2015-07-30, 12:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, men jag läser att Fredman uttrycker sig lite generellt om hela situationen kring just den fyndplatsen. Litauerna kom inte som en blixt från klar himmel, och vad skulle Fredman tjäna på att gå ut i media och säga att dom är tandlösa fram tills ett ordentligt tips inkommer eller att polisen själva säkrar bevis/anledning att agera..?
Eller ska man brottsprovocera och riskera att det blir ohållbart i rätten?
Dom var närvarande redan på Måndag, när handsken hittades.
Dagarna går, och fynd görs i ett spår...
Vilken är bland dom närmast belägna bostäderna?
Självklara anledningar för åtminstone en diskussion över bordet, anser jag.
Men listan på personer kan ha varit lång?
Samt litauerna har "skött" sig hela veckan, och placerat sig utanför granskningsområdet.

Det fetade är ett påståenden som du inte har en susning om.
De ber om fler tips, de gör flertal förhör med suspekta, de har ingen susning om hur fynden tillkommit på grusvägen och dess område. De berättar gång efter annan under veckan att de inte har nån misstänkt alls - inget spaningsupplag.
OM de vore suspekta sen dag 1 och handsken på måndag morgon hade de garanterat inte tillåtits vara med i eftersök de inledande dagarna och förstöra fyndplatser (magasin).

Det borde vara MP:s intuition som skulle betonas istället. Det är tack vare deras samtal och känsla att nåt är galet som får fart på tillvaron uppenbarligen.
2015-07-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har hört det från annat håll att det hovrade en helikopterpiloter där söndag kväll. Stor sannolikhet var att det var dessa "militärpolare" som pappan kallade in. Då uppstår frågan - var de där i TJÄNSTEN? När ringde han dem?
Det vet jag inte om de var.. men det låter väl troligt att var eftersom dom kunde rycka ut så snabbt. Sen så har jag ingen aning om hur många de var.
2015-07-30, 13:05
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Du hör väldigt mycket måste jag säga... Om det nu stämmer så är det inte konstigt att han hängde läpp.

Från två håll bara. Jag bor en dryg mil från Blomberg, så det är väl inte så konstigt att jag får höra en del.
Jag har en bekant som jag umgåtts med i samma gäng under ca 15-års tid, fram till för ca 10 år sen, som bor väldigt nära händelsernas centrum och själv varit i polisförhör två gånger. De som hörde nåt om Lisa och svart SUV.

Sen hälsade jag på en kompis jag umgåtts med en del de senaste 8-10 åren, som bor några få km från caféet, och hans granne jobbade ihop med bröderna när LH försvann.
2015-07-30, 13:06
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Mycket funderingar kring vad det var MP hittade som utlöste det misstänkta beteendet hos MGM. Kan det möjligen vara så att de hittade brottsplatsen. Tillplattad terräng, spår av strid, blod, ev någon av Lisas mindre tillhörigheter. De stannar, ringer polis men kan ju inte vara säkra på att detta har med Lisa att göra, finns ju andra förklaringar.

I samband med att polis tillkallas dyker MGM upp och uppträder misstänkt och försöker ev mota bort MP. Polis tar detta tips på allvar, tar in MGM på förhör, undersöker fyndplats och drar en slutsats att Lisa finns i närheten, hon hittas ganska snart. Om detta är brottsplatsen så har Lisa kört förbi med sin moppe och av någon anledning stoppats av MGM och mord/våldssituationen uppstår. Hon kan ha sprungit en bit och tappat grejor, det är ju oklart var MP var vid fyndet.

Moppen har i så fall körts tillbaka till caféet, hjälmen är borta för att hon hade den på sig när mopeden stoppades. MGM visste var flickorna parkerade sina mopeder.

Det finns ju motsägelser till denna teori:

Brottsplatsen är då inte ladan, varför var den avspärrad så länge? Hur kom handsken dit? Vad fanns det för anledning att stoppa Lisa.

