2013-11-04, 21:18
Medlem
Bara så att du vet så var ditt agerande olagligt du är skydig att kräva kunderna ifall avdraget blir nekat att ge en offert och sedan sänka priset när avvdraget ej godkänns är antagligen bedrägeri och skattebrott. Svårt att tänka mig att konkursförvaltaren inte uppmärksamade det.

angånde att inte betala skatteverket på tre år och därför få skulden automatiskt avskriven har jag aldrig hört talas om och det är antagligen kvalificerat skitsnack. Staten brukar se till att få sitt oavsett ifall det finns andra borgenärer som har fodringar.

Mitt råd blir trots din ovilja att prata med kronofogden det är trots allt två olika myndigheter och de är tvungna att ge dig råd.

Vill du testa något annat så har vissa komuner rådgivare man kan kontakta

http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagledning/Budget--och-skuldradgivning/.
Senast redigerad av Brollio 2013-11-04 kl. 21:21.
Citera
2013-11-04, 22:51
Medlem
> Bara så att du vet så var ditt agerande olagligt du är skydig att kräva kunderna ifall avdraget blir nekat att ge en offert och sedan sänka priset när avvdraget ej godkänns är antagligen bedrägeri och skattebrott.

?? Vad snackar du om? Jag har ställt ut offerter på arbete där det framgår att kunden erbjuds ROT-avdrag om DE har rätt till det, dvs om de äger fastigheten, har haft inkomster som berättigar dem till avdraget och inte unyttjat sin kvot inom innevarande kalenderår. Att JAG sedan kommer in för sent med ansökan är MITT problem och inte deras. Jag har inte sänkt priset för kunden alls, jag har helt enkelt inte fått in min ersättning om 50% av arbetskostnaden från SKV. Detta är vad jag sa till advokaten som föreslog att jag skulle tilläggsdebitera kunderna, han grunnade på saken och höll med om att jag aldrig skulle få rätt OM jag skulle avkräva dem mer pengar.

Så nej, jag har inte pysslat med något bedrägeri eller skattebrott eller några andra oegentligheter heller. Vad jag har gjort är att jag inte tagit reda på att ett annat datum gäller för att få in en jävla blankett och kommit in två dagar för sent med den. Och därför står jag nu i personlig konkurs och mina anställda är arbetslösa, med det bortfall till statskassan som detta innebär. Så fungerar skattesystemet i Sverige. Står "straffet" i relation till "brottet" här? Det låter jag alla ta ställning till själva. Men kom inte och säg att jag är kriminell!
Citera
2015-07-30, 17:22
Medlem
Jag frågar åt en jag känner.

Frågan lyder; Kan man bli av med sitt belånade hus om man går in i en skuldsanering?

Vad han menar är att huset han bor i, tog han ett stor lån för att kunna köpa och betalar lånet. Om han nu ansöker på en skuldsanering, kan han då bli av med huset?
Citera
2015-08-01, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Jag frågar åt en jag känner.

Frågan lyder; Kan man bli av med sitt belånade hus om man går in i en skuldsanering?

Vad han menar är att huset han bor i, tog han ett stor lån för att kunna köpa och betalar lånet. Om han nu ansöker på en skuldsanering, kan han då bli av med huset?

Ja. Eller kanske t.o.m så att det inte är möjligt att få skuldsanering med huset eftersom det inte räknas som att han gjort allt han kan.

Om detta ens är en fråga så tror jag inte han är en kandidat för skuldsanering.
Citera
2015-08-01, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ja. Eller kanske t.o.m så att det inte är möjligt att få skuldsanering med huset eftersom det inte räknas som att han gjort allt han kan.

Om detta ens är en fråga så tror jag inte han är en kandidat för skuldsanering.
Varför skulle han inte vara en kandidat?

Detta är något helt nytt och när vi snackade så hade han skrivit ut en massa lagtexter som han försökte förstå.

Men du menar alltså att innan han kan göra en skuldsanering så gäller det att flytta till en lägenhet eftersom hemmet han bor i nu kommer försvinna?
Citera
2016-01-30, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonzolizer
>själva.

KFM är hjälpsamma som fan, jag har ringt de och de har gett mig neutrala svar, inte den enskilda du är skyldig och det ligger dessutom i deras intresse att hjälpa dig med skuldsanering, var inte rädd för och ringa de, om du inte vill ange inte personnummer och bara fråga på gjorde jag och jag fick bra svar
Citera
2016-02-25, 18:03
Medlem
Stämmer det att om man ligger under löneutmätning, och skickar in en ansökan om skuldsanering i samma veva, så stoppas utmätningen och räntan under tiden det tar att handlägga skuldsaneringsansökan?

Hur lång tid tar en sådan ansökan ungefär? Hört om fall där det tagit ett halvår/år innan beslut fattats.

Edit: och får man ansöka om skuldsanering hur många gånger man vill? (Räknar med och hoppas på avslag på samtliga ifall någon undrar)
Senast redigerad av Cimaron 2016-02-25 kl. 18:09.
Citera
2016-02-25, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Stämmer det att om man ligger under löneutmätning, och skickar in en ansökan om skuldsanering i samma veva, så stoppas utmätningen och räntan under tiden det tar att handlägga skuldsaneringsansökan?

Hur lång tid tar en sådan ansökan ungefär? Hört om fall där det tagit ett halvår/år innan beslut fattats.

