upp med sin egen förundersökning. Men det finns ju tre alternativ för både lillbrorsan och frugan:

3. Vet inte vilket

Det mesta i tråden är ju fortfarande bara spekulationer så det står ju fritt att spekulera om hur insyltade frugan och brorsan är. Själv skulle jag definitivt tippa 1 på lillborsan iaf. Frugan har jag tidigare trott inte visste ett smack men sen började det ryktas om att hon har varit med bröderna ute på strövtåg så då börjar man ju undra lite. Men jag lutar nog ändå åt 3 på frugan.

Misstankarna kvarstår ju mot både fru och bror enligt artikeln där polisen säger sig veta vars i Litauen dessa båda befinner sig.

http://www.expressen.se/gt/slappta-ur-haktet-men-finns-pa-polisens-radar/
2015-07-31, 01:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:

3. Vet inte vilket

Jaha, och hur gör man en egen förundersökning? Frågar vittnen, skickar spår på analys hos NFC? Det finns inte någonting AB kan göra. Ingen har, såvitt jag vet, lyckats med en egen förundersökning medan polisens förundersökning pågår och är sekretessad. AB gjorde sannolikt vad advokaten rådde honom att göra.
2015-07-31, 01:59
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Jaha, och hur gör man en egen förundersökning? Frågar vittnen, skickar spår på analys hos NFC? Det finns inte någonting AB kan göra. Ingen har, såvitt jag vet, lyckats med en egen förundersökning medan polisens förundersökning pågår och är sekretessad. AB gjorde sannolikt vad advokaten rådde honom att göra.
Ja det tror jag också han gjorde. Han verkar ju ha golat ner MGM fullständigt och sen drog han hem, håller käft och hoppas på att han inte blir åtalad. Hade jag varit åklagare så hade jag gjort precis allt i min makt för att åtala honom för nånting. Förmodligen klarar han sig undan men man kan ju hoppas iaf.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-07-31 kl. 02:01.
2015-07-31, 02:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja det tror jag också han gjorde. Han verkar ju ha golat ner MGM fullständigt och sen drog han hem, håller käft och hoppas på att han inte blir åtalad. Hade jag varit åklagare så hade jag gjort precis allt i min makt för att åtala honom för nånting. Förmodligen klarar han sig undan men kan ju hoppas iaf.
Jaha, och vad skulle han ha gjort om han anser NB oskyldig? Gråta i media hjälper inte, egen förundersökning är meningslös. Vad skulle han ha gjort annorlunda än vad han gjorde?
2015-07-31, 02:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Förresten, kan ju slänga ut ett litet ben till alla foliehattarna i tråden. Den misstänkte mördaren i det sk Mobiliamordet blev precis frisläppt i brist på bevis efter nästan ett halvår i häktet. Den snubben är dock yrkeskriminell och de går lite i sin egen klass. Men det finns nog lite hopp kvar för den häktade balten också.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/misstankt-mobilia-skytt-slappt-ur-haktet/
2015-07-31, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Då så, ursäkta jag missade detta inlägg från dig.
Hittade precis tillbaka till denna (långa) Fredman-intervjun:

http://www.expressen.se/gt/kusliga-fyndet-i-jakten-pa-lisa-holm/

Reportern ställer fråga ang "det heta" sökområdet söder om caféet vid ca 0:35

"Vi kan konstatera utifrån dom fynden vi berättat för media om, och som är konstaterade tillhöra flickan, dom har ju ändå hittats i det sökområde som vi tidigt spärrade av, och hittats på ett sådant sätt att vi känner extra *??????*"
(Fredman bryter sig själv i meningen och påbörjar en ny mening)

Fredman uppger att sökområdet "tredubblats" efter fynden i söder.
I övrigt har Fredman lite av ett svar på vad som undras? Jag tolkar dig rätt i frågan iaf.

Lugnt, fick ändå inte till citering.
Har nu lyssnat på detta och det låter rätt så roligt när han avbryter sig själv och påbörja en ny mening.
Det jag menade i frågor va om det var så att fokus inte låg åt söder förrän fynd i södergående riktning hittats. Men jag måste säga at jag inte orkar lyssna på hela nu, men vad menar han ja...när han säger "och hittas på ett sådant sätt att vi känner extra..."??