Ni kan säkert komma på fler

Det finns ett ordspråk som säjer:"Att ingen person är så dålig som den som gifter sig och ingen person är så bra som den som just dött". Letar som efter en nål i en höstack här inne efter ett inlägg av en person som säger sig känna familjen och som säjer att LH "inte var Guds bästa barn".mycket sprit och fester med "pojkvänner",pappan har försökt få ordning på henne,men icke.Mamman skulle ha kört henne till jobbet för pappan ville hon inte veta av.
OM det är sant så är väl sprit intressant att få tag i för en 17-åring.
Då skulle scenariot vara att när LH står vid sin moped och ska åka så dyker en bil upp och stannar och frågar om hon är intresserad av att köpa sprit billigt.Hon kanske känner igen personen sedan tidigare och nappar på anbudet.Han säjer att han inte har något med sig men om hon hoppar in i bilen så kan de åka och hämta - tar bara 10-15 minuter- och så kör han henne tillbaka igen. Hon nappar och hoppar in i bilen.Därav nyckeln i moppen -hon ska ju strax vara tillbaka igen .När hon kommer till Martorp möter hon sitt öde på något sätt,men varför hennes saker kastas ut på tillbakavägen är obegripligt.fortsättning följer.....
2015-07-30, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
En ren gissning, men inte utan grund:

Missing People-teamet hittade något nära de misstänkta, vilket föranledde en reaktion från någon av de misstänkta. Fyndets art gjorde att man genast kontaktade polisen och polisen lade samman fyndet med den reaktion som fyndet medförde, sedan direkt eftersök och gripande av de nu misstänkta. Det som kan ha hittats kan ju varit något som mycket tydligt kunde kopplas till LH (tänk; smycke, klocka, klädesplagg...)

Resten vet vi (eller åtminstone polisen).

Hjälmen får vi inte glömma, kan även ha varit den
2015-07-30, 13:07
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det tror jag alldeles säkert, annars hade han inte varit fortsatt misstänkt för brott.. Säger sig själv
Om de nu inte har rätt GM så är det väldigt märkligt att folk reagerat på den yngre broderns beteende.

Men du tror inte att bröderna har med detta att göra - eller vad???
2015-07-30, 13:09
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag skulle vilja ha en sak förklarat för mig av er som tror på alternativ GM, så som pappan, nån i BO umgänge osv.
Vad tror ni det berodde på att den yngre brodern betedde sig så annorlunda dagen/dagarna efter LH försvann? Han var dämpad, tittade ner i backen osv. Detta har jag läst av någon på Fb, plus att jag var hemma hos en kompis, vars granne som jobbade ihop med bröderna, som oxå berättat detta.
Dessutom säger mamman och den yngres fru, att han är av mer känslig natur.

Tror ni att den yngre brodern visste något om vad som hänt LH??

Jag tror frun och brodern började ana redan på Söndagskvällen att han var inblandad i något otrevligt när pådraget drog igång .
När Polis och Pappan knackade på hos dom på natten så förstod dom säkert , men var BO fanns tror jag inte dom viste under första fem dagarna .
Detta brott är säkert inte det första MGM begått , det kommer att komma fram mera .
Frun och brodern har nog vetat att 35 åringen har en mörk/otäck sida som kommit fram då och då .
2015-07-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Men du tror inte att bröderna har med detta att göra - eller vad???

Jo, jag känner mig hyfsat säker på att alla 3 är inblandade på ett eller annat sätt.
Det är min åsikt efter vad åklagaren sagt.
2015-07-30, 13:19
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det fetade är ett påståenden som du inte har en susning om.
De ber om fler tips, de gör flertal förhör med suspekta, de har ingen susning om hur fynden tillkommit på grusvägen och dess område. De berättar gång efter annan under veckan att de inte har nån misstänkt alls - inget spaningsupplag.
OM de vore suspekta sen dag 1 och handsken på måndag morgon hade de garanterat inte tillåtits vara med i eftersök de inledande dagarna och förstöra fyndplatser (magasin).

Det borde vara MP:s intuition som skulle betonas istället. Det är tack vare deras samtal och känsla att nåt är galet som får fart på tillvaron uppenbarligen.

