2015-07-31, 01:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QLMNOP
Placeringen av Fynd #3,(väg BP-FP), "bevisar" att GM ...
  • ENSAM överföll LH
  • är oerfaren
  • stannat EN gg före Blomberg G.
  • kastat F1 o F2 i farten
  • lämnade F3 ofrivilligt
  • är MKT medveten om mobilspårning
  • trodde alla mob-batterier kan tas ur för hand
  • ...

1) F1, F2, F3: samtliga har lämnats "på förarsidan"

2) F1/F2: orsak: GM "riskkalkylerade" FEL ( <3 <3 MP ). Placering optimal (väl separerade, åker/över dike, när GM dolts 180gr av träd).

GM borde väl grävt ner sakerna? - Nej! (Stanna väcker uppmärksamhet --> koms ihåg imorgon vid dörrknackningen --> ... --> buren!)

... Och tänker man ändå stanna - MÅSTE det bli på skogsholme 2, (den större). Och där göms isf ALLT: F1 ,F2 o F3. (--> F1/F2="INTE STANNA")

Men, GM stannar. ...? Efter SH2? Farligt!! ... men, för den som vet att målet är nära är det tvunget!! Några meter framöver blir han synlig från Blomberg G., då kan han inte stanna. GM vet ... eftersom området är välbekant. Mobilen måste 'dödas' NU - stannar o böjer LHs mob med foten.

GM bör ha försökt plocka batteriet direkt efter avfärd, för att vara klar före avtagsvägen.

Funnes en GM2 ...

- i bilen, så hade bilen stannats på SH2. Denne hade hunnit konstatera att batteriet krävde mejsel, före SH2.

- på BP, så hade man separerat BO och mobil.

... EN GM på BP

- NB?...
- ... NB! (BP)

"- ... NB! (BP)"

Går att veckla ut lite??
2015-07-31, 01:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja. Men det är ett påstående på din egen kunskapsnivå. Det finns fortsatt ingen som helst anledning för en advokat att markera att det rör sig om huvudmannens uppfattning om bevisläget annat än för att distansera sig från den bedömningen, oavsett om yppandeförbud (sic!) råder eller ej.

Det har jag inte skrivit heller. Du tänker oerhört fyrkantigt. Så agerar inte människor.
Och dessutom - vilken nivå sätter du om du använder personangrepp?

Jo, precis så agerar människor. Åtminstone advokater. Det enda du avslöjar med ditt käbblande är att du till skillnad från Hamilkar inte har koll på lingua juridica med specialinriktning på lingua advocata.

För varje steg i processen har den här advokaten stämt ner tonen mer och mer, det har kunnat följas mycket tydligt genom hennes uttalanden till media.

Så här sa hon t ex efter häktningsförhandlingarna den 23 juni:

Citat:
Vad är din syn på bevisningen?
– Det är en tunn bevisning. Det är försök till indicier, möjligen. Den innehåller för lite av substans. Det finns ingen teknisk bevisning som binder honom, säger Rönnbäck
.

Hon klagade också på att tingsrättsförhandlingarna inte gått rätt till och överklagade t.o.m. det första häktningsbeslutet hela vägen till HD (som naturligtvis inte tog upp det)

Vid nästa häktningsförhandlingen den 2 juli var tonen alltjämt vass, men inte lika vass:

Citat:
– Min klient förnekar bestämt brott och vi har inte fått så tydlig redovisning i ärendet att vi kan nöja oss. Vi vill ha häktningen prövad en gång till och jag kommer att lämna in överklagan under dagen, säger hon.
När jag som försvarare inte vet mer om den tekniska bevisningen kan jag inte annat än att utgå från att det är ett oklart bevisläge.

Hon babblade också på om att det vore "hypotetiskt" möjligt att någon annan planterat tekniska bevis mot hennes klient (Som domstolsjurist ska hon naturligtvis veta att det krävs mer än "hypotetiska" antaganden för att konstituera rimligt tvivel

Och så vid senaste häktningsförhandlingen har hon börjat gå ännu mer på defensiven:

Citat:
Han förnekar fortfarande all inblandning. Han tycker till och med att han ser en liten ljusning nu, säger advokat Rönnbäck, och fortsätter: [uppgifterna om DNA-spår] är svårt att värdera, eftersom det endast finns muntliga uppgifter och inget skriftligt.

