2015-07-30, 12:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför antyder då inte Fredmans ord det minsta av detta du påstår - utan snarare tvärtom? Han pratar mer om att mångårig erfarenhet väckte intresset (intuitivt) via deras uppträdande och tal. Att de därmed ville veta 1) varför de var nära fyndet samt 2) vilka de var.

" – Har man jobbat som polis i många år och ser hur personer kanske uppträder, hur de har tilltalat Missing People, lägger man ihop ett och ett som blir två. Det kanske låter underligt men på det sättet blev de intressanta för polisen, säger Martin Fredman, insatsledare.
Polisen bestämde att man ville veta mer om vilka de var och vad de gjorde i närheten av fyndet. Enligt Martin Fredman var det personerna som kom först.
– Sedan åker polisen tillbaka till fyndet och utifrån det görs avspärrningar och där påträffas sedan Lisa.
– Det har handlat om ganska små föremål, och man har fått in mängder av fynd under sökinsatsen. I det här fallet var det intressant från början, säger Martin Fredman utan att berätta vad fyndet är.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankta-mannens-upptradande-satte-polisen-pa-sparet/

Ja, i stora lag har du rätt i att det säkert inte fokuserats på någon specifik, under veckan som gick.
Men ta en titt på det jag fetade.
Intressant enbart pga litauernas uppträdande, eller intressant för att de är just dessa som uppträtt?
Nu lär dessa litauer inte haft något direkt sus av polis-span runt sig under veckan som gick. Tänk hur förvånade alla blev att det just var dom som plockades in till slut, speciellt Arne.

Jag säger inte att någon aktiv skuggning skett under veckan, men håller det högst troligt att orden kring dessa har växlats över bordet för hur den inre spaningen gick till.
2015-07-30, 12:19
Medlem
Citat:
Det finns det säkert - men det är övertolkning av vad som idag finns i mediauppgifter. Detta jag citerade överensstämmer med den identifieringsprocess som också framkommer i annan media.

Så då var bröderna endast skuggade någon halvtimme på fredagen?
Jag tror nog att de granskades från dess att MP gav polisen information om dem.
Någon gång mellan onsdag 16.00 - fredag när bröderna omhändertas.
2015-07-30, 12:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, i stora lag har du rätt i att det säkert inte fokuserats på någon specifik, under veckan som gick.
Men ta en titt på det jag fetade.
Intressant enbart pga litauernas uppträdande, eller intressant för att de är just dessa som uppträtt?
Nu lär dessa litauer inte haft något direkt sus av polis-span runt sig under veckan som gick. Tänk hur förvånade alla blev att det just var dom som plockades in till slut, speciellt Arne.

Jag säger inte att någon aktiv skuggning skett under veckan, men håller det högst troligt att orden kring dessa har växlats över bordet för hur den inre spaningen gick till.

FYNDET var intressant från början jmfrt med de som hittats tidigare under veckan. Det var uppenbart signifikant.
2015-07-30, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Tackar!
Då är det ännu mer rimligt att det tar T.o.m 20 minuter.
Möjligt senario: sammanstråla med övriga familjemedlemmar, diskutera val av pizza, fixa med pengar?
Vem betalar? Sätta sig i bilen och börja köra. 10 minuter

10 minuter resväg

Alltså behöver bröderna sammanstråla ca 19.10 för att vara i Källby ca 19.30

Detta ger i sin tur ännu mindre tid till att se Lisa, ta kontakt med Lisa, samtala lite?, göra Lisa medvetslös/alt döda henne,
få lite panik! tänka?
Få in henne i bilen? Bära henne? Ta sönder mobil, slänga ut massa saker, gömma henne? I ett skåp?

Tycker detta låter väldigt orimligt med tanke på tiden ca 18.23 - 19.10 = ca 40 minuter

Men vissa av er, tycker att man hinner detta, i sådana fall borde man vara jäkligt iskall, enligt mig,
allt bör då ha gått på rutin, vilket jag inte tror att det gjort i detta fall.
Detta var med säkerhet inte planerat, vad jag tror i alla fall.
Och sedan helt lugnt åka och handla pizza med brorsan?
För att sedan äta med familjen och umgås som om inget har hänt.
Otroligt

