2013-11-04, 21:18
Medlem
Bara s att du vet s var ditt agerande olagligt du r skydig att krva kunderna ifall avdraget blir nekat att ge en offert och sedan snka priset nr avvdraget ej godknns r antagligen bedrgeri och skattebrott. Svrt att tnka mig att konkursfrvaltaren inte uppmrksamade det.

angnde att inte betala skatteverket p tre r och drfr f skulden automatiskt avskriven har jag aldrig hrt talas om och det r antagligen kvalificerat skitsnack. Staten brukar se till att f sitt oavsett ifall det finns andra borgenrer som har fodringar.

Mitt rd blir trots din ovilja att prata med kronofogden det r trots allt tv olika myndigheter och de r tvungna att ge dig rd.

Vill du testa ngot annat s har vissa komuner rdgivare man kan kontakta

http://www.konsumentverket.se/Vagled...uldradgivning/.
Senast redigerad av Brollio 2013-11-04 kl. 21:21.
Citera
2013-11-04, 22:51
Medlem
> Bara s att du vet s var ditt agerande olagligt du r skydig att krva kunderna ifall avdraget blir nekat att ge en offert och sedan snka priset nr avvdraget ej godknns r antagligen bedrgeri och skattebrott.

?? Vad snackar du om? Jag har stllt ut offerter p arbete dr det framgr att kunden erbjuds ROT-avdrag om DE har rtt till det, dvs om de ger fastigheten, har haft inkomster som berttigar dem till avdraget och inte unyttjat sin kvot inom innevarande kalenderr. Att JAG sedan kommer in fr sent med anskan r MITT problem och inte deras. Jag har inte snkt priset fr kunden alls, jag har helt enkelt inte ftt in min ersttning om 50% av arbetskostnaden frn SKV. Detta r vad jag sa till advokaten som freslog att jag skulle tillggsdebitera kunderna, han grunnade p saken och hll med om att jag aldrig skulle f rtt OM jag skulle avkrva dem mer pengar.

S nej, jag har inte pysslat med ngot bedrgeri eller skattebrott eller ngra andra oegentligheter heller. Vad jag har gjort r att jag inte tagit reda p att ett annat datum gller fr att f in en jvla blankett och kommit in tv dagar fr sent med den. Och drfr str jag nu i personlig konkurs och mina anstllda r arbetslsa, med det bortfall till statskassan som detta innebr. S fungerar skattesystemet i Sverige. Str "straffet" i relation till "brottet" hr? Det lter jag alla ta stllning till sjlva. Men kom inte och sg att jag r kriminell!
Citera
2015-07-30, 17:22
Medlem
Jag frgar t en jag knner.

Frgan lyder; Kan man bli av med sitt belnade hus om man gr in i en skuldsanering?

Vad han menar r att huset han bor i, tog han ett stor ln fr att kunna kpa och betalar lnet. Om han nu ansker p en skuldsanering, kan han d bli av med huset?
Citera
2015-08-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Jag frgar t en jag knner.

Frgan lyder; Kan man bli av med sitt belnade hus om man gr in i en skuldsanering?

Vad han menar r att huset han bor i, tog han ett stor ln fr att kunna kpa och betalar lnet. Om han nu ansker p en skuldsanering, kan han d bli av med huset?

Ja. Eller kanske t.o.m s att det inte r mjligt att f skuldsanering med huset eftersom det inte rknas som att han gjort allt han kan.

Om detta ens r en frga s tror jag inte han r en kandidat fr skuldsanering.
Citera
2015-08-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja. Eller kanske t.o.m s att det inte r mjligt att f skuldsanering med huset eftersom det inte rknas som att han gjort allt han kan.

Om detta ens r en frga s tror jag inte han r en kandidat fr skuldsanering.
Varfr skulle han inte vara en kandidat?

Detta r ngot helt nytt och nr vi snackade s hade han skrivit ut en massa lagtexter som han frskte frst.

Men du menar allts att innan han kan gra en skuldsanering s gller det att flytta till en lgenhet eftersom hemmet han bor i nu kommer frsvinna?
Citera
2016-01-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonzolizer
>sjlva.

KFM r hjlpsamma som fan, jag har ringt de och de har gett mig neutrala svar, inte den enskilda du r skyldig och det ligger dessutom i deras intresse att hjlpa dig med skuldsanering, var inte rdd fr och ringa de, om du inte vill ange inte personnummer och bara frga p gjorde jag och jag fick bra svar
Citera
2016-02-25, 18:03
Medlem
Stmmer det att om man ligger under lneutmtning, och skickar in en anskan om skuldsanering i samma veva, s stoppas utmtningen och rntan under tiden det tar att handlgga skuldsaneringsanskan?

Hur lng tid tar en sdan anskan ungefr? Hrt om fall dr det tagit ett halvr/r innan beslut fattats.

Edit: och fr man anska om skuldsanering hur mnga gnger man vill? (Rknar med och hoppas p avslag p samtliga ifall ngon undrar)
Senast redigerad av Cimaron 2016-02-25 kl. 18:09.
Citera
2016-02-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Stmmer det att om man ligger under lneutmtning, och skickar in en anskan om skuldsanering i samma veva, s stoppas utmtningen och rntan under tiden det tar att handlgga skuldsaneringsanskan?

Hur lng tid tar en sdan anskan ungefr? Hrt om fall dr det tagit ett halvr/r innan beslut fattats.

