2015-07-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hata slumpen - men hata också övertolkning av vad olika personer sagt eller gjort.

AJ gav enligt egen utsago polisen full rörelse- och handlingsfrihet på sin mark inkl. dess olika byggnader.

vilken dag sa han det? i vilket forum?
marken förstår jag, men byggnader? han måste väl vara med och låsa upp i sånt fall..
2015-07-30, 18:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Några ödetorp o grödor mm, har jag koll på att mandats gavs för... Med brasklapp om kommande fakturering vid ev skada😄

Ja, det är så långt jag vill minnas att AJ sträckte sig, iaf i media
2015-07-30, 18:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Någonting är jävligt fel i detta fallet.

Det är nog den största majoriteten i tråden rörande överens om annars hade vi inte suttit här...

Det är inte min uppfattning att en majoritet av de aktiva skribenterna skulle tro på alternativteorier om godsägare, godsägares söner, pappor eller finniga ynglingar på fyrhjulingar som seglat under radarn, samtidigt som all bevisning mot den misstänkte är tillfälligheter eller rena fel.

Dessutom tror jag du får räkna med att det ligger i sakens natur att personer som inte håller med om "den officiella versionen" tenderar att vara mer aktiva i en tråd (oavsett forum) än personer som helt eller i stort sett håller med. Bland alla passiva läsare som inte skriver själva är jag övertygad om att majoriteten tror att det troligen är rätt man som sitter.

Sen är det ju en annan sak att även många av oss som menar att det är i stort sett uteslutet att denne litauer skulle vara helt oskyldig menar att det finns många obesvarade frågor och även känner osäkerhet inför om det verkligen går att få till ett vattentätt åtal. Det är en naturligt följd av att vi vet relativt lite men att mycket pekar mot att det kommer att vara mer indirekt bevisning och att den medmisstänkte yngre brodern kan vara ett problem när det gäller att utesluta annan GM om man i gärningsbeskrivningen vill påstå att det är klarlagt att den äldre brodern begick mordet ensam.
2015-07-30, 18:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag kan inte se något direkt skäl till att polisen skulle spärrat av ladan söndag kväll, varför skulle polisen göra det, fanns väl ingenting då som talade för att ladan hade en koppling till försvinnandet, eller?
Eftersom ett sexualbrott kunde misstänkas och man vet att en överfallsvåldtäkt oftast begås i nära anslutning till överfallsplatsen, borde avspärrning nr 1 ha varit kring kaféet inkl. omkringliggande byggnader; 2 (och parallellt med 1) kring hela ladugårdsområdet rakt över vägen.
Citat:
Jag vet inte, men gissar på att polisen sällan spärrar av enskilda fastigheter i närheten av en plats där någon har försvunnit om det inte finns något som talar för att det bör göras?
Mycket; nästan allt, synes ha talat för det i detta fall, bl.a. att flera byggnader mitt emot stod olåsta.
Citat:
Hur långt ska polisen generellt sträcka sig ifrån en plats där någon har försvunnit och göra avspärrningar, och varför just den sträckan, ska det även gälla bostäder?
Det bör naturligtvis avgöras från fall till fall; hur det ser ut på platsen, osv. - Eller, för att använda chefsåklagare AO:s ordval: Det erfordras en "vidsynt blick".
Citat:
Jag förmodar att polisen vidtar åtgärder som är motiverade med hänsyn tagen till vad man vet.
Inte som det ser ut i det här fallet. - Där stod nu AJ, LÅ och NB (kanske även AB) inne i en lada, precis mitt emot där det kl. 18.30 försvunnit en 17-åring, och mitt under ett arbetssamtal faller deras blickar på en liten mopedhandske som ligger på marken. - Hur lång är den beslutsprocess som ligger bakom ett sådant polisiärt "förbiseende"?
2015-07-30, 18:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Så vad tycker du att den häktades bror borde göra nu, vad hade du gjort som han inte gör?

Den häktade sitter med fulla restriktioner, brodern kan inte kommunicera med honom, han får inte ta del av vad som läggs honom till last, han har förhörts, kom igen, du bör ha ett bra svar eftersom att du tycks anse att den fria brodern bör göra något eftersom att du hade gjort det.
Enligt min åsikt så är lillbrorsan ett jäkla kräk. Men det är inte säkert att han har gjort sig skyldig till något brott även om jag tror han har det. Vi får se hur det här utvecklar sig framöver men skulle lillbrorsan bli åtalad för uppstädning så skulle iaf inte jag bli speciellt förvånad. Skulle lillbrorsan ha det minsta ryggrad så hade han sagt sanningen till snuten, vilket han kanske redan har gjort. MGMs advokat var ju tämligen missnöjd med de andra balternas vittnesmål så lillbrorsan kanske redan har sagt sanningen.
2015-07-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hata slumpen - men hata också övertolkning av vad olika personer sagt eller gjort.

