2015-07-30, 10:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Återigen: Femtio procent av väljarna har inget som helst intresse av politik. Självklart tar det lång tid för dem att a) koppla problemet med invandring till politik b) inse att SD är lösningen c) aktivt ge SD sitt stöd

En sådan process tar tid och vi ser ju hur SD växer kontinuerligt.
Visst är det så, dock ser alla hur problemen växer även de som sjunger med änglarna.
" vanligt" folk har redan tröttnat, nu börjar även de som bor i de fina kvarteren att tröttna.
Personligen tror jag 24-28 % för SD 2018 kommer knäcka dagens blockpolitik.
Om det inte sker kommer valet 2022 bli Sveriges maidan.
2015-07-30, 10:02
Medlem
Jag tycker nog att det ligger lite i vad Bergakungen säger.

Själv skulle jag ex. kunna svara att miljön är viktig i någon undersökning varpå Mp skulle börja gnugga händerna. Men att jag skulle lägga min röst på dem, det finns inte på kartan. Större samling idioter lär vara svårt att finna.

Säkerligen finns det de som tänker likadant om invandring och SD.
2015-07-30, 10:14
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry

Själv skulle jag ex. kunna svara att miljön är viktig i någon undersökning varpå Mp skulle börja gnugga händerna. Men att jag skulle lägga min röst på dem, det finns inte på kartan. Större samling idioter lär vara svårt att finna.

Intressant att du nämner MP i sammanhanget. Skillnaden mellan SD och de övriga är dock att de andra inte på något vis ens är i närheten av att ha vettiga lösningar på de problem folk ser. Detta till skillnad från miljöpolitik där det inte finns ett enda parti i riksdagen som inte har olika lösningar inom miljöområdet.

En lösning på tiggarproblematiken är t ex inte att vi, medborgarna i Sverige, på olika vis ska vara snälla mot tiggarna eller att andra länder ska ta mer ansvar. Det vore som att driva en miljöpolitik som ger svaret "miljö är bra" alternativt "det är kinas fel" som enda lösningar.
2015-07-30, 10:41
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag extrapolerar utifrån en hypotes att väljare tröttnar eftersom deras partier inte tar rimlig ställning i en (av många) viktiga frågor.

Min utgångspunkt är (som jag förklarat) att invandringen problematiseras av många, men att SD inte ses som lösningen. Då finns risken att man inte röstar, liksom man helst avstår både pest och kolera...

Det skulle kunna vara så, men jag tror att den tydligaste effekten av samsynen i invandringsfrågan och oförmågan till att vilja ta volymdebatten är att förtroendet och stödet för SD växer samtidigt som det minskar för övriga partier. Och det påverkar inte bara synen på SD:s invandringspolitik eller synen på de övriga partiernas invandringspolitik. Jag är helt övertygad om att förtroendet för moderaternas och sossarnas jobbpolitik eller skolpolitik sjunker som en sten just därför att alla vet att invandringspolitiken är nyckeln även till dessa problemområden. Den andra sidan av detta är naturligtvis att förtroendet för SD växer som helhet.

För tio år sen så hade inte en kass invandringspolitik kunnat sänka M, men idag så gör den det. Folk är förbannade och förtroendet för politiken som helhet påverkas i negativ riktning. Och när man tappar förtroendet fullständigt för ett visst partis politik så börjar helt plötsligt SD ses som ett rätt realistiskt alternativ.

Vänstern, liberaler och media har under åratal tvingat fram den här samsynen och nu börjar förvisso åsiktskorridoren att spricka, men nu är det för sent. Det enda man har lyckats med genom att hålla på så här är att öka förtroendet för Åkesson, för SD och numera är SD ett av tre stora partier i opinionen. Förtroendeskadan för övriga partier och för media lär man inte kunna reparera i första taget och därför så lär SD fortsätta att växa och det finns absolut ingenting som kan stoppa dem från att bli största parti 2018. Kanske bildar de regering redan då eller också fördröjs det genom en S+M-regering, men det är bara en tidsfråga innan SD styr Sverige. Jag tillhör ju verkligen inte dem som vill leva i ett sverigedemokratiskt Sverige eller som tror att allt blir bra med Åkesson som statsminister, men den skadeglädje jag skulle känna gör att det ändå vore värt det. Det skulle kanske också leda till nåt gott i slutändan. Ibland måste man rasera ett sjukt system och börja om från början. SD är kanske inte lösningen, men de kan mycket väl vara nyckeln till lösningen.
Senast redigerad av fernebo 2015-07-30 kl. 10:43.
2015-07-30, 10:46
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Varför är det troligt menar du? SDs intåg i svensk politik har inte direkt dragit ned på valdeltagandet eller ökat blankrösterna. Den passivitet som du spekulerar krinhg borde kunna anas redan nu men det syns inte ett spår. Du teoritiserar utifrån din egna fantasier utan att kunna kunderbygga dessa på något sätt. Och menar du alltså att SD växer långsamt (faktiskt eller relativt eller i något annan avseende)?