- Bevisningen är inte så stark som den låter. Det är mycket som oklart, säger advokaten Inger Rönnbäck, till Aftonbladet.

Det är klart att om det funnes videofilm på mordet och någon deciliter sperma från litauern skulle hon kanske uttrycka sig ännu lite defensivare även om hennes klient nekar mot bättre vetande. Men annars säger det här att klienten sitter illa till, särskilt när man tittar på helheten förmodligen. Finns sannolikt x antal grejer som inte går att snacka bort och därmed blir tonen därefter: Dvs tämligen defensiv och inriktad på luckor som förstås nästan alltid finns i en beviskedja.

Notera också den rättsliga processen: Först överklagar de hela vägen till HD. Sen kör de till hovrätten. Nu överklagar de inte alls. Hon har åtminstone (troligen) lyckats övertyga sin klient om att han sitter så illa till att det är fullständigt självklart att han inte kommer ut ur häktet och att bevisläget också är så pass bra att de får tugga i sig den längre häktningstiden.
2015-07-31, 01:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Hur kan du ha missat stjärnskotten XeniaOnatopp och Fagro.
Men ingen ide att du bläddrar tillbaka nu, du har inte missat något. Inte sett några bra teorier om vem annars, som skulle kunna ligga bakom det heller. Satsar mina 5 cent på att dom går motströms bara för få lite uppmärksamhet.
Men, va fan, varför ska folk pådyvla mig åsikter som jag aldrig har uttryckt? Lägg av med det. Jag har aldrig sagt att fel man sitter häktad.

För övrigt har jag framfört en teori om en alternativ GM, även om jag inte har något namn.En man, bekant med Lisa och i hennes ålder. #Gusselby har sagt att det jobbar 2-4 man i ladan. Är det förutom de två bröderna? Finns det någon ung man bland dem?
2015-07-31, 01:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du missförstod mig. Du skrev "Hade det varit min brorsa som jag visste satt oskyldigt häktad så hade jag gjort precis allt jag kunde för att få honom frikänd". Vad skulle NB:s brorsa kunna göra, mer än han har gjort?
Hade jag vetat att min brorsa suttit oskyldigt häktad för mord så hade jag varit med i varenda media som finns. Tv, tidningar, radio etc. Varenda dag tills han blev frisläppt. Och sen på andra hållet så hade jag gladeligen släpat honom i öronen till snuten och anmält honom om jag visste att han var skyldig. Vittnat och gjort precis allt jag kunde för att han skulle få så hårt straff som möjligt. Det här brottet kan jag helt enkelt inte acceptera.
2015-07-31, 01:14
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Missat frågor jag ställt ang det?

Ja, tyvärr i virrvaret
Ursäkta, men vad har jag missat?
2015-07-31, 01:20
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Men, va fan, varför ska folk pådyvla mig åsikter som jag aldrig har uttryckt? Lägg av med det. Jag har aldrig sagt att fel man sitter häktad.

För övrigt har jag framfört en teori om en alternativ GM, även om jag inte har något namn.En man, bekant med Lisa och i hennes ålder. #Gusselby har sagt att det jobbar 2-4 man i ladan. Är det förutom de två bröderna? Finns det någon ung man bland dem?
Ursäkta men nu har du nog tagit fel på person. Jag aldrig sagt något sådant och har absolut ingen aning om hur många som jobbar i ladan.
2015-07-31, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, tyvärr i virrvaret
Ursäkta, men vad har jag missat?

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-31, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Romualda Rimkuviene är politisk representant för det lilla samhälle på Litauens landsbygd som de båda bröderna kommer från.
http://www.expressen.se/gt/lattnad-i-litauen-alla-har-stod-bakom-dem/

http://www.lrvalstybe.lt/skemiu-seniunija-6731/romualda-rimkuviene-23142/

"Det lilla samhället" det talas om bör väl då vara Radviliski och det har förts på
tal tidigare. Även litauisk press har väl uppgett detta som platsen där bröderna bodde.

Här uppges: Befolkning: 19,914

http://www.geografi.nu/region.php?var1=litauen_2_595449

Radviliskis ligger i regionen Siauliu Apskritis i Litauen!

