2015-07-15, 22:56
Medlem
TigerKids avatar
Ang. "Det mesta pekar..." låter ganska starkt tycker jag. De kan väl inte officiellt påstå att han är skyldig då utredningen inte ens är klar. Det skulle inte se bra ut att bestämma sig på förhand och peka ut någon som inte ens är åtalad och än mindre dömd.
2015-07-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Igår var det svenska hantverkare i ladan (firmabil+släp) och det kördes slagborr där inne (eller bakom), så det är nog en bra blandning av egna anställda och inhyrda.

Är inte ladan avspärrad?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Igår var det svenska hantverkare i ladan (firmabil+släp) och det kördes slagborr där inne (eller bakom), så det är nog en bra blandning av egna anställda och inhyrda.
Så det är många som kan knytas till ladan och kan ha anledning att dölja att det är mordplats, om de skulle råka begå ett mord.
Medlem
katws avatar
Citat:

Där ser man. Då får jag ta tillbaka det påståendet.
2015-07-15, 22:59
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så det är många som kan knytas till ladan och kan ha anledning att dölja att det är mordplats, om de skulle råka begå ett mord.

Utveckla gärna.
2015-07-15, 23:01
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Det är en danskt företag (Jema A/S) som levererar en tippgrop till ladan, så det är nog några proffs som arbetar med den.
http://www.eoss.se/2015/04/23/blomberg-s%C3%A4teri-bygger-ny-tippgrop-26604994
2015-07-15, 23:01
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
http://www.expressen.se/gt/brodernas-kyla-under-sokandet-efter-lisa/
(Egen fetstil)

Jag tvivlar på att det behövs licens för att kalla sig snickare, men det behövs i alla fall inte licens för att snickra, och det var det de höll på med.
Utan yrkesbevis som snickare så kan du glömma att få jobb som snickare på seriösa företag. Men om just ordet snickare är skyddat det vet jag inte. Bara för att du kan snickra så är du ingen snickare för det. Här är vad som gäller för snickare:

https://www.byn.se/byn/yrken-i-branschen/traarbetare.asp

För att bli snickare krävs alltså först treårigt gymnasium och efter det 2.5 års lärlingsperiod innan du erhåller ditt yrkesbevis som snickare. Så det blir om jag räknat rätt 5.5 år sammanlagt för att få yrkesbevis som snickare.
2015-07-15, 23:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Utveckla gärna.
Jag anser det troligt att ladan, inklusive slakt/mjölkrummet, är mordplats, och att GM flyttade kroppen för att dölja att det är en mordplats och genom sitt arbete kan kopplas till platsen. Nu har vi fått veta att det är ett flertal, utöver de fyra vi visste förut arbetade där som har det som arbetsplats och kan knytas dit.
2015-07-15, 23:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Där ser man. Då får jag ta tillbaka det påståendet.

Inhyrda som sagt, och vad AJ har för egna anställda, det vet jag inte, så du kan lika gärna ha rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Är inte ladan avspärrad?

Nej, inte avspärrad. Endast mjölkrummet är avspärrat fortfarande.
Dessutom kan jag ju berätta att det verkar lagts arbete på att täppa till platser som är intressant i utredningen. Inga hål, inga glipor - allt är fullständigt tätt och uppstädat på utsidan, både ladan och Martorp.
Dessutom stora nya skyltar med "Privat Egendom"
Det ser inte ut som några direkt öppna gårdsområden nu för tiden, snarare tillförslutna attrapper.
2015-07-15, 23:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är en danskt företag (Jema A/S) som levererar en tippgrop till ladan, så det är nog några proffs som arbetar med den.
http://www.eoss.se/2015/04/23/blomberg-s%C3%A4teri-bygger-ny-tippgrop-26604994

Aha, danskt! Såg aldrig nationalitet på ekipaget, bara företagsloggan på lite avstånd. Förklaringen till att det slagborras betong då.
(ursäkta ot)
2015-07-15, 23:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Inhyrda som sagt, och vad AJ har för egna anställda, det vet jag inte, så du kan lika gärna ha rätt.

Nej, inte avspärrad. Endast mjölkrummet är avspärrat fortfarande.
Dessutom kan jag ju berätta att det verkar lagts arbete på att täppa till platser som är intressant i utredningen. Inga hål, inga glipor - allt är fullständigt tätt och uppstädat på utsidan, både ladan och Martorp.
Dessutom stora nya skyltar med "Privat Egendom"
Det ser inte ut som några direkt öppna gårdsområden nu för tiden, snarare tillförslutna attrapper.
Mjölkrummet är avspärrat fortfarande, mer än en månad efter fyndet av kroppen. Det måste vara högintressant. Såg du någon polis eller polistekniker, inkl fordon där? De parkerar sannolikt på baksidan.
2015-07-15, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Utan yrkesbevis som snickare så kan du glömma att få jobb som snickare på seriösa företag. Men om just ordet snickare är skyddat det vet jag inte. Bara för att du kan snickra så är du ingen snickare för det. Här är vad som gäller för snickare:

https://www.byn.se/byn/yrken-i-branschen/traarbetare.asp

För att bli snickare krävs alltså först treårigt gymnasium och efter det 2.5 års lärlingsperiod innan du erhåller ditt yrkesbevis som snickare. Så det blir om jag räknat rätt 5.5 år sammanlagt för att få yrkesbevis som snickare.

Annars är man vaktmästare då alltså?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in