Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Jag kan inte se något direkt skäl till att polisen skulle spärrat av ladan söndag kväll, varför skulle polisen göra det, fanns väl ingenting då som talade för att ladan hade en koppling till försvinnandet, eller?
Eftersom ett sexualbrott kunde misstänkas och man vet att en överfallsvåldtäkt oftast begås i nära anslutning till överfallsplatsen, borde avspärrning nr 1 ha varit kring kaféet inkl. omkringliggande byggnader; 2 (och parallellt med 1) kring hela ladugårdsområdet rakt över vägen.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet inte, men gissar på att polisen sällan spärrar av enskilda fastigheter i närheten av en plats där någon har försvunnit om det inte finns något som talar för att det bör göras?
Mycket; nästan allt, synes ha talat för det i detta fall, bl.a. att flera byggnader mitt emot stod olåsta.
Citat:
Hur långt ska polisen generellt sträcka sig ifrån en plats där någon har försvunnit och göra avspärrningar, och varför just den sträckan, ska det även gälla bostäder?
Det bör naturligtvis avgöras från fall till fall; hur det ser ut på platsen, osv. - Eller, för att använda chefsåklagare AO:s ordval: Det erfordras en "vidsynt blick".
Citat:
Jag förmodar att polisen vidtar åtgärder som är motiverade med hänsyn tagen till vad man vet.
Inte som det ser ut i det här fallet. - Där stod nu AJ, LÅ och NB (kanske även AB) inne i en lada, precis mitt emot där det kl. 18.30 försvunnit en 17-åring, och mitt under ett arbetssamtal faller deras blickar på en liten mopedhandske som ligger på marken. - Hur lång är den beslutsprocess som ligger bakom ett sådant polisiärt "förbiseende"?