Fast så står här att det finns två platser namngivna Radviliskis i Litauen.
http://varligger.biz/index.php?qcountry_code=LT&qregion_code=61&qcity=R adviliskis

Ja, ja, nu skulle det i alla fall vara rätt intressant att få klarhet i om det därborta kan tänkas
finnas några ouppklarade sexualmord eller överfallsvåldtäkter utan dödlig utgång.
Det är nog fler än jag förresten som är lite nyfiken på denna sak...
Till exempel utredarna här hemma av Lisafallet. Och det kontrolleras nog i samarbete med
polis i baltbrödernas hemland. Kontroll som nog utsträcker sig över alla ställen där man
vet att de två uppehållit sig genom åren.
Väldigt fåtalig information om förhållandena ja.

här är lite av den information jag har lyckats få fram "Radviliškio rajone" är regionen, de som uppges bo i närheten är skrivna i Skėmiai bland annat Romualda. Expressen i en artikel: Krakinava

Irinka stavar sitt namn olika verkar det som Irina verkar också gå bra, förvisso finns det en rysk minoritet sedan länge bosatt i litauen men hon förefaller vara rysk, antagligen till giftermålet med MGM
https://yandex.ru/search/?lr=114872&text=%22Irinka%20Skripeliova%22
Här ser vi tex en träff på denna utomordentligt svårsökta dam, av facebook adressen framgår ocskå det ryska prefixet- kontot dock nedstängt. angiven hemadress Irktusk och något med Angara vilket är en flod vid Irktusk. Antagligen har hon gift sig och i samband med det flyttat till Litauen, från Irktusk Sibirien. Men just att det finns så få spår ökade intresset. Någon som är bra på kyrilliska och kan söka på Yandex med korrekt kyrillisk bokstavering? Möjligt att de träffats på kontaktannons.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
http://www.expressen.se/gt/lattnad-i-litauen-alla-har-stod-bakom-dem/

https://www.youtube.com/watch?v=0aApDI9nAto
Bröderna bor i krakinavas utkanter när de är hemma förefaller det som
På höger sida 1.48 in så kommer 2 röda hus, i något av dem bor Bilevi.. familjen.
2015-07-31, 01:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hade jag vetat att min brorsa suttit oskyldigt häktad för mord så hade jag varit med i varenda media som finns. Tv, tidningar, radio etc. Varenda dag tills han blev frisläppt. Och sen på andra hållet så hade jag gladeligen släpat honom i öronen till snuten och anmält honom om jag visste att han var skyldig. Vittnat och gjort precis allt jag kunde för att han skulle få så hårt straff som möjligt. Det här brottet kan jag helt enkelt inte acceptera.
Det vågar jag lova dig, du kunde ha gråtit och bedyrat i varenda media som finns att brorsan är oskyldig, det hade inte hjälpt ett dugg. Rättegången sker inte i media. AB fick säkert rådet av sin advokat att åka hem, det finns inget han kan göra.
2015-07-31, 01:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Ursäkta men nu har du nog tagit fel på person. Jag aldrig sagt något sådant och har absolut ingen aning om hur många som jobbar i ladan.
Ursäkta, men någon lokal förmåga berättade det iaf. Hoppas hen hör av sig igen.
2015-07-31, 01:36
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursäkta, men någon lokal förmåga berättade det iaf. Hoppas hen hör av sig igen.
Där ser man. Vilken skit det snackas.

Edit: Alltså, missförstod dig kanske, tänkte att du menade att någon förmåga har sagt att jag sagt/vet det. Jag är ingen lokal förmåga i alla fall. Har inte varit i Blomberg förrän förra tisdagen. Såvida jag inte varit med och kört igenom där någon gång för hundra år sedan utan att veta om det.

Jag bor en del mil från Blomberg.
Senast redigerad av Gusselby 2015-07-31 kl. 01:42.
2015-07-31, 01:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krycek66
2-4 personer
Gästarbetare generellt, jobbar dessa tider, mån-sön.. Och pga alla gårdar runtom Götene så finns det hundratals gästarbetare här..
Hittat!

Är det 2-4 personer utöver de litauiska bröderna? Är det bara män? Såg du någon man i ungefär Lisas ålder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in