Edit: och fr man anska om skuldsanering hur mnga gnger man vill? (Rknar med och hoppas p avslag p samtliga ifall ngon undrar)
Hittade svaret sjlv:
Citat:
Om du har utmtning i din ln eller inkomst fortstter den fram tills att vi har fattat ett frsta beslut om att inleda skuldsanering.
https://www.kronofogden.se/Skuldsanering2.html

Fr stlla frgan lite annorlunda utifrn detta:
Citat:
Om du uppfyller kraven beslutar vi att inleda skuldsanering. Det r ett preliminrt beslut och innebr att du har frutsttningar att f skuldsanering. Men det betyder inte att du har ftt skuldsanering nnu frst behver vi gra en fullstndig utredning.

Genom en annons offentliggr vi beslutet att inleda skuldsanering. Borgenrerna ska d anmla dina skulder till oss. De kan ven anmla skulder som du eventuellt har missat att ta upp i din anskan.

I en skuldsanering ingr alla skulder du har nr vi beslutar om att inleda skuldsaneringen. Inledandebeslutet innebr:

att rnta inte lngre fr tas ut p skulderna.
att utmtning i din inkomst upphr.
att skulder som uppkommer efter beslutet inte ingr i skuldsaneringen utan ska betalas helt och hllet.
Hur skall jag bra mig t fr att om mjligt uppfylla kraven? Det r en femsiffrig skuld som kommer ta drygt ett r att betala av i nuvarande tempo, min ln utmts och jag r fullt arbetsfr. Dock outbildad, saknar krkort och s dr. r runt 25 r gammal och ensamstende. Har betalat i cirka ett rs tid.

Ngon med erfarenhet som kan tipsa om hur jag skall skriva det ena och det andra fr att n just "Inledandebeslutet"?
Senast redigerad av Cimaron 2016-02-25 kl. 20:31.
Citera
2016-02-26, 09:19
Medlem
bojos avatar
Citat:
Det r en femsiffrig skuld som kommer ta drygt ett r att betala av i nuvarande tempo, min ln utmts och jag r fullt arbetsfr. Dock outbildad, saknar krkort och s dr. r runt 25 r gammal och ensamstende. Har betalat i cirka ett rs tid.

Du stter dig hellre p existensminimum i fem r fr skuldsanering n lneutmtning i ett r till?
Citera
2016-02-26, 10:33
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Du stter dig hellre p existensminimum i fem r fr skuldsanering n lneutmtning i ett r till?
Reagerade ocks p det.
Cimarons profilbild passar bra......

Att ha skuldsanering r banne mig ingen dans p rosor, och inte heller lneutmtning.
Men ska jag vlja s sparar jag hellre in fyra r genom att ta lneutmtningen istllet.
Citera
2016-02-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Du tror att jag fr igenom en skuldsanering nr det gller s lga belopp? Fr vrigt s kan ju inte skuldsaneringen hlla p lngre n s lnge det finns skulder. Lneutmtning innebr i mitt fall ocks existensminimum fr vrigt. S skulle skuldsaneringen g igenom, mot all frmodan, s r det en plus-minus-noll-situation.

Citat:
Ursprungligen postat av Wiseguy
Reagerade ocks p det.
Cimarons profilbild passar bra......

Att ha skuldsanering r banne mig ingen dans p rosor, och inte heller lneutmtning.
Men ska jag vlja s sparar jag hellre in fyra r genom att ta lneutmtningen istllet.
Och ni tv ska kalla mig dum i huvudet?

Om jag skulle f igenom en skuldsaneringen s tar ju den naturligtvis slut samma gonblick som skulderna r betalda. De hittar ju inte p nya skulder bara fr att en skuldsaneringen beviljats. Och n en gng: i mitt fall kommer den med strsta sannolikhet inte att beviljas, vad jag r ute efter r en paus i utmtningen och under den kommer jag ska mjligheterna att gra upp i godo med fordringsgarna. Mem den logiken r nog lite komplicerad fr ett avskrde som dig.

Sebastian r frresten srdeles begvad, s tack.

Rkar det vara ngon annan som kan svara i trden, som faktiskt har ngot verklighetsfrankrat att tillfra till skillnad frn tomtarna hr ovanfr?
Citera
2016-02-26, 11:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Du tror att jag fr igenom en skuldsanering nr det gller s lga belopp? Fr vrigt s kan ju inte skuldsaneringen hlla p lngre n s lnge det finns skulder. Lneutmtning innebr i mitt fall ocks existensminimum fr vrigt. S skulle skuldsaneringen g igenom, mot all frmodan, s r det en plus-minus-noll-situation.

Och ni tv ska kalla mig dum i huvudet?

Om jag skulle f igenom en skuldsaneringen s tar ju den naturligtvis slut samma gonblick som skulderna r betalda. De hittar ju inte p nya skulder bara fr att en skuldsaneringen beviljats. Och n en gng: i mitt fall kommer den med strsta sannolikhet inte att beviljas, vad jag r ute efter r en paus i utmtningen och under den kommer jag ska mjligheterna att gra upp i godo med fordringsgarna. Mem den logiken r nog lite komplicerad fr ett avskrde som dig.

Sebastian r frresten srdeles begvad, s tack.

Rkar det vara ngon annan som kan svara i trden, som faktiskt har ngot verklighetsfrankrat att tillfra till skillnad frn tomtarna hr ovanfr?

Ett av grundkraven r att du inte skall kunna betala skulden inom rimlig tid. Det frklarar kronkalle med att det skall ta lngre tid att betala tillbaka n de fem ren du skulle haft skuldsanering.
S du r allts inte berttigad att f skuldsanering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in