Citat:
Ursprungligen postat av
Metronomicum
Nackdelen med att tro på ett patriarkat är att det inte ses som ojämställt att främja kvinnor och försöka ge dem fördelar för det står ju under och behöver höjas upp en nivå, män behöver då oftast sänkas eller ta ett steg åt sidan. Så att de får rättigheter och män förlorar ser de inte som fel då det skapar mer jämställdhet.
i 80% eller mer av världens länder stämmer det bra att det finns mer eller mindre patriarkala strukturer som är helt öppna och inbyggda i både normer och hur samhället fungerar. Men att påstå att det är så i Sverige är ren paranoia. Men det är enkelt att vara ett offer som ser sig som förtryckt när saker inte är som man själv vill att dem ska vara.
Ja det där har jag ju alltid tyckt varit lite småroligt och ibland skrämmande. När t.ex. då dem mer extrema (och allt för vanliga, eller är det dom andra som är extrema då?) förespråkarna utav div. kvotering och andra speciella rättigheter så handlar det ju mest om att man vill ta bort en diskriminering som dem igentligen inte kan peka på eller bevisa och allt som ofta ersätta den med en insititutionell könsdiskriminering som inte går att förneka för den finns med i lag och policy med statens godkännande. Denna diskrimering som inte kan förnekas ska då se till att vi kommer tillrätta med den påstådda systematiska diskriminering vars existens ingen kunde komma nära att bevisa, och det ska då vara rätt på något vänster.
Eller det kanske bara är en annan som får blue screen för ögonen inför det resonemanget. Sedan är ju jämställdhet lite något man försöker klistra på saker som inte har med saken att göra, ungefär som demokrati vilket jag ser många försöka klistra på både det ena och det andra projektet i mitt arbete när det inte är demokrati all. Just för att demokrati och jämställdhet är lite oantastliga saker på något vis.