2015-07-30, 16:27
  #2269
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ja vi har ju ingen optimal regering i landet för oss som vill investera/spara och tjäna pengar.
Låt någon annan ta hand om dina investeringar så ska du se att du blir rikare men du sitter ju och väntar på kraschen som aldrig kommer och då är det ju klart att värdet inte ökar på kontot. En krasch kommer ALDRIG när marknaden spekulerar om det.

Simpel förklaring:
Om du står vid ett övergångsställ och din vän säger åt dig att du kommer bli påkörd om du inte ser dig för, ökar eller minskar risken efter att du blivit varnad?

Samma sak med marknaden, risker förebyggs i detta nu och oroliga privatpersoner håller sig lugna med köpknappen. Kolla bara kina, köpte upp värderingarna till skyarna med PE tal långt över 100 och de trodde fortfarande på uppgång men poff så krasha det pga värderingarna.

Vi som håller på med FPC såg Kinas övervärdering ett par månader i förväg då vi jämförde teknikbolag här i sverige med kina som då låg kring sjuka 200 i PE!!!

Svenska börsen ligger inte allt för högt om man kollar värderingarna men visst är många i överkant men inte för att en krasch ska ske.

Så jag tror man kan sitta lugn ett tag till, först måste vi se att upp trenden planar ut och bryts vilket den inte håller på med.
Citera
2015-07-30, 17:06
  #2270
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Låt någon annan ta hand om dina investeringar så ska du se att du blir rikare men du sitter ju och väntar på kraschen som aldrig kommer och då är det ju klart att värdet inte ökar på kontot. En krasch kommer ALDRIG när marknaden spekulerar om det.

Simpel förklaring:
Om du står vid ett övergångsställ och din vän säger åt dig att du kommer bli påkörd om du inte ser dig för, ökar eller minskar risken efter att du blivit varnad?

Samma sak med marknaden, risker förebyggs i detta nu och oroliga privatpersoner håller sig lugna med köpknappen. Kolla bara kina, köpte upp värderingarna till skyarna med PE tal långt över 100 och de trodde fortfarande på uppgång men poff så krasha det pga värderingarna.

Vi som håller på med FPC såg Kinas övervärdering ett par månader i förväg då vi jämförde teknikbolag här i sverige med kina som då låg kring sjuka 200 i PE!!!

Svenska börsen ligger inte allt för högt om man kollar värderingarna men visst är många i överkant men inte för att en krasch ska ske.

Så jag tror man kan sitta lugn ett tag till, först måste vi se att upp trenden planar ut och bryts vilket den inte håller på med.

Vad ligger Fingerprints P/E-tal på nu?
Citera
2015-07-30, 17:19
  #2271
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremnazist
Vad ligger Fingerprints P/E-tal på nu?
På 200kr:
2015: ca 23,7 när Q4 rapporten landar, räknat på 2500mln i omsättning.
2016: ca 7,4 när 2016 är avslutad och då räknat på 8000mln i omsättning.

PE för FPC explosionsfas bör ligga över 40(minst) i alla fall 1-3år till eller tycker du inte det om du jämför med Volvo, Peab, saab etc?
Citera
2015-07-30, 17:31
  #2272
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
På 200kr:
2015: ca 23,7 när Q4 rapporten landar, räknat på 2500mln i omsättning.
2016: ca 7,4 när 2016 är avslutad och då räknat på 8000mln i omsättning.

PE för FPC explosionsfas bör ligga över 40(minst) i alla fall 1-3år till eller tycker du inte det om du jämför med Volvo, Peab, saab etc?

Räknat på 400 000 000 miljarder då? Man kan inte jämföra de bolagen. Hur många kunder har Fingerprint?
Citera
2015-07-30, 17:35
  #2273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Låt någon annan ta hand om dina investeringar så ska du se att du blir rikare men du sitter ju och väntar på kraschen som aldrig kommer och då är det ju klart att värdet inte ökar på kontot. En krasch kommer ALDRIG när marknaden spekulerar om det.

Simpel förklaring:
Om du står vid ett övergångsställ och din vän säger åt dig att du kommer bli påkörd om du inte ser dig för, ökar eller minskar risken efter att du blivit varnad?

Samma sak med marknaden, risker förebyggs i detta nu och oroliga privatpersoner håller sig lugna med köpknappen. Kolla bara kina, köpte upp värderingarna till skyarna med PE tal långt över 100 och de trodde fortfarande på uppgång men poff så krasha det pga värderingarna.

Vi som håller på med FPC såg Kinas övervärdering ett par månader i förväg då vi jämförde teknikbolag här i sverige med kina som då låg kring sjuka 200 i PE!!!

Svenska börsen ligger inte allt för högt om man kollar värderingarna men visst är många i överkant men inte för att en krasch ska ske.

Så jag tror man kan sitta lugn ett tag till, först måste vi se att upp trenden planar ut och bryts vilket den inte håller på med.
Jag köper inga aktier nu för jag tycker det är för dyrt. Har inte sålt några heller så de aktier jag äger har jag köpt extremt mycket billigare än vad de kostar idag och får utdelningar vart år.

Angående FRP så vill jag inte äga ett bolag som inte ger utdelningar.. så hur mycket de än stiger för tillfället så bryr jag mig inte för jag håller inte på med den sortens aktier.
Citera
2015-07-30, 17:42
  #2274
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremnazist
Räknat på 400 000 000 miljarder då? Man kan inte jämföra de bolagen. Hur många kunder har Fingerprint?
400.000.000 Miljarder?

