2015-07-30, 18:38
Medlem
Gusselbys avatar
Okej, nu kan jag som enligt vissa pekar med hela handen inte låta bli att lägga mig i igen.

Det är som alla vet alltid oerhört lätt att efteråt säga hur de borde ha gjort. Dessutom utan att ha varit med själv eller ens ha en bråkdel av den information som fanns. Oerhört tråkigt att läsa sådana kommentarer. Jag blir ledsen å polisens vägnar. Säkert begås misstag men det görs ju överallt och av alla ibland. De behöver stöttning istället, är själv väldigt tacksam att de finns som vill ha ett så otacksamt och svårt jobb. De behöver vara fler, nu går de på knäna och säger upp sig en masse för att bara överdriva en liten aning.

Och så den där jävla ladan vid caféet. Enligt vad jag läst så var det för många som sprang där så därför spärrade de av igen. Och för att vädra min förutfattade mening så var det nog inte enbart de som arbetade där eller Missing People, om de ens var där, utan vanligt nyfiket folk. Man såg ju på tv-inslag någon dag efter att hon hade försvunnit hur mycket bilar och människor som stod utefter vägrenar och annat och glodde och det var säkert inte bara sådana som var inblandade i eftersöket. Blev förundrad när jag såg det fast jag inte borde. Och ja, kanske borde de inte ha tagit bort avspärrningen därifrån men som sagt, vi vet inte bevekelsegrunderna för detta.

Så vill jag tacka MrFold för ett fint och tänkvärt inlägg om Lisa och hennes familj och vänner.
/
https://m.youtube.com/watch?v=7NJqUN9TClM

Ja, jag är ledsen och kanske överdrivet sentimental.
2015-07-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant, AJ sa i alla fall inte nej, tvärtom, han erbjöd polisen fri tillgång till sin egendom. Kanske är det så man ska göra för att slippa polisens misstänksamhet?

Nej, jag tror inte att polisen utgår ifrån att någon har orent mjöl i påsen bara för att de ogillar att myndigheter ges tillträde till den privata sfären, det krävs mer än så, helt övertygad.

Att samarbeta med polisen är nog en bra strategi även som skyldig.

Frågan är vem som vågar spela så högt och ha is i magen.

Givetvis så är situationen obehaglig för AJ även om han inte vet vem som gjort detta.

Hans gård och hans rykte får ju en ordentlig törn och en stämpel för tid och evighet.

Ett mord som begåtts på ens egendom är inget bra att ha efter sig i affärskretsarna samt i de fina kretsarna han rör sig inom...
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-30 kl. 18:50.
2015-07-30, 18:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Husrannsakan får endast ske om det finns konkret anledning att anta (misstänka) brott. Det vet både åklagare/förundersökningsledare. Ett visst, om än lågt bevisvärde måste ligga till grund för husrannsakan.

Polislagen 21 §:
En polisman får också bereda sig tillträde till ett hus, rum eller
annat ställe, om det finns anledning anta att någon där har avlidit
eller är medvetslös eller annars oförmögen att tillkalla hjälp. En sådan
åtgärd får vidtas även när det är nödvändigt för efterspaning av någon
som är försvunnen, om denne kan antas behöva hjälp.

Vet vi att AJ gett sin tillåtelse att beträda fastigheter i hans ägo?
EDIT
För att nämna vad som kan anses konkret och med laga stöd:
Handsken i ladan.
Caféet i form av att vara Lisa´s arbetsplats.

Var det svar på min fråga? Jag frågar vad du pratar om som mjuka tänder? Nu känns svaret som en lösprotes...
Husrannsakan skedde direkt på Martorp så det var väl inget märkvärdigt.
Husrannsakan skedde via Lisa själv - dvs misstanke om brott.
2015-07-30, 18:59
Medlem
Ponera att AJ blev tagen på sängen utav allt detta.

En stundande skandal som kommer att utspela sig på hans gård.

Kanske AJ tänkte att någon ville sätta dit honom och planterat föremålen där för att svärta ner hans rykte.

Han eller någon annan kanske hittade handsken på gården jobbig situation vad göra?

Detta är inte bra bort med handsken till ladan fort som fan tar med sig ett knippe vittnen ja här låg handsken precis här.

O.b.s Bara ett scenario likväl som alla andra i tråden...

AJ Betedde sig väldigt skumt i intervjuerna men vem hade förmodligen inte gjort det om en flicka försvunnit på ens egna ägor.

Man kan vända och vrida på detta i all oändlighet när man inte har så mycket att gå på...
2015-07-30, 19:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Okej, nu kan jag som enligt vissa pekar med hela handen inte låta bli att lägga mig i igen.

Det är som alla vet alltid oerhört lätt att efteråt säga hur de borde ha gjort. Dessutom utan att ha varit med själv eller ens ha en bråkdel av den information som fanns. Oerhört tråkigt att läsa sådana kommentarer. Jag blir ledsen å polisens vägnar. Säkert begås misstag men det görs ju överallt och av alla ibland. De behöver stöttning istället, är själv väldigt tacksam att de finns som vill ha ett så otacksamt och svårt jobb. De behöver vara fler, nu går de på knäna och säger upp sig en masse för att bara överdriva en liten aning.