Edit: och får man ansöka om skuldsanering hur många gånger man vill? (Räknar med och hoppas på avslag på samtliga ifall någon undrar)
Hittade svaret själv:
Citat:
Om du har utmätning i din lön eller inkomst fortsätter den fram tills att vi har fattat ett första beslut om att inleda skuldsanering.
https://www.kronofogden.se/Skuldsanering2.html

Får ställa frågan lite annorlunda utifrån detta:
Citat:
Om du uppfyller kraven beslutar vi att inleda skuldsanering. Det är ett preliminärt beslut och innebär att du har förutsättningar att få skuldsanering. Men det betyder inte att du har fått skuldsanering ännu – först behöver vi göra en fullständig utredning.

Genom en annons offentliggör vi beslutet att inleda skuldsanering. Borgenärerna ska då anmäla dina skulder till oss. De kan även anmäla skulder som du eventuellt har missat att ta upp i din ansökan.

I en skuldsanering ingår alla skulder du har när vi beslutar om att inleda skuldsaneringen. Inledandebeslutet innebär:

att ränta inte längre får tas ut på skulderna.
att utmätning i din inkomst upphör.
att skulder som uppkommer efter beslutet inte ingår i skuldsaneringen utan ska betalas helt och hållet.
Hur skall jag bära mig åt för att om möjligt uppfylla kraven? Det är en femsiffrig skuld som kommer ta drygt ett år att betala av i nuvarande tempo, min lön utmäts och jag är fullt arbetsför. Dock outbildad, saknar körkort och så där. Är runt 25 år gammal och ensamstående. Har betalat i cirka ett års tid.

Någon med erfarenhet som kan tipsa om hur jag skall skriva det ena och det andra för att nå just "Inledandebeslutet"?
Senast redigerad av Cimaron 2016-02-25 kl. 20:31.
Citera
2016-02-26, 09:19
Medlem
bojos avatar
Citat:
Det är en femsiffrig skuld som kommer ta drygt ett år att betala av i nuvarande tempo, min lön utmäts och jag är fullt arbetsför. Dock outbildad, saknar körkort och så där. Är runt 25 år gammal och ensamstående. Har betalat i cirka ett års tid.

Du sätter dig hellre på existensminimum i fem år för skuldsanering än löneutmätning i ett år till?
Citera
2016-02-26, 10:33
Medlem
Wiseguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Du sätter dig hellre på existensminimum i fem år för skuldsanering än löneutmätning i ett år till?
Reagerade också på det.
Cimarons profilbild passar bra......

Att ha skuldsanering är banne mig ingen dans på rosor, och inte heller löneutmätning.
Men ska jag välja så sparar jag hellre in fyra år genom att ta löneutmätningen istället.
Citera
2016-02-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bojo
Du tror att jag får igenom en skuldsanering när det gäller så låga belopp? För övrigt så kan ju inte skuldsaneringen hålla på längre än så länge det finns skulder. Löneutmätning innebär i mitt fall också existensminimum för övrigt. Så skulle skuldsaneringen gå igenom, mot all förmodan, så är det en plus-minus-noll-situation.

Citat:
Ursprungligen postat av Wiseguy
Reagerade också på det.
Cimarons profilbild passar bra......

Att ha skuldsanering är banne mig ingen dans på rosor, och inte heller löneutmätning.
Men ska jag välja så sparar jag hellre in fyra år genom att ta löneutmätningen istället.
Och ni två ska kalla mig dum i huvudet?

Om jag skulle få igenom en skuldsaneringen så tar ju den naturligtvis slut samma ögonblick som skulderna är betalda. De hittar ju inte på nya skulder bara för att en skuldsaneringen beviljats. Och än en gång: i mitt fall kommer den med största sannolikhet inte att beviljas, vad jag är ute efter är en paus i utmätningen och under den kommer jag söka möjligheterna att göra upp i godo med fordringsägarna. Mem den logiken är nog lite komplicerad för ett avskräde som dig.

Sebastian är förresten särdeles begåvad, så tack.

Råkar det vara någon annan som kan svara i tråden, som faktiskt har något verklighetsförankrat att tillföra till skillnad från tomtarna här ovanför?
Citera
2016-02-26, 11:49
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Du tror att jag får igenom en skuldsanering när det gäller så låga belopp? För övrigt så kan ju inte skuldsaneringen hålla på längre än så länge det finns skulder. Löneutmätning innebär i mitt fall också existensminimum för övrigt. Så skulle skuldsaneringen gå igenom, mot all förmodan, så är det en plus-minus-noll-situation.

Och ni två ska kalla mig dum i huvudet?

Om jag skulle få igenom en skuldsaneringen så tar ju den naturligtvis slut samma ögonblick som skulderna är betalda. De hittar ju inte på nya skulder bara för att en skuldsaneringen beviljats. Och än en gång: i mitt fall kommer den med största sannolikhet inte att beviljas, vad jag är ute efter är en paus i utmätningen och under den kommer jag söka möjligheterna att göra upp i godo med fordringsägarna. Mem den logiken är nog lite komplicerad för ett avskräde som dig.

Sebastian är förresten särdeles begåvad, så tack.

Råkar det vara någon annan som kan svara i tråden, som faktiskt har något verklighetsförankrat att tillföra till skillnad från tomtarna här ovanför?

Ett av grundkraven är att du inte skall kunna betala skulden inom rimlig tid. Det förklarar kronkalle med att det skall ta längre tid att betala tillbaka än de fem åren du skulle haft skuldsanering.
Så du är alltså inte berättigad att få skuldsanering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in