Ah men kan vi släppa d här med pizzan? Det finns som sagt tidigare mördare som gjort exakt likadant, så d behöver inte betyda ngt. Englas mördare tror jag d var hade henne i bagageluckan o åkte o köpte pizza! - allt är möjligt, så tills vi vet fakta så tycker jag d är irrelevant att diskutera deras jäkla köp av pizza.
Inte menat mot dig specifikt Ka7700-utan diskussionen Kring pizzan överlag.
2015-07-30, 12:32
Medlem
Som alibi suger pizzaköpet.Lisa kunde ju ligga i dynlådan i deras bil utanför affären.Ge er.
2015-07-30, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
det enda som vi säkert vet, är att nbs dna finns på tillhörigheter+vittnesmål.
åklagaren måste ge 1 rimlig förklaring till hur mordet (händelseförloppet gått till)

i nuläget på det vi vet blir det svårt..
skulle kunna låta så här i rätten, aj körde förbi strax efter 18.00 såg nb vid ladan.
ca 18.25 överfaller nb lisa vid mopeden, tar henne via ladan till mjölkrummet, där han mördar henne eller kanske inte, för jag vet inte vilken dag hon dog, sedan bär han henne via grusvägen till martorp det måste han gjort, för vi har inte hittat spår efter lisa i nåt fordon som han förfogar över, samtidigt som han slänger mobilskal och andra tillhörigheter, eller om han placerar ut dom senare.
åklagaren väntar med spänning på alla provresultat nu, kommer det inte fram nåt mer som binder nb till brottet blir det svårt att få honom fälld.

Tänker du inte fel? Det är precis tvärtom.

I och med att det finns bevis som binder Litauern till Lisa, så är det inte svårt att få Litauern fälld om han inte har en mycket bra förklaring. Vad det nu skulle vara!
2015-07-30, 12:40
Medlem
Qwarts avatar
Jag skulle vilja ha en sak förklarat för mig av er som tror på alternativ GM, så som pappan, nån i BO umgänge osv.
Vad tror ni det berodde på att den yngre brodern betedde sig så annorlunda dagen/dagarna efter LH försvann? Han var dämpad, tittade ner i backen osv. Detta har jag läst av någon på Fb, plus att jag var hemma hos en kompis, vars granne som jobbade ihop med bröderna, som oxå berättat detta.
Dessutom säger mamman och den yngres fru, att han är av mer känslig natur.

Tror ni att den yngre brodern visste något om vad som hänt LH??
2015-07-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Kan finnas olika anl typ inte röja sitt arbetssätt el undvika frågor som:"Varför säkrade Ni inte MGM tidigare?"

Är det då inte konstigt att polisen inte sökte i Martorp om dom hade misstankar mot mgm? Jag håller det helt och hållet troligt att det är som Fredman sagt, "att när uppgifterna kommer in från mp gör de här personerna intressanta." Givet att det ger en polisiär intuition och dom lägger ihop 1+1. Tror inte det är att polisen väntat på att dom ska bli ledda till källan av mgm. Lisa kunde likväl vara vid liv. Varför skulle dom väntat in på bli ledda av mgm till källan då? Om nu polisen hade starka misstankar mot mgm, då borde dom väl sökt under veckan på dom platser mgm arbetar?
2015-07-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag skulle vilja ha en sak förklarat för mig av er som tror på alternativ GM, så som pappan, nån i BO umgänge osv.
Vad tror ni det berodde på att den yngre brodern betedde sig så annorlunda dagen/dagarna efter LH försvann? Han var dämpad, tittade ner i backen osv. Detta har jag läst av någon på Fb, plus att jag var hemma hos en kompis, vars granne som jobbade ihop med bröderna, som oxå berättat detta.

Du hör väldigt mycket måste jag säga... Om det nu stämmer så är det inte konstigt att han hängde läpp.
2015-07-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart

Det tror jag alldeles säkert, annars hade han inte varit fortsatt misstänkt för brott.. Säger sig själv
Om de nu inte har rätt GM så är det väldigt märkligt att folk reagerat på den yngre broderns beteende.
2015-07-30, 12:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
FYNDET var intressant från början jmfrt med de som hittats tidigare under veckan. Det var uppenbart signifikant.

Ja, men jag läser att Fredman uttrycker sig lite generellt om hela situationen kring just den fyndplatsen. Litauerna kom inte som en blixt från klar himmel, och vad skulle Fredman tjäna på att gå ut i media och säga att dom är tandlösa fram tills ett ordentligt tips inkommer eller att polisen själva säkrar bevis/anledning att agera..?
Eller ska man brottsprovocera och riskera att det blir ohållbart i rätten?

Dom var närvarande redan på Måndag, när handsken hittades.
Dagarna går, och fynd görs i ett spår...
Vilken är bland dom närmast belägna bostäderna?
Självklara anledningar för åtminstone en diskussion över bordet, anser jag.

Men listan på personer kan ha varit lång? Ska man brottsprovocera alla?
Samt litauerna har "skött" sig hela veckan, och placerat sig utanför granskningsområdet.
2015-07-30, 12:50
Medlem
Bergakungens avatar
En ren gissning, men inte utan grund:

Missing People-teamet hittade något nära de misstänkta, vilket föranledde en reaktion från någon av de misstänkta. Fyndets art gjorde att man genast kontaktade polisen och polisen lade samman fyndet med den reaktion som fyndet medförde, sedan direkt eftersök och gripande av de nu misstänkta. Det som kan ha hittats kan ju varit något som mycket tydligt kunde kopplas till LH (tänk; smycke, klocka, klädesplagg...)

Resten vet vi (eller åtminstone polisen).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in