Hur vet vi att litauerna varit med och sökt? Det enda som uppges är personal vid Blombergs säteri, och det innefattar kanske fler/andra personer än litauerna?
Så om du ska komma med påståenden utan en susning, så kan jag också göra det.

Men annars har du rätt, jag vet ju inte hur, eller ens om litauerna varit på tapeten i någon form.
"Rohna" bekräftar bara att span, har skett, men utan detaljer.
Om man nu finner sig någon sanningshalt i det..
Senast redigerad av rotesau 2015-07-30 kl. 13:22.
2015-07-30, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är så otroligt svårt att tänka sig någon bärande en död Lisa ända till Martorp. Vem som helst kan ju komma gående, cyklande, bilande.

Och det är väl ingen konfirmerad sanning att man inte hittat spår i deras bil. Det är bara Fagro som rapar detta i inlägg efter inlägg.

jag skrev bara det vi säkert vet.. hon har sagt att dom har spår på tillhörigheter.
hon har inte sagt, vi har spår efter lisa i nbs bil, vi har nbs dna på lisas kropp.
har hon det utan att säga det, eller har hon det inte, och väntar in alla provsvar och hoppas få det.

kan juh vi utomstående bara gissa oss till....
2015-07-30, 13:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hur vet vi att litauerna varit med och sökt? Det enda som uppges är personal vid Blombergs säteri, och det innefattar kanske fler/andra personer än litauerna?
Så om du ska komma med påståenden utan en susning, så kan jag också göra det.
Men annars har du rätt, jag vet ju inte hur, eller ens om litauerna varit på tapeten i någon form.
"Rohna" bekräftar bara att span, har skett, men utan detaljer.
Om man nu finner sig någon sanningshalt i det..

För att AJ bekräftar detta (felaktigt döpt till Larsson):

Måndag 8 juni:
"Arne Larsson har ägt ladan, som polisen spärrade av för en teknisk undersökning, i 20 år. Han är bedrövad över att en 17-årig flicka är försvunnen.
– Jag tycker det är förfärligt. Jag tänker framför allt vilken tragedi det måste vara för flickans familj. För att hjälpa till i arbete har hans personal varit involverad i sökningsarbetet.
– Vi har gjort allting vad vi kunnat för att hjälpa polisen i sitt arbete."

http://www.expressen.se/gt/efter-forsvinnandet-det-ar-fruktansvart/

Edit: Tror knappast AJ hänvisar till nån kock som ränt runt i magasin. För VILKA fanns på plats när handsken hittades på morgonen?
Senast redigerad av develi 2015-07-30 kl. 13:33.
2015-07-30, 13:30
Medlem
paddan82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det finns ett ordspråk som säjer:"Att ingen person är så dålig som den som gifter sig och ingen person är så bra som den som just dött". Letar som efter en nål i en höstack här inne efter ett inlägg av en person som säger sig känna familjen och som säjer att LH "inte var Guds bästa barn".mycket sprit och fester med "pojkvänner",pappan har försökt få ordning på henne,men icke.Mamman skulle ha kört henne till jobbet för pappan ville hon inte veta av.
OM det är sant så är väl sprit intressant att få tag i för en 17-åring.
Då skulle scenariot vara att när LH står vid sin moped och ska åka så dyker en bil upp och stannar och frågar om hon är intresserad av att köpa sprit billigt.Hon kanske känner igen personen sedan tidigare och nappar på anbudet.Han säjer att han inte har något med sig men om hon hoppar in i bilen så kan de åka och hämta - tar bara 10-15 minuter- och så kör han henne tillbaka igen. Hon nappar och hoppar in i bilen.Därav nyckeln i moppen -hon ska ju strax vara tillbaka igen .När hon kommer till Martorp möter hon sitt öde på något sätt,men varför hennes saker kastas ut på tillbakavägen är obegripligt.fortsättning följer.....
Försök igen, testa att använda hjärnan vid nästa försök. Orkar bara kommentera en sak av allt dravel du skrev, INGEN lämnar en nyckel i sin moped. Varför i h-vete skulle man göra det? Hon har man all sannolikhet blivit överrumplad när hon skulle köra iväg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in