Visserligen slipper vi att konfronteras med den mer eller mindre sinnessvage "akademikern" Arnstad, men hans ordbajsande bröder finns uppenbarligen här i Tråden - visserligen lätt räknade!

Men den mentalhygieniska renhållningen vänsterut här i Tråden är naturligtvis viktig ändå...

Bra inlägg och insatser Bohlwinkel!!!
2015-07-30, 12:10
Medlem
Mr.Swedens avatar
Det faktum att 60-80% är kritiska till invandringspolitiken medan SDs stöd ligger på 23% indikerar inte att folk misstror SD. Det är tvärtom en ögonblicksbild tagen mitt i en tjurrusning mot toppen. Nästa blixtfoto anger att 75-98% är missnöjda och SD har 27%. O s v.

Är du med Bergakungen?.

Att det planeras kommande SD-skandaler kan vi nog vara säkra på. Och anstiftarna kommer att bli lika förvånade över det uteblivna resultatet som under järnsrörsskandalen. Väljarna tycker helt enkelt att obegränsad invandring är ett större problem än korkade partiföreträdare. Ju vansinnigare politik som förs desto mer immuna blir personerna i det politiska alternativet.
2015-07-30, 12:20
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Att det planeras kommande SD-skandaler kan vi nog vara säkra på. Och anstiftarna kommer att bli lika förvånade över det uteblivna resultatet som under järnsrörsskandalen. Väljarna tycker helt enkelt att obegränsad invandring är ett större problem än korkade partiföreträdare. Ju vansinnigare politik som förs desto mer immuna blir personerna i det politiska alternativet.

Ingen kan med säkerhet veta SDs opinionsutveckling i det alternativa scenariot att media inte bedrivit hetskampanjer i tid och otid. Kanske har SD växt eller stått stilla i opinionen trots alla drev, men skulle växt ännu mer utan dom? Jag tror tyvärr att SD skulle varit större utan medias alla "skandaler".
2015-07-30, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Min poäng är fortfarande att det är betydligt fler som ser invandringen (som generell term) som ett problem än det är som anser att SD är svaret på det problemet. Då jag påpekar detta hittar jag förklaringen i att SD uppfattas som mindre trovärdiga i sin allmänna politiska framtoning.

Då invänder några; "Bergakungen förstår inte att invandring inte är bra för oss", på mer eller mindre underhållande sätt (det är länge sedan Oyto körde" Bergafamiljen i Lyxfällan" första gången), andra (som du) framhåller hur folk inte begriper, inte bryr sig, inte vågar etc etc. Det är smällar man får ta, helt enkelt.

Det finns trovärdiga undersökningar som visar att i storleksordningen 60 % av tillfrågad befolkning anser att invandringen är problematisk, rimligtvis i varierande grad, men "problematisk" och alltför stor.

Eftersom jag vill debattera på ett rimligt sätt skriver jag alltså inte att av de som ser invandring som ett problem tycker 2/3-delar att SD är idioter som man inte kan ta på allvar i övriga frågor. Men uttryckt i enkla termer skulle man kunna dra den slutsatsen.

Givetvis kommer en långvarig och envis ovilja hos de övriga partierna att adressera det här problemet att göra SD större (relativt) men värre konsekvenser är troligen att det kommer att skapa passivitet hos stora delar av valmanskåren, som varken ser en lösning på ett viktigt problem eller det enda partiet med en linje i detta som ett alternativ.