Skriv i FP delen men volvo blir omkörda om 2år gällande vinster och värdering är min tro, de hade 280miljarder i omsättning förra året men vinsten var härliga 2miljarder(vilket du använder för att sätta aktiekurs)

Citat:
Marginal: ca 36%
Omsättning: 8000mln
Rörelsekostnader: ca 400mln
Skatt: 22%

8000*0,36 = 2880mln
2880-400 = 2480mln
2480*0,78 = 1934mln i vinst

I dagens läge ser det ut såhär men det är en bit kvar så man kan inte säga än och hade man kunnat hade kursen varit ca 900kr idag.
Citera
2015-07-30, 17:47
  #2275
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag köper inga aktier nu för jag tycker det är för dyrt. Har inte sålt några heller så de aktier jag äger har jag köpt extremt mycket billigare än vad de kostar idag och får utdelningar vart år.

Angående FRP så vill jag inte äga ett bolag som inte ger utdelningar.. så hur mycket de än stiger för tillfället så bryr jag mig inte för jag håller inte på med den sortens aktier.
Ok, då fattade jag dig fel. Trodde du låg helt utanför.

Tips:
Köp inte aktier i bolag som är i kraftig tillväxtfas och sysslar med utdelning, det är extremt dålig strategi då du inte kan förvärva nya tekniker på vägen och då hinner konkurrenter ifatt.

Frågan togs upp på senaste stämman och de satsar som tur på full expansion för att äga marknaden så tar ett par år till innan man kan gå in i samma fas som andra bolag.

Här kommer förhoppningen om att Precise köps upp av FPC under nästa år. Då får marknaden det svårt...
Citera
2015-07-30, 17:59
  #2276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Ok, då fattade jag dig fel. Trodde du låg helt utanför.

Tips:
Köp inte aktier i bolag som är i kraftig tillväxtfas och sysslar med utdelning, det är extremt dålig strategi då du inte kan förvärva nya tekniker på vägen och då hinner konkurrenter ifatt.

Frågan togs upp på senaste stämman och de satsar som tur på full expansion för att äga marknaden så tar ett par år till innan man kan gå in i samma fas som andra bolag.

Här kommer förhoppningen om att Precise köps upp av FPC under nästa år. Då får marknaden det svårt...
Håller mig till stora gamla bolag, och vet vilket pris jag vill betala för dem men tyvärr har ingen det pris jag vill betala just nu. Men går alltid upp och ner så bara att vänta även om det är tråkigt att inte kunna köpa något just nu.
Citera
2015-07-30, 18:56
  #2277
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
400.000.000 Miljarder?

Skriv i FP delen men volvo blir omkörda om 2år gällande vinster och värdering är min tro, de hade 280miljarder i omsättning förra året men vinsten var härliga 2miljarder(vilket du använder för att sätta aktiekurs)



I dagens läge ser det ut såhär men det är en bit kvar så man kan inte säga än och hade man kunnat hade kursen varit ca 900kr idag.
Varför tror du på en vinstmarginal på ~24%; Fingerprint är ju inte ensamma på marknaden och deras kunder är främst tillverkare av android-telefoner där det råder ett ruskigt priskrig?
Citera
2015-07-30, 19:22
  #2278
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Varför tror du på en vinstmarginal på ~24%; Fingerprint är ju inte ensamma på marknaden och deras kunder är främst tillverkare av android-telefoner där det råder ett ruskigt priskrig?
FPCs teknik är bäst i världen med starka patent = Ingen konkurrens för Touchsensorerna.

Android är första steget och det enda jag kan räkna på i dagsläget men sen är kontantkorten på väg bort eller byte till biometri, vi har samarbete med Zwpie/mastercard och första korten är redan ute på marknaden i liten skala.
Lägg till Laptops, paddor, banker, flygpass(fatta snabbheten när endast ett fingeravtryck krävs), dörrlås m.m.

Priskriget har FPC vunnit men från nu sätter man press på leverantörerna då våra sensorer är de som säljs så marginalen kommer inte gå ned från nu närmsta tiden.

Vinstmarginal 24%?

Kanske minns fel men den får man väl genom Vinst före skatt/omsättning?

8000*0,35 = 2800mln
2800 - fasta kostnader runt 400mln(antagligen lite högre) = 2400mln
2400 / 8000 = 30% i vinstmarginal.

Bolag med stora kostnader såsom Volvo och sånt lär väl ligga kring 5-8% på sin höjd så i nuläget ser det ut som att FPCs vinstmarginal räknas som extreeeemt bra kommande år.

Man kan inte motivera FPC idag med kurs på 900kr men skrev i Aktietips tråden att man kan sätta 600-1200kr som potentiell kurs nästa år då 600kr är vid kraftig försämring av marginaler och oväntad konkurrens.

Därför köpläge totalt sätt då endast 2015-2016 är inräknat då.

Läs Ola Rollens kommentar om du inte gjort, även han stöder "nättroll" som mig med 200miljoner investerat runt 130-180kr
Citera
2015-07-30, 19:45
  #2279
Medlem
zorb89s avatar
Här förstår ni vad jag menar med LÄS PÅ så förstår ni

Lyssna här nu från 17min:
https://soundcloud.com/breakitspodcast
Citera
2015-07-31, 02:59
  #2280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jag köper inga aktier nu för jag tycker det är för dyrt. Har inte sålt några heller så de aktier jag äger har jag köpt extremt mycket billigare än vad de kostar idag och får utdelningar vart år.
skön logik här. vad har inköpspris att göra med dagens pris kan man ju undra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in