AJ gav enligt egen utsago polisen full rörelse- och handlingsfrihet på sin mark inkl. dess olika byggnader.

Precis hur svårt kan det vara att som polis knacka på byggnad för byggnad och fråga i vänlig samtalston om man får ta en titt?

Jag menar kika runt lite en kropp är ju inte så lätt att gömma undan utan det märks.

Enda stället är ju i en frys i sådana fall.

Säger några nej då utgår man väl från att de inte har rent mjöl i påsen...
2015-07-30, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har hela tiden haft en känsla av att pappan hittade något mer vid moppen, kanske något som tydde på visst tumult där bakom cafét men man har inte velat gå ut med det.

Detta tror jag pga den tillsynes absoluta vissheten att något illa hade hänt henne. Ett stort pådrag väldigt snabbt!

Det räcker väl med en övergiven moped med nyckeln i och en påse bredvid det talar väl redan där sitt tydliga språk...
2015-07-30, 18:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Precis hur svårt kan det vara att som polis knacka på byggnad för byggnad och fråga i vänlig samtalston om man får ta en titt?

Jag menar kika runt lite en kropp är ju inte så lätt att gömma undan utan det märks.

Intressant, AJ sa i alla fall inte nej, tvärtom, han erbjöd polisen fri tillgång till sin egendom. Kanske är det så man ska göra för att slippa polisens misstänksamhet?

Nej, jag tror inte att polisen utgår ifrån att någon har orent mjöl i påsen bara för att de ogillar att myndigheter ges tillträde till den privata sfären, det krävs mer än så, helt övertygad.
2015-07-30, 18:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
vilken dag sa han det? i vilket forum?
marken förstår jag, men byggnader? han måste väl vara med och låsa upp i sånt fall..
Det har han sagt och gett uttryck för vid ett flertal tillfällen, bl.a. här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6186601

Om polisen velat ta sig in i några av hans låsta byggnader kan jag inte se någon anledning till att han skulle ha vägrat låsa upp. Och för den händelse han ej befunnit sig på platsen så fanns alla möjligheter för polisen att försäkra sig om att det fanns någon annan person man kunde vända sig till för att utfå erforderliga nycklar.

På Martorp gick det hur bra som helst...
2015-07-30, 18:34
Medlem
Citat:
Söktes de igenom före containern?

Ursäkta mig i sådana fall det är sådan röra alltihopa och väldigt få fakta att gå efter...

Sopcontainern söktes igenom på torsdagskvällen.
Gödselbrunnar vid cafet fredag morgon, diskussion om sök i gödselbrunnar på Mantorp fredag kväll, enligt Twitters liverapportering.
2015-07-30, 18:35
Medlem
afvongreves avatar
Citat:

Men det var väl det polisen gjorde, gick runt och frågade?
Ja och han som sa "nej" hade inte rent mjöl i påsen. Han sitter nu häktad i väntan på rättegång.
2015-07-30, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är inte min uppfattning att en majoritet av de aktiva skribenterna skulle tro på alternativteorier om godsägare, godsägares söner, pappor eller finniga ynglingar på fyrhjulingar som seglat under radarn, samtidigt som all bevisning mot den misstänkte är tillfälligheter eller rena fel.

Dessutom tror jag du får räkna med att det ligger i sakens natur att personer som inte håller med om "den officiella versionen" tenderar att vara mer aktiva i en tråd (oavsett forum) än personer som helt eller i stort sett håller med. Bland alla passiva läsare som inte skriver själva är jag övertygad om att majoriteten tror att det troligen är rätt man som sitter.

Sen är det ju en annan sak att även många av oss som menar att det är i stort sett uteslutet att denne litauer skulle vara helt oskyldig menar att det finns många obesvarade frågor och även känner osäkerhet inför om det verkligen går att få till ett vattentätt åtal. Det är en naturligt följd av att vi vet relativt lite men att mycket pekar mot att det kommer att vara mer indirekt bevisning och att den medmisstänkte yngre brodern kan vara ett problem när det gäller att utesluta annan GM om man i gärningsbeskrivningen vill påstå att det är klarlagt att den äldre brodern begick mordet ensam.

med stor sannolikhet är nb mördaren, av det vi vet idag.
men det vi vet idag, dna spår på tillhörigheter+ vittnesmål.
på det mattrialet utesluter jag inte alternativa gm..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in