Visst kan det vara som du skriver, men jag tror väljarna faktiskt inte vet var SD står i övriga frågor. Jag tror att väljarna generellt känner till lite om huvudspåret i varje parti, men när man kommer till fråga 4, 5 .... och 10 så har man inte en aning. Naturligtvis är det så med SD också, fast ännu värre. Man vet att de är enda parti som vill minska invandringen och därefter vet man inte så mycket. Det beror ju mycket på att SD aldrig får tala om sin övriga politik. I intervjuer är det alltid järnrör, spelskandal, ursprung ur nazism, vad någon tjomme på 4 plats i Byhåla kommun sagt för 15 år sedan, men att få ge väljarna besked var de står i försvarsfrågan, skolfrågan, sjukvårdsfrågan etc får det inte. Dessutom, så när de intervjuas och det gäller de flesta politiker så har de 10 sekunder TV-tid att få fram sitt budskap. Då gäller det att vara kort och koncis och nå ut med essensen, om man har något. I SDs fall är det "minska invandringen". I alla andra partiers fall är det "mer resurser till invandrarna" eller "effektivisera vården/skolan/försvaret" eller ännu oftare kanske "vi får utreda".

Precis som bengtjerry skrive så kan man ju använda ditt resonemang på de andra partierna också. Sannolikt tycker närmare 100% att miljön är viktig, men 94% tycker MP är idioter. Sannolikt tycker 100% avrundat uppåt att lägre skatter vore bra för en själv men 75% tycke M är idioter. Du förstår ju själv hur det låter...

Jag tror att de 5 punkterna i mitt förra inlägg förklarar varför SD inte varit större. Det intressanta är ju vad som sker över tid. Inför 2014 sa man att SDs utveckling att fördubbla sig i varje val sedan man startade partiet är osannolikt. Nu har man nästan fördubblat sig på 10 månader och är en hårsmån från att vara största parti. Du får lägga örat på rälsen och lyssna efter om tåget är på väg till SD eller på väg bort från SD.

Uppriktigt sagt så vet jag inte hur bra SD kommer vara i regeringsställning. Det återstår att se. Sverige idag är en båt på öppet hav som tar in vatten och som är nära att förlisa. Man måste täta hålen i botten och ösa annars spelar det ingen roll vad man ska laga till middag i morgon eller vilken kurs man ska ha i eftermiddag. Täta hålen och ösa, NU. Sedan får vi se om SD också kan laga mat och navigera, eller snabbt lära sig.

Citat:
Ursprungligen postat av bengtjerry

Så är det säkert, men inga tvåtredjedelar.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det skulle kunna vara så, men jag tror att den tydligaste effekten av samsynen i invandringsfrågan och oförmågan till att vilja ta volymdebatten är att förtroendet och stödet för SD växer samtidigt som det minskar för övriga partier. Och det påverkar inte bara synen på SD:s invandringspolitik eller synen på de övriga partiernas invandringspolitik. Jag är helt övertygad om att förtroendet för moderaternas och sossarnas jobbpolitik eller skolpolitik sjunker som en sten just därför att alla vet att invandringspolitiken är nyckeln även till dessa problemområden. Den andra sidan av detta är naturligtvis att förtroendet för SD växer som helhet.

För tio år sen så hade inte en kass invandringspolitik kunnat sänka M, men idag så gör den det. Folk är förbannade och förtroendet för politiken som helhet påverkas i negativ riktning. Och när man tappar förtroendet fullständigt för ett visst partis politik så börjar helt plötsligt SD ses som ett rätt realistiskt alternativ.

Vänstern, liberaler och media har under åratal tvingat fram den här samsynen och nu börjar förvisso åsiktskorridoren att spricka, men nu är det för sent. Det enda man har lyckats med genom att hålla på så här är att öka förtroendet för Åkesson, för SD och numera är SD ett av tre stora partier i opinionen. Förtroendeskadan för övriga partier och för media lär man inte kunna reparera i första taget och därför så lär SD fortsätta att växa och det finns absolut ingenting som kan stoppa dem från att bli största parti 2018. Kanske bildar de regering redan då eller också fördröjs det genom en S+M-regering, men det är bara en tidsfråga innan SD styr Sverige. Jag tillhör ju verkligen inte dem som vill leva i ett sverigedemokratiskt Sverige eller som tror att allt blir bra med Åkesson som statsminister, men den skadeglädje jag skulle känna gör att det ändå vore värt det. Det skulle kanske också leda till nåt gott i slutändan. Ibland måste man rasera ett sjukt system och börja om från början. SD är kanske inte lösningen, men de kan mycket väl vara nyckeln till lösningen.

