Citat:
Jag har försökt diskutera det här med Bergakungen tidigare - att det i längden inte spelar någon minsta roll om SD kan "lösa" samhällsproblemen.
SD har monopol på den enda politik som inte fortsätter ökningen av problemen och samhällets uppenbara sönderfall i samma rasande takt. Det räcker i dagens politiska "konkurrens".
Jag försökte pedagogiskt illustrera Bergakungens egen envisa hållning med om Bergadrottningen maxade ut kreditkorten på skoinköp, så att ruin hotade Bergahushållet.
"Gumman, vi har inte råd med dina skoinköp längre..."
"Jaha- och hur tänker du betala skulderna vi redan dragit på oss, då? Du har inte svaren på det, eller hur?"
"Det blir svårt, men du måste sluta att bygga på med ännu större utgifter..."
"Du har ingen plan utan kommer bara med enkla svar på komplexa frågor!"
"Men du ser ju på saldot..."
"Vi ska vara stolta att vi har så hög kreditvärdighet! Vill du göra oss fattigare så att vi inte har kredit längre och kan köpa på krita?!"
"---"
"Dessutom har bergabarnen inget förtroende för din ekonomiska kompetens och tycker du är en illasinnad snåljåp - eftersom jag berättat för dem att du saknar ekonomisk kompetens och är en illasinnad snåljåp! Hur ska du övertyga dem om motsatsen?"
SD har monopol på den enda politik som inte fortsätter ökningen av problemen och samhällets uppenbara sönderfall i samma rasande takt. Det räcker i dagens politiska "konkurrens".
Jag försökte pedagogiskt illustrera Bergakungens egen envisa hållning med om Bergadrottningen maxade ut kreditkorten på skoinköp, så att ruin hotade Bergahushållet.
"Gumman, vi har inte råd med dina skoinköp längre..."
"Jaha- och hur tänker du betala skulderna vi redan dragit på oss, då? Du har inte svaren på det, eller hur?"
"Det blir svårt, men du måste sluta att bygga på med ännu större utgifter..."
"Du har ingen plan utan kommer bara med enkla svar på komplexa frågor!"
"Men du ser ju på saldot..."
"Vi ska vara stolta att vi har så hög kreditvärdighet! Vill du göra oss fattigare så att vi inte har kredit längre och kan köpa på krita?!"
"---"
"Dessutom har bergabarnen inget förtroende för din ekonomiska kompetens och tycker du är en illasinnad snåljåp - eftersom jag berättat för dem att du saknar ekonomisk kompetens och är en illasinnad snåljåp! Hur ska du övertyga dem om motsatsen?"
Lysande jämförelse. Den svenska offentliga debatten präglas tyvärr väldigt mycket av den typen av dimridåer.
Jag brukar försöka jämföra Sverige med ett privatägt företag som givetvis kapar och motverkar alla former av destruktiva utgifter som långsamt för företaget till konkursens rand. Då heter det att vi har ett moraliskt ansvar att hjälpa kreti och pleti. Den är svårare att parera eftersom solidarismen har fått statsreligiös status och det är lätt att framstå som osympatisk. Men enkla samband mellan att större delen av varje skattad krona går till en bisarr lyxasylindustri samtidigt som man får väldigt lite tillbaka börjar växa sig in i folks medvetande och tanken att vi står inför stora omvälvningar med en eventuell knäckt välfärd diskuteras nu på allvar i vissa av våra massmedier.
Det som talar för SD är att de inte på något sätt är delaktiga eller upphov i alla samhällsproblem som exploderar oss i ansiktet eftersom de konstant hålls utan inflytande. Det finns således bara en väg att pröva om man vill åstadkomma förändring.