Såg editeringen, och tack då behöver jag inte lyssna på hela nu.
Senast redigerad av helsan 2015-07-31 kl. 02:15.
2015-07-31, 02:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Förresten, kan ju slänga ut ett litet ben till alla foliehattarna i tråden. Den misstänkte mördaren i det sk Mobiliamordet blev precis frisläppt i brist på bevis efter nästan ett halvår i häktet. Den snubben är dock yrkeskriminell och de går lite i sin egen klass. Men det finns nog lite hopp kvar för den häktade balten också.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/misstankt-mobilia-skytt-slappt-ur-haktet/
Nja, inte alla foliehattar, väl? Foliehattarna är de som är övertygade i skuldfrågan, trots att de inte vet något om bevisningen. Benet gillas av de som är övertygad om NB:s oskuld, inte de som är övertygade om hans skuld.
2015-07-31, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Förklaringen kan vara att det fanns en tidsram att förhålla sig till för att inte väcka uppmärksamhet. Misstaget första kvällen kan vara att inte föra kroppen långt bort ifrån området, om Lisa hittas i terrängen kring Blombergs säteri skulle strålkastaren omedelbart riktas mot bröderna och gärningspersonen då han har en tydlig koppling till det här området. Fru och bror skulle kunna fatta misstankar då de visste att han var i närheten av caféet den där söndagskvällen aktuell tid.

För att minimera risken för att väcka uppmärksamhet göms kropp samt tillhörigheter på Martorp, den enda säkra plats som NB känner till och som dessutom är snabbt tillgänglig, han åker med och köper pizza för att gentemot fru och bror framstå som helt vanlig den där kvällen, allt för att inte väcka uppmärksamhet.

När NB topsas inser han att han löper en risk att knytas till mordet om kroppen hittas tillsammans med DNA-besudlade tillhörigheter. Operation skilja tillhörigheter ifrån kroppen påbörjas. Åter igen, för att inte väcka uppmärksamhet har han ett begränsat tidsfönster, fru och bror, men på måndagen även arbetsgivare och kanske arbetskamrater utöver brodern. Tidspressen kan förklara varför tillhörigheterna inte spreds så långt ifrån den plats där kroppen hittades, NB hade helt enkelt ingen möjlighet att bryta sitt normala levnadsmönster i någon större grad då det skulle väcka uppmärksamhet och risken för att någon skulle göra kopplingen mellan honom och försvinnandet skulle öka.

Jag tror att det här ligger ganska nära sanningen och är den enklaste förklaringen.

Beträffande att trion påstås lämna eller hämta något i terrängen där man gjorde ett fynd har jag dock svårt att placera i den här teorin, men en förklaring som inte är alltför utsvävande kan vara att NB för fru och bror bakom ljuset. NB och de andra två letar efter Lisa i terrängen därför att många andra gör det, typ pyromanen som hjälper till att släcka den eld han har tänt, han tror att han kommer att framstå som att inte ha med försvinnandet att göra.

Kanske hade NB någon av Lisas tillhörigheter med sig ut i spenaten och när fru och bror tittade bort så placerade han någon av Lisas prylar i terrängen. Jag misstänker att om handsken i ladan är placerad av NB måndag morgon så kan även andra fynd vara utlagda i efterhand, det vore inte konstigt alls om NB upprepar sitt beteende, kalla det modus operandi, ibland sätter gärningsmannen sitt signum utan att veta om det.

NB var tvungen att besöka kroppen med tillhörigheter ett flertal gånger för att pryl för pryl få dem ifrån kroppen och ut i terrängen, därför var det här inte klart den där fredagen när MPS observerade trion i närheten av Martorp och en plats där man senare gör ett fynd.

Han vart väl inte topsad innan han vart häktad? Och det skulle finnas tid för honom att dumpa tillhörigheterna i sjön eller bränna dem snabbt. Om han hinner med mord på så kort tid och håller sig i skinnet framför sin familj och polis. Men är det inte det rimligaste att han har plockat upp tillhörigheterna men släppt dem precis som han gjorde med handsken!

Och nu kommer det klurigaste VARFÖR MÖRDAR HAN? Han är inte kriminell han värkar inte supa han värkar inte ha något överdriven sexualdrift. Han beskrivits som Hårt arbetande och skötsam.
Han har endast sett lisa i en vecka. Grannarna har inte hört något bråk och han har inte en historia av överfall. Och sedan nämner advokaten att det har kommit in ny uppgifter som tallar till hans fördel vad kan detta vara? Annan DNA eller en annan gärningsman?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in