Och så den där jävla ladan vid caféet. Enligt vad jag läst så var det för många som sprang där så därför spärrade de av igen. Och för att vädra min förutfattade mening så var det nog inte enbart de som arbetade där eller Missing People, om de ens var där, utan vanligt nyfiket folk. Man såg ju på tv-inslag någon dag efter att hon hade försvunnit hur mycket bilar och människor som stod utefter vägrenar och annat och glodde och det var säkert inte bara sådana som var inblandade i eftersöket. Blev förundrad när jag såg det fast jag inte borde. Och ja, kanske borde de inte ha tagit bort avspärrningen därifrån men som sagt, vi vet inte bevekelsegrunderna för detta.

Så vill jag tacka MrFold för ett fint och tänkvärt inlägg om Lisa och hennes familj och vänner.
/
https://m.youtube.com/watch?v=7NJqUN9TClM
Ja, jag är ledsen och kanske överdrivet sentimental.

Det är av största vikt att brotts- och fyndplatser inte besudlas som det gjorts med just ladan bredvid cafét. Det enda som skyddar mot att folk klampar in är just exakt avspärrningsband och sen bevakning.
Den dagen då en mördare går fri för att det sen missats, skadats, förlorats, gömts viktig teknisk bevisning:
Då är det dags att vara sentimental. För Lisas skull.
2015-07-30, 19:03
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Att samarbeta med polisen är nog en bra strategi även som skyldig.

Frågan är vem som vågar spela så högt och ha is i magen.

Givetvis så är situationen obehaglig för AJ även om han inte vet vem som gjort detta.

Hans gård och hans rykte får ju en ordentlig törn och en stämpel för tid och evighet.

Ett mord som begåtts på ens egendom är inget bra att ha efter sig i affärskretsarna samt i de fina kretsarna han rör sig inom...

Det är inte någon som har "is i magen", så det är ingen fråga i detta fallet. MGM är häktad.
2015-07-30, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag har hela tiden haft en känsla av att pappan hittade något mer vid moppen, kanske något som tydde på visst tumult där bakom cafét men man har inte velat gå ut med det.

Detta tror jag pga den tillsynes absoluta vissheten att något illa hade hänt henne. Ett stort pådrag väldigt snabbt!

Det är nu två saker jag ar undrat över / detta är ren spekulation och jag skyller inte Lisas pappa på någonting
1. Varför besökte pappan cafeterian endast ett par timmar innan Lisa skulle sluta sin arbetsdag?
2. Vilka saker lämnade hon då till Lisa, eller till någon annan?
3. Det är inte möjligt att han av någon konstig anledning/misstag hade tagit mopednyckeln med sig då? Sedan kommer Lisa och kan inte starta mobeden då nyckeln är borta.
4. Pappa blir orolig då Lisa kommer hem i tid och åker till cafeterian och märker att han har nyckeln, stoppar in i låset och mopeden startas.
2015-07-30, 19:11
Medlem
Sculleys avatar
Blomberg måndag efter försvinnandet, så nu kan ni släppa avspärrat eller inte.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=magml3&s=8#.VbpZjkXq4fE
2015-07-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Det är inte någon som har "is i magen", så det är ingen fråga i detta fallet. MGM är häktad.

Nej förmodligen inte.

Hade gm haft is i magen så hade aldrig vare sig Lisa eller hennes tillhörigheter funnits kvar på området.

Enklaste teorin att sakerna hamnat
där är nog trots allt att hon sprang ifrån gm i ren panik och tappade eller blev frånryckt sin telefon och diverse tillhörigheter på den platsen...
2015-07-30, 19:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Blomberg måndag efter försvinnandet, så nu kan ni släppa avspärrat eller inte.
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=magml3&s=8#.VbpZjkXq4fE

Finns redan i tråden och det är AJ som gett den informationen.

Arne intervjuas om handskfyndet måndag morgon:
"... och sen stängde dom av - med band - alla arbetsplatser runt omkring. "
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594
2015-07-30, 19:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hade det varit min brorsa som jag visste satt oskyldigt häktad så hade jag gjort precis allt jag kunde för att få honom frikänd. Om jag däremot visste att han var skyldig till mordet så hade det inte behövts någon rättegång överhuvudtaget. Iaf inte mot honom.
Vad skulle NB:s brorsa kunna göra, mer än han har gjort?
2015-07-30, 19:16
Medlem
Hittade denna artikel, efter att ha läst den, undrar jag vad det är som tar sådan tid nu?

http://www.expressen.se/gt/kodnamnet-hjalper-polisen-att-hitta-lisa/

– Vi har något vi kallar gräddfil, då kan vi få fram en DNA-profil på ett dygn, säger NFC-gruppchefen Anna Granlund.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in