Bra inlägg. Om man tittar på SD ser man hur långt tid det tar att bygga ett förtroende. Det är ingenting mot hur långt tid det kommer vara för 7K att återfå väljarnas förtroende. Förtroende är ju helt avgörande inom politiken. Varför skulle man rösta på någon i kommande val som man vet ljuger?
2015-07-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Ingen kan med säkerhet veta SDs opinionsutveckling i det alternativa scenariot att media inte bedrivit hetskampanjer i tid och otid. Kanske har SD växt eller stått stilla i opinionen trots alla drev, men skulle växt ännu mer utan dom? Jag tror tyvärr att SD skulle varit större utan medias alla "skandaler".

Hade "journalister" varit Journalister och bedrivit journalistik istället för opinionsbildning, propaganda och försökt uppfostra läsarna så hade de redan från början kritiskt granskat 7K.

Föreställ er en journalistik som granskat exakt vad våra företrädare hållit på med, ställt kritiska befogade följdfrågor, tydligt i tidningen redogjort för vilka beslut som fattas och vad de innebär. Aldrig att det här hade gått så långt då och därmed hade heller inte SD vuxit fram till att börja med.

SDs bildande och sagolika utveckling beror enbart på att våra "valda" politiker tillsammans med i princip hela mediasverige ljugit och mörkat den största omvälvning i Sveriges historia. Att SD kommer bli största parti är en naturlig reaktion på det som sker.

Det förbryllar mig att så många kan vara involverade i det här spelet under så lång tid utan att det brustit. Vad har de hört eller hotats med som får dem att så utstuderat förråda sitt eget folk och av vem?
2015-07-30, 12:46
Medlem
När kommer nästa opinionsundersökning?
2015-07-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75

Det här kan man se ur olika synvinklar - där det inte är omöjligt att pågående scenario är det optimala för SD:s tillväxt. Inte för Sveriges väl - men för SD:s tillväxt.

Vid ett neutralt eller t o m gynnsamt medialt bemötande så kunde SD redan idag ligga på gamla socialdemokratiska nivåer, eftersom frågan de äger är så viktig och folkviljan på deras sida. Tänk bara om t ex Ullenhag ställdes till svars för sin lögnpropaganda och brottslighet mot svenskar lyfts fram och sensationaliserats av Expressen och Aftonbladet, på det sätt som skett i Danmark och Norge.

Åldringsbrott, åldersbluffande ensamkommande, asylsökares otacksamhet - det riksmedium som ville piska upp folkstormar hade haft klickmonster hela veckan lång. Och tänk bara om varenda folkvald miljöpartist var under luppen som SD:s representanter - då hade våldtäkter av handikappade och balkongfall, islamism och miljöbrott kunnat kletas på det partiet i varenda opinionstext.

Men - paradoxen är förstås att om media inte varit så extremistiskt utan skött sin samhällsbevakande roll så hade övriga partier för länge sedan justerat politiken i SD-riktning. Vilket minskat SD:s potential.

Som det är nu kan SD drabbas negativt i opinionen av skandaler och påvisad "inkompetens" om de får tillfälle att göra bort sig i maktställning SAMTIDIGT som något annat parti erbjuder en snarlik politik.

Som det är nu har SD bästa möjliga reklam: Växandets normalisering. Ett stort parti är aldrig extremt, per definition är dess åsikter rumsrena.

Edit: in84ever föregrep till största delen mitt inlägg, ser jag.
Senast redigerad av oyto 2015-07-30 kl. 12:56.
2015-07-30, 12:54
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Hade "journalister" varit Journalister och bedrivit journalistik istället för opinionsbildning, propaganda och försökt uppfostra läsarna så hade de redan från början kritiskt granskat 7K.

Föreställ er en journalistik som granskat exakt vad våra företrädare hållit på med, ställt kritiska befogade följdfrågor, tydligt i tidningen redogjort för vilka beslut som fattas och vad de innebär. Aldrig att det här hade gått så långt då och därmed hade heller inte SD vuxit fram till att börja med.

SDs bildande och sagolika utveckling beror enbart på att våra "valda" politiker tillsammans med i princip hela mediasverige ljugit och mörkat den största omvälvning i Sveriges historia. Att SD kommer bli största parti är en naturlig reaktion på det som sker.

Det förbryllar mig att så många kan vara involverade i det här spelet under så lång tid utan att det brustit. Vad har de hört eller hotats med som får dem att så utstuderat förråda sitt eget folk och av vem?

Jag håller med, men man får skilja på avsaknaden av granskande journalistik och själva smutskastningen mot SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in